A technikai SEO audit egy hasznos checklist

Pál Zoltán

Előfordulhat, hogy egy cég rengeteg pénzt fordít a technikai SEO-ra, de az eredményeken ez mégsem látszik meg kellőképpen. Hogyan tudjuk megállapítani, hogy mi a gond? Mely beállításokat és elemeket érdemes megvizsgálni? Ebben a bejegyzésünkben a keresőoptimalizálás technikai részének ellenőrzésével foglalkozunk.

Egy SEO audit során azt vizsgáljuk meg, hogy a keresőoptimalizálás mennyire felel meg a különböző előírásoknak és elvárásoknak. A keresőoptimalizálás vizsgálata során alapvetően három területet szokás ellenőrizni:

  1. a SEO folyamatainkat, mint például a megosztások vagy a hirdetések
  2. a tartalmakat, amelyeket már előkészítettünk
  3. illetve a technikai SEO egyes elemeit.

Létezik néhány olyan egyszerű módszer, amelynek segítségével szakértő segítsége nélkül is könnyen tesztelhetjük, hogy egy oldal technikai szempontból megfelel-e az alapvető feltételeknek.

Pár perc alatt kideríthetjük, hogy indexálva van-e a tartalom

Legelőször azt érdemes ellenőrizni, hogy a Google tudta-e indexálni a tartalmunkat, hiszen ettől függ, hogy az megjelenik-e a találatok között. Ez a leglényegesebb kérdés, hiszen ha ez a feltétel nem teljesül, akkor biztosan komoly gond van a keresőoptimalizálásunkkal. A gyakorlatban ezt úgy vizsgálhatjuk meg, hogy a google.com-on oldalspecifikus keresést használunk. Azaz beírjuk, hogy site: és ezután megadjuk annak az oldalnak a domain nevét, amelyre kíváncsiak vagyunk. Például a site:artled.hu kifejezésre keresve a Google kilistázza azokat a tartalmakat, amelyeket indexált az artled.hu domainnel kapcsolatban. A lenti képen azt is láthatjuk, hogy a kereső több mint 1800 találatot mutat.

A technikai SEO audit

Amennyiben ezzel a módszerrel nem kapunk találatokat, az egyértelműen hibát jelez. Ha egy konkrét oldal indexálásával kapcsolatos információkra vagyunk kíváncsiak, és tudjuk, hogy az erre készített tartalmakban biztosan szerepel egy adott kifejezés, akkor bővítsük ki az előbbi keresést a következőképpen: site:artled.hu + termekek/led-szalag

A technikai SEO audit

Láthatjuk, hogy a kereső erre a kifejezésre már „csak” 1300 körüli találatot jelez, vagyis szerinte az artled.hu domainen ennyi releváns és hiteles tartalom létezik, melyek közül a legerősebb az első helyen álló. Ez a keresés azt mutatja meg, hogy az adott tartalom indexálva van-e. Ha itt nem kapunk megjelenített találatokat, akkor majdnem biztos, hogy valamelyik beállításunkkal gond van.

A technikai SEO checklist

Ha meggyőződtünk arról, hogy egy tartalom indexálva van, az még nem jelenti azt, hogy minden jól is működik. Ha egy oldalt technikai szempontból szeretnénk elemezni, akkor a következő kérdésekre érdemes választ keresnünk:

    1. Megfelelő-e az indexálás?

Ha már megbizonyosodtunk arról, hogy indexálva vannak az oldalak, ellenőrizzük azt is, hogy ezeknek az indexált oldalaknak a száma megegyezik-e a Google Analyticsben található landing pagek számával. Ezenkívül azt is fontos ellenőrizni, hogy a saját brandünkre való specifikus kereséskor a Google a kívánt domaint, illetve tartalmat jeleníti-e meg.

    1. Megfelelőek-e a tartalmi SEO elemek?

Erről a témáról bővebben A belső SEO tesztelése: az optimális tartalom című bejegyzésünkben írtunk. A főbb elemek a következők, amelyeket meg szoktunk vizsgálni: egyediek-e a címek, megfelelő-e a meta description, megtalálhatók-e az elsődleges kulcsszavak a tartalomban és a címsorban. Ezenkívül lényeges még átnézni a képek nevét és az alt textet, amely alapján a keresők kategorizálni tudják őket. Fontos, hogy az URL felhasználó és keresőbarát, azaz rövid, könnyen érthető és jól strukturált legyen.

    1. Van-e duplikált tartalom az oldalunkon?

A duplikált tartalom azt jelenti, hogy két vagy több oldal is ugyanazt a tartalmat jeleníti meg. Keresőoptimalizálási szempontból kifejezetten hátrányos, ha az oldalainkon ismétlődő tartalmak találhatóak. Hiszen a keresőmotorok célja, hogy a legjobb és legértékesebb tartalmat szolgáltassák a felhasználóknak. Rosszabb esetben a duplikáció miatt Google büntetéssel is számolhatunk, amely a helyezés visszaeséséhez és a forgalom csökkenéséhez vezethet. Ezért ha az audit során azzal szembesülünk, hogy vannak ilyen tartalmak a honlapunkon, akkor tegyük fel a kérdést, hogy ennek kényelmi vagy technikai okai vannak és ennek megfelelően orvosoljuk a problémát.

Arról is érdemes meggyőződni, hogy minden tartalomhoz csak egy URL tartozik-e. Továbbá hogy be vannak-e állítva a kanonikus tartalmak, amelyeket akkor célravezető használni, ha több hasonló tartalmú oldalunk is van. Jó módszer a Google büntetés elkerülésére, ha a kanonikus taggal megjelöljük a szerzői oldalunkat.

    1. Hogyan történik az elérhetőség tesztelése?

Megnézzük, hogy van-e XML site map, amely elősegíti, hogy a keresőmotorok körbejárják a honlapunkat, hogy gyorsan és egyszerűen indexálni tudják az összes lapot. Megvizsgáljuk azt is, hogy hozzá van-e adva az oldaltérkép a Serch Console-hoz, mely információkat ad az esetleges technikai gondokról és segít feltérképezni a 4xx és 5xx hibákat. Végül pedig hogy helyesen van-e beállítva a robots.txt fájl, amelyben megadhatjuk a webhely azon részeit, amelyekhez nem szeretnénk hozzáférést biztosítani a keresőmotorok számára.

    1. Mobilon is megfelelően működik-e az oldal?

A médiafogyasztási szokások egyre inkább a mobil használat felé tolódnak el. A keresések fele mára ezeken az eszközökön történik. Így elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet szenteljünk ennek a területnek. Fontos ellenőrizni, hogy kellőképpen mobilbarát-e az oldalunk, melyhez egy korábbi írásunkban adtunk konkrét tippeket.

Milyen az oldal szerkezete és a betöltési sebesség?

Az oldal szerkezetének vizsgálata során, az honlapunkon található belső linkeket nézzük át. Ellenőrizzük, hogy hány link van az oldalunkon, hogy működnek-e és hogy vertikálisan és horizontálisan össze vannak-e kapcsolva. Szintén lényeges átnézni a hivatkozási szövegeket és meggyőződni róla, hogy nincsenek-e hibás linkek az oldalunkon. Ennél a résznél azt is teszteljük le, hogy mennyi idő alatt töltődik be az oldal, hogy optimalizálva van-e a képek mérete, és nézzünk utána annak is, hogy elég jó-e a szolgáltató, akit az adott cég használ.

    1. Mely technikai kritériumokat ellenőrizzük?

Ha nem áll hozzánk közel a technikai terület, akkor forduljunk szakemberhez, ha a technikai problémák feltérképezésére kerül a sor. A technikai SEO auditnak ebben a fázisában többek között azt nézzük át, hogy a redirectek megfelelően vannak-e használva. Megnézzük például, hogy vannak-e 302-es redirectek és ha igen, akkor indokolt-e a létezésük, illetve vannak-e redirect chainek. Szintén ellenőrizzük, hogy a Javascript jól működik-e, hogy van-e Flash vagy iFrame az oldalon és amennyiben igen, ez szükséges-e.

    1. Hogyan vizsgáljuk az analitikai szempontokat?

Először arról érdemes megbizonyosodni, hogy minden oldalon ott van-e az analitika, és hogy csak egy Google Analytics account van-e hozzárendelve az oldalhoz. Többször előfordult már, hogy a fejlesztő egy folyamatosan bővített motort használt egy oldalhoz, ami azzal is járt, hogy egy-egy ügyfél Analytics kódja benne maradt.

Ezt követően a legfontosabb a következő beállítások tesztelése: be van-e állítva a demográfiai adatok rögzítése és a belső keresések trackelése. Jók-e a remarketing beállítások, helyesek-e az UTM paraméterek, és megfelelően van-e beállítva az event tracking.

A listát még hosszan lehetne folytatni, hiszen ezeken kívül is számtalan olyan elem létezik, amelyekkel technikai szempontból befolyásolhatjuk a keresőoptimalizálást. Lényeges hangsúlyozni, hogy a technikai SEO egy önálló szakterület és döntő szerepet játszik a SEO működése szempontjából. Amennyiben valaki nem érez kellő kedvet vagy tapasztalatot ahhoz, hogy az auditot maga végezze el, tanácsos szakértő segítségét kérni.