LINKÉPÍTÉS JELENTÉSE, FONTOSSÁGA

A linképítés az a folyamat a keresőoptimalizálásban, amikor egy tudatos linknépszerűsítési stratégia mentén megpróbáljuk elérni, hogy a lehető legtöbb releváns, jó minőségű link mutasson a weboldalunkra.

MIÉRT VAN ERRE SZÜKSÉG?

Mikor a ’90-es évek végén bevezették a linknépszerűség mérését a a keresőmotorok, minden link olyan volt, mint egy szavazat. A logika mögötte az volt, hogy ha valaki belinkelt egy másik oldalt, akkor azt bizonyára azért tette, mert az az oldal hiteles, megbízható, vagy ott valamilyen minőségi információ található. A logika a mai napig változatlan, ugyanakkor a linkeket nem darabra, hanem minőségre osztályozza a Google algoritmusa. Ez biztosítja, hogy ne lehessen manipulálni mesterséges technikákkal a találati rangsort. Pontosan ezért ma már a linképítés nem egy mennyiségi, hanem minőségi munka, aminek évről évre nő a szerepe.

Nem lehet illúziónk semmiképp a linképítés fontosságát illetően: enélkül nincs sikeres keresőoptimalizálás. Ha nem fektetünk rá hangsúlyt soha nem lesz már közepes verseny mellett sem jó helyezése egy weboldalnak.

A KERESŐOPTIMALIZÁLÁST HÁROM NAGY TERÜLETRE TUDJUK OSZTANI

  • Technikai SEO: minden ami a weboldal kódján múlik
  • On-Site SEO: ami az oldalon tartalmi szempontok szerinti optimalizálása, belső linkprofil kialakítása
  • Off-Site SEO: a weblapon kívüli SEO faktorok vagyis a linkek száma és azok minősége, horgonyszövegei

A linképítés jól láthatóan a harmadik része a folyamatnak, viszont egyben talán a legfontosabb is. Sokan állítják, hogy nincs már akkora jelentősége, ami messze nem igaz. Legtöbbször ez abból adódik, hogy amik régen működtek, azok ma már nem, vagy alig és sok esetben még büntetés is lehet a következménye. Ezért sokan fordulnak el a linképítéstől, mert ma már sokkal nagyobb munkát igényel, mint az a legtöbb ember számára “belefér”.

Ennek természetesen komoly haszna is van, mivel a SEO piac sokkal “tisztább”, mint pár éve és ritkábban találkozunk “fekete kalapos”, vagyis a Google szerint szabálytalan, vagy büntetendő technikával dolgozó linképítőkkel.

DA (DOMAIN AUTHORITY) AVAGY DOMAIN HITELESSÉG

A domain hitelesség, vagyis a Domain Autohority (DA) egy 0-tól 100-ig terjedő skálán beosztott mérőszám, ami megmutatja, mennyire hiteles, avagy “erős” az adott domain. Számtalan faktor alapján alakul ki és természetesen minél magasabb, annál jobb hitelesebb egy adott domain. Ennek az adott aloldalakra vonatkoztatott párja a Page Authority (PA), vagyis az oldal hitelesség. Mindkét skála logaritmikus, vagyis az elején, (pl. 0-ról) 1 pont javulás sokkal könnyebben érhető el, mint a vége felé, vagy akár 40-ről 41-re.

Milyen SEO vonatkozása van ezeknek?

A DA és PA értékek kiváló összehasonlítási alapot adnak arra, hogy a saját eredményeinket összevessük egy konkurensével. Természetesen a DA, ami a domain egészét értékeli, sokkal nagyobb jelentőséggel bír, míg a PA kisebbel. Alacsony értékekkel biztosak lehetünk benne, hogy nem a mi találataink fognak elsőként rangsorolni. Kérdéses, hogy egyáltalán jobb helyen tudunk-e szerepelni, mint egy konkurens, akinek az értékei magasabbak.

A linképítést alapvetően nem a DA és PA értékek emelésére használjuk, mivel ezek csak mérőszámok, amik egészében értékelik a domaint, vagy az aloldalt, de alkalmasak arra, hogy következtetést vonjunk le belőlük. Ha egy több éves domaint birtoklunk, de a DA-je csak 18, akkor nagyon jó eséllyel hiányzik az a minőségi linkprofil, ami biztosítaná, hogy jó helyezéseink legyenek. Nem ritka az ilyen oldalak esetén, hogy már az első, vagy második havi linképítés után is nagyságrendbeli változást tapasztalhatunk.

HORGONYSZÖVEGEK

A horgonyszöveg, avagy “anchor text” az a szövegrész, amit olvasóként linknek látunk a szövegben és amivel a link hivatkozik egy másik oldalra vagy aloldalra. A horgonyszövegek lehetnek csak szavak, de akár tagmondatok is, vagyis head keyword-től a long tail keyword-ig bármit használhatunk. Régen ezekben kulcsszóhalmozással próbálták manipulálni a találati listát, ami egy ideig sikerre is vezetett, de ma már kifejezetten kerülendő a mesterséges használata a horgonyszövegeknek.

Használatukat tekintve ma már inkább a természetesség javasolt, éppen ezért egy ragozott kulcsszó, vagy a fontos kulcsszót tartalmazó tagmondat majdnem teljesen egyenértékű. A Google algoritmusai sokkal intelligensebbek, mint pár évvel ezelőtt, így nem jelent gondot, ha ragozott formát használunk.

Organikusan épült linkeknél figyelhető meg, hogy néha “itt”, esetleg “katt ide”, vagy “innen” horgonyszövegekkel ellátott linkek mutatnak az oldalunkra. Ezeket jó eséllyel egy tőlünk független szerző írta, ezért nem figyelt arra, hogy számunkra releváns szöveget adjon meg. Az ilyen linkek sem haszontalanok, sőt hasznosak, mert általában olyan oldalakról kaphatunk így linkeket, ahova önerőből nehezen jutnánk be. Természetesen, ha van rá mód, próbáljuk felkeresni a szerkesztőt, hogy egy számunkra releváns szóra cseréltessük a horgonyszöveget. Egy releváns mégis többet használ számunkra, de nem szabad elkeseredni, ha nem sikerül, elvégre egy “ingyen” link.

PRÉMIUM LINKÉPÍTÉS

“Lehet mondani, hogy a linképítés ma már nem működik, csak amíg ezt elhittük egy “SEO szakértőnek”, addig az oldalunkon nem volt látogató. Pár hónap prémium linképítés után viszont komoly rendelésállománnyal dolgozhattunk, ami mind a keresőkből jött…”

Az egyik legjobb módja annak, hogy linkeket szerezzünk, a PR cikkes linképítés, avagy prémium linképítés. Ez a linknépszerűsítési folyamat legmodernebb formája, amikor releváns tartalmú, jó minőségű cikkeket helyezünk ki különböző hírportálok oldalaira. Ezekben a cikkekben az oldal fontos kulcsszavaival horgonyszövegezett linkeket helyezünk el, amik a főoldalra, cikkekre, termékekre mutatnak.

Ezzel a technikával elérhető, hogy minőségi, releváns horgonyszövegekkel ellátott linkhálózat épüljön a weboldal mögött és garantáltan csak “follow” típusú linkek legyenek azok. Nem elhanyagolható az sem, hogy minden cikk aktívan működő hírportálhoz kerül kihelyezésre. Ebből adódóan folyamatosan látogatókat tudunk az oldalra terelni, akik nagyon jó eséllyel érdeklődnek a témában, hiszen rákattintottak a linkre.