Linképítés tippek kezdőknek: így kezdj hozzá

Pál Zoltán Gábor

Minden jó marketinges tudja, hogy a linkek a SEO kulcsfontosságú részét képezik. Nemcsak abban segítenek, hogy a weboldalad jobb helyen szerepeljen a keresőmotorok találati oldalain, hanem közvetlen látogatókat is hozhatnak az oldalra (ezt “referral traffic” néven is ismerheted).

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozhassa ki linképítésből, ebben a blogposztban megosztok néhány bevált tippet, ami nagy segítség lehet neked, ha mindenképpen házon belül szeretnéd menedzselni a linképítés folyamatát.

A linképítés röviden összefoglalva egy weboldalra vagy tartalomra mutató külső linkek megszerzésének folyamata egy másik releváns oldalról. Azaz “más oldalak annyira fontosnak tartják az enyém, hogy linkeléssel utat teremtenek hozzá” – és ezt a Google is figyelembe veszi.

Mitől lesz egy link hasznos, vagy értéktelen?

Hasznos:

  • Releváns weboldalról, vagy legalább szövegkörnyezetből érkezik
  • Tényleg hasznos a látogató számára, nem azért van ott, hogy “ott legyen”
  • Nagy forgalmú weboldalról érkezik, így lehetőleg a látogatók is találkoznak vele, nem csak a keresőrobotok

Értéktelen:

  • Olyan webhelyek, amelyek nem relevánsak a szakterületedhez vagy iparágadhoz – ezek nem fognak segíteni abban, hogy magasabbra kerülj a SERP-ben
  • Alacsony minőségű webhelyekről, linkfarmokról származó linkek – ezek valóban árthatnak a rangsorolásnak

A kedvenc linképítés tippeim

Mennyiség VS minőség

Amikor a linképítés még a kezdeti szakaszában volt, a webmesterek a mennyiség növelése érdekében pusztán ad hoc jelleggel linkeket tettek blogkommentárokba, weboldal láblécekbe és linkkönyvtárakba. Abban az időben, mivel minél több linkje volt egy webhelynek, annál magasabbra rangsorolták bizonyos kulcsszavakra. A dolgok azonban azóta jelentősen megváltoztak. A keresőmotorokmint például a Google, sokkal kifinomultabbá váltak, és ma már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségi linkekre, mint a mennyiségre. Ha tehát még mindig olyan taktikákat alkalmazol, mint a linkkönyvtárak vagy komment-linkek, inkább engedd el – ezek valójában többet árthatnak, mint használhatnak, így még akkor is jobban jársz, ha nem csinálsz semmit.

Kerüld a “black hat” módszereket

Vannak bizonyos “fekete kalapos” módszerek, amelyeket az emberek a múltban használtak, hogy megpróbálják kijátszani a rendszert, mint például a kétes linkek vásárlása, vagy a linkfarmok. Ezek mind olyan módszerek, amelyek a rendszer kijátszására irányulnak, és a keresőmotorok büntetését vonják maguk után – így magától értetődő, hogy ezt inkább kerüld el.

Ugyanebbe a kategóriába tartozik például a kattintások vásárlása – nem fizetett hirdetésekből, hanem konkrétan a Google találati listáján keresztül, organikus kattintások vásárlása azzal a szándékkal, hogy befolyásoljuk a helyezéseket. De tartós eredményt attól se várjuk, ha megkérjük az alkalmazottakat, hogy kattintsák le néha a céges weboldalt a találati listában. A Google algoritmusa roppant könnyen detektálja az ilyen próbálkozásokat.

Az sem szerencsés, ha egysíkúan használod a horgonyszövegeket. Ezek olyan szövegek, amelyek egy adott weboldalra hivatkoznak, minden alkalommal ugyanazokat a kulcsszavakat vagy kulcskifejezéseket használva.

Ne csak a főoldalad erősítsd

Minden belső hivatkozás potenciális linkforrás, amely javíthatja a webhely egészének láthatóságát. A “link juice” (a link által átadott erő) elosztása általában a “soktól a kevésnek” elv alapján történik. Ez azt jelenti, hogy havan egy olyan oldalad, amelynek magas a “linkereje”, sok erős és releváns hivatkozás mutat rá, akkor ez az érték bizonyos mértékig átkerül a linkelt oldalakra is.

A weboldalon ezért a fontosabb kategóriaoldalakra is érdemes linket építeni, ne kizárólag a főoldalra szerezzünk linkeket – így az alkategóriák, vagy pl. webshop esetében termékoldalak is fontosabb szerephez, jobb eredményekhez jutnak SEO szempontból.

Figyelj a belső linkelésre

Ha a linképítési erőfeszítéseid szépen haladnak, és elegendő mennyiségű és minőségű linket szereztél, még mindig ne dőlj hátra.

Mindig szem előtt kell tartanod, hogy a tartalmaid könnyen elérhetőek legyenek a weboldaladon, hogy az emberek több belső hivatkozáson keresztül is eljuthassanak az aloldalra. Ez azért kritikus, mert még ha erőfeszítéseket tettél is annak érdekében, hogy a külső linkek relevánsak legyenek, előfordulhat, hogy az oldalt belsőleg nehéz megtalálni (például csak az oldalon belüli keresőből érhető el).

Ebben a helyzetben az aloldal nem lesz SEO prioritás, és így kevesebb forgalmat fog kapni, mint egyébként kapna. Még ha az anyag meggyőző és hasznos is, az oldalad látogatója nem fog elolvasni semmit, ha nem találja meg.

Saját képek visszakeresése

Ha sok saját gyártású képet, akár infografikát használsz a weboldaladon, érdemes néha leellenőrizni, hogy nem “vette-e kölcsön” valaki ezeket a vizuális elemeket. A legtöbb esetben ez azért történik, mert a képet egyszerűen lemásolják a weboldalról, és egy másik weboldalon használják fel anélkül, hogy az eredetire mutató linket adnának meg.

A legegyszerűbb módja, hogy ezt vissza tudd keresni, az, hogy egy Chrome böngészőben megnyitva a képet jobb gombbal kattintasz rá, majd a “keresés kép alapján” funkció segítségével visszakeresed a képet a Google segítségével, ami így kilistázza, milyen más weboldalakon található meg.

Ha ilyen “másolatot” találsz a képedről, a legjobb, ha felveszed a kapcsolatot az oldal tulajdonosával, és megkéred, hogy mellékeljen egy linket. Így ő is megtarthatja a képet (amivel te általában semmit sem veszítesz), de plusz erőfeszítés nélkül szereztél egy új linket az oldaladra.

Hogyan tovább?

Ha most vágsz bele a linképítésbe, haladj lépésről lépésre , és használd a fenti linképítés tippeket, hogy a legjobb eredményeket érd el. De ha rögtön profikra szeretnéd bízni a munkát, vedd fel nyugodtan velünk a kapcsolatot, és segítünk megoldani a linképítés kérdését.