Jó kulcsszó az első lépés a siker felé

Pál Zoltán Gábor

A buyer persona igényeire szabott, minőségi tartalmat a keyword-ök teszik láthatóvá a célközönség számára. A kulcsszavak szerepe kiemelkedően fontos, hiszen ezeken múlik, hogy az információtengerben keresgélő felhasználó eltalál-e a honlapunkra. De milyen egy jó kulcsszó és hogyan válasszuk ki a megfelelőt?

Mire jó a kulcsszó?

A kulcsszó egy olyan szó vagy kifejezés, amelyekre keresve a Google megjeleníti a kapcsolódó tartalmakat az interneten. Így könnyen megtalálhatjuk a számunkra érdekes információt. Marketing szempontból az a cél, hogy tartalmainkhoz minél relevánsabb kulcsszavakat találjunk és hogy oldalunkat minél inkább optimalizálni tudjuk ezekre. Ez segít előre kerülni a kereső rangsorában és így lesz a tartalmunk jól látható, könnyen megtalálható a célközönségünk számára.

Ha például egy karórákat értékesítő webáruházat szeretnénk optimalizálni, akkor az alábbiak bármelyike jó kulcsszó lehet:

  • karóra
  • karóra webshop
  • karóra vásárlás
  • karóra férfi/karóra női
  • karóra Budapest
  • minőségi/olcsó karóra

A jó kulcsszó segíthet jelentős mértékű organikus forgalmat terelni az oldalunkra. Az, hogy mennyi látogató érkezik hozzánk a SEO következtében, egyben arról is képet mutat, hogy mennyire ügyesen aknázzuk ki a lehetőségeket. A keresőoptimalizálás akkor tekinthető sikeresnek, ha a teljes forgalomnak legalább a fele a keresési találatokból származik. Ennek eléréséhez jól meghatározott kulcsszavakra van szükség.

Kulcsszavak típusai

A kulcsszavak alapvetően három kategóriába sorolhatók. Head keywordnek azokat az egyszavas kifejezéseket nevezzük, amelyek igen népszerűek, amelyekre magas a keresési volumen és amelyekre sokan optimalizálnak. Ennek köszönhetően a head keyword-ök piacán nagy a verseny. Manapság egy induló oldal esetében már sokkal nehezebb és hosszabb folyamat jelentős eredményt elérni, mint pár évtizeddel korábban.

A head kulcsszavak sajátossága, hogy kevésbé specifikusak. Így ha ezekre keresünk, akkor sokszor nem kapunk igazán releváns találatot első körben. Ebből következik, hogy ezeknek a megjelenítéseknek a kattintási aránya (Click Thorough Rate) sem mindig elég magas. Ezért ahhoz, hogy jelentős forgalmat tudjunk generálni a SEO-val, a head keyword-ök mellett az úgynevezett medium és a long tail keyword-ök használatát is számításba kell vennünk.

Medium tail keyword-nek a két-három szavas kifejezéseket nevezzük, long tail keyword alatt pedig a háromnál is több szót tartalmazó kulcsszavakat értjük. Ezekre alapvetően kevesebb keresés történik, viszont a találat is kevesebb, így végső soron magasabb lesz azoknak az aránya, akik majd minket választanak. A medium és a long tail keywordök esetében a verseny nem olyan erős, mint a head-ek piacán, így könnyebben, gyorsabban és olcsóbban lehet eredményeket elérni. Az ezekre történő hatékony optimalizálással már néhány hónap alatt jelentős sikereket könyvelhetünk el: előrébb léphetünk a Google találati rangsorán, és az adott piacon bekerülhetünk az első tíz találat közé. A medium és a long tail keyword-ök használatával könnyen megközelíthetjük, vagy a többszörösét is elérhetjük annak a keresési mennyiségnek, amelyet a fő kulcsszavak képviselnek.

Ebből kifolyólag kulcsszókutatás során célravezető a head keywordök azonosítása után megkeresni a medium és a long tail keywordöket is. A kulcsszavak mennyiségét az adott iparág és a téma határozza meg, de általános iránymutatásként elmondható, hogy leggyakrabban négy-öt fő kulcsszót használnak. Ehhez viszonyítva a mediumokból körülbelül háromszor, a long tail kulcsszavakból pedig akár tízszer vagy húszszor annyira is érdemes lehet optimalizálni.

Gyakorlati példák a jó kulcsszó kiválasztásához

A fenti szemelvényhez visszatérve a karóra, mint fő kulcsszó azonosítása után, a medium és long tail keyword-ök például így nézhetnének ki:

medium: női karóra, karóra akció, olcsó karóra, karóra webshop, karóra szíj
long tail: női karóra köves, női karóra karkötő, női karóra webshop Budapest
A long tail keyword-ök hosszúsága alapvetően az adott téma mélységétől és komplexitásától függ. Minél bonyolultabb dologról van szó, annál hosszabbak lesznek a kifejezések. A lista szinte a végtelenségig bővíthető lenne, de a cél az az, hogy csak olyan kifejezésekkel dolgozzunk, amelyekre tényleg keresnek a felhasználók.

HATÉKONY KULCSSZÓ KUTATÁS 5 LÉPÉSBEN

1. MERÉSZ ÖTLETELÉS A VEVŐ BŐRÉBE BÚJVA

Mit írnánk a keresőbe, ha a saját termékünk vagy szolgáltatásunk iránt érdeklődnénk? Először érdemes ezen elgondolkodni és leírni az összes lehetséges szót. Lényeges, hogy nem szabad leállni 2-3 szónál, hanem minél többet ajánlott gyűjteni. Azok a szavak ugyanis, amelyek először eszünkbe jutnak, valószínűleg a legrelevánsabbak a piacon. Ezek hoznák a legtöbb bevételt, ha nem lennének konkurensek, akik vélhetően ugyanezeket célozzák. Ezért érdemes minél szélesebb körben gondolkodni és megkeresni azokat a kulcsszavakat is, amelyekkel elérhetők a réspiacok.

2. EGY JÓ KULCSSZÓVÁLASZTÓ ESZKÖZ A TOVÁBBI HELYES KULCSSZAVAK FELLELÉSÉRE

Az angol nyelvű munkához számos eszköz érhető el, de a magyar kutatáshoz mi az ingyenesen használható Google Adwords Kulcsszótervezőjét ajánljuk (amely korábban Kulcsszóválasztó eszköz néven volt elérhető). Csak be kell írni az ötleteket, majd finomítani a keresést hely és nyelv szerint. A listát egészítsük ki azokkal a javaslatokkal, amelyeket a Google ad! Ezek között sok olyan jó ötlet lesz, amelyek korábban talán fel sem merültek, viszont remekül hasznosíthatók. Ami nem tetszik vagy nem releváns, azt egyszerűen hagyjuk figyelmen kívül.

3. KULCSSZAVAK TESZTELÉSE

Nyissuk meg a Google keresőt és írjuk be egyenként a kulcsszó kutatás során talált szavakat! Az alábbiakat mindenképpen ellenőrizni kell:

  • A keresőben eredményül kapott oldalak arról szóljanak, mint a fejleszteni kívánt honlap. Nem biztos, hogy a Google és a számítógép mögött ülők pont ugyanazt értik egy kulcsszó alatt, mint mi.
  • A kulcsszavak legyenek minél egyszerűbben megcélozhatók. Ha egy kulcsszóra az első helyeken a legerősebb konkurensek jelennek meg nagy számban, akkor érdemes inkább a gyengébb kulcsszavakra fókuszálni, amelyek nem fognak azonnal kiemelkedő üzleti eredményeket hozni, viszont jó lehetőséget kínálnak a hitelesség kiépítésére mind az olvasók körében, mind a Google számára.
  • Minél többen keressék a kulcsszavakat. Az előző pontban említettek figyelembe vételével azért igyekezzünk olyan kulcsszavak után kutatni, amik minél nagyobb forgalmat hoznak!
  • Lehetőleg emelkedő, de semmiképpen se csökkenő trendet mutassanak. A trendekről több forrásból is érdemes tájékozódni. A Google Trends azt mutatja meg, hogy egy kulcsszó keresése több éves távlatban hogyan változik. Ennél az eszköznél egy jelentős hiányossággal számolni kell: magyar nyelven csak az elég erős keresést hozó kulcsszavakra működik, így könnyebb kulcsszavakra nem használható. További információforrás lehet az Adwords kulcsszó tervező funkciója, mely az utolsó egy év alakulását tárja elénk. Ez inkább a szezonális kulcsszavak kiszűrésére, mintsem a komolyabb trendek azonosítására használható.

4. AZ EREDMÉNYEK FINOMÍTÁSA

A kulcsszavak kiválasztása és megcélzása után kísérjük figyelemmel az eredményeket. Látható lesz, hogy melyek működnek jól és melyek nem. A jól működőkhöz hasonló kulcssavak kutatása és a hasonló tartalmak generálása kifizetődő tevékenység, amellyel folyamatosan növekvő látogatottság érhető el.

5. FOLYAMATOS KUTATÁS

A helyes kulcsszavak kutatása nem egyszeri feladat, hanem folyamatos tevékenység. Gondoljunk csak bele! A piac folyamatosan változik, miközben az adott cég és a honlap is fejlődik. Azok a kulcsszavak, amelyek esetleg ma fel sem merülnek a kutatás során, lehet, hogy egy év múlva már rengeteg látogatót hoznak. Ezért időnként érdemes leülni és elölről kezdeni az egész folyamatot.

AZ EREDMÉNY: NÖVEKVŐ LÁTOGATOTTSÁG ÉS STABIL BEVÉTEL

Természetesen lesznek olyan kulcsszavak, amelyekkel semmit nem érünk el, de lesznek olyanok is, amelyek nagyon jó eredményt hoznak. Ezekkel megalapozható a jövő. A kulcsszó kutatás nem is olyan bonyolult. A fenti módszerrel és ezeknek a lépéseknek bizonyos időközönkénti megismétlésével várhatóan egyre magasabb látogatottság érhető el, és egy olyan stabil hátteret alakít ki, mely a legveszélyesebb versenytársakkal szemben is védelmet nyújt.