Kommunikációs stílus: út a célközönség szívéhez

A kommunikációs stílus tulajdonképpen olyan, mintha a tartalommarketing ruhája lenne. Amint megvan a mondanivaló és az ahhoz passzoló tartalmi forma, azt még fel is kell öltöztetni, méghozzá alkalomhoz illően. Úgy, hogy az a megnyerni kívánt célcsoport számára vonzó legyen.

A célközönség és a tartalmi forma

A kommunikációs stílusunkat alapvetően két dolog határozza meg. A legfontosabb a célközönségünk, amelynek el szeretnénk juttatni az üzenetünket. Előző cikkünkben kifejtettük, hogy a buyer personák olyan fiktív karakterek, amelyek leginkább jellemzik az adott csoportot. Létrehozásuk fontos támpontot jelent a potenciális vásárlóinknak szóló kommunikáció kialakításakor. Az életkor, a nem, a foglalkozás, az iskolai végzettség, a témában való jártasság, az érdeklődési kör, a motivációk mind-mind érdekes tényezők lehetnek a stílusunk megválasztásakor. Például ha fitness termet üzemeltetünk és tartalmainkkal a látogatottságot szeretnénk fokozni, nem ugyanolyan hangvételű tartalmak fogják felkelteni a gyúrni járó biztonsági őrök, a multikból este kiszabaduló menedzserek vagy a szülés után néhány kilót leadni vágyó nők érdeklődését.

Ha a personánkat már kellőképpen ismerjük és belőttük a számára rokonszenves stílust, a másik dolog, amit még figyelembe kell vennünk, az a választott tartalmi forma. Ez szintén nagymértékben megkönnyíti a stílusválasztást, hiszen teljesen más hangvételt, fogalmazási módot és szókincset kell használnunk például egy marketinges játékhoz, mint egy esettanulmány elkészítéséhez.

Hogyan kezdjük?

Célravezető első lépésként azt tisztázni, hogy mit is szeretnénk elérni adott esetben a tartalmainkkal. A content marketingnek alapvetően a következő üzleti céljai lehetnek:

  • A termékünk iránti érdeklődés felkeltése
  • A sales erősítése, új ügyfelek akvirálása
  • Lead generálás, új feliratkozók gyűjtése
  • Brandépítés, a fogyasztói bizalom elnyerése és erősítése
  • PR célok, a közvélemény rólunk kialakított képének pozitív irányú befolyásolása
  • Szakértői szerep kialakítása, véleményvezérség
  • Ügyfélszolgálat, a felhasználók/fogyasztók segítése a termék használatában

A tartalommarketingünk akkor lesz igazán hatásos, ha a fenti célokat priorizáljuk és nem egyszerre szeretnénk mindegyiket megvalósítani. A számunkra legfontosabb egy-két cél kiválasztása után érdemes a készülő tartalom stílusát ezekhez igazítani. Az elérni kívánt célok limitálása nemcsak a tartalom minőségének emelését szolgálja, hanem elősegíti a hatékonyabb fókuszálást is.

A kommunikációs stílus legfontosabb jegyei

„A stílus az egyetlen módja annak, hogy elmondd ki vagy anélkül, hogy beszélnél.” Rachael Zoe amerikai divattervező bölcsessége a tartalommarketing világában is megállja a helyét, hiszen az üzeneteink megformálásakor a szavakon kívül még számos egyéb tényező is hozzájárul ahhoz, hogy milyen képet festünk magunkról az olvasóban. Kommunikációnk leglényegesebb stílusjegyeit a következő elemek határozzák meg:

    1. Helyesírás és precizitás

Ha igényesnek, értelmesnek és megbízhatónak szeretnénk tűnni, akkor a helyesírási szabályok betartása alapvető követelmény. Ezen túl érdemes a szövegeket mindig alaposan leellenőrizni publikálás előtt, mert az újraolvasás lehetőséget teremt az elgépelések és az értelmetlenségek javítására. Ha kiírjuk a rövidítéseket, szövegünk a laikusok, a témában kevésbé jártasak számára is érthetővé válik. Amennyiben vannak olyan idegen eredetű kifejezések, amelyeket gyakran használunk, akkor használjuk ezeket mindig ugyanúgy, konzisztens módon.

    1. Stílus és hangnem

A cikk elején említett lényegi tényezőkön kívül jó, ha az író egyénisége is passzol a választott stílushoz. Így természetesebbnek hat a mondanivalónk. A túlzott mesterkéltség hihetetlen mértékig tudja rombolni a hitelességet. Lehetünk viccesek, tudományosak, érzelmesek, objektívak, szubjektívek, közvetlenek, barátságosak, hivatalosak – bármi jó lehet, ami megfelel a personánk ízlésének. Fontos azonban, hogy ugyanazon a kommunikációs csatornán érdemes nem keverni a stílusokat. Ez ugyanis könnyen összezavarhatja az olvasókban a rólunk kialakult képet.

    1. Képi világ és struktúra

Mielőtt megjelentetjük az új tartalmat az oldalunkon, vessünk egy pillantást a formázásra is. A szépen tördelt, jól strukturált szöveg javítja az átláthatóságot és az olvashatóságot. A betűtípusok, a felsorolások, a jobbra-balra igazítások és az esetleges források megjelölése szintén legyen egységes. Grafikák használatával segíthetjük a megértést, a jó minőségű, témához kapcsolódó, hangulatos képek pedig vonzóbbá teszik tartalmainkat az olvasók számára.

    1. Öncenzúra

Ugyanúgy, ahogyan tartalomstratégiánk részeként eltervezzük, hogy mik lesznek azok a témák, amikkel foglalkozni fogunk, határozzuk meg azt is, hogy milyen jellegű tartalmak azok, amelyekről nem szeretnénk kommunikálni. Melyek azok a témák, amelyek ellenszenvet ébreszthetnek a megcélozni kívánt közönségben? Definiáljuk ezeket és konzisztens módon tartózkodjunk az ezekkel kapcsolatos véleménynyilvánítástól.

Versenytársak stílusának vizsgálata

Alapszabályaink lefektetése után az sem árt, ha kicsit szétnézünk a konkurencia háza táján, mert sok hasznos információt lehet szerezni a versenytársak által használt kommunikációs stílus tanulmányozásából is. Weboldalukon, és közösségi lapjaikon megjelenített tartalmaik alapján megállapíthatjuk, hogy ők elsősorban kiket szólítanak meg a kommunikációjukkal, mely szegmensre céloznak, s milyen elemeket építenek bele a tartalommarketingjükbe.

Az egyedi, erős kommunikációs stílus kialakításához tehát kiemelten fontos az elérni kívánt célok tisztán látása, a célközönség mélyreható ismerete és a megfelelő kommunikációs forma kiválasztása. A konzisztencia, a precizitás és a részletekre való odafigyelés szintén kulcsfontosságú, hiszen alapul szolgálnak a fogyasztó fejében a márkánkról kialakuló nagy összképhez.

Közzététel dátuma: