A technikai SEO audit: hasznos tudnivalók

Pál Zoltán Gábor

Előfordulhat, hogy egy cég rengeteg pénzt fordít a technikai SEO-ra, de az eredményeken ez mégsem látszik meg kellőképpen. Hogyan tudjuk megállapítani, hogy mi a gond? Mely beállításokat és elemeket érdemes megvizsgálni? Ebben a bejegyzésünkben a keresőoptimalizálás technikai részének ellenőrzésével foglalkozunk.

Egy SEO audit során azt vizsgáljuk meg, hogy a keresőoptimalizálás mennyire felel meg a különböző előírásoknak és elvárásoknak. A keresőoptimalizálás vizsgálata során alapvetően három területet szokás ellenőrizni:

  1. a SEO folyamatainkat, mint például a megosztások vagy a hirdetések
  2. a tartalmakat, amelyeket már előkészítettünk
  3. illetve a technikai SEO egyes elemeit.

Létezik néhány olyan egyszerű módszer, amelynek segítségével szakértő segítsége nélkül is könnyen tesztelhetjük, hogy egy oldal technikai szempontból megfelel-e az alapvető feltételeknek.

Pár perc alatt kideríthetjük, hogy indexálva van-e a tartalom

Legelőször azt érdemes ellenőrizni, hogy a Google tudta-e indexálni a tartalmunkat, hiszen ettől függ, hogy az megjelenik-e a találatok között. Ez a leglényegesebb kérdés, hiszen ha ez a feltétel nem teljesül, akkor biztosan komoly gond van a keresőoptimalizálásunkkal. A gyakorlatban ezt úgy vizsgálhatjuk meg, hogy a google.com-on oldalspecifikus keresést használunk. Azaz beírjuk, hogy site: és ezután megadjuk annak az oldalnak a domain nevét, amelyre kíváncsiak vagyunk. Például a site:artled.hu kifejezésre keresve a Google kilistázza azokat a tartalmakat, amelyeket indexált az artled.hu domainnel kapcsolatban. A lenti képen azt is láthatjuk, hogy a kereső több mint 1800 találatot mutat.

Amennyiben ezzel a módszerrel nem kapunk találatokat, az egyértelműen hibát jelez. Ha egy konkrét oldal indexálásával kapcsolatos információkra vagyunk kíváncsiak, és tudjuk, hogy az erre készített tartalmakban biztosan szerepel egy adott kifejezés, akkor bővítsük ki az előbbi keresést a következőképpen: site:artled.hu + termekek/led-szalag

Láthatjuk, hogy a kereső erre a kifejezésre már „csak” 1300 körüli találatot jelez, vagyis szerinte az artled.hu domainen ennyi releváns és hiteles tartalom létezik, melyek közül a legerősebb az első helyen álló. Ez a keresés azt mutatja meg, hogy az adott tartalom indexálva van-e. Ha itt nem kapunk megjelenített találatokat, akkor majdnem biztos, hogy valamelyik beállításunkkal gond van.

A technikai SEO checklist

Ha meggyőződtünk arról, hogy egy tartalom indexálva van, az még nem jelenti azt, hogy minden jól is működik. Ha egy oldalt technikai szempontból szeretnénk elemezni, akkor a következő kérdésekre érdemes választ keresnünk:

1. Megfelelő-e az indexálás?

Ha már megbizonyosodtunk arról, hogy indexálva vannak az oldalak, ellenőrizzük azt is, hogy ezeknek az indexált oldalaknak a száma megegyezik-e a Google Analyticsben található landing pagek számával. Ezenkívül azt is fontos ellenőrizni, hogy a saját brandünkre való specifikus kereséskor a Google a kívánt domaint, illetve tartalmat jeleníti-e meg.

2. Megfelelőek-e a tartalmi SEO elemek?

Erről a témáról bővebben A belső SEO tesztelése: az optimális tartalom című bejegyzésünkben írtunk. A főbb elemek a következők, amelyeket meg szoktunk vizsgálni: egyediek-e a címek, megfelelő-e a meta description, megtalálhatók-e az elsődleges kulcsszavak a tartalomban és a címsorban. Ezenkívül lényeges még átnézni a képek nevét és az alt textet, amely alapján a keresők kategorizálni tudják őket. Fontos, hogy az URL felhasználó és keresőbarát, azaz rövid, könnyen érthető és jól strukturált legyen.

3. Van-e duplikált tartalom az oldalunkon?

A duplikált tartalom azt jelenti, hogy két vagy több oldal is ugyanazt a tartalmat jeleníti meg. Keresőoptimalizálási szempontból kifejezetten hátrányos, ha az oldalainkon ismétlődő tartalmak találhatóak. Hiszen a keresőmotorok célja, hogy a legjobb és legértékesebb tartalmat szolgáltassák a felhasználóknak. Rosszabb esetben a duplikáció miatt Google büntetéssel is számolhatunk, amely a helyezés visszaeséséhez és a forgalom csökkenéséhez vezethet. Ezért ha az audit során azzal szembesülünk, hogy vannak ilyen tartalmak a honlapunkon, akkor tegyük fel a kérdést, hogy ennek kényelmi vagy technikai okai vannak és ennek megfelelően orvosoljuk a problémát.

Arról is érdemes meggyőződni, hogy minden tartalomhoz csak egy URL tartozik-e. Továbbá hogy be vannak-e állítva a kanonikus tartalmak, amelyeket akkor célravezető használni, ha több hasonló tartalmú oldalunk is van. Jó módszer a Google büntetés elkerülésére, ha a kanonikus taggal megjelöljük a szerzői oldalunkat.

4. Hogyan történik az elérhetőség tesztelése?

Megnézzük, hogy van-e XML site map, amely elősegíti, hogy a keresőmotorok körbejárják a honlapunkat, hogy gyorsan és egyszerűen indexálni tudják az összes lapot. Megvizsgáljuk azt is, hogy hozzá van-e adva az oldaltérkép a Serch Console-hoz, mely információkat ad az esetleges technikai gondokról és segít feltérképezni a 4xx és 5xx hibákat. Végül pedig hogy helyesen van-e beállítva a robots.txt fájl, amelyben megadhatjuk a webhely azon részeit, amelyekhez nem szeretnénk hozzáférést biztosítani a keresőmotorok számára.

5. Mobilon is megfelelően működik-e az oldal?

A médiafogyasztási szokások egyre inkább a mobil használat felé tolódnak el. A keresések fele mára ezeken az eszközökön történik. Így elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet szenteljünk ennek a területnek. Fontos ellenőrizni, hogy kellőképpen mobilbarát-e az oldalunk, melyhez egy korábbi írásunkban adtunk konkrét tippeket.

6. Milyen az oldal szerkezete és a betöltési sebesség?

Az oldal szerkezetének vizsgálata során, az honlapunkon található belső linkeket nézzük át. Ellenőrizzük, hogy hány link van az oldalunkon, hogy működnek-e és hogy vertikálisan és horizontálisan össze vannak-e kapcsolva. Szintén lényeges átnézni a hivatkozási szövegeket és meggyőződni róla, hogy nincsenek-e hibás linkek az oldalunkon. Ennél a résznél azt is teszteljük le, hogy mennyi idő alatt töltődik be az oldal, hogy optimalizálva van-e a képek mérete, és nézzünk utána annak is, hogy elég jó-e a szolgáltató, akit az adott cég használ.

7. Mely technikai kritériumokat ellenőrizzük?

Ha nem áll hozzánk közel a technikai terület, akkor forduljunk szakemberhez, ha a technikai problémák feltérképezésére kerül a sor. A technikai SEO auditnak ebben a fázisában többek között azt nézzük át, hogy a redirectek megfelelően vannak-e használva. Megnézzük például, hogy vannak-e 302-es redirectek és ha igen, akkor indokolt-e a létezésük, illetve vannak-e redirect chainek. Szintén ellenőrizzük, hogy a Javascript jól működik-e, hogy van-e Flash vagy iFrame az oldalon és amennyiben igen, ez szükséges-e.

8. Hogyan vizsgáljuk az analitikai szempontokat?

Először arról érdemes megbizonyosodni, hogy minden oldalon ott van-e az analitika, és hogy csak egy Google Analytics account van-e hozzárendelve az oldalhoz. Többször előfordult már, hogy a fejlesztő egy folyamatosan bővített motort használt egy oldalhoz, ami azzal is járt, hogy egy-egy ügyfél Analytics kódja benne maradt.

Ezt követően a legfontosabb a következő beállítások tesztelése: be van-e állítva a demográfiai adatok rögzítése és a belső keresések trackelése. Jók-e a remarketing beállítások, helyesek-e az UTM paraméterek, és megfelelően van-e beállítva az event tracking.

A listát még hosszan lehetne folytatni, hiszen ezeken kívül is számtalan olyan elem létezik, amelyekkel technikai szempontból befolyásolhatjuk a keresőoptimalizálást. Lényeges hangsúlyozni, hogy a technikai SEO egy önálló szakterület és döntő szerepet játszik a SEO működése szempontjából. Amennyiben valaki nem érez kellő kedvet vagy tapasztalatot ahhoz, hogy az auditot maga végezze el, tanácsos szakértő segítségét kérni.

KINEK A FELADATA LEGYEN A TECHNIKAI SEO?

Egy projekt kezdetén el kell döntenünk, hogy mi magunk végezzük el a technikai SEO munkát, vagy külső szakértőre bízzuk. Ez egy önálló, viszonylag komplex szakterület, ahol nagyon sok elemet kell helyesen beállítani. Ezért még ha úgy is döntünk, hogy magunknak csináljuk meg, akkor is érdemes szakértővel leellenőriztetni a végén. Az egyszerűbb oldalak esetében ez akár már egy óra alatt is elvégezhető. Ha egyedi oldalról van szó, akkor ez valószínűleg több időt fog igénybe venni. Nem szabad elfelejteni, hogy a technikai SEO-n nagyon sok múlik. Ha az oldalunk tartalmát egy rossz beállítás miatt nem tudják feltérképezni a keresőrobotok, akkor az nem jelenik meg a találati listán. Például ha a noindex és nofollow a fejlesztés után nem lesz átírva, ami meglepően gyakran előfordul.

MILYEN ESZKÖZÖKET HASZNÁLJUNK?

Aki jól kiismeri magát az online SEO eszközök világában, és úgy dönt, hogy maga végzi el a technikai beállításokat, annak a különböző CMS rendszerek (Content Management System) és pluginok sokat segíthetnek a keresőbarát oldalak kialakításában. Az egyik legnépszerűbb CMS rendszer a WordPress. Ez rugalmas, könnyen személyre szabható és rendkívül keresőbarát oldalak kialakítására alkalmas.

A WordPressel való munkához rengeteg keresőoptimalizálást elősegítő bővítményt használhatunk. Ezek elvégzik helyettünk a SEO munka egy részét, ezáltal sok időt megspórolhatunk. Az egyik leghasznosabb bővítmény a Yoast SEO plugin. Ezt elsősorban arra használhatjuk, hogy leellenőrizzük a szövegeink keresőoptimalizáltságát. Cikk írás közben elég csak megadnunk a kívánt kulcsszót és máris láthatjuk, hogy melyek SEO szempontból az erősebb és a gyengébb részek. Sőt, javaslatokat is kapunk a változtatásra. A Yoast SEO pluginnak számos egyéb előnyös funkciója is van. Például automatikusan legenerálja az XML oldaltérképet és azt is beállíthatjuk, hogy hogyan nézzen ki az oldalunk keresési találata a Google találati listában.

MILYEN IDŐKÖZÖNKÉNT KELL FOGLALKOZNI A TECHNIKAI SEO-VAL?

Ez nagymértékben függ attól, hogy mennyire jól építjük fel az oldalunkat. Hiszen a technikai SEO nagyrészt sitebuild kérdés. Ha egyszer rászánjuk a szükséges időt, pénzt és energiát, és jó alapokat teremtünk, akkor 1-2 évig is kiválóan működik úgy a rendszer, hogy egyáltalán nem kell foglalkoznunk vele. Ez persze csak ökölszabály. Hiszen a SEO egy annyira gyorsan változó terület, hogy a mai napig havonta jönnek újabbnál újabb elvárások, amiknek meg kell felelnünk az oldalainkkal.

HOGYAN ELLENŐRIZHETJÜK LE, HOGY MENNYIRE JÓ AZ OLDAL TECHNIKAI FELÉPÍTÉSE?

A Google Pagespeed Insights szolgáltatással három lényegi szempontból is tesztelhetjük az oldalunk teljesítményét. Ezzel az eszközzel elemezhetjük, hogy az oldalunk mennyire gyors, illetve megmutatja azt is, hogy mennyire mobilbarát és hogy milyen a felhasználói élmény.

A mobil eszközökre való optimalizálásra érdemes kiemelt figyelmet fordítani. Hiszen a médiafogyasztási szokások egyre inkább ebbe az irányba tolódnak el. A keresések fele mára mobil eszközökön történik. Így mind kreativitás, mind anyagi ráfordítás szempontjából elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk erre a szegmensre.

A Google Pagespeed Insights a fentebb említett mindhárom kategóriát színekkel és számokkal is kiértékeli. Technikai SEO szempontból törekedni kell arra, hogy jobbak legyünk a versenytársaknál, ahogyan arról már az on-site SEO-ról megjelent írásunkban is szó volt. A Google Pagespeed Insights arra is jó megoldást jelenthet, ha a konkurencia oldalait szeretnénk megvizsgálni. Az eredményeket pedig összevetni a saját oldalunkra kapott értékeléssel.