Mobil keresőoptimalizálás: így juthatsz a találati lista csúcsára

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A jó mobil SEO stratégia elengedhetetlen minden vállalkozás számára, hacsak nem akarunk lemondani egy csomó potenciális vásárlóról. A mobiltelefonos keresések ugyanis egyre fontosabbá válnak a lead generálásban és az értékesítésben. De mi is az a mobil keresőoptimalizálás? Miért fontos és mikre kell odafigyelni, hogy valóban mobil és Google baráttá tegyük weboldalunkat? Ezt fogjuk most körbejárni!

Mi az mobil keresőoptimalizálás?

A mobil SEO az a gyakorlat, amelynek során weboldalunkat a mobilok felhasználói számára optimalizáljuk. Azaz segítjük, hogy tartalmaink jobb eredményt érjenek el a keresőmotorok találati listáján.

A mobil keresőoptimalizálás biztosítja, hogy a látogatók minőségi, mobil eszközökre optimalizált felhasználói élményben részesüljenek, figyelembe véve a weboldal tervezését és szerkezetét, az oldal sebességét.

Bár több keresőmotor is létezik, mobil SEO szempontjából a Google a legfontosabb, hiszen a piac közel 95%-át uralja.

Az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt a mobil keresések száma. Egy 2022. októberi adat szerint az összes online keresés közel 60 százalékát ma már mobileszközön végzik, sőt egyes ágazatokban (pl. élelmiszer és ital) ez az arány eléri a 72 százalékot. Érthető tehát, hogy a mobil keresőoptimalizálásra egyre több tekintet szegeződik.

Apropó, mit is jelent a mobil?

A mobil eszközök az okostelefonokat és tableteket jelölik. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Google külön kasztba sorolja a tableteket. Így amikor mobilokról, mobil eszközökről beszélünk, akkor elsősorban a mobiltelefonokat értjük alatta.

Mobile-First Indexing: ezért fontos a jó mobil SEO

Hogy kicsit jobban megértsük, hogy miért is annyira fontos a mobil keresőoptimalizálás, meg kell ismerkednünk a Mobile-First Indexing (MFI) fogalmával.

Ez azt takarja, hogy a Google a keresési eredményeket kizárólag az oldal mobil verziója alapján rangsorolja. Még akkor is, ha amúgy asztali gépről keresünk. 

2021 előtt, a régi érában ez másképp volt, akkor az asztali és a mobil találatok keveréke került indexelésére. Azaz, ha valaki mobilról keresett, akkor a Google mobil találatokat mutatott neki, ha pedig a laptopján böngészett, akkor az asztali eredmények jelentek meg. Mára azonban nem számít, hogy milyen eszközt használunk, a Google a mobilindexéből származó adatokat jeleníti meg.

Ahhoz tehát, hogy jó helyezéseket érj el a keresések során, fontos a mobil SEO.

Az alábbiakra kell figyelni:

  • Minden eszközön megfelelően töltődjön be a weboldal.
  • Ne legyenek elrejtett tartalmak a mobil verzióban sem.
  • Gyorsan töltődjön be az oldal.
  • Működjenek a belső hivatkozások és átirányítások.
  • KItűnő legyen a felhasználói élmény.

A mobil keresőoptimalizálás előnyei

#1. előny: Gyors betöltési sebesség

A weboldalak sebessége fontos rangsorolási tényező attól függetlenül, hogy a felhasználók asztali vagy mobileszközről keresnek. A betöltési sebesség nagyban befolyásolja a konverziós arányt és amennyiben lassan töltődnek az oldalak, a látogatók elhagyják oldalunkat és soha nem lesznek belőlük vásárlók. 

A mobil SEO magában foglalja a betöltési sebesség optimalizálását is, ami arra ösztönzi a felhasználókat, hogy webhelyünkön maradjanak.

#2. előny: Javítja a felhasználói élményt

A mobil SEO megkönnyíti a látogatók számára, hogy okostelefonjukon könnyedén navigáljanak weboldalunkon. 

Amikor meglátogatunk egy honlapot, akkor igen frusztráló lehet, ha:

  • nagyítani kell a szöveget a jobb olvashatóság kedvéért
  • nem kattinthatók egyes gombok
  • nehezen találjuk meg az információkat stb.

A felhasználói élmény javításával egyértelműen nő az elégedettség, márpedig a boldog látogatókból boldog vásárlók lesznek.

#3. előny: Csökkenti a visszafordulási arányt

Ha a felhasználói élmény nem megfelelő, akkor az elégedetlen látogató fogja magát és visszafordul. Így tehát a visszafordulási arány szorosan összefügg az előző ponttal.

A magas visszafordulási arány azt jelzi, hogy a felhasználók nem találták meg, amit kerestek, vagy valahogy nehezen tudtak eligazodni webhelyen, ami bizony nem tesz jó weboldalunk rangsorolásának. Ezért nagyon fontos, hogy jól áttekinthető, könnyen navigálható felületünk legyen releváns tartalmakkal. 

Ha csökken a visszafordulási arány, a látogatókból könnyebben lesznek előfizetők, vásárlók.

#4. előny: Minden típusú eszközön reszponzív weboldal

A Google mobilbarát tesztje segítségével ellenőrizhető, hogy egy weboldal mennyire reszponzív a különböző eszközökön. Itt pontosan látható, hogy hogyan néz ki a honlapunk egyes telefonokon, és pontszámot kapunk, hogy mennyire mobilbarát a webhelyünk. Ez az infó nagyon hasznos az optimalizálásához. 

A reszponzív weboldal  jelentősen megkönnyíti a felhasználók számára, hogy minden szükséges infóhoz hozzáférhessenek, egyszerűen tudjanak űrlapokat kitölteni és navigálni.

#5. előny: Optimalizálás hangalapú keresésekre

Az olyan hangalapú keresőeszközök, mint az “Ok, Google!” és a Siri, lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy útközben, gépelés nélkül keressenek. 

Remekül optimalizálhatjuk weboldalunk tartalmát a hangalapú keresés kifejezéseire, például az olyan kérdésekre, mint “görög étterem a közelemben” vagy “mit eszik egy tengerimalac”.

A hangalapú keresés optimalizálásával nagyobb forgalmat generálhatunk még abban az esetben is, ha a látogatók valójában nem görgetik a keresési eredményeket. A hangalapú asszisztens automatikusan felhozhatja a márkánkat és így a felhasználók eljuthatnak webhelyünkre. 

A mobil SEO használata a hangalapú keresésre való optimalizáláshoz pedig óriási versenyelőnyt jelenthet, mivel a vállalkozások 62%-a még nem foglalkozik ezzel.

#6. előny: Javulnak a konverziók

Ha megfelelően optimalizált, mobilbarát a honlapunk, akkor a látogatóinknak pofonegyszerű rákattintani a call-to-action gombra, kitölteni az űrlapot, feliratkozni a hírlevélre, e-mailt küldeni vagy felhívni bennünket. 

Végső soron a mobil SEO lényege, hogy vásárlókat, ügyfeleket generáljunk, ezért elengedhetetlen, hogy minél inkább megkönnyítsük a konverziót.

Hogyan legyen weboldalad mobil kompatibilis?

Ahhoz, hogy sikeres mobil keresőoptimalizálásról beszéljünk, weboldalunknak minimum három mobil eszközön tökéletesen kell működnie. És fontos, hogy ne asztali webhelyed mini változatával találkozzanak a felhasználók.

Ezekre mindenképp figyelj!

1. Ne legyen eltérés az URL-ekben

Sokan használnak külön URL-t a mobil verzióknál, például:

asztali verzió: http://www.pelda.hu

mobil változat: m.pelda.hu

Ez a megoldás korábban népszerűnek számított, ma viszont már nem annyira trendi. Ráadásul számos SEO problémát is okoz a kettősség. Például minden egyes tartalomhoz több URL-re lesz szükséged és bonyolult “rel=canonical” és “rel=alternate” címkéket igényel.

2. Kerüljük a dinamikus kiszolgálást

A dinamikus kiszolgálás esetén az összes tartalom ugyanazon az URL címen található. De minden felhasználónak más HTML-t/CSS-t mutatunk, attól függően, hogy milyen eszközt használ.

Ennek a módszernek vannak hátulütői, például, hogy a mobilfelhasználók asztali verziókat látnak.

Emellett folyamatosan különböző tartalmi variaciókat kell létrehozni az újonnan megjelenő eszközökhöz. Ha ugyanis nem így teszünk, előfordulhat, hogy a webhely nem ismeri fel az új eszközt és egy olyan verziót mutat, amely szörnyű felhasználói élményt nyújt.

3. A kulcs, a reszponzív webdizájn


Reszponzív tervezéssel az oldal elrendezése és tartalma minden egyes felhasználóra reagál.

Miért is jó ez nekünk?

  • Az összes tartalom egyetlen URL címen található, ami előnyös a megosztásoknál, linképítésnél
  • Kevesebb SEO problémánk lesz (pl. nincs “rel=canonical tag”, duplikált tartalom stb.)
  • Nincsenek átirányítások
  • Kiváló felhasználói élményt ad

Mobil SEO a gyakorlatban: mit tegyél, hogy szeresse weboldaladat a Google?

Most pedig jöjjön néhány hasznos tudnivaló, hogy hogyan lehet honlapod a legjólfésültebb a keresőmotorok számára.

1. tipp: Használd a mobilbarát jelleget vizsgáló tesztet!

A Google Search Console-ban található eszköz segít megmutatni, hogy milyen problémák vannak weboldaladdal mobil használat közben.

Ehhez a “Mobil használhatóság” menüpontra kell kattintanod. Egyszerűen be kell írni az URL-t és már láthatod is a jelentést.

Itt olyan problémákra derülhet fény, minthogy nem megfelelő a betűméret, flash-t használsz, erőforrás problémák vannak stb.

2. tipp: Ne akadályozd, hogy a Google mindent feltérképezzen!

Régebben egyáltalán nem jelentett problémát, ha nem szerettük volna, hogy a Googlebot hozzáférjen a Javascripthez, a CSS-hez vagy webhelyünk kódjának más fontos részeihez. Mára azonban változott a helyzet. Ugyanis ha Google nagymester nem tudja feltérképezni töviről-hegyire weboldalunkat, akkor azt sem tudja megállapítani, hogy mennyire mobilbarát. Márpedig ha ez nem sikerül neki, akkor óriási bajban leszünk, ha jó helyezést akarunk elérni a találati listán.

Érdemes tehát csekkolni a robots.txt fájlt, ami utasítást ad a Googlebotnak, hogy ne lássa vagy indexelje weboldalunk bizonyos részeit. Ez a fájl általában a site.com/robots.txt címen található. A Google Search Console-on belül is ellenőrizhetjük. Ha nincs ilyen blokkolt rész, akkor rendben is vagyunk.

3. tipp: Rendszabályozd a felugró ablakokat!

Mindenki utálja a pop-upokat és szerencsére a Google is. Jó SEO esetén fontosak a minőségi tartalmak, ehhez pedig semmi szükség arra, hogy mindezt felugró ablakok mögé rejtsük.

A Google bevezetett egy frissítést, ami kifejezetten a tolakodó felugró ablakokat célozza, úgyhogy aki ezt az erőszakos módszert használja, az bizony büntetésre számíthat.

Nem minden pop-up feketelistás, de az alábbiak biztosan:

  • Új pop-up ablakok, amelyek akkor nyílnak meg, amikor rákattintunk az oldalra
  • Agresszív Lightbox hirdetések 
  • Hagyományos közbeiktatott és splash hirdetések, amelyek megzavarják az olvasót, amikor az oldalakon navigálnak a kezdőoldal felé
  • Nehezen bezárható overlayek
  • Új ablakban megjelenő vagy welcome mat típusú felugró ablakok és egyéb tolakodó hirdetések

4. tipp: Nézd meg, hogy lát a Google!

A “Fetch as Google” mobil verziójának használata egy nagyon hasznos dolog. Ezzel ugyanis azt tudod ellenőrzini, hogy az oldaladat hogyan látja a nagy testvér, azaz a Google.

A Google Search Console-ban egyszerűen csak kattints a  “Fetch as Google” funkcióra és  szúrópróbaszerűen tesztelj néhány oldalt. Láthatod, ha esetleg kihagyott néhány képet, videót vagy épp menüpontot. Így gyerekjáték lesz a javítás.

Hogyan optimalizálj felhasználói élmény szempontjából?

Persze a meta címkéknek is van még jelentőségük, de még fontosabb szerepük van a felhasználói élményeknek SEO szempontból. Azaz, hogy milyen benyomást és funkcionalitást kapnak a látogatók, ha weboldaladra érkeznek.

A Google RankBrain algoritmusát kifejezetten arra tervezték, hogy lássa, hogyan lépnek kapcsolatba veled azok, akik a Google-ben keresnek.

Ha a RankBrain úgy gondolja, hogy UX szempontból nem megfelelő a honlapod, akkor bajban vagy!

Úgyhogy zárásként jöjjön néhány ötlet, hogy mivel turbózhatod fel webhelyedet, hogy imádják a látogatóid!

1. ötlet: Kapcsolj turbó fokozatra: számít a gyorsaság!

A Skilled.co adatai szerint a 2,4 másodperces betöltési sebesség átlagosan 1,9 százalékos a konverziós arányt eredményez. 3,3 másodpercnél 1,5 százalék, 4,2 másodpercnél kereken 1 százalék, 5,7 másodpercnél már 0,6 százalék alá esik ez a szám.

Ha belegondolunk, ezek őrült számok és nagyon nehéz is megvalósítani őket.

Szerencsére azonban van néhány ingyenes eszköz, amely segíthet abban, hogy javuljon a betöltési sebesség.

Az első a Google PageSpeed Insights eszköze, amivel azt is megtudhatjuk, hogy milyen gyors az oldal és arra is kapunk ötleteket, hogy miként javíthatjuk. 

Jó eszköz lehet a WebPageTest.org is. Itt mindenképp a mobil eszközt kell kiválasztani az ellenőrzés során. Egy listát fogunk kapni kifejezetten a mobil böngészőkhöz igazított javaslatokról.

2. ötlet: Tartalmaid legyenek könnyen olvashatók


Az olvasók ki nem állhatják, ha:

  • túl kicsi a betűtípus
  • túl zsúfolt a szöveg
  • sokat kell görgetni

Mikre figyelj oda?

  • Minimum 14, de inkább 15-16 px-es betűtípust használj.
  • Legyenek a szövegek jól tagoltak, csakis rövid bekezdésekben gondolkodj.
  • A sorok hossza 50-60 karakter között legyen.
  • Győződj meg róla, hogy a szöveg és a háttér között nagy a kontraszt.

3. ötlet: Használj viewport meta címkét!

Ez a címke arra szolgál, hogy a felhasználó eszköze alapján változtatja meg az oldal méretét. Ha elfelejtük ezt a címkét, vagy ha nem megfelelően van beállítva, akkor weboldalunk furcsán nézhet ki a mobilfelhasználók számára. Úgyhogy érdemes kétszer is ellenőrizni.

4. ötlet: HTML5-öt válassz a videókhoz, animált tartalmakhoz!

A jó öreg Flash nem működik az okostelefonon, így ha szeretnéd, hogy videóidat és animált tartalmaidat tényleg élvezze a közönséged, akkor HTML5-ben kell kódolnod.

5. ötlet: Legyenek minél kisebbek a fejléc képek!

Mobilon nagy jelentősége van annak, hogy amikor a látogatók weboldalunkra érkeznek, akkor információkat keresnek és nem jó, ha egy óriási fejlécképpel találkoznak. Ami asztalon jól működik, az okoskütyün nem biztos, úgyhogy érdemes kisebbre cserélni.

6. ötlet: Használj negatív tereket!

A negatív tér a szöveg, a gombok és a dizájnelemek közötti tér. Mivel mobilon nem szerencsés, ha szövegtől zsúfolt a felület, a negatív tér kiváló felhasználói élményt eredményezhet.

Ennek hatalmas szerepe van a rangsorolásnál, ugyanis így könnyebb a Google-nek megtalálnia, feltérképeznie a tartalmat, vagyis előkelőbb helyet is fog elfoglalni.

Összefoglalva

Ma az online keresések közel 60 százaléka mobil eszközökön történik, így minden cég számára elengedhetetlen és jó üzleti döntés a mobil keresőoptimalizálás. A Google kutatásai azt mutatják, hogy a termékértékelésekre irányuló mobilkeresések két év alatt 35%-kal nőttek és az emberek 40%-a inkább mobil eszközöket használ a teljes vásárlási folyamat lebonyolítására, a termék felkutatásától a vásárlásig. Ha tehát szeretnénk, hogy a felhasználók a mi termékeinket, szolgáltatásainkat válasszák, akkor kikerülhetetlen, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújtsuk mobiltelefonon is.

Ha szeretnél profi segítséget a keresőoptimalizálásban, keress bennünket bizalommal >>