Sikerdíjas keresőoptimalizálás: mit várhatsz tőle?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Egy cég számára sem egyszerű kitalálni, hogyan vágjon bele a keresőoptimalizálásba. A SEO egy bonyolult és folyamatosan változó terület, és nehéz megjósolni, hogy mely technikák hozzák a legjobb eredményeket. Egyes cégek úgy döntenek, hogy megbízási díj alapján vesznek fel egy SEO-tanácsadót, de van egy másik alternatíva is: a sikerdíj alapú SEO projektek. Ebben a cikkben megnézzük, mit kell tudni az ilyen együttműködésekről.

A sikerdíjas SEO projektek előnyei

Ügyfélként elsőre csábító lehet ez a konstrukció, hiszen sok előnnyel kecsegtet.

  • Ügyfélként kevesebb kockázatot vállalsz, mivel a teljes összeget csak akkor kell kifizetned, ha sikerrel zárult a projekt – a kezdéshez pedig elég lehet csak egy kezdőrészlet.
  • Létezik olyan konstrukció is, ami teljesen ingyenes, és mindaddig az is marad, ameddig nem sikerül elérni a kitűzött célt. Sikertelen projekt esetén pedig egyáltalán nem kell fizetned, hisz siker nélkül nincs sikerdíj sem.

A keresőoptimalizálás viszont több különböző területből áll, így a sikerdíj is másképp nézhet ki itt – nézzük, mik ezek:

A SEO részei

  • Technikai SEO
    • A gyakorlatban nem fogsz tudni sikerdíjas konstrukciót építeni a technikai SEO részhez. A technikai SEO önmagában nem garantálja, hogy a weboldal a keresőmotorokban az első helyeken szerepeljen; de technikai SEO nélkül garantált, hogy ez nem fog sikerülni. Így ez inkább előfeltétel, mintsem maga a cél, ezért sikerdíj sem igazán köthető hozzá.
  • Tartalmi SEO
    • Itt már több lehetőségünk van sikerdíjas keresőoptimalizálás projektet kidolgozni. Lehet például egy-egy megírt cikk forgalmához kötni az eredményt, vagy webshop esetében mérhetjük például az optimalizált kategóriaoldalak konverzióját, látogatottságát, a vásárlások számát.
  • Linképítés
    • A keresőoptimalizálás harmadik nagy területe, a linképítés a mai napig az egyik legfontosabb SEO faktor – de a sikerdíj itt jelenti a legnagyobb kockázatot is.

Sikerdíjas linképítés

Mivel igény van rá, ezért természetesen létezik a piacon sikerdíjas linképítés – de ezt nem azt jelenti, hogy van is értelme.

A komoly szakemberek nem vállalnak sikerdíjas linképítést, mivel a link fejlesztése csupán egy kis szelete az egész optimalizálási folyamatnak. Ettől függetlenül, ha valaki mégis a sikerdíjas konstrukció mellett döntene, érdemes tisztában lenni a veszélyekkel.

  1. Linkfarmos linkek: a legtöbb ilyen szolgáltatást nyújtó cég linkgyűjteményekből, adatbázisokból ad linkeket – olyan oldalakról, amiket ma már szinte senki sem látogat. Mivel látogatottságuk sem igazán van, ezért SEO szempontból értéktelenek.
  2. A Google algoritmusa már nagyon jól ismeri az ilyen linkfarmokat, így büntetést is kockáztat, aki ilyen helyről szerez linkeket.
  3. A nagyobb látogatottságú híroldalakról, akár országos lapokról nem olyan egyszerű linkeket szerezni – és nem is olcsó. A sikerdíjas linképítő pedig nem fizeti meg ezeket a költségeket, hiszen (az ő szemszögéből nézve) miért adna drága linket, ha ingyeneset is adhat az ügyfélnek? Elvégre, “ha nem jön be, neki nem került semmibe”. Az ügyfél pedig hiába várja így az eredményt…
  4. A legnagyobb veszély pedig az, hogy ha be is válik esetleg egy-egy ilyen sikerdíjas projekt, a kétes értékű linkek miatt a Google büntentést, és az azt követő forgalmi visszaesést a sikerdíj kifizetése után kapjuk – ekkor pedig már hiába futunk a pénzünkért.

A keresőoptimalizálás területén valóban járatos szakemberek (és itt nem pejoratívan használom a szót) hetekig tudnának beszélni az eleve hibásan megfogalmazott elvárásokról, ha a SEO kerül terítékre. 

Akik picit is értik a SEO lényegét, azok rájöttek, hogy miért nem dolgoznak ügynökségek igazán sikerdíjas konstrukcióban, és csinálnak inkább például prémium linképítést.

Káosz, ad-hoc ígéretek és ötletelések, dráma és persze gyakorta semmi eredmény!A “placebo-hatás” miatt a projekt belül vérzik, de rendesen: „mi költünk SEO-ra, csak épp eredménye nincsen.”

Habár a Google sosem publikálja az algoritmusokat, a különböző hozzávalókból lehet tudni, milyen főzetre készül épp. Ez picit hasonló, mint ahogy a meteorológusok is képesek értelmezni az égi jeleket és megjósolni az időjárást. 

Azonban egyik sem vállalhat garanciát arra, hogy milyen lesz az időjárás holnap reggel 8:06 perckor, nincs befolyása közvetlenül az időjárásra. Egy SEO-szaki folyamatosan követi a témával kapcsolatos híreket, naprakész tudást eszközöl ki. 

Azonban a sikert 100%-osan egyetlen valódi szakember sem tudja garantálni. 

Egy sikerdíjas konstrukciónál csak akkor fizet az ügyfél, ha vannak eredmények. De nagyon nem mindegy, hogy az eredményt milyen eszközökkel érik el (pl: fekete kalapos technikákkal) és milyen kulcsszavak helyezésére vonatkozik a sikerdíj, vagy fordítva: milyen kulcsszavakra jön a látogató.

A legtöbb ügyfél azt szeretné, ha a SEO-szakértő egy konkrét összeget bökne egy konkrét eredmény mellé a kiadott ajánlatban. 

A SEO eredményessége viszont számtalan tényezőtől függ: 

  • ott a konkurencia ügyeskedése (jók a marketingben, na), 
  • a Google algoritmus változásai,
  • az ügyfél által elvégzett munka milyensége;
  • aztán beletrappolhat a munkába a szövegíró,
  • az ügyfél marketingje,
  • a webes csapnivaló munkája
  • és úgy amúgy a cég márkaépítése is.

Mit csinálj akkor sikerdíjas SEO projekt helyett?

Andrey Lipattsev, a Google keresési minőségügyi vezetőjének stratégiája szerint a magas minőségű tartalom és a linkek kiépítése a két legfontosabb tényező, amelyet a Google egy weboldal rangsorolásához használ. (Forrás: Search Engine Watch, 2016)

Egy Backlinko-jelentés rámutatott, hogy a hosszabb tartalom általában magasabb elismerést kap. A Google első oldalán szereplő hercegek és hercegnők átlagosan 1890 szót tartalmaznak. Ők a Google imádott választottjai. (Forrás: Backlinko, 2016)

A Moz és a BuzzSumo 2015. júliusi tanulmánya több mint egymillió cikk megosztását és linkjeit elemezte és megállapította, hogy az 1000 szónál hosszabb tartalom következetesen több megosztást és linket kap, mint a rövidebb tartalom. (Forrás: Moz, 2015)

A B2B marketingszakemberek 62%-a és a B2C marketingszakemberek 51%-a optimalizálta mobilra is a blogjait a SEO javítása érdekében. (Forrás: Social Media Examiner, 2016)

A régi blogbejegyzések új tartalommal és képekkel történő frissítése, majd ismételt közzététele akár 111%-kal is növelheti az organikus forgalmat. (Forrás: Backlinko, 2016)

Azaz régi cikkek, szexibb köntösben? 

Igen, valami ilyesmi, amikor haldoklóban van a tartalmad, és egy defivel kiütöd, hogy szinuszba kerüljön. 

Mennyi mindenre kellene figyelned SEO-témában? Tenger sok dologra.

És szándékosan néhány évvel ezelőtti statisztikákat hoztam, ha esetleg feltűntek az évszámok. A Google pedig azóta sem alszik. 

TURBÓZD FEL A KLASSZ, DE NEM ELÉGGÉ KLASSZ CIKKEIDET

Neki 206,7%-os forgalomnövekedést hozott csak a Google keresőből az, hogy nem új, hanem a régi tartalmai számára adta meg a ráncfelvarrást. Ma a tartalom hossza összefüggésben áll a SERP pozíciójával.

A különböző szerkesztések, variálások és változtatások frissítésként szolgálnak, azaz teljes szakaszok hozzáadása vagy eltávolítása sokkal fontosabb a Google-nek, mint néhány szó sorrendjének megváltoztatása. 

Vagy az, hogy javítjuk a pocsék helyesírásunkat. 

Melyik, milyen, miért? 

A ráncfelvarrásra váró cikkeket a Google Search Console, vagy gyermeknevén a Webmaster tools (www.google.com/webmasters/tools) segítségével is megtalálhatod, amennyiben a GSC tulajdont korábban felvetted magadnak, vagy a Google Analytics segítségedre lehet.

A Google Rater iránymutatások szerint a kiegészítőtartalom (ami persze hasznos) az oldal minőségének (és a Google rangsorolásának) egyik fontos mutatója.

A tartalmat mindig stratégiával tervezd, majd tedd elérhetővé! 

A “posztolj gyakran friss tartalmat, mert a Google azt szereti, mindegy, hogy mit” olyan régi tévhit, hogy lassan három Golf-széria is lefutott már a születése óta. A cikked értéke nemcsak az írásban, hanem leginkább abban áll, hogy elolvassák. 

Ezért az olvasónak szól, de egyúttal betartja az alapvető SEO-szabályokat is.

Sikerdíjas keresőoptimalizálás helyett csináld inkább rendesen, és alaposan

Ne legyenek téves gondolataid a SEO-val kapcsolatban, és akkor sokkal nagyobb sikereket érhetsz el vele. Az ügyféloldalról megkívánt munka és együttműködés épp annyira fontos, mint maga a SEO-s cég munkája.

A „SEO-projekt” nem egy szülinapi buli, ahol csak a részvétel a fontos, amúgy meg csak érezd jól magad.

Vagy előre haladsz, vagy elégetett pénzeket gyártasz. Közös csapatmunkával és reális elvárásokkal jó eséllyel az előbbit fogod. 

Érdekel, hogy mi hogyan dolgozunk az ALH Consultingnál