Hogyan találjuk meg a stratégiailag megfelelő médiaoldalakat a linképítéshez?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Vajon hány olyan SEO-projekt van még mindig itthon, ahol a linképítés kapcsán – tartalmi stratégia híján – csupán annyi utasítás hangzik el: “Rakjuk ki valahová az oldal linkjét, csak szerezzünk valahonnan linket…” 

Gyakorta a linképítési tevékenység végzésének látszata iránti szándék sokkal dominánsabb, mint a kemény munkával járó stratégia. Gyakori téves gondolat vezet ide, azaz a “végülis link, ez a lényeg” elképzelése – persze a valóságban nem ér semmit, – sőt gyakorta többet ártunk vele, mint használunk. Hogyan találjuk meg a megfelelő médiaoldalakat a linképítéshez, hogy elkerüljük a csak Valahova kimenetelt? 

A témában laikusként érezhetjük leginkább, hogy a rengeteg ellentétes infó alapján a SEO-ismeret imbolygó padlóján könnyedén megcsúszhatunk. Ilyenkor pedig keserű szájízzel nyugtázzuk a lecké(ke)t.

Odáig eljutnak jó páran, hogy a tartalom és a linkek fontosak ebben a SEO-dologban.

Andrey Lipattsev, a Google keresési minőségügyi vezetője szerint a magas minőségű tartalom és a linkek kiépítése a két legfontosabb tényező, amelyet a Google egy weboldal rangsorolásához használ. 

(Forrás: Search Engine Watch, 2016)

Tehát tartalom és linkek.

De milyen tartalmakat írjunk, és hová helyezzük ki őket? Honnan szerezzünk linkeket?

Szóval, ha tartalmi stratégia nincs, akkor ad hoc utasítás kiadva, hogy gyűjtsünk linkeket, de sokat. Írjunk, de sokat.

Valamint rakjuk ki az oldalunk linkjét, Valahová! Így hát Valahová mindenképpen kikerül, akkor is, ha ennek az ég egy adta világon semmi értelme nincs, sőt, akár a visszájára is elsülhet. A SEO-tévedések legsötétebb bugyrai láttán ez gyakoribb is, mint gondolnánk. 

Miért veszélyes ez a gondolkodás?

Ezért ne helyezd ki az oldalad linkjeit csak Valahová

Akármilyen ütős is egy márka, szuper egy honlap, ha nem találnak meg a vásárlók, ügyfelek, érdeklődők, akkor nem fogsz tudni eladni, érvényesülni – persze dolgozhatsz fizetett hirdetésekkel, de jócskán a mélyére nyúlhatsz a bukszádnak, hogy vásárlókat szerezz. 

A feladatod, hogy bevésd a honlapod oldalait a keresők organikus találatainak toplistájára.

Ebben a versenyben azonban nem feltétlenül az lesz a nyerő, aki a legtöbb karaktert és linket képes magából kiizzadni. A linképítés bonyolult labirintus, melyben könnyű elveszni. A jó hivatkozások pedig célzott és megfontolt erőfeszítést igényelnek.

Használtuk már ezt a hasonlatot az értékes tartalmak kapcsán: a terjesztés nélküli minőségi tartalom annyit ér, mint megsütni három tepsi bejglit karácsonykor, majd elrakni a spájzba húsvétig penészedni. 

Tehát megírtad és terjeszted. Ebben lesz az eszközöd a linképítés. 

A linképítés tulajdonképpen olyan weboldalaknak ajánlja ki a linkjeidet, amelyek tartalmai passzolnak a te tartalmaidhoz. A “bizalom szavazatát” képviselik.

A weboldaladra mutató linkek fáklyaként mutatják a keresőmotoroknak a jelzést, hogy mások csípik a tartalmaidat, szóval ő is kedvelje és ajánlja azt. Ha sok weboldal hivatkozik rád, akkor a keresőmotorok azt látják majd, hogy a tartalmat érdemes összekapcsolni és ezért érdemes a találati listán helyzetbe hozni. 

A linkek pozitív hatással vannak a weboldal rangsorolási helyzetére vagy a keresés láthatóságára.

DE vajon mindegy, hogy milyen linkek?

Ohh, nem. 

Old school linképítési gondolkodás, mely árthat az oldaladnak?

A jó minőségű, jelentős olvasottsággal rendelkező hírportálok oldalaira kirakott tartalmaidban az oldaladra mutató linkek a leginkább értékes hivatkozások lehetnek. A régi old school linképítési hiba, hogy több száz, több ezer begyűjtött külső hivatkozás száma fogja indikálni a jó helyezéseket.

Ez a felfogás azonban már idejétmúlt.

Például a linkfarmok és privát bloghálózatok (PBN) linkjeinek rövid távú esetleges pozitív eredményeit hosszú távon fogod megsiratni. A PBN-t tisztán linképítésre használni egy black hat (fekete kalapos) technika.

Nem érdemes velük kacérkodni, mert a Google algoritmusának változtatásai miatt akár egyetlen egy minőségi hivatkozás is számíthat, úgy igazán. Éppen ezért a hol, hogyan és miért építem a linkeket fontos tisztázandó taktikai lépés már az elején. 

A linképítés és stratégia kéz a kézben járnak!

A 2012-es Pingvin algoritmusig valóban az volt a Szent Grál, hogy releváns linkkatalógusokba regisztráld be a weboldalad, és rögtön ott leszel az első helyen, majd milliós profit, évi kétszer Bali, és végre megveheted az izomautót.

Regisztrálj RELEVÁNS linkkatalógusba! Szólt a tanács. 

Elég volt csupán 100-200 linkgyűjtő oldalra beküldeni a weboldalunkat, és máris ejtőzhettünk. A linképítés ma azonban nem volumenmunka. Rengeteg linkkel is simán hátul kulloghatsz.

A linkek értékelése ma jóval összetettebb munka, fontos, hogy ezt megértsd, mert így te is keresni fogod a szuper lehetőségeket, és elutasítod azokat a megoldásokat, amik nem érik meg a fáradtságot (inkább lemondasz a plusz egy linkről).

A linkerőn kívül fontos az értékelésnél a linkek

  • bizalmi mutatója, 
  • relevanciája, 
  • spam kockázata.

A tömeges linkek szerzése 2020-ban nem szolgálja a Google érdekeit, mert gyermeki egyszerűséggel manipulálhatóvá válhatna így a találati listája.

Itt jön a képbe egy fontos információ: a mesterséges intelligencia, (RankBrain), ami a harmadik legfontosabb rangsorolási tényező.

Azaz fókuszban az oldalrelevancia, szemantikus kulcsszavakkal. 

A releváns honlapokról származó jó, külső hivatkozások során a relevancia az, hogy a weboldaladra mutató link témába vágó tartalmi kontextusba kerül. 

A prémium hírportálok felületeire készült tartalmak során a Google például az eltérő szavakat és megfogalmazásokat is felismeri. A RankBrain a legtöbb esetben a szándékra figyel egy keresésnél, azt a kérdést teszi fel, hogy „mi volt a keresés célja?”

A RankBrain egy lekérdezés-értelmezési modell, azaz gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapuló algoritmus. Tehát a kulcsszó sűrűsége úgy fest, a jövőben még kevésbé lesz fontos, mivel a Google jobban megérti az általad írt tartalom kontextusát.

Ezért a link köré írt elsődleges tartalom a legfontosabb, nem pedig a domain relevanciája. A RankBrain nem egy teljes domaint vizsgál, a „kép egészét nézi”.

Tehát ne szűrd össze a levet a linkkatalógusokkal, bloghálózatokkal, a katalóguslinkekkel, a gyenge minőségű vendégbejegyzésekben elhelyezett linkek gondolatával. 

Akkor hogyan találj megfelelő médiaoldalakat, amik a fentebb leírt igazságok alapján jó választásnak bizonyulnak? 

A prémium linképítés a megfelelő médiaoldalakat célozza meg, hogyan teszi? 

Ha olvasott hírportálokra kerülnek ki az oldaladhoz kapcsolódó témában írt cikkeid, amikbe az oldaladra mutató linkek kerülnek elhelyezésre; az a portfólióbővülés a Google számára elfogadható lesz, mert természetesnek hat.

Hiszen azért írnak a hírportálok a weboldaladról, mert érdekes az olvasóközönségük számára. Tehát olyan oldalról kell linket szerezni, ami témájában illeszkedik az oldaladhoz. 

A legmagasabb hitelességű domainről kapott linkekkel jól járhatsz, de erre is figyelj, ha a látóteredbe kerül egy lehetőség:

  • Legyen autonóm az oldal a linképítést végző embertől.
  • Legyen látogatott oldal, aminek a cikkeit azért olvassák, mert tényleg minőségi és érdekli a tartalma az embereket. 
  • Legyen a működési elvében prioritásban a szelektálás: a Valamilyen tartalom előtt ne nyisson ajtót.
  • Ha az oldalhoz hasonló oldalak hivatkoznak rá, linkekkel, az már félsiker.
  • Legyen hitelessége a Domain Authority (DA) értéke alapján 20, vagy 30 feletti.
  • Figyelj a követett (follow) és a nem követett (nofollow) linkek arányára (ideális esetben a linkprofil sokkal több követett linket tartalmaz, mint nem követettet). Olvass a Google új linkirányelvéről a nofollow linkekkel kapcsolatban korábbi cikkünkben.
  • Nézz rá az aktuális relevanciájára (mennyire szorosan kapcsolódik a tartalom a vállalkozásodhoz, ha innen érkezne a link).
  • Milyen az egyedi hivatkozó domainek száma (ne csak ugyanabból a domaintől szerezzen linkeket, jóval több az egyedi hivatkozó webhelyek száma a linkprofiljában).
  • Milyen a mérgező linkek száma (tehát egy link veszélyeztetheti-e a weboldalad rangsorát)?

De hogyan kezdd el megtalálni a lehetőségeket?

Hoztam néhány példát a keresésre és a lehetőségekre is. Összesen 7 pontban szedtem össze néhány megfelelő javaslatot. 

1. Használd a Google Search Operatorst

Nincs szükség semmilyen eszközre, és általában percek alatt rengeteg lehetőséget találsz. A keresési operátorokkal hamar láthatod a keresett eredményeket és lehetőségeket. A Google keresési operátorok (GSO) olyan speciális karakterek, amelyek egy keresési kifejezéshez adódnak, hogy részletesebb eredményeket érhessenek el. 

Ezek általában a következő kategóriákba tartoznak:

  • Írásjel alapú keresési operátor
  • Logikai keresési operátor
  • Speciális keresési operátorok

Nézzünk egy példát, vendég blogbejegyzéseket szeretnél írni? 

[kulcsszó] intitle: “írj nekünk”

[kulcsszó] intitle: “vendég bejegyzés”

[kulcsszó] inurl: “írói irányelvek”

2. Kutass a Backlink Gap Analysis alkalmazásban

A SEMrush backlink Gap tool segítségével azonosíthatjuk azokat a linkeket, amelyek versenytársainkat segítik a rangsorolásban, betekintést nyerhetünk a versenytársak linkprofiljába. 

Ezáltal a versenytárs linképítési stratégiájába is betekintést nyerhetsz, valamint ezekről az oldalakról nagyobb eséllyel te is szerezhetsz linkeket. Egyszerre akár öt, egymással versengő weboldal backlinkprofilját is összehasonlíthatod.

A Backlink Analytics eszköz segítségével megtalálod azokat az oldalakat, amelyeket a legtöbbet linkelték, kattints az indexelt oldalak fülre, és rendezi is őket a hivatkozó domainek száma szerint.

3. Linkkeresés Sherlockja

A linkek megszerzése, a minőségi tartalom írása idő- és forrásigényes, de minél hasznosabb tartalommal rendelkezel, annál nagyobb az esélye annak, hogy valaki más értékesnek találja ezt a tartalmat akár a saját olvasói számára, és linkkel mutat majd rá. 

Mert hozzáadott értéket jelentesz a tartalmaddal a saját közönsége számára. A kapcsolatépítés taktikája tehát nem áldozott le. 

A legtöbb vállalkozás, márka úgy is megjelenhet a sajtóban vagy médiaoldalakon, hogy nem „linkelik be, nem hozzák le”. 

Létezik a SEMrush Márkafigyelő eszköze, mely segítségével értesítéseket kaphatsz minden alkalommal, amikor valaki megemlít téged, de nem linkel be.

Innentől már rajtad áll, hogy az illető egy linket is adjon hozzá, ügyelve arra, hogy bemutassa a tartalmad előnyeit (azaz a link hogyan ad értéket olvasóinak), csak egy e-mail a részedről feléje. 

4. Kérdések és válaszok 

Léteznek olyan platformok, mint a Quora és a Reddit, ezek akár célzott forgalmat irányíthatnak a weboldaladra. 

Ha releváns közösségekhez csatlakozol ezeken a platformokon és értéket képviselsz, releváns tartalommal és javaslatok megosztásával a kérdéseket felvető felhasználók megsegítésére, akkor linkszerzés szempontjából is hasznos eszköz lehet. 

5. Vendégblogolás, mely állítólag halott? 

A Google szóvivője, Matt Cutts 2014-ben jelentette be a vendégblogok halálát, de leginkább azért, mert az ipar visszaélt a taktikával, és cikkek soraiból hozott létre linkeket minden olyan weboldalon, amelyik tartalmukat átvette.

DE még ma is élő módszer a vendégblog a linkek megszerzésére, mindaddig, amíg megfelelő módon közelíted meg a témát. Tehát ha tartalmadat közzéteszed egy releváns blogban, ahol értékes információkat és szakértelmet osztasz meg általa, egyben a márkádat is építed. 

Csak egy gyors keresés a Google-ön, és a vendégblogolás lehetősége megnyílik előtted: 

témád kulcsszava +“vendégcikk”, “vendégcikk lehetőségek”, “ez egy vendégbejegyzés”, „vendégblogcikk”. 

5. Blogmegjegyzések és fórumlinkek

A blogcikk megjegyzéseit és a fórum linkjeit a Google irányelveit megsértő linktípusokként említik. 

Mégis egy kicsit “ez attól függ” taktikának számít. 

Ha a megjegyzést irreleváns blogokon hagyod (innen mutat hivatkozás a weboldaladra), az csupán spam lesz, csakúgy, mint a fórumbejegyzésekben hagyott linkek, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket.

Ha azonban hozzáadott értéket teremt, máris nem sértetted a Google elveit. 

6. A felhőkarcoló technikája

A felhőkarcoló technikát (skyscraper technique) Brian Dean (Backlinko) alkotta meg, és beengedte a pezsdítő fuvallatot a tartalomírásba. 

Lényege három lépésben:

  • Linkhez méltó, jól teljesítő tartalom megtalálása.
  • Olyan tartalom előállítása, amely még jobb, mint az eredeti (hosszabb, relevánsabb, frissebb, hasznosabb, részletesebb).
  • Elérni azokat az embereket, akik foglalkoztak vele, és megkérni őket, hogy kapcsolódjanak a „továbbfejlesztésedhez”.

Ezzel a témához a legjobb tartalmat hozod létre és arra használod fel, hogy linkeket szerezz azoktól, akiknek a tartalmát feljavítottad. 

A linképítés kapcsán a felhőkarcolótechnikáról írtam már korábban. Célja, hogy minél több ránk mutató hivatkozást szerezzünk. A legjobb tartalmak megtalálásához használhatod ezt a Google keresési operátort:

intitle:”5..100″ site:.hu -site:youtube.com kulcsszó helye

Ez alapján a címben szerepelni fog egy szám 10 és 100 között, magyar oldal lesz benne, és nem lesz a találatok között videó.

Írj be egy kulcsszót mondjuk, hogy linképítés.

Pl: intitle:”5..100″ site:.hu -site:youtube.com linképítés

De megkeresheted a legtöbbször megosztott anyagokat a BuzzSumo segítségével is, és végignézheted a Google első 10-20 találatát, mert ezek a tartalmak a mérvadóak. 

7. Keress szakértőket a szakértői körképekhez

Ha felkeresed egy téma szakértőit, akkor egy adott témát alaposan fel lehet tárni (az iparágadba és témádba vágó releváns tartalom lesz belőle). A velük készített interjúbejegyzések vonzzák a linkeket, mivel növelik blogod tekintélyét, megbízhatónak tűnnek majd más weboldalak számára.

A First Round Capital weboldal például számos tartalommal rendelkezik a tech startup cégekkel kapcsolatban (rendszeres interjúkat olvashatsz az alapítókkal és az ipar vezetőivel), céljuk, hogy megtudják, mi a sikerük titka. 

Szóval felkeresed iparágad legnagyobb szakértőit, felteszel nekik egy sor kérdést, mely összegyűjti az ipar vezetőinek véleményét és meglátásait egy adott téma kapcsán (nekik presztízst jelent).

A cikkek közreműködői pedig megosztják a tartalmakat, hivatkoznak rá a sajtóoldalakon. Amikor tartalmaddal növeled valakinek az egóját, akkor nagyobb valószínűséggel kapcsolódik hozzád. 

A linképítés konzisztens és előzetes tervezést igénylő munka. Ezért mielőtt belevágnál, olvasd el átfogó útmutatónkat az egyik legfontosabb SEO-eszközről, a linképítésről.