Felhőkarcoló technika, avagy a legerősebb tartalom nyer

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Ki volt az első ember, aki járt az űrben? Ki a világ leggazdagabb embere? Ki volt Magyarország első miniszterelnöke? Ki az olimpiai bajnok vízilabdában? Ez mind könnyen ment? És ha azt kérdeznénk, hogy ki volt a második? A következőkben bemutatjuk az úgynevezett felhőkarcoló technika legnagyobb előnyeit.

Az emberi agyra jellemző, hogy csak a legkiemelkedőbb dolgokat raktározza el minden kategóriában. Nincs ez másképpen a tartalmak tekintetében sem. Ez nem meglepő, hiszen modern világunkban egyetlen perc leforgása alatt is megdöbbentő mennyiségű információ születik és cserél gazdát az interneten. Például több mint kétmillió Google keresés történik, több millió megosztás keletkezik a közösségi médián és 1,5 millió valamilyen tartalommegosztás jön létre blogbejegyzések, kommentek, ajánlások és sztorik formájában. Az emberi agy információ befogadási képessége azonban véges és ezt akkor sem szabad elfelejteni, ha tartalommarketinggel kezdünk foglalkozni. Hosszú távon az emberek csak a legjobb, csak a legerősebb tartalmakra fognak emlékezni és megosztani is csak ezeket fogják. Ezért a mi feladatunk az, hogy ilyeneket gyártsunk a célközönségünknek. Ez azonban korántsem olyan egyszerű feladat, mivel a tartalommarketing éppen a reneszánszát éli és egyre többen foglalkoznak vele.

A felhőkarcoló technika

Ennek a problémának a megoldására kínál alternatívát Brian Dean felhőkarcoló technika (skyscraper technique) nevű módszere, amely három fő pillérre épül:

  1. A releváns, témába vágó tartalmak megtalálására
  2. Egy olyan tartalom létrehozására, mely jobb ezeknél
  3. A tartalom megfelelő célközönségnek való eljuttatására.

A felhőkarcoló technika tulajdonképpen egy három lépésből álló linképítési módszer, amely a tartalomkészítésre alapoz. Célja, hogy minél több ránk mutató hivatkozást szerezzünk. Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? Mutatjuk részletesen a három lépést!

Hol találunk témába vágó, releváns tartalmakat?

Keressük meg a legtöbbször megosztott anyagokat a BuzzSumo segítségével és nézzük végig a Google első 10-20 találatát, mert ezek a tartalmak a mérvadóak. Sokat tanulhatunk belőlük, hiszen oka van annak, hogy a keresőmotorok előre sorolják őket. Megfigyelhetjük, hogy milyen terjedelműek, hogy aktuálisok-e, hogy mennyire erősek szakmailag, hogy bele mennek-e a részletekbe, hogy mennyire elvontak vagy gyakorlatiasok és így tovább.

Mitől lesz jobb a mi tartalmunk a többinél?

Az, hogy melyik tartalom az erősebb, több szempont alapján is mérhető. Lehet például frissebb, relevánsabb, hasznosabb (gyakorlatiasabb), hosszabb terjedelmű, részletesebb, szebb vizuális megjelenésű, vagy lehet kreatívabb és tartalmazhat például egy ötletes videót vagy egy látványos infografikát.

Érdemes ezek közül egy adott szempontot kiválasztani, és arra összpontosítani a saját tartalmunk összeállítása során. Fontos kiemelni, hogy amennyiben valamelyik már létező tartalmat jónak találjuk és felhasználjuk, akkor azt le is kell hivatkozni, ha nem szeretnénk ellenszenvet kivívni magunknak vagy Google büntetéseket kapni.

Hogyan érjük el a kívánt célközönséget? Hogyan terjesszük a tartalmat?

Ha sikerül ténylegesen valami pluszt hozzáadni a már egyébként is létező anyaghoz és igazán értékes tartalmat előállítani, akkor megkérhetjük azokat, akiknek hivatkozunk az írásaira, hogy jelentessék meg a bejegyzésünket az oldalaikon. Az erős tartalmat mindenki szereti és ha a hivatkozások is rendben vannak, akkor jogi/szerzői viták helyett értékes üzleti kapcsolatokra tehetünk szert. Szintén bevett szokás, hogy már a tartalom készítése közben felvesszük a kapcsolatot a szakma véleményvezéreivel és legügyesebb bloggereivel és kikérjük szakértői véleményüket. Ha pedig név szerint is megemlítjük őket, nemcsak hálásak lesznek érte, de nagy eséllyel ők is népszerűsítik majd a tartalmainkat. Például meg fogják osztani az írásunkat a saját közösségi oldalaikon.

A felhőkarcoló technika nem bonyolult módszer. Első hallásra triviálisnak tűnhet. Mégis egy, a gyakorlatban jól működő megoldásról van szó, amellyel win-win szituációkat alakíthatunk ki és szép eredményeket érhetünk el a rangsoroláskor.