Miért ne gondolkozz linkfarmokban 2020-ban a linképítés során?

Pál Zoltán Gábor

Ismerős? „Megnéztem az oldalt, és nekünk például több linkünk van, mégis ő van előrébb. Miért?” A cikkben választ kaphatsz a kérdésedre. Röviden a linkfarmokról, avagy hogyan ne építs linket 2020-ban! 

Talán rengeteg a kérdésed a linképítés körül. Különösen, ha most csapnál bele a közepébe, mert ehhez ismerned kell az alapokat. 

A mitől lesz sikeres, hogyan vágj bele kérdésekre egyesek csak gondolják, hogy tudják a választ. Sokan viszont az alapokkal sincsenek tisztában, vagy leragadtak 2010-ben. 

Ha rálépsz a keresőoptimalizálás útjára, akkor három területen is megcsúszhatsz , ahol a felmerülő feladatokhoz megfelelő szaktudás szükséges.

Figyelj a keresőoptimalizálás 3 kritikus területére

1. Technikai SEO: ahol a weboldalad fejlesztői szemmel kerül átvizsgálásra. 

Ha jól csinálod, akkor az oldalad bejárható lesz a keresőmotor robotjai által. Valamint a feltérképezésük során helyes utasításokat kapnak, és ezáltal indexelhetik az összes aloldal tartalmát. A technikai SEO tulajdonképpen megállapítja, hogy mennyire tudja bejárni és feldolgozni a weboldaladat egy keresőrobot.

2. On-site SEO: ahol a weboldalad tartalmai kerülnek nagyító alá. 

Az összes szöveges tartalom, a képek, meta beállítások és olyan tartalmi elemek, amit egy oldaladra látogató személy vizuálisan lát és értelmez egy thanosi csettintés alatt. 

3. Off-site SEO: ahol az oldaladon kívüli keresőoptimalizálási faktorok összessége kerül terítékre. 

Itt egyrészt linkekről beszélünk, amik más weboldalakról mutatnak az oldaladra. Azaz a linkprofilodról. Valamint olyan márkádat említő hivatkozásokról vagy inkább utalásokról egy szöveges kontextusban, ahol nincs konkrét link elhelyezve kattintható hivatkozásként.

A linképítés az egyik legnehezebb és legnagyobb kihívást jelentő keresőoptimalizálási feladat. De ez is csak az egész egy része.

Ezért van az, hogy számos cég értetlenül áll a saját organikus pozíciója és teljesítménye előtt. A Google közel 20 éve rangsorolási faktorként számítja be a linkeket a keresési találatok közötti pozíciók megalkotásához. 

A régi iskola szerint 1 link = 1 szavazatnak számított, és a mennyiség volt a lényeg, ma már a minőségre törekedve “a kevesebb több” elvet követi, azaz tenger sok linkkel is pocsék eredményeket produkálhatunk. 

A linképítés halott, miért fontosak egyáltalán a linkek a keresőmotoroknak?

A Moz.com adatai szerint a linkek súlya megközelíti az 50%-ot, azaz egy-egy weboldal sikerének felét a linkek adják. A Most-ról beszélünk, nem a múltról. 

De nézzünk kicsit visszább az időben. A linképítés órája 2008-at üt. 

Elég csupán 100-200 linkgyűjtő oldalra beküldeni a weboldalunkat, és máris feltehetjük a lábunkat az asztalra. A linkelt horgonyszövegek egyes kulcsszavakra rövid időn belül a Google első oldalára repítik oldalunkat. 

Ma egy jó linképítő ismeri a legális, biztonságos és éppen aktuális linkszerzési módokat, jól tud kapcsolatokat építeni, a kiváló tartalomkészítés királya, ért a programozáshoz. 

Mert a minőségi linkszerzéshez ma ezek nélkül nekiállni olyan, mint pocoknak küzdeni a tarlótűzben. 

Hatékony linképítés nélkül nincs siker a keresőoptimalizálásban.
Ezt Andrey Lipattsev is megmondta, a Google keresési minőségügyi vezetője, aki szerint a tartalom és a linkek a két legfontosabb tényező, amelyet a Google egy weboldal rangsorolásához használ. (Search Engine Watch, 2016)

A linkek, azaz backlinkek „szavazatokként” voksolnak az oldalad mellett. Tulajdonképpen a keresőmotorok előtt jó színben mutatják be, hogy jól rangsorolja a honlapod oldalait. Tehát a linképítés ma sem halott. 

Azonban egyszerűen besétálhatunk a gyanútlan hazugságok sötét és sikátoros utcáiba, ha azt gondoljuk, hogy a legtöbb linket kiizzadó nyeri a SEO játékot. 

A tartalomkészítés és a linképítés területén könnyen elcsúszhatunk, felesleges köröket futva ezzel és a pénzt szórva. Erről írtunk már korábban. 

Ahhoz, hogy ez világosabb legyen, fel kell tenned egy kérdést, ami még talán nem hangzott el a részedről.

De mi is az a linképítés? 

A linképítés tulajdonképpen nem más, mint a weboldaladra mutató linkek számának növelése, a linkportfólió bővítése az oldal hitelességének és látogatottságának növelése érdekében.

A keresőmotorok két dologra használják a linkeket:

  • a webes dokumentumok feltérképezésére,
  • rangsorolásra.

Amikor keresést indítasz a Google-ben, akkor az átnézi az indexében lévő weboldalakat, és kiválasztja azokat, amelyek relevánsak lehetnek a keresésedre, majd a találatok közül rangsorolja a weboldalakat a tartalom és más szempontok alapján. 

Az egyik ilyen legfontosabb szempont, hogy az adott oldalra hány és milyen minőségű linkek hivatkoznak. Minél jobb minőségű, annál jobb helyezést fog elérni. Tehát

  • Crawling (felfedezés)
  • Indexing (indexelés)
  • Ranking (rangosorlás)

A linképítéshez még ma is sokan olyan gondolatokat társítanak, mint a “köze van valami katalógusokhoz…” vagy a “jaaaah, a PR cikkes oldalak…”

Ezek a sötét középkorú felfogások a linképítés volumenmunkaként definiált, linkfarmos, katalógusos időszakához vezetnek vissza. Ahol a linkfarmok tulajdonosa a lehető legtöbb 1-2 szavas linket ad el bárkinek, akinek van pénze.

De mi a gond a linkfarmokkal? 

Rengeteg linkkel is hátul kulloghatsz: ismerkedj meg a potenciális büntetésed okozójával

Az 1990-es évek végén, a 2000 évek elején és közepén a linkek olyanok voltak, mint a szavazatok. Ha sok linked volt, jobb helyezést értél el a keresőkben, mert értékes, fontos weboldalnak könyvelték el az oldaladat. 

Sok link egyenlő a sikerrel. Ma már nincs ez így. 

A saját weboldalad linkprofiljának bővítésére olyan hálózatokat használni, amelyet úgy terveztek, hogy összekapcsolódjanak egymással, és linkekkel építsék fel a népszerűséged, egy egyszerű módszer volt évekkel ezelőtt a rangsor növelésére. 

Ezek voltak a linkfarmok

A privát bloghálózat (PBN), más néven linkfarm olyan blogok csoportja, amelyek ugyanazon entitás tulajdonában vannak. A bloghálózat lehet lazán kapcsolódó blogok csoportja, amelyek ugyanazon vállalat tulajdonában vannak. Egy ilyen hálózat célja általában az ugyanazon hálózat többi blogjának népszerűsítése, és így a keresőmotorok rangsorolásának vagy a blogokon az online reklámozásból származó bevétel növelése.

Forrás: Wikipedia

A linkfarm egy olyan weboldal vagy weboldalak csoportja, amelyet kizárólag azzal a céllal hoztak létre, hogy egy másik weboldal linkjeinek népszerűségét növeljék a bejövő linkek számának növelésével. 

A linkgazdálkodást azonban “fekete kalapos” módszernek tekintjük, itt a weboldalakat egymással összekötő tartalom gyakran nem áll egymással kapcsolatban.

Nagyszerű lehetőség viszont arra, hogy komoly bajba kerülj a keresőmotorokkal szemben. A mennyiség helyett ma a minőségen van a hangsúly! A sok link nem garancia a jó helyezésre, a linkek minősége sokkal fontosabb, mint azok mennyisége.

Mert a linkek értékelése egyre összetettebbé vált. 

Egy link értéke már nem csak a linkerő alapján kerül értékelésre, fontos továbbá a linkek

  • bizalmi mutatója, 
  • relevanciája 
  • és a spam kockázata.

A weboldaladra hivatkozó linkek minősége nemcsak a rangsorodat befolyásolja, hanem azt is elárulja, hogy oldalad mennyire megbízható.

A tömeges linkek szerzése nem szolgálja a Google érdekeit, hiszen így manipulálhatóvá válik a találati listája. 

Így jutottak sanyarú sorsra a katalóguslinkek vagy a gyenge minőségű vendégbejegyzésekben elhelyezett linkek, és a linkek horgonyszövegeiben tömegesen elhelyezett kulcsszómegoldások manipulatív célú felhasználása is. Ezek felszámolására vezette be a Google a Pingvin algoritmust 2012-ben.

Ma a játékszabályok megváltoztak, a mennyiség helyett a minőség és a relevancia lett a meghatározó.

Hogyan szőjük a hálót linkfarmok nélkül?

Tehát a linkfarmok olyan linkgyűjtő oldalakat jelentenek, amelyek rengeteg, egymáshoz nem kapcsolódó témájú hivatkozást tartalmaznak. 

Itt megtalálod a duguláselhárítás témáját épp úgy, mint a weboldalkészítést és az esküvőszervezést is. Az ilyen hátterű linkgyűjtő oldalak lényege, hogy a gyűjteményedben elhelyezett oldalak visszahivatkoznak a saját weboldaladra

Ezen oldalakon található, a weboldaladra mutató linkeken keresztül forgalmat generálsz az oldaladnak; elérve ezzel azt, hogy egyszerre több oldal is hivatkozik rád. Elméletben növelheted linknépszerűségedet a keresőmotorok szemében. Elsőre jól hangzik. 

Ma azonban a Google bünteti a linkfarmokat, sőt akár kizárással „jutalmazza” őket. Ezért gondolják ma sokan úgy, hogy a linképítés nem működik.

A linképítés azonban nem halott, csak a módszerei változtak. A linkek ma is a legfontosabb rangsorolási tényezőnek tekinthetőek.

Tehát nem vitás. 

Klasszikus linképítési hibának számít, ha bloghálózatokkal szűröd össze a levet.

Leginkább a 2000-es években leragadt vállalkozó hiszi még mindig azt, hogy a több ezer begyűjtött külső hivatkozás számának növelése táptalaj a jó helyezéseknek. Krónikus önsorsrontók táborát gyarapítva temérdek pénzt is ölnek bele a bloghálózati oldalakról nyert linkekbe.

Miközben a linkfarmok és privát bloghálózatok (PBN) használatával (spam jellegű oldalakon kihelyezett linkekkel) esélyesen kiváltják a Google haragját. Rövid távú eredményeit hosszú távon siratni fogják; mint említettem, a PBN-t tisztán linképítésre használni egy black hat (fekete kalapos) technika.

A PBN elnevezés a Private Blog Network rövidítése, azaz az oldalak egy vagy csupán néhány ember kezében vannak. Első ránézésre blogoknak tűnnek, a linkfarmokhoz hasonlóan linkeket adnak bárkinek.

Jó tudni: hogy a Google algoritmusának változtatásai miatt már egyetlen egy minőségi hivatkozás is sokat számíthat. A backlink a Google első három rangsorolási tényezőjének egyike, még mindig. 

Ez azt jelenti, hogy lehetőség szerint olyan oldalról kell linket szerezni, ami témájában illeszkedik a mi oldalunkhoz. “Ilyen az, amikor egy hírportál lehoz minket és belinkel.” 

A legtöbb és legmagasabb hitelességű domainről kapott linkekkel esélyesen jól jársz, de figyelj ezekre az apró részletekre:

  • Legyen független a linképítést végző embertől.
  • Legyen látogatott oldal, aminek a cikkeit azért olvassák, mert olvasóit érdekli a tartalma. 
  • Szelektáljon az oldal: ne nyissa sarkig tárva az ajtót akármelyik tartalom előtt. 
  • És hozzá hasonló oldalak hivatkoznak rá, linkekkel.

Miért ne kezdj a linképítésbe stratégia nélkül?

Nyarat csinálni a linképítési tevékenységedben sokszor gyakorlatban annyit jelent, mint helyreállítani egy tört linket, visszaszerzni egy linket, megkeresni egy influencert egy együttműködés reményében, tartalompromócióba, esetleg vendégblogolásba kezdeni. 

Nem elég csak azért linkeket szerezned, hogy legyenek. 

Összeszedtünk neked néhány kérdést az összefoglalónkban, mellyel közelebb kerülhetsz egy linképítési kampánystratégiához. Mert ebben a játékban nem léteznek ezüstérmesek. 

A hiteles, eredményes, biztonságos linképítés izzasztó és monoton tevékenység. A projektet távolságra futod. 

Ha a linkfarmos régmúltbeli taktikákat követed, a weboldaladat veszélyzónába helyezed át, linképítést csakis megfelelő helyről, stratégiával, megfontolt volumenben érdemes csinálni. 

Tehát válaszd az olvasott hírportálokat, ahol az oldaladhoz kapcsolódó témában szóló cikkek szöveges kontextusába kerülnek elhelyezésre az oldaladra mutató linkek. Ez a portfólióbővülés a Google számára természetesnek hat majd. A tartalom is érdekes ez esetben a hírportál olvasóközönsége számára.

Ennek a kivitelezésnek nemcsak rövid, de hosszú távú pozitív eredményei vannak, biztonságosak, és már 3-6 hónap alatt érződni kezd a hatása. 

A Google sem bünteti.

A backlinkek (hivatkozások) az erős rangsorolási pozíció megszerzésében fontos szerepet játszanak. De csakis akkor, ha a link forrásoldala releváns a céloldal tartalmára. 

Tehát inkább ésszel, mint erővel. 

Hiába költesz el óriási összegeket a linképítésre – ha olyan klasszikus linképítési hibák mértani sorozatát állítod elő, amivel a legvégén jobb esetben eredmények nélküli veszteséget könyvelhetsz el, rosszabb esetben komolyabb büntetést zsebelhetsz be az oldaladnak.

Vagy előre haladsz, vagy elégetett pénzeket gyártasz. Közös csapatmunkával járjunk az első verzió útján. Együtt. A SEO-t nem időre futod, hanem távolságra! Nézd meg, mi hogyan dolgozunk az ALH Consultingnál!