Mi a linképítés? Átfogó útmutató az egyik legfontosabb SEO-eszközről

Tedd fel magadnak a kérdést: mi alapján rangsorol a Google, és honnan tudja, hogy a weboldalad mennyire értékes? Bár a hivatalos szempontok nem nyilvánosak, a szakértők szerint az oldalra mutató (back)linkek a fontosabb rangsorolási tényezők közé tartoznak.

A backlinkek nemcsak forgalmat generálnak, hanem értéket is adnak az oldaladnak, ezáltal javíthatják annak helyezését a Google találati listáján. Linképítésről akkor beszélünk, amikor egy SEO-szakértő a honlapodat más honlaptulajdonosoknak ajánlja ki azzal az elsődleges céllal, hogy weblapodra mutató külső hivatkozást szerezzen a másik oldalról.

A feladat egyszerűnek hangzik, mégis az egyik legnehezebb része a keresőoptimalizálásnak, hiszen – sok más mellett – számít a backlinket adó oldal témája vagy épp a hivatkozások mennyisége és szövegen belüli elhelyezkedése. A terület folyamatosan változik, és a mennyiségi szempontokat már réges-rég felülírták a minőségi tényezők. Eredményes linképítéshez ezért naprakész tudás és egy kis gyakorlat szükséges.

Mi az előbbi megszerzésében segítünk most: ez az átfogó útmutató végigveszi a linképítés legfontosabb lépéseit, és segít megérteni, hogy milyen lépésekkel javíthatod a saját oldalad rangsorolását

Miért fontos a cégednek a linképítés?

Azért, mert a weboldalad nemcsak úgy lebeg világháló éterében, hanem azzal konkrét céljaid vannak. Az esetek többségében pénzt (sok pénzt!) szeretnél vele keresni, és ehhez arra van szükséged, hogy a honlapodra a kereséseken keresztül nagyszámú forgalom érkezzen.

Mi az első, amit ezért tenned kell? Először is minőségi tartalmat kell gyártanod, hiszen ez az elvárása a Google-nak: az élvezhető kontent miatt nő az oldalon eltöltött idő és csökken a visszafordulási arány, a keresők algoritmusa pedig ezt pozitívumként fogja fel.

Másodszor pedig gondoskodnod kell a weboldaladra mutató linkekről. A színvonalas tartalom után ugyanis ez a validálás, vagyis a releváns honlapokról származó jó külső hivatkozások számítanak a leginkább, és ehhez professzionális linképítésre van szükséged.

A linképítés viszont nem egyenlő azzal, hogy könyörgünk: ahhoz a tudás és tapasztalat mellett erős kapcsolatépítő képességre, kiváló kommunikációra, kitartásra és kreativitásra van szükséged. Egy olyan halmazról beszélünk, ahol a marketinget, a salest és a pszichológiát kombináljuk jó nagy adag szerencsével, hiszen sosincs garancia arra, hogy akit megkeresel, az végül megjelenteti a tartalmadat.

3 ok, amiért a linképítés a marketinged része kell, hogy legyen

  1. A (back)linkeknek nemcsak a keresőoptimalizálás miatt jut fontos szerep, hanem azért is, mert azok értékesek a célközönség fejlesztése és az értékesítés szempontjából is.
  2. Gondold csak végig: a honlapodra mutató linkek közvetlen elérést biztosítanak egy másik célközönségnek, ezáltal nemcsak a találati listán való rangsorolásodat, hanem a forgalmadat is növelheted. Másrészt a link egyúttal a bizalom jele is, és minden egyes link pozitív összeköttetést hoz létre, és fejleszti a kapcsolatokat.
  3. Tartsd mindig szem előtt: bármennyire is jó minőségű a tartalma, egy weblap linkek nélkül nem fog tudni forgalmat generálni; sem a keresésen, sem más honlapokon keresztül. A linképítés segítéségével viszont biztosíthatod a honlapod elérését több másik független honlapról.

4 kérdés, 4 válasz a linképítésről

  1. Miért van rá szükség? Azért, mert a Google-keresés a hivatkozásokon alapul. Tény, hogy minél több linked van releváns és hiteles webhelyekről, annál jobban teljesít majd a honlapod a kereséseknél. A linkek emellett ösztönzik a honlapok egymás közötti ajánlását és a kapcsolatok építését.
  2. Hogyan történik a linképítés? A SEO-szakemberek egyedi stratégiát használnak különböző taktikákkal, amelyeknek az a célja, hogy meggyőzze a másik weblap tulajdonosát vagy annak célközönségét arról, hogy érdemes elhelyezni a célhonlapra mutató hivatkozást.
  3. Mióta használják? A linképítés 1998-ban, a Google felemelkedésével együtt lett népszerű. Bár a módszertan sokat változott az elmúlt években, a linképítés azóta is lényeges tényező a rangsorolásban.
  4. Ki csinálja a linképítést? SEO- és marketingszakemberek, valamint weblaptulajdonosok. A linképítéssel hivatalosan a keresőoptimalizálás (SEO) iparága foglalkozik.

A Google-nál a keresőóriás saját algoritmusai értékelik a linkeket, és ez az osztályozás nagyban befolyásolja a honlap rangsorolását a keresésen belül. A Google eredeti algoritmusa többek között azért lett sikeres, mert a hivatkozásokat kezdte el használni fő rangsorolási jelként; ezt abban az időben egyik másik keresőmotor sem csinálta.

Tényleg ilyen fontos? A linképítés valódi értéke

Az internet felhasználók milliárdjait kapcsolja össze a világhálót átszövő linkek segítségével, ezért a hivatkozásoknak létfontosságú szerepük van a net létezésében. Nem véletlen a web, vagyis a háló elnevezés sem: valójában a linkek azok a szálak, amelyek összekötik és egyesítik a több millió weboldalt, létrehozva ezáltal az összekapcsolt webet.

Két fő oka van annak, amiért a marketingeseknek és a vállalkozásoknak foglalkozniuk kell a linkekkel:

  1. A hivatkozások az online navigáció elsődleges eszközei, hiszen azok irányítják az embereket egyik weboldalról a másikra. A linkeket a szakmai hozzáértéssel és bizalommal társítják az olvasók; gondolj csak a tudományos anyagokban használt szakmai hivatkozásokra, amelyek a linkek offline változatai.
  2. A keresőmotorok a hivatkozásokat a bizalom jelének tartják, és azt az eredetiség, megbízhatóság és relevancia jelzőjeként használják. Fogadjuk el alapvetésként, hogy ilyet egyik weblap sem ad csak úgy a másiknak.

A linképítés fontos része a keresőoptimalizálásnak, hiszen megfelelő hivatkozások nélkül a honlapok nem szerepelnek jól a találati listán kereséseknél.

Hogyan navigálunk a weben?

Egy weboldalra háromféleképp juthatsz el a böngésződből:

  1. Beírod a teljes URL-címet az URL-sávba.
  2. Elmented ezt a weblapot a könyvjelzők közé (és onnan visszakeresed a későbbiekben).
  3. Rákattintasz egy hivatkozásra (linkre)

És most kapaszkodj meg! A webes navigáció nagy része linkeken keresztül valósul meg: ide tartozik a közösségi oldalakról érkező átkattintás (Facebook, Reddit, YouTube, Twitter), a Google találati listájában történő keresgélés vagy egy online újság hírének hivatkozása (egy-egy vonatkozó cikkről, általában kék színnel jelölve). Sőt, ebbe a kategóriába sorolhatjuk az új Google-lap megnyitásakor látható 8 billentyűparancsot is, amelyek az általad legtöbbször látogatott webhelyeket mutatják (a te kényelmed és a gyors fogyasztás érdekében).

Sokan bele sem gondolnak, hogy a világhálón ma már szinte csak így navigálunk: a hivatkozások a weboldalak navigációjának elsődleges eszközei, és azok nélkül ma már nem lehetne kiigazodni az interneten.

Nem fogjuk sem megjegyezni, sem könyvjelzőzni az általunk látogatott több száz vagy ezer weblapot; új tartalmakra pedig csak a linkekre történő kattintásokkal juthatunk el.

A hivatkozások adják az internet erejét, és azoknak kritikus szerepük van

  • a keresések
  • a weblap szerkezete
  • a felhasználói élmény (UX)
  • valamint a célközönség-fejlesztés és -elérhetőség szempontjából

A hivatkozások mint rangsorolási szignálok

A nagy rohanásban észre sem vesszük, hogy mennyire függünk a keresőktől: egy tanulmány szerint az internet forgalmának mintegy kétharmadáért a keresések felelősek, és amikor a Google 2013-ban váratlanul összeomlott, az internet forgalma cirka 40 százalékot esett vissza.

Nem túlzás azt állítani, hogy az internetes keresés a legtöbb online vállalkozásnak a forgalom elsődleges csatornája, ezért érdemes odafigyelned arra, hogyan is bánsz a hivatkozásokkal.

Nem egyszeri tennivalóról beszélünk, hanem folyamatos és fókuszált erőfeszítésről.

Ez nem véletlen, hanem tudatos munka: a szándékos linkek szerepe

Szögezzünk le valamit: a minőségi linkek nem a véletlen eredményei, és a jó hivatkozások célzott erőfeszítést igényelnek.

A Google többször és több helyen elmondja a weblaptulajdonosoknak, hogy jó minőségű tartalmakat kell létrehozniuk, amelyek értéket nyújtanak a látogatóknak, de ez még csak az előttük álló feladat első része. Az értékes tartalomnak ugyanis terjesztésre is szüksége van, és ebben a linképítés úgy tud segíteni, ha olyan honlapoknak ajánlja ki a linkjeidet, amelyek tartalmai passzolnak a te tartalmaidhoz.

A relevancia kulcsfontosságú, mégis…
… a BuzzSumo és a Moz közös tanulmánya szerint az online bejegyzések többségének nincsenek is külső hivatkozásai. Ezeknek a tartalmaknak ezáltal esélyük sincs arra, hogy jelentős látogatottságot érjenek el a kereséseken keresztül, miközben az online forgalom nagy részéért az felel.

Szakértők szerint ráadásul elég néhány minőségi hivatkozás tartalmilag releváns weboldalakról, és ma már nincs szükséged több száz vagy akár ezer linkre ahhoz, hogy javulást érj el a rangsorolásban. A Google algoritmusának változtatásai miatt már egyetlen minőségi hivatkozás is sokat számít, ezek aprólékos becsatornázása pedig még nagyobb befolyást adhat a jól felépített weboldalaknak az adott iparágon belül.

Annak érdekében, hogy egy link helyét megszerezd, meggyőző módon kell az értékét bemutatni.

Hogyan működik a Google-keresés?

Elgondolkodtál már azon, hogyan dolgozik a kezed alá a Google?

A keresőóriás robotokat használ az internet feltérképezésére, amelyek automatikusan fedezik fel a különböző webhelyeket, és amik egyik weboldalról a másikra követik a linkeket. A robotok létrehoztak és folyamatosan alakítanak egy indexet az általuk talált oldalakról, te pedig ebben az indexben keresve találhatod meg a számodra releváns információkat.

Bizony, ez azt jelenti, hogy amikor a Google keresőjébe beírsz egy kulcsszót, akkor te nem is magán az élő weben, hanem a keresőóriás webes indexén kutakodsz megfelelő találat után. Ezért fontos, hogy a Google robotjai a lehető legjobb véleménnyel legyenek a weboldaladról: nem mindegy, hogy mikor és hogyan tálalják a veled kapcsolatos információkat a felhasználóknak.

A Google által létrehozott indexek elképesztően nagyok és összetettek, és azokat az anyacég (az Alphabet) több adatközpontban tárolja. Csak hogy képbe kerülj a méreteket illetően: a legutóbbi információk szerint ez az index 130 trillió oldalt tesz ki és több mint 100 millió gigabájtot foglal el.

Adódik ezután a kérdés: honnan tudja a Google, hogy melyik weboldalakat kell megjelenítenie az adott keresésre? Hogyan határozzák meg a robotok, hogy melyik oldalak a relevánsak? Hogyan rangsorolják és rendezik ezeket az oldalakat?

A Google gépi tanulásos algoritmusokat használ a releváns eredmények meghatározásához. A keresési algoritmus több mint 200 jelzést, úgynevezett rangsorolási faktorokat alkalmaz a rangsoroláshoz, de azt senki nem tudja pontosan, hogy mik ezek a jelek, és hogy milyen erősségű az egyes jelekhez társított erő. A szakértők a saját tapasztalataik és kutatásaik alapján fejtették vissza ezeket a követelményeket.

3 FONTOS szempont, amivel optimalizálhatod a weboldaladat

A folyamatosan fejlődő és egyre nagyobb szerepet kapó keresőoptimalizálás valójában 3 nagyobb területre fókuszál; ezek azok a szempontok, amelyekkel javítani lehet egy weboldal helyezését a találati listán:

  1. Technikai SEO
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

A technikai SEO alá a felhasznált technológia optimalizálása tartozik: ez biztosítja, hogy a Google algoritmusa feltérképezni és indexelni is tudja az adott weboldalt. A technikai SEO célja továbbá az is, hogy az adott weboldal gyors legyen és jó felhasználói élményt nyújtson.

Az on-page SEO-hoz a honlap tartalmának és HTML-kódjának optimalizálása tartozik. Egy jó stratégia lehetővé teszi, hogy a Google megértse az oldal témáját és célját, ehhez pedig belső linkeket, kulcsszavakat, fejléceket, meta tageket és képeket használnak a szakértők, továbbá betartják a tartalomra vonatkozó alapszabályokat.

A külső linkekkel az úgynevezett off-page SEO foglalkozik, amelynek az a célja, hogy növelje az oldal hitelességét. A magasabb hitelességi faktor ugyanis jobb helyezést érhet.

Mindhárom terület létfontosságú a keresőoptimalizálás szempontjából, de a technikai és az off-page SEO nélkül soha nem fog a honlapod a valódi potenciáljának megfelelő helyre kerülni. Szerencsére nagy kontrollal rendelkezel felettük, bár mind a kettő bonyolódik a weboldalad fejlődésével (vagyis az aloldalak számának és méretének növekedésével) és a komolyabb technológia használatával.

A keresőoptimalizálással foglalkozó szakembereknek az a célja, hogy az adott weboldal megfelelő besorolást érjen el a releváns kereséseknél. Ők a szakma bevált fortélyait használják, és gyakorlati tudásuk minden egyes nap tovább bővül.

Az off-page SEO helyzete

Tény, hogy a három terület közül az off-page SEO-t lehet a legkevésbé kontrollálni, hiszen a hivatkozások elhelyezéséhez még meg kell győznöd a másik webhelyet (ésvagy annak tulajdonosát).

A téma szakértői viszont mindig kiemelik, hogy a hivatkozásoknak van az egyik legmagasabb rangsorolást befolyásoló értékük a többi jel közül. Ezért nagyon fontos szerepet játszanak az olyan kereséseknél kialakított rangsorban, ahol nagy a verseny, és ahol apróságok dönthetnek arról, hogy a Google kit kiált ki győztesnek a találati listákon.

Egy hivatkozás biztosítása viszont egyetlen hiteles honlapon sem könnyű, és komoly munkára van szükség, hogy minőségi backlinkek mutassanak végül a weblapodra.

Hogyan keres pénzt a Google?

Engedd meg, hogy egy rövid kitérőt tegyünk, mielőtt továbblépünk. Jó oka van annak, hogy így teszünk. A Google-nak (és anyacégének, az Alphabetnek), mint minden más vállalkozásnak is a pénzcsinálás a legfontosabb célja, és a vállalat elsődleges bevételi forrása a keresésekből származik.

Mielőtt a keresőóriás az Alphabet részévé vált volna, a keresésből származó bevétel adta a forgalom legnagyobb részét. Hiába voltak egyéb jól profitáló mellékprojektek, az alapot ez a sikersztori fektette le.

De hogyan szerez pénzt a Google az ingyenes keresésekből? A válasz egyszerű: a keresési eredményoldal tetején vagy alján lévő hirdetési lehetőségek értékesítésével. Mielőtt legyintenél egyet, úgy gondolva, hogy ez apróság, jusson eszedbe, hogy a Google 2015-ben 75 milliárd, 2016-ban 90 milliárd, 2017-ben pedig 110 milliárd dolláros bevételt ért el. Magyarország GDP-je 2017-ben 140 milliárd dollár volt. Igen, ez egy hihetetlenül nagy üzlet.

Azért, hogy az Alphabet továbbra is pénzt tudjon csinálni a keresésekből, a Googlenak két dolgot kell tennie:

  1. Nagyszerű felhasználói élményt kell létrehoznia (UX)
  2. Ösztönöznie kell az embereket a hirdetésekre való kattintásra (CLICKS)

A Google-nak anyagi érdeke fűződik ahhoz, hogy a felhasználók releváns találati listát kapjanak a keresést követően.

Játszunk egyet! SERP-elemzés: „tea”

A keresési rendszer jobb megértéséhez bemutatunk egy példát: először is beírtuk a Google-ba azt, hogy „tea”, és most megmutatjuk, hogy mit találtunk. A Knowledge Graph-ot narancssárgával emeltük ki, a Local Pack-et zölddel, a hirdetést pedig sárgával.

Vessünk egy pillantást az egyes elemekre!

Knowledge Graph (narancssárga)

A Knowledge Graph a Google próbálkozása arra, hogy valódi információkat közöljön az adott témáról másik webhelyre való támaszkodás helyett. Ez a felhasználók érdekeit segíti (vagyis kényelmesebbé teszi és megkönnyíti a keresést).

Local Pack (zöld)

A Local Pack valójában egy térképes találat, ezt a Google a helyi és a mobilon keresők igényeinek kielégítésére hozta létre.

Hirdetés (sárga)

A hirdetés biztosítják a Google-nak a bevételt.

További SERP-funkciók

A további SERP-funkciókkal a Google még jobb felhasználói élményt szeretne kínálni, függetlenül attól, hogy mi a felhasználó szándéka. A teára vonatkozó keresésben ez a teához kapcsolódó publikációk és a teával kapcsolatos keresések megjelenítése.

A találati lista azon elemei, amelyek nincsenek kiemelve, úgy kerültek be a keresési találatok közé, hogy a mögöttük álló szakemberek elvégeztek legalább egy minimális keresőoptimalizálást, ideértve a tiszta technikai felépítést, az optimalizált on-page tartalmat és a külső linkeket.

A legfontosabb dolog, amit a SERP-ről tudnod kell!

Gondold csak át, milyen jó, hogy a Google ennyit foglalkozik a keresések minőségével, és hogy ebből milyen sokat profitálhatsz te és a céged is. A találati listán számos információs elem létezik, amelyeket a Google a kereső személy céljának kielégítésére tervezett, és használatukhoz még csak el sem kell kattintania a felhasználónak.

A „tea” amúgy egy teljesen általános kifejezés, egyértelmű cél nélkül (ezeket a SEO berkein belül head term-nek nevezünk). Mégis, függetlenül attól, hogy mi a felhasználó valódi célja, nagy az esélye annak, hogy a találati oldal választ tud majd adni a felmerülő kérdésekre.

A találati lista alapján pontosan látni lehet, hol vannak a közeli teaházak (Local Pack), valódi és releváns tudás kapható a témáról (Knowledge Graph), valamint cikkek és publikációk segítik a további megértést; mind azért, hogy kielégítse a további igényeket.

A Google – anélkül, hogy elég információ állna a rendelkezésére és személyre szabhatna – képes a találati eredmények egyeztetésére, és ezáltal választ tud nyújtani a felhasználók különböző kérdéseire. Figyeld meg, hogy ha következetesen keresel te is (a teára), akkor más eredményeket fogsz kapni. Lehetőségeihez mérten a Google ezt a te igényeidre szabja, és diszkréten, a lap alján jeleníti meg a kulcsszóra optimalizált hirdetéseket is.

Hol kezdődik a SEO?

A SEO-szakembereknek mindig a kereső személy fejével kell látniuk, és először azt kell átgondolniuk, hogy az oldal valóban a keresési eredmények tetejéhez tartozik-e. Érdemes-e mindent megtenni, hogy az adott weblap oda kerüljön?

Ha nem, akkor az erőfeszítések két okból is feleslegesek lehetnek:

  1. A tartósság hiánya. A Google a leginkább releváns találatokat akarja a keresők számára megtalálni. Ha az adott honlap érdemtelenül jutott előre a rangsorolásban, akkor a megtapasztalt „győzelem” valószínűleg csak rövid távú lesz.
  2. Gyenge minőségű tartalom. Bár régen bizonyos trükkökkel gyenge minőségű tartalom is jó helyezést érhetett el, a Google algoritmusának változása miatt ma már inkább büntetés a jutalma a különböző manipulációknak. Átlag alatti minőséggel rendelkező honlapokat legfeljebb csak rövid ideig lehet jól rangsorolttá tenni, ezért a keresőoptimalizálás ma már másfajta stratégiát igényel.

Az optimalizálás határait könnyű feszegetni, de manapság fontosabb, mint valaha, hogy inkább a jól bevált technikákhoz ragaszkodjunk, és hogy kövessük a Google irányelveit, mind tartalmilag és szellemileg.

Pontosan tudjuk, hogy a manipulatív linkekkel egyszerűbb lehet egy honlapot a találati oldal elejére vezetni, de a Google keményen dolgozik azért, hogy a keresési találatokat tisztán tartsa az ilyen technikáktól, az emiatt kiszabott büntetések pedig eltávolíthatják a weboldalt a keresési eredmények közül. Megéri? Szerintünk nem!

A SEO-szakember első és legfontosabb döntése ezért az, hogy a manipuláció helyett az optimalizációt válassza, és hogy linképítéskor releváns hivatkozásokat hozzon létre, amelyek tökéletesítik a felhasználói élményt a weben.

Ilyen a jó linképítés! Hivatkozásjelek és -mutatók

A hivatkozásokat minden keresőmotor alapvető rangsoroló jelként használja a keresési algoritmusain belül, és a kulcs minden esetben a hivatkozás minősége. A több link tehát nem jelent automatikusan előrébb sorolást.

Rengetegen próbálták már kijátszani a Google algoritmusát, de a keresőóriás folyamatosan fejleszti a keresési találatok relevanciáját és minőségét; újabb módszereket talál, amelyekkel kiszűrhetik és rangsorolhatják a legjobb oldalakat.

A gépi tanulásos módszernek köszönhetően a link-algoritmus (legfőképp a Penguin) mind jobban és jobban megismeri a különböző hivatkozásokat, és nem érdemes az átveréssel próbálkozni. A jó szakember minden esetben megkérdezi, hogy az adott hivatkozás hasznos lesz-e a későbbiekben is, és hogy a jövőben az milyen értéket fog nyújtani.

A jó linkek építéséhez több módszer közül lehet választani. Általában 4 kulcsfontosságú mutató alapján határozzák meg a hivatkozás minőségét:

  • célcsoport-relevancia
  • emberi érték
  • hitelesség és bizalom
  • technikai szempontok

Annak érdekében, hogy egy általad képviselt link helyét megszerezd egy másik weboldalon, meggyőző módon kell bemutatnod annak értékét, hiszen sokan használják a 4 (fentebbi) szempontot. Nézzük, hogy pontosan mit is jelent ez a négy kulcsfontosságú mutató.

A link minőségének relevanciája

Nem véletlen, hogy a hivatkozásmutatók listáját a relevancia vezeti, és erről a Google is sokszor beszélt már. 2012-ben a keresőóriás egyik volt munkatársa egy interjújában ténylegesen ki is jelentette, hogy „relevancia az új PageRank”.

A relevancia ebben az esetben azt jelenti, hogy a weboldaladra mutató link témába vágó szövegkörnyezetbe kerül-e. Ha igen, az a jó.

A linkek emberi értéke

A minőségi hivatkozások értéket nyújtanak az internetnek azáltal, hogy jobbá teszik a felhasználói élményt. Mi is azt szeretnénk, ha minden link, amit építünk, egyúttal értékes is lenne:

  • az oldalak összekapcsolása szempontjából
  • a célközönségnek
  • és a honlap számára is

Hiszünk benne, hogy amikor mindkét fél számára értékes linkeket hozunk létre, akkor egy kicsit jobb hellyé tesszük az internetet, miközben javítjuk ügyfeleink webhelyeinek rangsorolását.

Hitelesség és bizalom

Az eredeti PageRank-algoritmus lényege a hitelesség és a bizalom, vagyis hogy minél több link mutat a webhelyedre, annál értékesebbek a saját hivatkozásaid. Ennek az az oka, hogy a Google a hitelesség és a bizalom jeleként értelmezi a külső linkeket, tehát minél több hivatkozást gyűjtesz, annál hitelesebb és megbízhatóbb vagy az algoritmus szemében.

Bár a PageRank-algoritmushoz csak a keresőmotorok férhetnek hozzá, azért van néhány eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy mérjük a weboldal hitelességét és megbízhatóságát:

  • Majestic: Trust & Citation Flow
  • Moz: Domain & Page Authority
  • és persze a tény, hogy mennyire végez jó helyen a Google rangsorolása során az adott honlap

Ezeknek a mutatóknak a kombinálása – a SEO-szakember tapasztalataival és szakértelmével együtt – segít abban, hogy végül tényleg értékes linkeket építsünk.

Technikai szempontok

Ne feledd, a technikai szempontok mindig a fontosabbak közé tartoznak. Ez persze nem azt jelenti, hogy csak és kizárólag ezeknek a megfontolásoknak kell vezérelnie; inkább arról van szó, hogy tisztában kell lenned annak hatásaival.

Kerülnöd kell azokat a linkeket, amelyeknek bár lehet, hogy van keresési értéke, viszont más mutatókat tekintve elégtelennek bizonyulnak (például relevancia és emberi érték kapcsán). Egy olyan linket viszont érdemes megszerezned, amelynek csak minimális SEO-hatása van (vagy épp semennyi, lásd nofollow linkek), viszont növeli a webhelyed hírnevét, hatáskörét és értékét.

Olyan linkeket akarsz csatasorba állítani a honlapod mellett, amelyeket mind az emberek, mind a keresők jutalmaznak. Ezeket a technikai szempontokat kell figyelembe venned egy link esetében:

  • feltérképezhetőség (crawlability)
  • indexálhatóság (indexation)
  • attribúciók (tag attributes)
  • horgonyszöveg (anchor text)
  • link elhelyezése
  • non-page elem

Minden linket, amit be akarsz építeni, alapos vizsgálatnak kell alávetned, hiszen ezen a terület már nem engedheted meg magadnak a hibát.

Linképítési stratégia: Hogyan csinálják a profik?

A linképítés alapjai és a fontos szempontok megismerése után szeretnénk bemutatni egy példát arra, hogyan érdemes SEO-kampányt fejleszteni. Ehhez még indulás előtt válasszunk szét két fogalmat!

A taktika és a stratégia kifejezést ugyanis sokan egymással felcserélhető módon használják a SEO-közösségen belül (is), pedig ez a két kifejezés eltérő jelentéssel bír. Egyszerűsítsük le a dolgot: a stratégia maga a nagy terv, a taktika pedig az, ahogyan ezt megvalósítod. Mit… és hogyan: ez a lényeg.

Stratégia például az, hogy a SEO segítségével organikus forgalmat terelsz a weblapodra (a jó rangsorolásnak köszönhetően); a linképítés pedig egy taktika, amivel – sok más mellett – mindez elérhető. A linképítési stratégia arra vonatkozik, hogy milyen célból, valamint hol és miképp szeretnél linkeket elhelyezni; a taktika pedig azt összegzi, hogy ezt hogyan érheted el (konkrét lépésekkel és azok sorrendjével).

A taktika meghatározása előtt ezért mindig szükséged van egy stratégiára; enélkül a linképítést sem kezdheted el.

Egyszerre ijesztő és megnyugtató, de több száz különböző linképítési taktika közül választhatsz (például tört link helyreállítása, linkvisszanyerés, influencermegkeresés, forráslinképítés, tartalompromóció, vendégblogolás). Egy ügyes és kreatív SEO- vagy marketingszakember pedig mindig tud külső linkeket szerezni, bár amit korábban leírtunk, ahhoz tartjuk magunkat: nem elég csak azért linkeket szerezned, hogy legyenek. Azt is tudod kell, hogy miért és mire akarod őket megszerezni.

Egy sor kérdésre kell válaszolnod (jóval a munka elkezdése előtt):

  • Milyen oldalakra szeretnél külső hivatkozásokat elhelyezned
  • Milyen kulcsszavakat célozzanak meg ezek az oldalak?
  • Mennyire nagy a verseny ezen a területen?
  • Milyen (egyéb) lehetőségek léteznek?

Ha megválaszoltad ezeket a kérdéseket, akkor máris rendelkezel egy linképítési kampánystratégiával. Nem csak azt fogod tudni, hogyan építheted a linkeket (taktika), hanem azt is, hogy miért (stratégia).

5 elemzés a linképítési stratégiához

A linképítési stratégia kialakításához a következő elemzéseket kell végigcsinálnod:

  • backlink-elemzés
  • linkable asset-elemzés
  • kulcsszókutatás
  • saját piac elemzése (niche)
  • felülvizsgálat

A stratégia ügyféltől és weboldaltól függően változik, és minden kampánytervet a célokhoz, eszközökhöz, erőforrásokhoz és lehetőségekhez mérten kell testre szabni. A rossz hír, hogy nem létezik olyan sablon, amit minden esetben alkalmazni tudnál, és nincs minden esetben használható (afféle tolvajkulcs-)megoldás.

Sablonok helyett inkább meg kell vizsgálnod a weboldal egyedi helyzetét, és a célok elérése érdekében kell megalapozott döntést hoznod.

Nézzük át együtt, hogy mik azok az elemzések és kutatásokat, amelyeket el kell végezned annak érdekében, hogy létrejöhessen egy stratégiai terv a linkek megszerzéséhez.

Backlink-elemzés

A sikeres stratégia létrehozásának első lépése a helyzet megértése. A linképítés esetében ez a backlink-profilodat jelenti, vagyis a webhelyedre és annak aloldalaira mutató hivatkozások összességét.

A backlink-elemzés alapvető fontosságú a linképítési stratégia létrehozásában, hiszen meg kell ismerned a webhelyed felé irányuló hivatkozások minőségét és mennyiségét. Tudnod kell, hányadán állsz a dolgokkal, és ehhez több eszközt (úgynevezett backlink explorert) is használhatsz. A legnépszerűbbek:

  • Majestic
  • Open Site Explorer
  • Ahrefs
  • Cognitive SEO

Ezek az eszközök arra specializálódtak, hogy segítsenek felfedezni a honlapodra mutató hivatkozásokat.

A backlink-profil elemzésének folyamata a következő:

  1. Meg kell állapítanod, hogy hány webhelynek van a honlapodra mutató hivatkozása (ezek az úgynevezett referring domain-ek)
  2. Tudnod kell, hogy milyen a honlapodra mutató hivatkozásoknak a minősége
  3. Látnod kell, hogy a webhely mely oldalainak van a legtöbb külső hivatkozása
  4. Ismerned kell ezeknek a linkeknek a minőségét
  5. Összesítened kell a webhely összes backlinkjének számát a referring domain-ek számához képest
  6. … és persze ismerned kell a backlinkek horgonyszövegprofilját.

A weboldalad korától, népszerűségétől, valamint a piacodon lévő linkek értékétől függően a honlap backlinkprofilja nagymértékben változhat.

Érdemes ezt az elemzést a versenytársak esetében is elvégezni, de erről bővebben majd a szűk piac elemzéséről szóló részben írunk. Ha a fentiekkel megvagy és megértetted a honlapod backlink-profilját, akkor készen állsz a linkable asset-elemzés elvégzésére.

Linkable asset-elemzés

A linképítés egyik legfontosabb eleme az, hogy mely oldalakon hozol létre külső hivatkozásokat, és ilyenkor stratégiai gondolkodásra van szükséged, hiszen a kiválasztott oldalaknak igazodniuk kell a céljaidhoz.

Sajnos ritkának számít az, hogy közvetlenül a konverziós vagy a fizetési tranzakciós oldaladhoz irányító külső linket tudj szerezni, ennek pedig két oka van:

  1. Más oldalak ritkán akarnak olyan hivatkozásokat, amelyek termékek vagy szolgáltatások értékesítési aloldalaihoz irányítanak.
  2. A terméket és szolgáltatást nyújtó oldalak csak egyfajta forgalmat akarnak magukénak tudni: vásárlási szándékút.

Bizonyára te is tudod, de azért írjuk le a marketing egyik legfontosabb alapvetését: ha csak azokat az embereket célzod meg, akik aktívan keresnek egy terméket vagy szolgáltatást, akkor a célközönséged hatalmas részét egyszerűen hagyod elúszni.

A vevőszerzés ugyanis fontos része a munkádnak, és ez a különböző modellek (például az AIDA) szerint a következő séma szerint zajlik le:

  1. lépés a figyelem megszerzése
  2. lépés az érdeklődés felkeltése
  3. lépés a v(ásárlási v)ágy felkeltése
  4. lépés a cselekvés(re ösztönzés)

Ezt hívjuk értékesítési tölcsérnek, amelyben a potenciális érdeklődők száma lefelé haladva csökken. Az érdeklődők végighaladnak a tölcséren, és aki kitart a folyamat végén, abból nagy eséllyel vásárló lesz. Ez azt jelenti, hogy ne csak a téged (vagy a termékedet, szolgáltatásodat) konkrétan keresők legyenek a fókuszodban, hanem a potenciális vevőjelöltek is.

Ahhoz, hogy sikeresen építs linkeket az iparágadon belül, szükséged lesz olyan saját oldalakra, amelyeket a SEO-szakértők linkable assets-eknek neveznek. Ezek ugyanis értéket nyújtanak a célközönségednek, a piacodnak és a közösségnek: ilyenek az útmutatók, listák, (oktató)videók, eszközök, források, események, szponzori támogatások, ajánlások stb.

Olyan oldalakat kell készítened, amelyeket más weblapok szívesen linkelnének be a saját oldalukra, ha tudnának a létezésükről. A linkable asset-eidnek érdemes:

  • ellenállhatatlan értéket kínálniuk és link létrehozását lehetővé tenniük
  • lehetőséget teremteniük ügyfelek és vásárlók szerzésére

Erre persze nem mindig lesz közvetlen lehetőséged. Emlékezz csak vissza a fenti értékesítési tölcsérünkre: a linkable asset-ek gyakran a tölcsér észlelés és érdeklődés részeit célozzák meg, ezáltal elősegítik a márkaismertséget és az affinitást.

Ezek megtalálása gyakran leegyszerűsödik a célközönség körében népszerű oldalak és az iparág gyakori kérdésekre adott válaszainak megtalálására. Az esetek többségében ezeket az oldalakat viszonylag egyszerű begyűjteni, ha átnézed:

  • a legtöbbet megosztott oldalaidat (BuzzSumo)
  • a legmagasabb látogatottságú oldalaidat (Google Analytics)
  • a legtöbb külső hivatkozással rendelkező oldalaidat (Backlink Explorer)

Tartsd szem előtt: a kutatás és elemzés ezen szakaszában az a feladatod, hogy megtaláld azokat az oldalakat, amelyekhez sikeresen építhetsz linkeket, ezáltal szolgálva vállalkozásod céljait.

Kulcsszókutatás

A kulcsszókeresés bármely SEO-stratégia nélkülözhetetlen része, és a kutatás közvetlenül kapcsolódik a weboldal keresési találatok között elért helyéhez.

A folyamat során azonosíthatod azokat a fontos szavakat és keresési kifejezéseket, amelyeket a közönség az online keresés során használ az iparágaddal kapcsolatban. Az optimalizálás kulcsfontosságú a SEO esetében, de addig nem tudsz hatékonyan optimalizálni, amíg nem ismered a kifejezéseket, amiket optimalizálnod kellene a honlapodon.

A megfelelő eredmény eléréséhez ezért először meg kell ismerned a releváns kulcsszavakat és keresési kifejezéseket. Tedd fel magadnak a kérdést:

„Mire és miképp keresnek a felhasználók, amikor információt szeretnének beszerezni az iparágadról?”

A következő eszközök segítik a kulcsszavak kutatását:

  • Adword’s Keyword Planner
  • SEMrush
  • Moz’s Keyword Explorer
  • Ahref’s Keyword Explorer
  • Keyword Snatcher

A kulcsszókutatás során a következőket kell meghatároznod:

  1. Kulcsszó-kategóriák, amelyek fontosak az adott iparágon belül
  2. A honlap oldalai, amelyeket ezekre a kulcsszavakra szabtál
  3. Más honlapok, amelyek relevanciája egybeesik a kulcsszó-kategóriáddal
  4. Tartalmi lehetőségek a meghatározott kulcsszó-kategóriádon belül

Mivel egy viszonylag szerteágazó témáról beszélünk, amellyel nagyon sok időt el lehet tölteni, ezért azt javasoljuk, hogy inkább összpontosíts azokra az oldalakra, ahová külső hivatkozásokat tervezel irányítani (linkable assets).

Szűk, saját piac elemzése

Az iparág, a piaci rés és a versenytársak elemzése minden linképítési stratégiában kiemelt szerepet kap. Nem elég csak a saját webhelyed teljesítményét és céljait átlátni, hiszen meg kell értened, hogy a versenytársaid miként teljesítik és érik el a saját céljaikat, valamint ismerned kell a közösségeket és a lehetőségeket is az adott niche-en belül.

Itt az idő, hogy megnézd, hol is helyezkedsz el a versenyben, ha ezt eddig elmulasztottad volna.

A fentiek alapján megtanultad, hogyan végezz kulcsszókutatást, valamint backlink- és linkable asset-elemzést. Most használd fel ezt a tudásanyagot a versenytársaid kapcsán.

A cél az, hogy megtudd:

  • Mely kulcsszavak generálnak forgalmat a versenytársaidnak?
  • Mik a versenytársaid azon oldalai, amelyekre a legtöbb link mutat?
  • Mely honlapokon van a versenytársaidnak külső hivatkozása
  • Hogyan szereznek a versenytársaid külső hivatkozásokat?
  • Milyen aktív közösségek léteznek az iparágadon belül?

Meg kell értened, mi vezetett a versenytársaid sikeréhez, és ismerned kell a szűkített piacon belüli kapcsolatépítési lehetőségeket, a fontos linkekkel kapcsolatos taktikákat és a hivatkozások általános környezetét. Ha ezekkel tisztában vagy, akkor a feladatod nagyságrendekkel egyszerűbb lesz (és jobb eredményeket érhetsz el).

A linképítési stratégia ellenőrzése és megalkotása

Most már tudod: nem létezik mindenkire és minden esetben alkalmazható sablon. Éppen ezért elkötelezett kutatásra és elemzésre van szükséged, hogy meghatározhasd a lehetőségeket, erőforrásokat és kihívásokat, amelyek a kitűzött célok eléréséhez hozzásegíthetnek.

Ha belefektetted az idődet és energiádat a linkable asset-ek, backlink-profilok, valamint a kulcsszavak és a versenytársak elemzésébe, akkor már valószínűleg egy letisztult képpel rendelkezel az adott projektet illetően.

Itt az ideje létrehozni végre a saját linképítő stratégiádat!

Első lépésként hozd közös nevezőre a különálló részeket, hogy összeálljon a teljes kép. Mielőtt tehát útnak indítanád a kampányt, ezeket a dolgokat kell megvizsgálnod:

  1. Webhelyelőzmények:
    • Backlink-profil
    • Linkable assets
    • Iparág kulcsszavai
  2. Versenytársak helyzete:
    • Fontos kulcsszavak
    • Versenytársak a keresési találatok között
    • Versenytársak sikerei
    • Niche-hivatkozásokat érintő környezet
    • Kapcsolatépítési lehetőségek
  3. Linklehetőségek:
    • Egyedülálló üzleti érték
    • Meglévő kapcsolatok
    • Folyamatban lévő kezdeményezések

Stratégia után: linképítő taktikák (tippek a linkszerzéshez)

Kezdjük egy apró kitétellel: a linképítés mint kifejezés valójában igencsak ellentmondásos, mert – bármennyire is szeretnénk – nem tudjuk kontrollálni a kódolt link létrehozását. Persze létezik egyfajta manuális linképítés a személyek közötti (human-to-human) marketingnek köszönhetően, de ezt a kapcsolati háló mérete előbb vagy utóbb mindenkinél bekorlátozza.

A hétköznapok valóságában a linképítés általános változatára támaszkodhatunk, amelyben – ahogy korábban írtuk – fontos szerepet kap a marketinges és sales-es véna, illetve a kommunikációs készség és a szerencse.

Ahhoz, hogy a linkek értékesek legyenek:

  • szerkesztőtől származónak
  • relevánsnak
  • és hasznosnak kell lenniük.

A hivatkozást körültekintéssel kell elhelyezned az oldaladon, hogy

  • az kapcsolódjon a honlap témájához
  • releváns legyen abban a kontextusban
  • valamint értéket is nyújtson az adott weboldal célközönsége számára.

Ha ezt a három elemet felhasználod a linképítés folyamata során, akkor olyan értékes linkeket fogsz szerezni, amelyek segítik az értékesítést és a keresőmotor általi láthatóságot.

De hogyan szerzed meg ezeket a hivatkozásokat? Erre több ezer módszer létezik, amelyeket gyakran linképítő taktikáknak neveznek. Nézzünk meg néhány általános példát.

Linkek hasznos forrást nyújtó oldalakon keresztül

Az egyik legjobb taktika a linkszerzésre az, hogy értékes forrásokat hozol létre az adott iparág számára. Ezek az online források segíthetnek a piacodnak megoldani közös problémákat, és azok lehetnek gondosan összeállított listák, eszközök, összetett útmutatók, sőt, gyakran szükséges dokumentumok is.

Az érték, amit adsz, nagyon egyszerű: létrehozol egy olyan oldalt, amely megfelelő forrást biztosít a piac, a niche és a közösséged számára is. Ezt ugyanúgy megtámogathatod kulcsszókutatással, versenytárselemzéssel és backlink-elemzéssel, ha pedig elkészült és elindult a gyűjtőoldal, akkor kezdd el azt hirdetni a saját piacodon belül. A promóciónak kifejezetten olyan oldalakat kell megcéloznia, amelyek hasonló témájú szűk piaci gyűjtőoldalakhoz linkelnek.

Leegyszerűsítve így kell lépésről-lépésre forráslinkeket építened:

  • Kutasd le a szűkített piacot a rés megtalálásához
  • Elemezd az érdeklődést és a hivatkozások lehetőségeit
  • Készítsd el a forrást a felhasználói értékre összpontosítva
  • A minőségi hivatkozások megszerzése érdekében világos, célzott üzenettel magyarázd el a forrás értékét

Kifejezetten hasznos taktika lehet az is, amikor régi vagy halott gyűjtőoldalt frissítesz, hogy így szerezz meg már létező linkeket, vagy ha új elérési kampányt kezdesz egy már létező, de alulteljesítő oldallal.

További módszerek:

  • Keress olyan linkeket, amelyek hasonló oldalakra mutatnak, és javasold a tulajdonosoknak a te tartalmadat.
  • Találj hibás linkeket, tájékoztasd a tulajdonosokat és javasold a megoldás részeként a saját tartalmad belinkelését.

Linkek saját tartalom által

Gyakori linképítő taktika a releváns publikációkhoz, blogokhoz és/vagy weboldalakhoz való hozzájárulás saját tartalommal. Ilyenkor értékes tartalmat nyújtasz, cserébe pedig lehetőséget kapsz egy új célközönséggel való megismerkedésre és egy külső link elhelyezésére. A legtöbbször látott példa erre a vendégblogolás, de gyakori tartalomtípus

  • az interjú
  • az infografika
  • a beszámoló egy hírről (véleménycikk akár)
  • vagy egy veled kapcsolatos (esetleg általad készített) videó

A linkszerzés általános folyamata az általad készített, de máshol megjelenített tartalom esetében:

  1. Találj releváns blogokat, kiadványokat vagy az iparágra jellemző híreket. Jó eséllyel ezeket már ismered.
  2. Mutasd be röviden a tartalmadat a megfelelő személynek. Prezentálj, egyeztess; feleslegesen ne dolgozz!
  3. Hozd létre a tartalmat.
  4. Szükség szerint módosíts rajta (ha például változtatást kérnek).
  5. Ha szükséges, dolgozz együtt szerkesztővel, lektorral.
  6. Küldd el megjelentetni a végleges változatot.
  7. Kövesd figyelemmel a publikáció eredményeit. Kérj statisztikát.

Érdemes ilyenkor kikötni, hogy a saját tartalom egy, az oldaladra mutató linket is tartalmazzon; ez lehet egy hivatkozás a bemutatkozás részeként, a terméked vagy szolgáltatásod linkje, illetve egy másik, általad írt (de a saját oldaladon megjelenített) egyéb tartalomra mutató link is.

Ezt a – sokaknak bevált – linképítési taktikát arra érdemes használni, hogy potenciális érdeklődőket szerezz a te célközönségedet is kiszolgáló magas szakmai elismertségű honlapokon. A linképítésnek ez egy lassabb, de biztos módja, amiért cserébe kitűnő hivatkozásokat hozhatsz létre.

Linképítés a közösségen keresztül

A saját közösségen belüli aktív részvétel egy másik gyakori és közkedvelt taktika a minőségi hivatkozások megszerzéséhez. Ha részt veszel ezeken a közösségi eseményeken, akkor megfelelő kommunikációval minőségi linkeket is szerezhetsz. Csak ne felejtsd el ezeket kérni egy-egy jóízű beszélgetés közben.

Néhány gyakori taktika a közösség általi linképítésre:

  1. Nyújts ösztöndíjat vagy szervezz versenyt
  2. Vegyél részt az iparágadhoz kapcsolódó eseményeken (vagy tarts, szervezz egy ilyet)
  3. Vegyél részt kiállításokon, konferenciákon, találkozókon
  4. Ajándékozz
  5. Társulj egy másik vállalkozással

A közösségi életben való részvételen keresztüli linkszerzés lépései:

  1. Azonosítsd a jelenlegi elköteleződéseidet és azt, hogy a vállalkozásod hol tud értéket adni a közösségnek
  2. Elemezd a vállalkozásod szövetségeseit, kapcsolatait, a különböző egyesületeket és eseményeket, továbbá azonosíts lehetőségeket a linképítésre
  3. Keress fel partnereket és iparághoz tartozó honlapokat. Egyezz meg velük a hivatkozásokat illetően

Ez jellemzően egy hosszú távú taktika, viszont diszkréten végezve rendkívül hatékony lehet

Linképítési források

Ahogy Matt Cutts mondta: „A linképítés veríték és kreativitás.

Nincsenek titkos módszerek a linkszerzés lerövidítésére, van viszont rengeteg bevált taktika, és szerencsére a SEO-közösség tagjai is hajlandók megosztani saját tapasztalataikat.

Online ma már rengeteg információ áll a rendelkezésünkre, és a szakember nagy része már összeállította a kedvenc forrásainak listáját. Mi ügynökségi keretek közt végzünk linképítést, így ha te szeretnéd ennek a maceráját magad mögött tudni, akkor keress minket bátran linképítés kapcsán.

Záró gondolatok

A recept szinte mindig ugyanazokkal a hozzávalókkal kezdődik: fel kell ismerned, hogy a honlapod miképp tud értéket nyújtani az internet számára; látnod kell a lehetőségeket a saját szűk piacodon belül; és tudnod kell, hogyan tudsz megérdemelt külső hivatkozásokat szerezni a weboldalad számára.

Egy kis kreativitással, kutatással, elemzéssel és stratégiai linképítéssel elérheted azt a változást, amire a honlapodnak szüksége van, de figyelj arra, hogy minden hivatkozás hasznos és releváns legyen.

Mennyiség helyett minőség. Darálás helyett jövőbe mutató, aprólékos munka. Ha betartod a fentebb leírt tanácsokat, akkor biztosak vagyunk benne, hogy minőségi linkeket szerzel majd, amelyek segítenek abban, hogy a weboldalad értékes, organikus forgalmat tudjon generálni a Google-kereséseken keresztül.

Ne feledd: bár mindig vannak új trendek és csodamódszerek a keresőoptimalizáláson belül is, de a linkek továbbra is fontosak maradnak minden SEO-stratégia esetében.

A linképítés egyaránt tudomány és művészet: technikai tudás és analitikai készségek szükségesek hozzá, de meghatározó eleme az emberi kreativitás is. Állj hozzá te is így: alkoss, engedd szabadjára a gondolataidat, és légy büszke arra, amikor ennek megterem a gyümölcse.