3 klasszikus linképítési hiba – instant igazságok

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Ha 10-15 évvel ezelőtti technikákkal közelíted meg a linképítés témáját, azt veszd majd észre, hogy hiába próbálgatod a szárnyaidat a kezdeti látszólagos sikereket szemlélve, egyszer csak túl közel repülsz a Naphoz…és beüt a krach. A linképítés folyamatának hibái felnagyítva vetülnek majd ki a honlapodra, amin lehet, hogy már csak az amputáció segíthet. 

Ha egy pillanatra becsukod a szemed és csak úgy hallgatod a környezeted, észreveszd majd, hogy leginkább a zajt hallod, nem pedig a csendet. 

Veszélyes SEO-zaj? 

A külvilág és a SEO-világa között szinte tapintható a párhuzam, ami a zajokat illeti. 

Ma zajban kommunikálsz, és zajban tájékozódsz. A rengeteg információ miatt pedig a Tévedések vígjátékát játszák el sokan, hiszen a keresőoptimalizálás egyes területei (technikai, tartalmi, linkeket érintő oldalak) olyan rémisztően ismeretlen világot tárnak elénk, melyhez hasonlítva a Nyolcadik utas a halál szelíd mesefilm. 

A keresőoptimalizálás egyes iparágak, cégek számára kikerülhetetlen, ha a forgalomgenerálás a feladat a listán. A múltbeli negatív tapasztalatok, a téma hiányos ismerete (miért is kellene “seo-ul” tudni, ha játékokat értékesítesz online) miatt azonban sokan úgy állnak a keresőoptimalizáláshoz, mint amikor a macskaallergiás örvendezik előre, hogy egy rühes, bolhás macska kerül a házhoz. 

Te is érezted a törést a tér-idő kontinuumban? Pedig a SEO-t nem muszáj utálni, ha eloszlatjuk a tévhiteket, és megtanuljuk reálisan látni oldalunk keresőoptimalizálását. 

Saját tapasztalat, mások tapasztalatai, utánaolvasás, mások tapasztalatai, alapfogalmakkal ismerkedés, mások tapasztalatai. A recept nem túl bonyolult az előítéletek főztjéhez. Mások tapasztalataival talán kicsit túl is fűszerezzük azt.

Title, H1, H2, H3, képek alt textje, a meta leírások, és így tovább. Milyen ereje van egy linknek, mennyit ér, honnan érdemes szerezni? De vajon ezek közül melyik a legfontosabb? Melyik a legkevésbé fontos?

Nem csoda, ha érzed az izzadás, bizonytalanság, információ túltengés mértékegységben meghatározható értékét – mely ilyentájt már egyszerre lép színre.

A linképítés bonyolult labirintus, melyben könnyű elveszni. Nos tisztázzuk akkor a játékban az alapvonalat. 

A minőségi linkek nem a véletlen eredményei

Megnézzük a linképítés alapjait?

Ez nem véletlen, hanem tudatos munka: a szándékos linkek szerepe. A jó hivatkozások pedig célzott erőfeszítést igényelnek.

A Google algoritmusai révén meghatározott matematikai képletek és összefüggések alapján születik meg az, hogy melyik weboldal szerepel előrébb és melyik hátrébb.

A Google folyton a fejünkre koppint, hogy minőségi tartalmakat kell létrehozni, amelyek értéket nyújtanak a látogatóknak. Ma a mikromomentum az azonnali, releváns és minőségi információ keresését jelenti. 

A Google szerint Légy ott!, Légy hasznos!, Légy gyors!

De ez még csak az előttünk álló feladat első része. 

Az értékes tartalom terjesztés nélkül annyit ér, mint megsütni három tepsi bejglit karácsonykor, majd elrakni a spájzba húsvétig penészedni. A linképítés itt lép színre, ha olyan honlapoknak ajánlja ki a linkjeidet, amelyek tartalmai passzolnak a te tartalmaidhoz.

Miért fontosak a linkek?

A backlink különösen értékes a SEO szempontjából, mivel a “bizalom szavazatát” képviselik, egyik weboldalról mutatva a másikra. A backlink tehát egy hivatkozás, amely akkor jön létre, amikor az egyik webhely linkkel mutat a másikra. A linkeket “bejövő linkeknek” is hívják, és fontosak a SEO szempontjából.

Lényegében a weboldaladra mutató linkek jelzik a keresőmotoroknak, hogy mások utalnak rád, pontosabban a tartalmadra. 

Ha sok weboldal hivatkozik ugyanarra a weboldalra, akkor a keresőmotorok arra következtethetnek, hogy a hivatkozott tartalom kiemelkedő minőségű és ezért érdemes a találati listában javítani a helyezéseit. Tehát ezeknek a linkeknek a megszerzése pozitív hatással lehet a weboldal rangsorolási helyzetére vagy a keresés láthatóságára.

Ezeknek a linkeknek a megszerzésének folyamatát hivatkozásszerzésnek vagy linképítésnek nevezik.

Kép forrása: moz.com

Nem csak a Holdnak van sötét oldala

De a linképítésnek is. 

Hiába költesz el nagyobb büdzsét a linképítésre – ha olyan klasszikus linképítési hibák mértani sorozatát állítod elő, hogy minden linképítésre költött pénzed a végén jobb esetben tiszta eredmények nélküli veszteség lesz, rosszabb esetben komolyan árt az oldaladnak.

A régi SEO-iskola legsötétebb bugyrai láttán önkénytelenül is eszébe jut az embernek, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba azok kedvéért, akiknél a linképítés órája még mindig 2008-at üt. 

Íme a legveszélyesebb hibák a profi linképítés ligából. A cikk további részében megismertetem veled ezeket

• azért, hogy tovább ne költs feleslegesen pénzt,
• azért, hogy elkerüld a jövőbeli linképítés hibáit,
• azért, hogy mentsd a még menthetőt.

(Az okok tetszés szerint vagy a helyzeted mélyrehatóbb ismerete alapján aláhúzandó.)

Klasszikus linképítési hibák

A linképítés nem más, mint a weboldaladra mutató linkek számának növelése, méghozzá a linkportfólió bővítése és az oldal hitelességének és látogatottságának növelése céljából. 

Fontos hozzávalója a weboldal, a friss, releváns, értékes szöveges tartalmak és a szuper minőségű, nagy felbontású képek használata. 

Működési elve a jó minőségű, jelentős olvasottsággal rendelkező hírportálok oldalaira kirakott tartalmakon alapul, amikbe az oldaladra mutató linkeket helyezünk el. Idáig gondolom érthető. 

De vajon szükség van-e ma több ezer linkre a linképítés során?
Vagy elég néhány minőségi hivatkozás tartalmilag releváns weboldalakról, hogy javulást érj el a rangsorolásban? 

Nézzünk akkor három klasszikus linképítés-betegséget. 

Amikor bloghálózatokkal szűröd össze a levet

Első klasszikus linképítési hiba: ritka klasszikus, de épp ezért ne hagyjuk ki! Számos 2000-es években leragadt vállalkozó hiszi még mindig azt, hogy a több száz, több ezer begyűjtött külső hivatkozás száma minőségi indikátora a helyezéseknek.

Kivitelezése: vállalkozónk keres egy múltszázadi felfogású SEO-céget, és rengeteg pénzt fizet nekik irgalmatlan mennyiségű privát bloghálózati oldalkról nyert linkekért.

Eredménye: a linkfarmok és privát bloghálózatok (PBN) használatával, csak linkeket tartalmazó spam jellegű oldalakon kihelyezett linkekkel tulajdonképpen determinálja a károkat és a Google haragját. Rövid távú eredményeit hosszú távon fogja megsiratni.

Még mindig rengetegen alkalmazzák ezt a technikát, csalfa vak remény motivációjaként, miszerint rövid és középtávon többet nyernek vele, mint veszítenek. A PBN-t tisztán linképítésre használni egy black hat (fekete kalapos) technika, ami hosszú távon kudarcra van ítélve, és a Google mindig felhívja a figyelmet rá, hogy senki ne csinálja.

Kockáztatod a domained és az ügyfeleid is. 

Még mindig előfordul, hogy sokéves domaineket vásárolnak egyes SEO szakértők, ahonnan linkeket adnak a saját fő domainjüknek, illetve random tartalommal töltik fel azt.

A valóság az, hogy a Google algoritmusának változtatásai miatt már egyetlen egy minőségi hivatkozás is sokat számíthat, illetve részletes becsatornázásuk nagyobb befolyást adhat a weboldaladnak. Annak érdekében, hogy egy link helyét bezsákolhasd, az értékét demonstrálnod kell, szerfelett meggyőzően. 

Inkább kapsz egy backlinket a Harvardtól…vagy egy véletlenszerű blogger weboldaláról?

A backlink a Google első három rangsorolási tényezőjének egyike, de mielőtt nekiesnél a linkszerzésnek, mint szódás a lovának; gondold végig a következő hibát. 

Amikor nincs stratégia a linképítésben 

Második klasszikus linképítési hiba: nincs stratégia, nincs taktika.
Mindösszesen ennyi szükségeltetik, és máris szól az örök sláger: „a keresőoptimalizálás nem működik.”

Kivitelezése: egyesek csak hátradőlnek és páholyból figyelik, ahogy stratégia és taktika nélkül egyes cégek széttrollkodják a linképítésnek csúfolt tevékenységüket. 

Eredménye: vállalkozónk csak gyűjti a linkek számát, cél és ész nélkül. Tehát költi a pénzt, csak nem tudja, mire. 

Stratégia, azaz terv és taktika, azaz megvalósítás nélkül nem tisztázod a „mit… és a hogyant”. Pedig, ha mindezt az elején lefekteted, a forgalomgenerálás feladatában a linképítést is taktikaként kezeled. 

Maga a linképítés stratégiájában pedig a hol, hogyan és miért is helyezek el linkeket kérdés felismerése máris konkrét lépésekhez vezetne, azaz egy konkrét taktikához. 

Linképítéshez ne kezdj neki stratégia nélkül!

Linképítési taktika lehet a tört link helyreállítása, linkvisszanyerés, influencer megkeresés, forráslink-építés, tartalompromóció vagy a vendégblogolás is. Nem elég csak azért linkeket szerezned, hogy legyenek; azt is tudod kell, hogy miért és mire akarod őket megszerezni. A PR-fókuszált linképítésről maga Rand Fishkin oszt meg veled néhány gondolatot. 

Javaslom, hogy válaszold meg a kérdéseket, amiket összeszedtünk neked az összefoglalónkban, és közelebb kerülsz egy linképítési kampánystratégiához. Tudd a miérteket is.

Mert ebben a játékban nem léteznek sablonok. 

Linképítés ponyvaregénye? 

Amikor nem egy tisztességes regényt kerekítesz a történetből, megelégszel egy ponyvaregénnyel is. 

Harmadik linképítési hiba, a másodikból következik. Ha nincs stratégia, nincs taktika; a vállalkozónk légből kapott munkaötletként áll neki a linképítésnek, azt is mindösszesen néhány hónapig veszi komolyabban. 

Kivitelezés: havi 0,5-1 milliót is elkölt a linképítésre, de csak néhány hónapig, ez idő alatt pedig várja a csodát. De tovább még véletlenül sem csinálja, mert még a végén lenne hatása.

Eredménye: pont olyan ez, mint amikor beveszed az antibiotikumot, de a harmadik napon abbahagyod az alkalmazását. Így lehet pénzt kidobni az ablakon anélkül, hogy igazán eredményt érnél el tartósan. Egy drága, de teljesen amatőr cirkusz lesz a jutalmad.

Miben más egy prémium linképítés? 

Az off-site SEO a weboldalad hitelességét hivatott növelni, elsősorban linkszerzéssel. A releváns honlapokról származó szuper külső hivatkozások begyűjtése a linképítés során valósul meg.

A hiteles, eredményes, biztonságos és jó linképítés keservesen izzasztó tevékenység. 

A SEO-s cégek régmúltbeli taktikákkal kivitelezett „munkái” nem csupán egy adott weboldal számára jelentenek veszélyzónát, de az egész iparág számára is. Linképítést csak megfelelő helyről, forrásból, stratégiával és megfontolt taktikákkal, jó ütemben és volumenben érdemes csinálni. 

Ha olvasott hírportálokra kerülnek ki az oldaladhoz kapcsolódó témában szóló cikkek, amikbe az oldaladra mutató linkek kerülnek elhelyezésre; az a portfólióbővülés a Google számára természetesnek hat majd. 

Hiszen azért írnak a hírportálok a weboldaladról, mert ez érdekes a hírportál olvasóközönsége számára.

Hosszú távú eredményei biztonságosak, és már 3-6 hónap alatt érződni kezd a hatása. A Google sem bünteti, „az akciód csak látogatottsági adatokkal jár majd együtt”. Ahogy Matt Cutts mondta: „A linképítés veríték és kreativitás.”

Téves elképzelések miatt azonban sokan még ma is temetik a linképítést.

Mert a SEO aranykorában elég volt 100-200 linkgyűjtő oldalra beküldeni a weboldalunkat, és máris mehetett a pezsgőbontás. A linkelt horgonyszövegek segítségével rövid időn belül a Google első oldalán figyelt az oldal egy-egy kulcsszóra. 

A backlinkek (hivatkozások) az erős rangsorolási pozíció megszerzésében még ma is fontos szerepet játszanak. De csak akkor, ha a link forrásoldala releváns a céloldal tartalmára. Éppen ezért annyira előnyösek a linkforrások blogposztokból, tematikus hírekből érkezve is.

Ha rákeresel a SEO-ra, máris gyorsan felfedezhetsz három nagy témát: tartalom, felhasználói élmény és linkek. Ez utóbbi viszont sokkal zavarba ejtőbb és nagyobb kihívást jelenthet majd, mint a többi. Ennek oka az, hogy míg a tartalom és a felhasználói élmény ellenőrzésünk alá tartozik, a linkek nem… legalábbis nem teljesen.

A linképítés kemény, konzisztens és előzetes tervezést igénylő munka. Mindenféle drámai zenei aláfestés és izgalmas katarzis nélküli munka, melyet még ma is könnyű elrontani. Olvasd el átfogó útmutatónkat az egyik legfontosabb SEO-eszközről, a linképítésről