Hatékony linképítés: kulcs a weboldal sikeréhez

Jó helyezést érünk el a Google rangsorban, új látogatók sokasága jelenik meg az oldalunkon, miközben brandünk egyre erősödik és a hasznos üzleti kapcsolataink száma is gyarapszik. Minden vállalatvezető és marketinges szeretné cégét ilyen helyzetbe hozni, ám sokan mégsem fordítanak kellő hangsúlyt a linképítésre. Pedig az az összes említett eredményre jelentős befolyással bír. Összegyűjtöttük azokat az információkat, amik a hatékony linképítés feltételei lehetnek.

A linképítés a keresőoptimalizálás egyik legösszetettebb és legnagyobb kihívást jelentő részfolyamata. A linképítés során tevékenységünk célja, hogy más weboldalakról minél több és erősebb, a saját weboldalunkra mutató hivatkozást szerezzünk. Nem túlzás azt állítani, hogy a hatékony linképítés akár egy weboldal sikerének több, mint felét is hozhatja. Hiszen a keresőmotorok a linkeken keresztül jutnak el az új honlapokra. Meghatározó szerepet játszanak abban is, hogy a weboldal milyen helyezést foglal el a keresők találati listáján.

Mitől lesz gyümölcsöző a hatékony linképítés?

Bár a linképítés módszerei megváltoztak, a linkek ma is a legfontosabb rangsorolási tényezőnek tekinthetők. Korábban, a honlapunkra mutató linkek mennyisége játszotta a döntő szerepet. A Google PageRank nevű algoritmusa minden egyes domainről jövő linket egy-egy szavazatnak számított, és végül ezeknek a szavazatoknak az összesítése alapján értékelte az oldalakat, azt feltételezve, hogy a weboldal tulajdonosok azt linkelik be saját honlapjukra, amit jónak tartanak.

Manapság a PageRank jelentősége csökkent, gyakorlatilag megszűnt, hiszen évekkel ezelőtt bejelentették, hogy már nem fogják frissíteni többet. Ennek következtében a Domain Authority (DA) érték az, amit figyelembe kell vennünk. Noha ez nem közvetlenül a Google értékelési rendszerén alapul, mégis a legjobb közelítés egy weboldal erejének meghatározására.

A linkek mennyiségéről fokozatosan a minőségre tevődik át a hangsúly. A keresőmotorok a linkek értékelésekor a mennyiség mellett számításba veszik a spam kockázatot, a bizalmi mutatókat és a relevanciát is. Ezért első körben érdemes azon elgondolkodni, hogy milyen oldalakról szeretnénk linkeket kapni.

Íme, néhány tipp!

Mikor kiválasztjuk azokat az oldalakat, ahol majd elhelyezik a linkünket, figyeljünk arra, hogy tartalmuk legyen releváns és legalább minimális szinten kötődjön a termékünkhöz/szolgáltatásunkhoz. Például ha ékszereket árulunk, akkor ne az állateledelesnél linkeltessünk, hanem egy esküvői kellékesnél. A linkek nagy része lehetőleg ilyen témába vágó és ne katalógus oldalakról jöjjön – sőt, utóbbiról inkább is szerezzünk linkeket.

Szintén lényeges, hogy rendelkezzenek a választott oldalak valós látogatókkal, frissüljenek rendszeresen értékes tartalommal és az is kifejezetten előnyös, ha jelen vannak a közösségi médián. Jó, ha a linket minél inkább különböző IP címmel rendelkező oldalakon helyezzük el. Ez azért kiemelten fontos, mert – az itthon nagyon elterjedt, de sokszor teljesen értéktelen – újraregisztrált domaines linképítéshez használt oldalak jellemzően ugyanazon tárhelyen vagy szolgáltatónál vannak elhelyezve. Ne legyen senki naív, a Google-nél sok ezer fejlesztő azért dolgozik, hogy ezek a megkérdőjelezhető minőségű hálózatok ne befolyásolhassák a találati listákat. Szintén kifejezetten előnyös, ha tudjuk ellenőrizni azt is, hogy választottjaink ne legyenek Google büntetéssel sújtva, ami szintén elég gyakori a mesterséges linképítéshez használt bloghálózatokban.

Amikor hatékony linképítés elérése a cél, kifizetődő legalább 20-as vagy annál magasabb Domain Authority értékkel rendelkező weboldalakat választani, és messze elkerülni a mesterséges blogokat.

Fekete kalaposok vs. fehér kalaposok

A Black Hat és White Hat elnevezések a régi western filmekből kerültek át a keresőoptimalizálási szakkifejezések közé. Ezekben a művekben a rossz fiúk feketét viseltek a jók pedig fehéret. SEO tekintetében ez annyit jelent, hogy a fehérkalapos linképítési módszerek betartják a Google irányelveit, míg a feketekalapos SEO tiltott eszközöket használ. Ezek alkalmazását a keresőóriás kemény büntetéssel sújtja. Ha hozzájuk nyúlunk, oldalakat zuhanhatunk vissza a rangsorolási listán vagy akár teljesen eltűnhet az adott honlap a keresési eredmények közül.

Ilyen tiltott eszközöknek minősül például a rejtett linkek alkalmazása, a privát bloghálózat kiépítése, vagy a gyenge vendégbejegyzések írása. Bár ezek az agresszív technikák sok esetben olcsóbbak, mégis tanácsos elkerülni őket. Előfordul, hogy csupán azért következnek be a büntetések, mert a SEO-val foglalkozó szakember nem tájékozódik kellőképpen. Ezért a hatékony linképítés megkezdése előtt mindenképpen érdemes jobban megismerni a Google irányelveit.

Google irányelvekről dióhéjban

A Google útmutatójának Minőségi Irányelveink című fejezetében találunk teljes körű tájékoztatót arról, hogy mit nem szabad csinálni, ha el akarjuk kerülni a Google büntetést. Az alábbiakban, mi csupán néhány gyakori hibára hívjuk fel a figyelmet.

A következő módszereket érdemes kerülni, mert büntetést vonnak maguk után:

Linkekkel elkövetett csalás

Ide tartozik például a linkek adásvétele, a túl sok „Hivatkozz rám, és én is hivatkozom rád!” típusú linkcsere vagy az automatizált programok és szolgáltatások használata a webhelyedre mutató linkek létrehozásához. Ez ma már semmilyen esetben nem működik, ugyanakkor maga a linképítés a magyar piacon önerőből egy nagyon nehezen megvalósítható folyamat – vagyis szinte kötelezően fizetnünk kell érte, ha haladni szeretnénk.

Spam, fizetett linkek és rosszindulatú programok

A Google rendkívül komolyan veszi ezeknek a módszereknek a büntetését. Olyannyira igyekszik kiküszöbölni őket, hogy felhívást intézett felhasználóihoz. Arra kérte őket, hogy jelentsék, amennyiben a találatok között olyan gyanús információkat találnak, amelyek spamek, fizetett linkek vagy rosszindulatú programok eredményei lehetnek.

Félrevezető átirányítások

Szintén a Google Webmesteri Irányelvek megszegésének minősül, ha valaki olyan átirányítási folyamatokat alkalmaz, melyek a látogatót más URL-re viszik és más tartalmat jelenítenek meg neki, mint amelyet lekért. Ezek a szándékos átirányítások megtévesztik a keresőmotorokat és büntetést vonnak maguk után.

Hangsúlyozzuk, hogy a tiltólista ennél még jóval hosszabb, ezért javasoljuk a részletes Irányelvek tájékoztató részletes átolvasását, beleértve a PageRank manipulációra, a visszamutató linkek eltávolítására és a kézi büntetésekre vonatkozó fejezeteket is.

Ötletek a link-, márka és kapcsolatépítéshez

Az első lépés a minőségi tartalmak terjesztéséhez, ha elkezdünk címlistát gyűjteni a weboldalon és a feliratkozóknak rendszeresen hírlevelet küldünk. Kár lenne ezt a lehetőséget kihagyni, hisz a potenciális vevőknek küldött hasznos és izgalmas információval kapcsolatot építhetünk, erősíthetjük a márkánkat és folyamatosan jelen lehetünk az olvasóink fejében. Ha jól csináljuk, egy idő után szakértővé válhatunk a szemükben és esélyes, hogy saját fórumaikon is hivatkozni fognak ránk.

Mint azt fentebb már említettük, az utóbbi időben jelentősen megnőtt azoknak a minőségi linkeknek az értéke, melyek képesek látogatókat is szállítani, így megkönnyítve a hatékony linképítés menetét. A közösségi média Domain Authority száma kimagasló és a felhasználók körében is igencsak közkedveltek ezek az oldalak. Érdemes kiaknázni ezt a lehetőséget, hiszen ha potenciális fogyasztóink számára érdekes tartalmakat jelentetünk meg, akkor ezeket automatikusan megosztják, lájkolják, kommentelik és tweetelik majd.

Jó megoldás lehet linkünk elhelyezése a magas bizalommal rendelkező katalógus oldalakon. Ezek használatakor azokat tanácsos előnyben részesíteni, akik nem kérnek érte pénzt vagy csere hivatkozás elhelyezését az oldaladon. Ha emellett döntünk, akkor figyeljünk arra, hogy a link szöveg (úgynevezett horgonyszöveg) megadásakor ne csak a brand nevet adjuk meg – ami a domain nevet jelenti a végződés nélkül. Így ugyanis minimalizálni tudjuk a Google Pingvin büntetés lehetőségét.

Keressünk olyan blogokat és fórumokat, ahol nagy számban megtalálható és aktív is a célcsoportunk! Írjunk számukra hasznos bejegyzéseket és hozzászólásokat, tegyünk fel kérdéseket. Próbáljuk a szakértelmünkkel segíteni őket és elnyerni a bizalmukat. Arra azonban figyeljünk, hogy ez a tevékenység véletlenül se tolódjon el a saját magunk vagy termékünk direkt reklámozásának irányába. Bár időt és türelmet igénylő megoldás, de ha ügyesen csináljuk, kapcsolat- és brandépítési szempontból hosszútávon mindenképpen megtérül.

Közzététel dátuma: