Hogyan égess el rengeteg pénzt a SEO-val?

Pál Zoltán Gábor

Avagy miért szedik a seosok ízekre a weboldalt már a startnál? Laikusként a SEO-ismeretünk imbolygó padlóján könnyen megcsúszhatunk, hiszen mindenhonnan hallani mindenféle információt. Akárcsak autóvásárlás előtt, ha nincs kellő ismeret és néhány ökölszabály betartása a választásnál, bizony “asztalbafejemetverős” felismerések léphetik át a jövőnk küszöbét.

Három tanácsnak csúfolt kínos elszólást mutatok, melyeken a valódi szakma sírva röhög, a laikusok viszont utólag sírnak. Kerüld el őket!

Mobilgeddon, Pingvin 4.0, hosszú tartalom, gyorsított mobiloldalak (AMP).
Megértem, ha most azonnal egy szótárért kiáltasz. 

Ilyenkor ugrasz fejest az online világba, merthogy a Google a barátod. 

A SEO-s tartalmakat illetően azonban nincs objektív kontroll, ennek köszönhetően némely „SEO szakértő” jóvoltából téves információk is jelenhetnek meg itt-ott. 

Aztán ott van a rengeteg újabb és újabb mocorgás a SEO-takarója alatt (talán nem létezik még egy olyan szakma, amelyben ennyire gyorsan történnek az újabb változások), amit laikusként hidd el, képtelenség követni. 

Hacsak nem szánod rá magad, hogy valóban beletanulj a SEO-ba (gyanítom időd és energiád sincs rá). 

Vajon hallottál-e már az alábbi SEO-jelentésekről? 

Andrey Lipattsev, a Google keresési minőségügyi vezetőjének stratégiája szerint a magas minőségű tartalom és a linkek kiépítése a két legfontosabb tényező, amelyet a Google egy weboldal rangsorolásához használ. (Forrás: Search Engine Watch, 2016)

Egy Backlinko-jelentés rámutatott, hogy a hosszabb tartalom általában magasabb elismerést kap. A Google első oldalán szereplő hercegek és hercegnők átlagosan 1890 szót tartalmaznak. Ők a Google imádott választottjai. (Forrás: Backlinko, 2016)

A Moz és a BuzzSumo 2015. júliusi tanulmánya több mint egymillió cikk megosztását és linkjeit elemezte és megállapította, hogy az 1000 szónál hosszabb tartalom következetesen több megosztást és linket kap, mint a rövidebb tartalom. (Forrás: Moz, 2015)

A B2B marketingszakemberek 62%-a és a B2C marketingszakemberek 51%-a optimalizálta mobilra is a blogjait a SEO javítása érdekében. (Forrás: Social Media Examiner, 2016)

A régi blogbejegyzések új tartalommal és képekkel történő frissítése, majd ismételt közzététele akár 111%-kal is növelheti az organikus forgalmat. (Forrás: Backlinko, 2016)

Azaz régi cikkek, szexibb köntösben? 

Igen, valami ilyesmi, amikor haldoklóban van a tartalmad, és egy defivel kiütöd, hogy szinuszba kerüljön.  

Mennyi mindenre kellene figyelned SEO-témában? Tenger sok dologra.
És szándékosan néhány évvel ezelőtti statisztikákat hoztam, ha esetleg feltűntek az évszámok. A Google pedig azóta sem alszik. 

Ezzel el is érkeztünk az első sírva röhögős SEO-tanácshoz. Mely keményebb, mint egy afrikai bennszülött sarka.

1. Kínos, számunkra sírva röhögős SEO tanács: csak gyárts tartalmat, sokat

Mindegy, hogy milyet, mert a Google ezt szereti. A tartalom a király. 

Ilyenkor sokan neki is állnak magukból kiönteni az elmúlt negyven év önmagukba zárt gondolatait. Majd SEO-hibák retardált mértani sorozatát képesek előállítani, csupán néhány cikkel. 

Persze a logika szűrőjén keresztül látva még egy amatőr is felismerné, hogy ez alapján az nyerne a SEO-kocsmában, aki a legtöbb karaktert képes magából kivergődni. Mégsincs ez így. Vajon miért?

Ne is kíséreljük meg ezt megérteni. Közelebb állnak ugyanis az igazsághoz azok, akik nem csupán a mennyiségre, a minőségre is törekednek. (No de mitől lesz minőségi egy tartalom? Kérdés kérdést követ.) 

Büszkeséggel vegyült várakozásuk mégsem hozza meg a gyümölcsét: szeretik a tartalmaikat, de nem rajonganak értük. 

Olvasottságuk éppen, hogy csak megüti a hármas alát. Az oldalon töltött idő is lehetne jobb. Álmaikban persze már a Google első oldalán pózolnak. Azt, hogy ténylegesen mi alapján rangsorol a Google, számos tényező befolyásolja. Olvass róla bővebben. 

Szóval a csapnivalónak tűnő tartalomdöntések legsötétebb bugyrai láttán önkéntelenül is eszébe jut az embernek, hogy a folyamatos minőségi tartalom egyben a leghatékonyabb, de legdrágább marketingeszköz is lehet, amennyiben a célcsoport számára nem ér valóban kincset. 

A középszerű blogok csupán generálják a tartalmakat – bárminemű tartalommarketing-stratégia nélkül azonban csupán hamis megnyugvást okoznak benned: te szorgalmasan gyártod a tartalmakat. 

Nem gond, ha jelenleg több középszerű cikk is van a tarsolyodban. Még ezen is tudsz segíteni, tudtad? 

Hallgass Brian Deanre, és turbózd fel a klassz, de nem eléggé klassz cikkeidet

Neki 206,7%-os forgalomnövekedést hozott csak a Google keresőből az, hogy nem új, hanem a régi tartalmai számára adta meg a ráncfelvarrást. Ma a tartalom hossza összefüggésben áll a SERP pozíciójával.

A különböző szerkesztések, variálások és változtatások frissítésként szolgálnak, azaz teljes szakaszok hozzáadása vagy eltávolítása sokkal fontosabb a Google-nek, mint néhány szó sorrendjének megváltoztatása. 

Vagy az, hogy javítjuk a pocsék helyesírásunkat. 

Melyik, milyen, miért? 

A ráncfelvarrásra váró cikkeket a Google Search Console, vagy gyermeknevén a Webmaster tools (www.google.com/webmasters/tools) segítségével is megtalálhatod, amennyiben a GSC tulajdont korábban felvetted magadnak, vagy a Google Analytics segítségedre lehet.

A Google Rater iránymutatások szerint a kiegészítőtartalom (ami persze hasznos) az oldal minőségének (és a Google rangsorolásának) egyik fontos mutatója.

A tartalmat mindig stratégiával tervezd, majd tedd elérhetővé! 

A “posztolj gyakran friss tartalmat, mert a Google azt szereti, mindegy, hogy mit” olyan régi tévhit, hogy lassan három Golf-széria is lefutott már a születése óta. A cikked értéke nemcsak az írásban, hanem leginkább abban áll, hogy elolvassák. 

Ezért az olvasónak szól, de egyúttal betartja az alapvető SEO-szabályokat is.

2. Sírva röhögős SEO tanács: szakértő helyett elég a SEO-t a fejlesztőre bízni, akit akár felmondásig szekálsz

“Csak egy kicsit kellene megSEO-zni az oldalt, és majd a webesünk megcsinálja.”

„Nem szeretnék sokat költeni a SEO-ra, és hosszú távon sem gondolkodom, csak egy kicsit nem tudnád úgy megSEO-zni az oldalamat?”

Tudod, ez épp olyan, mint amikor megveszel egy autót, de utána nem intézed el a forgalmit, a törzskönyvet és az átíratást. Sokan leragadnak ott, hogyha van egy “SEO-barát weboldaluk”, akkor máris száguldhatnak a jó találati pozíciók sztrádáján. 

A szuper Google-helyezésekhez mindez nem elégséges. Az igazi munka csak ezután kezdődik. Jönnek a varázsszavak, amiket talán te is hallottál már: kulcsszókutatás, on-site és off-site SEO, tartalom- és linképítés. 

Arról nem beszélve, hogy attól még, hogy egy webes SEO-barátnak címkéz fel egy honlapot, az gyakorta még csak felhasználóbarátnak sem mondható el. 

Mi az ALH-nál a keresőoptimalizálás mindhárom területével foglalkozunk egy elemzésen belül is, így feltárjuk egy weboldal aktuális állapotát és a javításra váró hibákat a technikai, on-site és off-site SEO-elemek vizsgálatával.

Nem létezik kicsit megSEO-zott oldal. 

Mint ahogy befejezett SEO-munka sem. Ha egyszer első helyre kerültél a keresők organikus találatai között, nem dőlhetsz hátra, hogy te ennyit költöttél a SEO-ra, és innentől kezdve csak dől a lé, a konverzió is az egeket veri. 

Egy SEO-ra érett weboldal minden testrészének megfelelőnek kell lennie a sportra. Organikus forgalmat terelni egy vacak oldalra épp annyira okos döntés, mint a koronavírus idején Kínába utazni. 

Mi az, amire szüksége lesz a vállalkozásodnak az eredményesen működő keresőoptimalizáláshoz? Olvasd el SEO-best practice cikkünket!

Mindegy, hogy a navigáció, a tartalom, az UX vagy a reszponzivitás rossz egy oldalon, ha a látogatók pillanatok alatt otthagyják az oldalt – csak a pénzt költöd feleslegesen. (Ezt megspékelheted azzal, hogy a weboldaladat valami igazán olcsó tárhelyszolgáltatóhoz rakod át, amelyik garantálja a 15 másodpercnél nem gyorsabb oldalletöltést – ha van is SEO-s csapatod, innentől kezdve mindegy is a munkájuk.) 

3. Sírva röhögős SEO tanács: legyen keresőoptimalizálás, de sikerdíjas

A keresőoptimalizálás területén valóban járatos szakemberek (és itt nem pejoratívan használom a szót) hetekig tudnának beszélni az eleve hibásan megfogalmazott elvárásokról, ha a SEO kerül terítékre. 

Akik picit is értik a SEO lényegét, azok rájöttek, hogy miért nem dolgoznak ügynökségek igazán sikerdíjas konstrukcióban.

Káosz, ad-hoc ígéretek és ötletelések, dráma és persze gyakorta semmi eredmény!A “placebo-hatás” miatt a projekt belül vérzik, de rendesen: „mi költünk SEO-ra, csak épp eredménye nincsen.”

Habár a Google sosem publikálja az algoritmusokat, a különböző hozzávalókból lehet tudni, milyen főzetre készül épp. Ez picit hasonló, mint ahogy a meteorológusok is képesek értelmezni az égi jeleket és megjósolni az időjárást. 

Azonban egyik sem vállalhat garanciát arra, hogy milyen lesz az időjárás holnap reggel 8:06 perckor, nincs befolyása közvetlenül az időjárásra. Egy SEO-szaki folyamatosan követi a témával kapcsolatos híreket, naprakész tudást eszközöl ki. 

Azonban a sikert 100%-osan egyetlen valódi szakember sem tudja garantálni. 

Egy sikerdíjas konstrukciónál csak akkor fizet az ügyfél, ha vannak eredmények. De nagyon nem mindegy, hogy az eredményt milyen eszközökkel érik el (pl: fekete kalapos technikákkal) és milyen kulcsszavak helyezésére vonatkozik a sikerdíj, vagy fordítva: milyen kulcsszavakra jön a látogató.

A legtöbb ügyfél azt szeretné, ha a SEO-szakértő egy konkrét összeget bökne egy konkrét eredmény mellé a kiadott ajánlatban.  

A SEO eredményessége viszont számtalan tényezőtől függ: 

  • ott a konkurencia ügyeskedése (jók a marketingben, na), 
  • a Google algoritmus változásai,
  • az ügyfél által elvégzett munka milyensége;
  • aztán beletrappolhat a munkába a szövegíró,
  • az ügyfél marketingje,
  • a webes csapnivaló munkája
  • és úgy amúgy a cég márkaépítése is.

Ne legyenek téves gondolataid a SEO-val kapcsolatban, és akkor sokkal nagyobb sikereket érhetsz el vele. Az ügyféloldalról megkívánt munka és együttműködés épp annyira fontos, mint maga a SEO-s cég munkája. A „SEO-projekt” nem egy szülinapi buli, ahol csak a részvétel a fontos, amúgy meg csak érezd jól magad.

Vagy előre haladsz, vagy elégetett pénzeket gyártasz. Közös csapatmunkával és reális elvárásokkal jó eséllyel az előbbit fogod. 

Érdekel, hogy mi hogyan dolgozunk az ALH Consultingnál