Jó kulcsszó az első lépés a siker felé

A buyer persona igényeire szabott, minőségi tartalmat a keyword-ök teszik láthatóvá a célközönség számára. A kulcsszavak szerepe kiemelkedően fontos, hiszen ezeken múlik, hogy az információtengerben keresgélő felhasználó eltalál-e a honlapunkra. De milyen egy jó kulcsszó és hogyan válasszuk ki a megfelelőt?

Mire jó a kulcsszó?

A kulcsszó egy olyan szó vagy kifejezés, amelyekre keresve a Google megjeleníti a kapcsolódó tartalmakat az interneten. Így könnyen megtalálhatjuk a számunkra érdekes információt. Marketing szempontból az a cél, hogy tartalmainkhoz minél relevánsabb kulcsszavakat találjunk és hogy oldalunkat minél inkább optimalizálni tudjuk ezekre. Ez segít előre kerülni a kereső rangsorában és így lesz a tartalmunk jól látható, könnyen megtalálható a célközönségünk számára.

Ha például egy karórákat értékesítő webáruházat szeretnénk optimalizálni, akkor az alábbiak bármelyike jó kulcsszó lehet:

  • karóra
  • karóra webshop
  • karóra vásárlás
  • karóra férfi/karóra női
  • karóra Budapest
  • minőségi/olcsó karóra

A jó kulcsszó segíthet jelentős mértékű organikus forgalmat terelni az oldalunkra. Az, hogy mennyi látogató érkezik hozzánk a SEO következtében, egyben arról is képet mutat, hogy mennyire ügyesen aknázzuk ki a lehetőségeket. A keresőoptimalizálás akkor tekinthető sikeresnek, ha a teljes forgalomnak legalább a fele a keresési találatokból származik. Ennek eléréséhez jól meghatározott kulcsszavakra van szükség.

Kulcsszavak típusai

A kulcsszavak alapvetően három kategóriába sorolhatók. Head keywordnek azokat az egyszavas kifejezéseket nevezzük, amelyek igen népszerűek, amelyekre magas a keresési volumen és amelyekre sokan optimalizálnak. Ennek köszönhetően a head keyword-ök piacán nagy a verseny. Manapság egy induló oldal esetében már sokkal nehezebb és hosszabb folyamat jelentős eredményt elérni, mint pár évtizeddel korábban.

A head kulcsszavak sajátossága, hogy kevésbé specifikusak. Így ha ezekre keresünk, akkor sokszor nem kapunk igazán releváns találatot első körben. Ebből következik, hogy ezeknek a megjelenítéseknek a kattintási aránya (Click Thorough Rate) sem mindig elég magas. Ezért ahhoz, hogy jelentős forgalmat tudjunk generálni a SEO-val, a head keyword-ök mellett az úgynevezett medium és a long tail keyword-ök használatát is számításba kell vennünk.

Medium tail keyword-nek a két-három szavas kifejezéseket nevezzük, long tail keyword alatt pedig a háromnál is több szót tartalmazó kulcsszavakat értjük. Ezekre alapvetően kevesebb keresés történik, viszont a találat is kevesebb, így végső soron magasabb lesz azoknak az aránya, akik majd minket választanak. A medium és a long tail keywordök esetében a verseny nem olyan erős, mint a head-ek piacán, így könnyebben, gyorsabban és olcsóbban lehet eredményeket elérni. Az ezekre történő hatékony optimalizálással már néhány hónap alatt jelentős sikereket könyvelhetünk el: előrébb léphetünk a Google találati rangsorán, és az adott piacon bekerülhetünk az első tíz találat közé. A medium és a long tail keyword-ök használatával könnyen megközelíthetjük, vagy a többszörösét is elérhetjük annak a keresési mennyiségnek, amelyet a fő kulcsszavak képviselnek.

Ebből kifolyólag kulcsszókutatás során célravezető a head keywordök azonosítása után megkeresni a medium és a long tail keywordöket is. A kulcsszavak mennyiségét az adott iparág és a téma határozza meg, de általános iránymutatásként elmondható, hogy leggyakrabban négy-öt fő kulcsszót használnak. Ehhez viszonyítva a mediumokból körülbelül háromszor, a long tail kulcsszavakból pedig akár tízszer vagy húszszor annyira is érdemes lehet optimalizálni.

Gyakorlati példák a jó kulcsszó kiválasztásához

A fenti szemelvényhez visszatérve a karóra, mint fő kulcsszó azonosítása után, a medium és long tail keyword-ök például így nézhetnének ki:

medium: női karóra, karóra akció, olcsó karóra, karóra webshop, karóra szíj
long tail: női karóra köves, női karóra karkötő, női karóra webshop Budapest
A long tail keyword-ök hosszúsága alapvetően az adott téma mélységétől és komplexitásától függ. Minél bonyolultabb dologról van szó, annál hosszabbak lesznek a kifejezések. A lista szinte a végtelenségig bővíthető lenne, de a cél az az, hogy csak olyan kifejezésekkel dolgozzunk, amelyekre tényleg keresnek a felhasználók.

Közzététel dátuma: