Stratégia, taktika – ismeretlen hős vagy élő legenda a SEO-ban?

Pál Zoltán Gábor

A kulcsszavakért verseny van. Több száz ügyféllel együtt dolgozva a múltbeli tapasztalataik alapján ismerjük, hogy milyen érzés, amikor szorít a cipő, amikor az erőforrások szűkösségének nyomása tart sakkban, amikor az izmosodás folyamatát szeretnénk megtapasztalni a vállalkozásukban, de a megtérülés gyors kényszere miatt zsákutcába kerülnek. A hétfői meetingen fagypont alá zuhan a hőmérséklet, mert csábítóak voltak a garanciák, a beígért gyors eredmények – a látszólag könnyebb út ígérete. De hiányzott valami és nem feltétlenül a tényleges munka (csak és kizárólag). Mi a gond azzal, ha hiányzik a stratégia (is) a SEO-projekt küldetésében?

A történelem legnagyobb hadműveletei a stratégia nevű tervezőasztalon születtek meg. A te SEO-projekted milyen stratégia alapján megy harcba?
A történelem legnagyobb hadműveletei a stratégia nevű tervezőasztalon születtek meg. A te SEO-projekted milyen stratégia alapján megy harcba?

Pattanásig feszült helyzet, plafont is verő költségvetés, a filmhez leszerződtetett mázsányi színészállomány, megbolondítva a korhű részletekkel és hangeffektekkel.

Kevés ember van, aki ne imádná a háborús filmeket. A hadszínterek végjátékai azonban egyetlen ok miatt születtek meg: megelőzte őket a stratégia.

A történelem legnagyobb hadműveletei a stratégia nevű tervezőasztalon születtek meg.

Egy titkos összetevő, ami viszont a legtöbb vállalkozás folyamataiból hiányzik.


Mit jelent ez a gyakorlatban? Piszkosul jónak érzett honlap, hónapokig a SEO-kampányokba ölt pénz és idő, de az irodában átélt adrenalin- és endorfinlöket helyett marad a savanyú arc-szindróma.

A bukás túl korai vereség.

Jogos, hogy tudni szeretnéd, mi a kudarc oka, hiszen felépítettek neked egy kampányt, te pedig hónapokkal később is ott állsz bokáig süllyedve a kétségbeesésben, mert a konverzió és a várt eredmények elmaradnak.

Tapasztalat, hogy számos vállalkozó az évek alatt az egyik SEO-stól a másikig járkál.

Útközben feladták egy párszor és újrakezdték tizenötször.

Talán te is így vagy ezzel.

Láttál mindent, beszéltél mindenkivel. A SEO-s megvolt, öltél is pénzt bele rendesen, csak úgy illendőségből (mert mindenki így csinálja). A látszat megvolt, hogy te ezzel is foglalkozol, de se több látogató, se több bevétel. A bankszámlád viszont megcsappant.

Ráéreztem?

A “placebo-hatás” miatt a projekt belül vérzik, de rendesen: „mi költünk SEO-ra, csak épp eredménye nincsen.”

Cél, stratégia, taktika – lássunk tisztán a tervezőasztalon

A könnyebbik út szinte mindig csapda, de végül mindig győztesen jönnek ki azok, akik hajlandóak végigmenni a nehezebbik úton.

Azonnal, mindent – ez ma a szabály.

Pedig amíg a legtöbb vállalkozás nem áll készen arra, hogy hosszú éveken keresztül tolják a pénzt a vállalkozásuk közép- és hosszú távú sikereit és eredményeit megalapozó keresőoptimalizálásba vagy online marketingbe, addig neki se kezdjenek!

Különben könnyen széttrollkodhatják az előző hónapok munkáját és nehezen elért eredményeit.

Persze kérdés, hogy mindezt eredménnyel teszik-e.

Tudom, hogy milyen érzés, amikor a vállalkozásod rabszolgája vagy és nem tudsz szabad életet élni, mert minden eladással rengeteg adminisztratív munka van, mert rengeteg idő megy el a vevőszerzésre, és legtöbbször nem is hatásos.

De mi a stratégiád?

A marketinstratégiád a SEO, a tartalommarketing, a Google Ads, a több bevétel megszerzése?

Miért kérdezem most ezt?

„A stratégia cselekvések egy hosszabb távú terve egy bizonyos cél elérése érdekében, amely gyakran az úgymond „győzelem” avagy egy probléma megoldása. Megkülönböztetjük a taktikától és az azonnali akcióktól, mivel a stratégia a cselekvések és azok végrehajtásához szükséges erőforrások biztosítását időben kiterjedten gondolkodva tervezi meg.” – Wikipédia

Ha nem rakjuk helyre fejben a fogalmakat, az ahhoz hasonló, mintha nekilátnánk házat építeni. Majd első lépésként az IKEA-katalógusból állnánk neki sarokgarnitúrát választani, miközben még az alap m2-ekkel sem vagyunk tisztában.

Nem túl jó terv.

A tervrajz és az alapanyagok kiválasztása előzi meg a berendezés kiválasztását, a céljaid szolgálatában (családi házra vágysz, egy minimum három autóra elég garázzsal).

A marketingstratégiában sincs olyan, hogy „majd menet közben kitaláljuk kreatívan”, hogyan tovább.

Cél, Stratégia és Taktika.

A stratégiával meghatározzuk, hogy hogyan érjük el a kitűzött üzleti célt. A taktikák pedig a stratégia végrehajtása során használt akciók, cselekvések lesznek a számunkra.

Nézünk példát:

  • A célod: visszavonulásra kényszeríteni a konkurenciát, növelni a honlapod látogatottságát, a vevőidet. Növelni a profitot. Végre elmennél Balira.
  • A választott stratégiád: SEO, linképítés.
  • A taktikák: A weboldal elemzés és a hibák kiküszöbölése. Kulcsszóelemzés. Web-és tartalomfejlesztési feladatok. Linkmarketing- és / vagy tartalomfejlesztési kampányok.
  • Csatorna: Aktív, forgalmas hírportálok. Média.

Megoszlik a szakemberek véleménye a definíciókat illetően, mert egyesek szerint a “tartalommarketing” nem stratégia, hanem taktika. A retargeting szintén taktika, a csatornája pl. Google Display, Facebook.

A Forrester szerint viszont:

„A tartalommarketing olyan marketingstratégia, amely során a brandigényt és érdeklődést kelt fel, majd kapcsolatot ápol a fogyasztóival azzal, hogy olyan tartalmat hoz létre (vagy oszt meg), amelyek közvetlenül értékesek és a fogyasztói érdeklődést kielégítik.”

Egy valamirevaló SEO-ügynökség képes számokkal alátámasztani a stratégiába illeszkedő taktikák eredményességét. Stratégia nélkül csatát talán lehet nyerni, háborút azonban nem.

Ha valami igaz a keresőoptimalizálásra, akkor ez az

A Google évente több mint 3200 algoritmusváltoztatást hajt végre. Ha valami igaz a SEO-ban, akkor az az, hogy mindig számíthatunk változásra.

Ezért követnünk kell a témával kapcsolatos híreket, szinte az algoritmusváltozásaival kell kelnünk és feküdnünk, ez a naprakész tudás benzines kannája. 

A munka kezdetekor mi feltárjuk az oldalad aktuális állapotát és a javításra váró hibákat: mindezt a Technikai, On-Site és Off-Site SEO elemek vizsgálatával.

Prémium linképítéssel olvasott, jó minőségű hírportálokra kerülnek ki a cikkek. Ezek nem okoznak büntetést.  

Ügyfeleink ezen kívül számíthatnak a heti kommunikációra, a negyedévenkénti riportálásra, telefonos kapcsolattartásra, folyamatosan adjuk a plusz infókat menet közben is, elemzések formájában.

Egy SEO-s sosem ülhet csak üresjáratban, számíthat rá, hogy a mai rangsorolás holnap nem lesz ugyanaz. Ahogy a Google továbbra is változtatásokat hajt végre, a webhelyeknek tovább kell fejlődniük ahhoz, hogy jó rangsorolást szerezzenek.

A SEO siker nagyrészt két dolog eredményeként jön létre: linkek és tartalom.

A tartalom döntő jelentőségű, mert nem tud rangsorolni nélküle. A backlinkek fontosak, mivel „szavazatokként” működnek, és megmutatják a keresőmotoroknak, hogy érdemes-e rangsorolni az oldalait.

A keresőmotorok bonyolult algoritmussal dolgoznak, a jó helyezés érdekében pedig fontosak az olyan technikai részletek is, mint például, hogy az URL-struktúra átlátható és kulcsszavakban gazdag legyen, a tartalmak ne multimédiás tartalmak alatt fussanak (pl. Adobe Flash Player), és ráakadjunk arra, ha a multimédiás tartalmak linkeket rejtenek a feltérképezést végző robotoktól.

Csak hoztam egy példát. 

Amire szüksége lesz a vállalkozásodnak az eredményesen működő keresőoptimalizáláshoz – SEO-best practice?

Vegyél elő egy jó technikai beállításokkal rendelkező felhasználóbarát weboldalt (technikai és on-site SEO), fűszerezd meg minőségi tartalommal (célcsoportra szabva).

Majd hevítsd a hőfokot és fűszerezd meg más weboldalakról rád mutató linkekkel, amelyek mintegy referenciaként támasztják alá weboldalad hitelességét.

A legbonyolultabb recept, ami csak létezik. Ugyanis több száz best practice van mindehhez.

Hozzávalók lesznek:

  • A technikai SEO, mely azt keresi, hogy mennyire tudja bejárni és feldolgozni a weboldaladat a keresőrobot.
  • Az on-site SEO, amely az oldaladon levő tartalommal és SEO beállításokkal foglalkozó ága a SEO-nak.
  • Az off-site SEO, mely a weboldalad hitelességét hivatott növelni, elsősorban linkszerzéssel. A minőségi tartalom mellett ez a validálás, a releváns honlapokról származó jó külső hivatkozások begyűjtése a linképítés során. Miért legyen a linképítés a marketinged része?

SEO-piramis – 7 lépcső a sikeres keresőoptimalizáláshoz?

Mielőtt a téma halálra gázolna a lánctalpaival, hadd segítsek egy vizuális mankóval.

Összetett és folyamatosan változó szakma, mégis a Search Engine Optimization (magyar hangja: SEO) alapjait megértheted a Maslow igényeinek hierarchiája alapján is.

A Maslow piramis egy pszichológiaelmélet, amely a legalapvetőbb emberi igényeket (mint például a levegő, a víz és a fizikai biztonság) prioritássá teszi a fejlettebb igényekkel szemben (mint például az önbecsülés és a társadalmi hovatartozás).

Az elmélet lényege az, hogy nem érheted el az igények tetejét, ha nem biztosítod előtte, hogy az alapvetőbb igények kielégítésre kerüljenek. A szükségletek hierarchiája azt jelenti, hogy az alacsonyabb szintű igények kielégítése prioritást élvez, mielőtt a magasabb szintűek motivátorként működésbe lendülnének.

A szerelem nem számít, nem fontos, ha nincs étel az asztalodon.

Rand Fishkin (MOZ és az Inbound.org alapítója, a legismertebb SEO-szakember) készített egy hasonló piramist, hogy elmagyarázza, miként viszonyulj a SEO-hoz. Nevezzük ezt „a SEO igényei Maslow hierarchiájának”.

Így néz ki:

a SEO igényei Maslow hierarchiája
Fotó forrása, és a SEO Maslow hierarchiájáról – moz.com
A “Maslow szükségleti hierarchiája”.

A sikeres SEO alapja a feltérképezés akadálymentességének biztosítása, és onnan felfelé haladunk 7 lépésben.

  1. Feltérképezés margójára: a motorok fel tudják-e térképezni a weboldalad. (feltérképezés, indexelés, rangsorolás)
  2. Érdekes tartalom, amely válaszol a kereső kérdésére.
  3. A keresők és motorok vonzásához optimalizált kulcsszó.
  4. Nagy felhasználói élmény, beleértve a gyors betöltési sebességet és a lenyűgöző UX-t.
  5. Megosztásra méltó tartalom, amely hivatkozásokat, idézeteket generál.
  6. Cím, URL és leírás, hogy magas CTR-t szerezzen (rangsor még mindig). Az érzékeny tervezés, a robotirányelvek és más technikai elemek, például a strukturált adatok és a metacímkék végrehajtásával elmondhatod a Google-nek, hogy „mi a weboldalad”. Ez segít a helyes rangsorolásban.
  7. Kivonatok / sémák jelölése, hogy kiemelkedjen a SERP-kben.

Pontos stratégia nélkül az online marketing világban a céljaid halottak. Hiszen a SEO legnagyobb hadműveletei a SEO-stratégia nevű tervezőasztalon születhetnek csak meg. Ha úgy látod, ennek alapja sincs egy „szolgáltatásnál”, akkor elkerülhetetlenül megérkezhetnek nálad a gyanakvás setét fellegei.