Horgonyszöveg kisokos

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A keresőoptimalizálás kapcsán már biztosan te is találkoztál a horgonyszöveg kifejezéssel. De mit is jelent ez pontosan és miért olyan fontos SEO szempontból? Milyen típusú horgonyszövegek vannak, és hogyan írd meg jól, hogy jobb eredményeket érj el a találati listán? Cikkemben most ezeket a kérdéseket járom körbe.

Mi a horgonyszöveg?

A horgonyszöveg, vagy angolul anchor text a hiperhivatkozásban megjelenő kattintható szöveg. 

Úgy tervezték, hogy kiemelkedjen a szöveg többi részéből, felhívva a felhasználók figyelmét, hogy rákattinthatnak. Ezért a legtöbb esetben más színnel jelzik, többnyire kékkel. Emellett más stíluselemek, például aláhúzás is hozzáadható, hogy még észrevehetőbb legyen.

A horgonyszövegnek jeleznie kell a felhasználók számára, hogy milyen oldalra jutnak, ha a linkre kattintanak.

Miért fontos a jó horgonyszöveg?

A látogatók és a keresőmotorok is a horgonyszöveg alapján ítélik meg, hogy egy hivatkozott oldal miről szól. Ezért a jó és releváns anchor text segít, hogy javítsuk helyezéseinket a Google-ben és felhasználói élmény szempontjából is óriási szerepe van.

A megfelelő horgonyszöveg által a Google algoritmusa képes jobban megérteni weboldalunk szerkezetét és egyben azt is feltérképezni, hogy egyes oldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

Ezért elengedhetetlen, hogy mindig használjunk a tartalmat jól leíró kifejezéseket. Mert a ‘kattints ide’, vagy ‘tudj meg többet’ unásig ismételt felhívások nem adnak kontextust és nem is hatékonyak emiatt.

Ellenben ha például azt használod, hogy a “legjobb SEO kulcsszavak”, akkor abból a Google is tudja, hogy a következő oldal a legjobb keresőkifejezésekről fog szólni.

A horgonyszöveget minden esetben mi magunk tudjuk meghatározni és egyben célszerű arra törekedni, hogy minél pontosabban írja le a kattintható tartalmat.

Milyen típusú horgonyszövegek vannak?

Nézzünk most néhány gyakran használt anchor text típust.

Általános horgonyszöveg

Az általános horgonyszöveg nem tartalmaz kulcsszavakat vagy hivatkozási pontokat, így a felhasználóknak el kell olvasniuk a környező szöveget, hogy megállapítsák, miről van szó. Ezek tehát nem túl hatékonyak, ráadásul a keresőmotorok munkáját is megnehezítik.

Például:

  • Tudj meg többet itt
  • Kattints ide a részletekért
  • További információk

Azért is érdemes csínján bánni ezekkel a teljesen általános szövegekkel, mert akár spamnek is tűnhetnek.

Márkázott (branded) horgonyszöveg

Ezekben a horgonyszövegekben minden esetben szerepel márkanév. Ez akkor tud igazán hatékony lenni, ha közvetlenül egy webhelyre hivatkozik.

Mik lehetnek ezek?

  • Bízd a szövegírást az ALH csapatára
  • Webshop SEO-ra van szükséged? Az ALH segít!

Márka és kulcsszó a horgonyszövegben

Az is jól tud működni, ha a márka mellett egy kulcsszót is belecsempészel a  horgonyszövegbe.

Például: 

URL alapú anchor text

Készíthetsz olyan horgonyszöveget is, amikor konkrét weboldalt említesz.

Ilyen lehet, hogy:

Pontos egyezésű anchor text

A pontos egyezésű horgonyszöveg éppen azt a kulcsszót tartalmazza, amelyre a hivatkozott oldal célzott. 

Például:

Részleges egyezésű kulcsszavak a horgonyszövegben

Részleges egyezés esetén a horgonyszöveg a linkelt oldal által megcélzott kulcsszó egy variációját tartalmazza. 

Ez azt jelenti, hogy a célkulcsszó részben vagy teljesen szerepel a hivatkozott szövegben, néhány más szóval együtt a kontextus érdekében.

Például:

Kapcsolódó kulcsszavak használata

A kapcsolódó kulcsszavas horgonyszöveg hasonló a részleges egyezésű anchor texthez, de nem tartalmazza a kulcsszót. Inkább azt a szerepet tölti be, hogy egyfajta kontextust ad a hivatkozott oldalnak anélkül, hogy direktben használná a konkrét kereső kifejezést.

Például:

Milyen a SEO barát horgonyszöveg?

Alapvetően a SEO barát horgonyszöveg:

  • rövid
  • releváns
  • nincs tele zsúfolva kulcsszavakkal

Mennyire legyen rövid?

Nincsenek kőbe vésett szabályok a horgonyszövegek hosszát tekintve, de törekedni kell arra, hogy minél tömörebbek legyünk. Általánosságban jó kiindulópont lehet, ha azt mondjuk, hogy 5 szónál többől ne álljon a horgonyszöveg.

Milyen a releváns horgonyszöveg?

Attól lesz releváns az anchor text, hogy minél jobban segít a keresőmotoroknak feltérképezni az oldal szerkezetét. Ez egyben hasznos abból a szempontból is, hogy jobb helyezéseket érjünk el a találati listán.

Fontos, hogy ne csak releváns legyen, hanem egyben természetes is, hiszen így valószínűbb, hogy felkelti az olvasók érdeklődését és rákattintanak. Ha tudják, hogy miről szól az oldal, akkor nagyobb eséllyel szeretnének továbbmenni. 

A releváns horgonyszöveg elengedhetetlen, ugyanakkor sose essünk abba a hibába, hogy kulcsszóhalmozással szeretnénk azzá tenni.

Mit jelent a kulcsszóhalmozás?

A Google negatívan értékelheti a túlzottan sok pontos egyezésű horgonyszöveget.  A legjobb eredmény elérése érdekében használj különböző horgonyszöveg típus keverékeket.

Például:

  • Márkázott horgonyszöveg: 50%
  • URL alapú anchor text: 10%
  • Pontos egyezés a kulcsszóval: 15%
  • Részleges egyezésű a kulcsszóval: 25%

Ezek természetesen csak hozzávetőleges arányok, de érdemes őket szem előtt a tartani.

A horgonyszöveg arányokat egyébként nagyon könnyen ellenőrizheted például az Ahrefs vagy a Semrush eszközökkel.

Hogyan írhatsz még jobb horgonyszövegeket?

Törekedj a természetességre

Minden írásnak van egy természetes íve, és ez igaz a linkszövegekre is. Azaz mindig ügyelj arra, hogy a horgonyszöveg jól illeszkedjen a tartalom egészébe.

Elképzelhető, hogy nehézséget okoz, hogy egy mondatba bepréselj egy linket. Nos, ez valószínűleg azért van, mert nem tartozik oda. Ilyenkor célszerű lehet átgondolni, hogy a szöveg melyik részébe tudnád áttenni, hogy minél fogyaszthatóbb legyen olvasóid számára is. A linkek ugyan nagyon fontosak SEO szempontból, azonban mondanivalód útjába sem állhatnak.

A link szövege illeszkedjen a tartalomhoz

A link szövege nem térhet el a linkelt oldal tartalmától. Amikor az olvasók egy linkkel találkoznak, azonnal tudniuk kell, hogy mire számíthatnak, ha rákattintanak. 

Sose csapd be az olvasóidat! A linkekkel ugyan nagyon jól lehet játszani és kattintásokat szerezni, de ez azon nyomban megbosszulja magát és bizalomvesztéshez vezet. Mire is gondolok? Ha mobiltelefonokat árulsz, akkor ne akard azt eladni álomnyaralásként. Mindig olyan horgonyszöveget használj, amiről a tartalmad, szolgáltatásod, terméked szól.

Legyen egyértelmű, hogy a link szövege kattintható

Ahhoz, hogy valóban rá is kattintsanak a linkedre, az olvasóknak egyértelműen látniuk kell, hogy a horgonyszöveg átviszi őket a kívánt tartalomra. Ezt megteheted úgy, hogy más színt használsz a hivatkozáshoz, vagy alá is húzhatod, esetleg mindkét megoldást alkalmazhatod.

Segíthetünk tartalmi SEO-ban, linképítésben? Keress bennünket!