A SEO területeinek fontossága a sikeres keresőoptimalizálásban

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Ahhoz, hogy növelni tudjuk weboldalunk organikus forgalmát, több leadet generálhassunk és ezáltal nagyobb bevételt szerezhezzünk, elengedhetetlen, hogy pontosan értsük a SEO egyes komponenseinek szerepét és jelentőségét. Cikkemben most megmutatom, hogy milyen fő területei vannak a SEO-nak, ezek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, és milyen módon játszanak szerepet abban, hogy milyen helyezést érünk el a Google találati listáján.

A SEO szakértőknek az a feladatuk,  hogy minél jobb eredményeket érjenek el a feltérképezés, indexelés és rangsorolás hatalmas versenyében.

A SEO-ban ma már egyáltalán nincs szerepe a kiskapuknak, a hackeléseknek. Bizonyos rangsorolási tényezők vagy összetevők kihasználása sokak számára működött a múltban, de a Google algoritmus frissítéseinek kifinomultsága lépésről lépésre bezárta ezeket az ajtókat.

Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet okosnak lenni a SEO-ban, de nagyon fontos megérteni, hogy a SEO minden összetevőjét optimalizálnunk kell, ha eredményeket és sikereket akarunk elérni.

Melyek a SEO területei?

A keresőoptimalizálásnak három fő területe van:

  • Technikai SEO
  • On-page SEO (vagy tartalmi SEO)
  • Off-page SEO (vagy linképítés)

A szentháromság mindegyike közvetlenül kapcsolódik ahhoz, ahogyan a Google feldolgozza és rendszerezze a weboldalakat és meghatározza a keresési lekérdezésekre való rangsorolhatóságukat.

Miért fontos a technikai SEO Google szempontból?

A technikai SEO eltősorban azokat a területeket foglalja magában, amelyek azt segítik, hogy  a Google feltérképezhesse webhelyünket. 

A gyors, jól strukturált és mobilbarát weboldal megkerülhetetlen, ha jó helyezést szeretnénk elérni a találati listán.

Mi a szerepe az on-page SEO-nak?

Jó helyezés nincs jó tartalom nélkül. Ha nem rendelkezünk minőségi tartalmakkal, akkor a Google nem, vagy nem megfelelően fogja indexelni és rangosolni weboldalunkat, ugyanis a Google egy szövegalapú webkúszó. Ezért elsősorban a tartalommal vívhatunk ki relevanciát és ez segít, hogy minél jobb helyezést érhessünk el a Google indexében.

Valójában a tartalmi SEO, a keresőkérdésekre adott átfogó válaszok létrehozásának művészete, a kulcsszóoptimalizálás és a tartalom finomhangolásának folyamata a Google algoritmusa számára. 

Onnan származik az on-page SEO kifejezés, hogy a saját weboldalunkon tudjuk megtenni az összes fontos lépést az eredmények elérése érdekében.

A Google és az off-page SEO

Míg az on-page SEO teljes egészében a saját oldalunkon történik, addig az off-page SEO épp az ellenkezője. Itt tulajdonképpen a linképítésről beszélünk.

A Google a rangsorolások során mindig megvizsgálja az egyes oldalak tekintélyét, amit hatékonyan külső linkek építésével tudunk erősíteni. Ez lényegében pofonegyszerű. Egy külső oldalról mutatnak linkek a mi weboldalunkra, ezáltal pedig a keresőmotor szemében nő a tekintélyünk és a rangsorolásunk.

A Google algoritmusának a linképítéshez való hozzáállása az, ami a SEO kezdeti időszakában megkülönböztette más keresőmotoroktól, például a Bingtől vagy a Yahoo-tól. Ez biztosította, hogy a keresési eredmények sokkal jobbak és pontosabbak legyenek. Bár a linkek nagyon fontosak és hasznosak, ugyanakkor nem szabad lebecsülni az on-page SEO jelentőségét. A Google megértése a témák, a kontextus, a keresési szándék és a kulcsszavak tekintetében drámaian megnőtt. A tartalom tehát a rangsorolási siker fékje vagy gyorsítója. Az olyan linkek építése, amelyek egy rosszul megírt tartalomra mutatnak, inkább számítanak hátránynak, mintsem előnynek.

És akkor most nézzük meg egy kicsit részletesebben, hogy mit kell tudnunk a SEO 3 fő területéről!

A technikai SEO minden alapja

Ha egyszerűen szeretnénk összefoglalni, hogy miért is van óriási szerepe a technikai SEO-nak, akkor az nem más, minthogy gyakorlatilag ez a beugrónk a rangsorolási játékba. Ugyanis ha a Google nem képes feltérképezni és indexelni a weboldalunkat, akkor mindegy, milyen jók a tartalmaink vagy a külső linkjeink, nem leszünk eredményesek.

Ahhoz tehát, hogy a felhasználók és a lánctalpasok ránk találjanak, jól strukturált weboldalra van szükségünk. A technikai SEO biztosítja egy weboldal egészséges működését. Hogy mennyire jó egy weboldal felépítése, ezt a technikai SEO audit során térképezhetjük fel.

Melyek a technikai SEO elemei?

A technikai SEO során többféle komponenst is ellenőriznünk kell a hatékony munka érdekében. Lássuk most ezeket!

A webhely sebessége

A webhely sebessége az egyik legfontosabb rangsorolási tényező, amelyet a Google figyelembe vesz. A cél az, hogy weboldalunk minél gyorsabban és zökkenőmentesebben töltődjön be. Ellenkező esetben jelentős számú látogatót veszíthetünk.

A weboldal biztonsága

A biztonság szintén elengedhetetlen az interneten, és nem csak a Google számára. Gondoskodni kell arról, hogy honlapunk biztonságos és titkosított legyen, így előkelőbb helyezést érhetünk el és jobban védhetjük márkánkat.

Mobilbarát jelleg

A Google és más keresőmotorok ma már a mobilkeresésekre helyezik a hangsúlyt, ami azt jelenti, hogy weboldalunknak reszponzívnak és optimalizáltnak kell lennie, hogy telefonon, táblagépen és asztali gépen is megtekinthető és használható legyen.

A mobil keresőoptimalizálásról itt írtam korábban >>

A webhely felépítése

Weboldalunk kialakításánál elengedhetetlen a jól strukturáltság és a megfelelő funkcionalitás. Fontos a 404-es oldalak, valamint a 301-es átirányítások ellenőrzése. Ha ugyanannak a webhelynek több változata van (például több nyelven), akkor a megfelelő hreflang címkék használata.

Duplikált tartalmak ellenőrzése

SEO szempontból hátrányos, ha honlapunkon ismétlődő tartalmak jelennek meg. A keresőmotorok elsődleges célja ugyanis az, hogy a legjobb és legértékesebb tartalmat szolgáltassa a felhasználóknak.  Duplikált tartalom esetén Google büntetéssel számolhatunk, amely jelentősen visszavetheti a forgalmunkat.

Ezért fontos az on-page SEO

Az on-page SEO a tartalom optimalizálásának folyamata, amely javítja a Google-ban a helyezéseket és a keresési láthatóságot.

Milyen elemek tartoznak az on-page SEO-ba?

  • Tartalomfejlesztés
  • Kulcsszókutatás
  • Helyezés vizsgálat
  • Konkurencia vizsgálat
  • Tartalomfejlesztési stratégia

Hogyan biztosíthatjuk, hogy tartalmaink jól rangsoroljanak?

A Google folyamatosan arra törekszik, hogy a felhasználóknak a lekérdezéseikre a legrelevánsabb választ nyújtsa. Így azokat a tartalmakat választja ki és rangsorolja előre, amelyek leginkább megfelelnek a felhasználók keresési szándékának.

Ennek fontos tényezője a kulcsszóoptimalizálás. Ez jelent iránymutatást a Google számára, hogy miről is szól a tartalom. 

A kulcsszavakra történő kontentépítésnél azonban törekedni kell arra, hogy elkerüljük a kulcsszó halmozást. A kontenteknek ugyanis elsősorban a felhasználókra kell koncentrálniuk, ki kell szolgálniuk őket, választ kell adniuk a kérdéseikre.

A tartalom optimalizálás tehát a híd a kínálat – azaz a mi tartalmaink -, valamint a kereslet – a felhasználók igényei – között.

Off-page SEO

Az off-page SEO a külső rangsorolási tényezők javításának folyamata. Minél többen hivatkoznak a weboldalunkra, annál nagyobb tekintélyt szerzünk. Az off-page SEO lényege a másokkal történő együttműködés annak érdekében, hogy a lehető legtöbben beszéljenek üzleti tevékenységünkről. Ez persze kőkemény munka, azonban bőségesen megtérül.

Milyen területei vannak az off-page SEO-nak?

  • Linképítés
  • PR cikkek
  • Szövegírás hírportálok számára
  • Linkportfolió tisztítása
  • Google büntetések megszüntetése
  • Konkurens linkprofilok elemzése
  • Közösségi megosztások
  • Értékelések
  • Márkaépítés 

Linképítés, az off-page SEO kulcseleme

Az off-page SEO leghatásosabb és egyben egyik legfontosabb eleme, a linképítés. Ezzel elsőlegesen az a célunk, hogy minél inkább növeljük a felhasználók bizalmát és egyre nagyobb tekintélyt szerezzünk.  A backlinkek egyik fő rangsorolási tényezője a weboldalunkra mutató hivatkozó domainek száma. 

A linképítés során érdemes arra törekedni, hogy többféle egyedi tartománytól kapjunk backlinkeket, ugyanis ha több visszahivatkozásunk van egyetlen tartományból, akkor valószínűleg kisebb lesz a hozamunk.

A linképítés során az eredményességet nem feltétlenül a linkek száma hozza, hanem azok minősége és relevanciája. A Google ugyanis egyáltalán nem díjazza a spamelést.

A Google különösen szigorú, ha a link alapú webspamről van szó. Ennek oka, hogy a webmesterek évek óta manipulálják ezt a rangsorolási tényezőt olyan spam-technikákkal, mint a fórum kommentárok, spam backlinkek, zombi weboldalak és túloptimalizált horgonyszövegek.

A kiegyensúlyozott backlink profil az egyetlen módja annak, hogy a Google büntetése nélkül, tartósan sikeres legyen a rangsorolásban.

Mire érdemes odafigyelni a linképítés során?

Weboldal tekintélye

Ha olyan oldalról hivatkoznak ránk, amely élvezi a Google szimpátiáját, jól rangsorol, akkor bizony a mi linkjeink is sokkal jobban fognak teljesíteni.

Kontextus és relevancia

Érdemes szem előtt tartani a kontextust és a relevanciát, vagyis hogy a linkek összhangban legyenek vállalkozásunk profiljával. Például ha szoftverfejlesztéssel foglalkozunk, akkor nem szerencsés, ha egy szerencsejátékokkal foglalkozó oldal linkel ránk.

Dofollow vagy nofollow

A dofollow hivatkozások megengedik a keresőrobotoknak, hogy a kövessék a linkeket, így jobb rangsorolás érhető el a találati listán. Ugyanakkor a nofollow link tulajdonságot azért hozták létre, hogy megállítsák a spam linkek által átadott linkerőt, tehát a találati listákat is megtisztítsák. Érdemes inkább dofollow linkeket alkalmazni, de helye van a nofollow hivatkozásoknak is.

Horgonyszöveg

Azért célszerű odafigyelni a kattintható horgonyszövegek optimalizálására, mert a Google szemében így tudjuk a lehető legtermészetesebbé tenni linkjeinket.

Konklúzió

A keresőoptimalizálás szerepe minden vállalkozás életében kulcsfontosságú. Ahhoz, hogy SEO stratégiánk támogassa a forgalomnövekedést, a leadek generálását és erősítse márkaépítésünket, fontos, hogy mindegyik SEO területre nagy fókuszt helyezzünk. A sikerek eléréséhez folyamatosan dolgoznunk kell a technikai optimalizáláson, a releváns tartalmak készítésén, valamint a megfelelő partnerségek kialakításán, hogy jó minőségű külső linkeket építhessünk.

Ha a SEO bármely területén segítségre van szükséged, keress bennünket bizalommal >>