Mitől igazán profi egy SEO szakértő?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Ha szeretnénk, hogy cégünk, vállalkozásunk előkelő helyet foglaljon el a keresőmotorok találati listáján, folyamatosan növekedjen organikus forgalmunk és ezáltal nagyobb bevételre tehessünk szert, akkor bizony elengedhetetlen, hogy legyen egy nagyszerű SEO stratégiánk. Ehhez pedig egy specialistára van szükségünk. Hogyan tud segíteni egy SEO szakértő, hogy több vásárlónk legyen és jobban megismerjék a márkánkat? Milyen tudással képességekkel kell rendelkeznie? Jöjjenek a részletek!

Ki az a SEO szakértő?

A keresőoptimalizálás vagy SEO szakértő teszteli, elemzi és módosítja a weboldalakat, hogy azok megfelelően legyenek optimalizálva a keresőmotorok számára. Célja, hogy a webhely ezt követően magasabb helyezést érjen el a keresési eredményekben a főbb keresőmotorok, így például a Google vagy a Bing találati listáján.

A SEO szakértő az alábbi szempontokat tartja szem előtt:

  • releváns kulcsszavak használata
  • az oldal pozitív felhasználói élményt nyújtson
  • a weboldalon minőségi tartalmak legyenek
  • növekedjen a weboldal forgalma
  • több lead generálódjon
  • növekedjék a márkaismertség

Összességében ugyanazért dolgozik, mint egy hagyományos vagy online marketing szakember: azaz, hogy több eladást teremtsen a cég számára.

Milyen feladatai vannak egy SEO szakértőnek?

A feladatok attól függően változhatnak, hogy a SEO szakember szabadúszóként tevékenykedik, vagy egy vállalatnál, digitális marketing ügynökségnél van alkalmazásban.

Nézzük most meg, hogy mik a legfőbb teendői:

  • Optimalizálási stratégiák kidolgozása, amelyek növelik a cég weboldalának rangsorolását a találati listákon
  • Szoros együttműködés a webfejlesztő csapattal, hogy a weboldal teljes tartalma a legjobb SEO gyakorlatok szerint kerüljön kialakításra
  • Folyamatos kulcsszókutatás, optimalizálás, új, releváns kulcsszavak keresése a cég tartalom stratégiáját támogatva
  • Keresőoptimalizálási ajánlások kutatása és végrehajtása
  • Linképítési stratégia létrehozása és végrehajtása
  • Együttműködés a marketing- és kommunikációs csapattal, hogy a SEO szempontok szem előtt tartásával történjen a tartalomkészítés
  • A weboldal felépítésének, tartalmának, linkelésének és egyéb tényezőknek a módosítása a célzott kulcsszavak SEO pozícióinak javítása érdekében
  • A napi teljesítménymutatók nyomon követése különböző SEO eszközökkel
  • A SEO kampányok kiadásainak kezelése, a költségvetés betartása
  • Fizetett kampányok során tesztelés, adatok és eredmények gyűjtése és elemzése, a trendeket azonosítása a maximális ROI elérése érdekében

A profi SEO szakértő fő ismérvei

1. Ismeri a keresőmotorok működését

A felhasználók a keresőmotorokat arra használják, hogy kérdéseikre néhány pillanat alatt válaszokat kapjanak. Csak beírják a keresőbe a kifejezést, ami érdekli őket és máris több ezer találatot  kapnak.

A keresőmotoroknak három fő funkciója van:

  1. Weboldalak feltérképezése (Crawl) – A keresőmotorok webkúszókkal – gyakran botoknak vagy pókoknak nevezik őket – navigálnak az interneten, és több milliárd weboldal tartalmát térképezik fel.
  2. Indexelés –  Ezek a botok összegyűjtik és adatbázisba rendezik a a felfedezett tartalmakat. Az indexelést követően a weboldalak az internetes keresések során visszakereshetők.
  3. Rangsorolás – Minden indexelt oldalt értékelnek, hogy meghatározzák, miről szól, és mennyire releváns az egyes keresési lekérdezések szempontjából.

A Google keresési algoritmusai különböző tényezőket vesznek figyelembe, hogy ezeket a másodpercek töredéke alatt megjelenő találatokként visszaadják a felhasználóknak. Rangsoroló rendszerei ezredmásodpercek alatt több százmilliárd weboldalt értékelnek ki, hogy a legrelevánsabb információkat mutassák.

Az algoritmusok az indexelt weboldalak minőségét is ellenőrzik, mielőtt a keresési eredményeket listázzák. A Google rendszereit úgy tervezték, hogy felismerjék a szakértői információkat és az olyan oldalakat, amelyek az általuk bemutatott témákban profinak tűnnek. Emellett nyomon követik a mások által látogatott weboldalakat is, akik hasonló lekérdezéseket hajtottak végre. A cél az, hogy az első helyeket a legmegbízhatóbb oldalak foglalják el.

Fontos emellett az is, hogy az oldal mennyire felhasználóbarát. Ha például nehezen olvasható vagy navigálható, függetlenül attól, hogy mennyire jó a tartalma, a keresések során hátrébb kerülhet.

2. Tökéletesen érti a SEO 3 szintjét

Az igazán eredményes SEO stratégia kidolgozásához és végrehajtásához a szakértőnek a SEO mindhárom területét ismernie kell. 

Technikai SEO

A technikai SEO a weboldal nem tartalmi elemeit foglalja magában, a weboldal backend struktúrájának és alapjának javítására irányuló stratégiát jelenti.

Ennek része egy alapos weboldal elemzés, a technikai SEO audit elvégzése, amely a technikai tényezőket tárja fel, így például, hogy:

  • milyen a weboldal betöltési sebessége
  • milyen a webhely indexelése
  • mennyire mobilbarát az oldal stb.

Alapvetően ajánlásokat ad a weboldal felépítésének javítására. A technikai SEO egyben javítja a weboldal olvashatóságát is, ami nagyobb felhasználói élményt eredményez, és a keresőmotorok számára is azt az üzenetet hordozza, hogy jó minőségű weboldalról van szó.

On-page SEO

Az on-page SEO a webhely tartalmára és annak optimalizálására vonatkozik, hogy a keresőmotorok megértsék a tartalom témáját, és értékes forrásként tekintsenek rá.

Az on-page SEO magába foglalja a kulcsszavak, meta címkék, belső hivatkozások és URL-ek megfelelő használatát, a SEO alapú szövegírást, amelyek abban segítenek, hogy a weboldal tartalmai jobb helyezést érjenek el a rangsorban.

Off-page SEO

Az off-page optimalizálás gyakorlatilag a weboldal és más webhelyek közötti kapcsolat kialakításáról szól. Erre különféle linképítési stratégiák léteznek. 

Elsődleges célja, hogy növelje a weboldal hírnevét, ezzel azt az üzenetet közvetítve a keresőmotorok számára, hogy egy megbízható webhelyről van szó

3. Gyakorlott versenytárs elemző

A legjobb SEO szakértők mindig elmondják, hogy a weboldalak mélyreható és hatékony versenytárs elemzésének elvégzése ugyanolyan fontos a sikerhez, mint a weboldalunkon létrehozott bármilyen tartalom. Vagyis nem csak saját honlapunk rangsorolásával érdemes foglalkozni, hanem azzal is, hogy hogy állnak konkurenseink, ez segít a piac jobb megértésében.

Amennyiben látjuk, hogy egy adott iparágban pontosan mi tesz sikeressé egy céget, sokkal könnyebben beazonosíthatók saját erősségeink és gyengeségeink is.

Mit kell tartalmaznia egy versenytárs elemzésnek?

  • A versenytársak forgalmának megértése – Közvetlenül összehasonlíthatjuk versenytársaink domainjeit és láthatjuk, hogy milyen forrásokból érkezik hozzájuk forgalom (pl. keresések, közösségi média felületek, fizetett hirdetések stb.).
  • A hiányzó kulcsszavak azonosítása – Értékes alacsonyan függő gyümölcsökre lelhetünk egy kulcsszó-hiány kutatással. Azaz, meg kell néznünk a top 5 konkurenst, hogy mely kulcsszavakra rangsorolnak és mik azok a kifejezések, amelyekre nem készítettek tartalmakat vagy nagyon rossz helyezést értek el.
  • Backlinkek keresése – Ha megértjük, hogy a konkurenseink hogyan generálnak backlinkeket, az hasznos lehet a linképítés szempontjából. Értékes információkat gyűjthetünk, hogy például hány backlinkjük van és milyen típusú visszahivatkozásokról van szó.

4. A SEO teljesítmények nyomon követése

A SEO stratégiát nem elég kidolgozni, a teljesítményt folyamatosan nyomon is kell követni.

  • A rangsorolás, a webes forgalom és a konverziók áttekintésével láthatjuk tisztán, hogy hogyan állunk a konkurensekhez képest.
  • A mérőszámok értékelése lehetővé teszi, hogy javítsuk a keresőmotoros rangsorolást. 
  • A SEO jelentéseken keresztül szerzett ismeretek segítenek abban, hogy még hatékonyabb tartalom stratégiát dolgozzunk ki.

A SEO szakértő jelentésének tartalmaznia kell, hogy:

  • milyen előrelépést ért el
  • a stratégiai lépéseknek milyen hatásuk volt
  • mivel támogatja a további növekedést

Néhány fontos mérőszám, amit célszerű feltüntetni:

  • kulcsszavak rangsorolása
  • átlagos pozíció
  • legjobban teljesítő oldalak tartalommarketing szempontból
  • legjobban teljesítő oldalak backlinkek szempontjából
  • backlink profil bontás

A jelentéseket érdemes gyakran frissíteni, hogy gyorsan lehessen reagálni, ha korrekcióra van szükség.

5. Specializálódás

A keresőoptimalizálás egy nagyon sokrétű terület, és bár a szakértőknek ismerniük kell minden egyes szegmensét, ettől függetlenül nem feltétlenül kell minden aspektusába tökéletesen beleásniuk magukat. Érdemes specializálódni a még hatékonyabb eredményekért.

Tekintsük is most át, hogy milyen fontos területeknek lehetnek a szakértői:

  • Linképítés A backlinkek nemcsak forgalmat generálnak, hanem értéket is adnak a weboldalaknak, ezáltal javíthatják helyezését a Google találati listáján.
  • Technikai SEO – Ez a szakterület a technikai készségek széles skáláját foglalja magában, mint például az XML sitemapek, az oldal betöltési sebessége és a webhely hierarchiája.
  • Tartalmi SEO – Az on-page SEO a kulcsszavak megkeresését, azonosítását, majd ezek felhasználásával a honlap egyes tartalmi elemeinek megtervezését és elkészítését foglalja magába.
  • Közösségi média – A SEO-nak fontos szerepe van a közösségi média bejegyzéseknél, valamint a hirdetéseknél, ezzel növelhető a keresőmotoros rangsorolás és a forgalom.
  • E-kereskedelem: A SEO használható kifejezetten az e-kereskedelmi webhelyek értékesítésének ösztönzésére.
  • Elemzés: Az adatokat nem csak megszerezni, hanem értelmezni is kell, ez pedig javulást eredményezhet a keresőmotoros rangsorolásban.
  • E-mail marketing – Az ügyfeleknek küldött e-mailek – és azok megírásának módja – jelentősen javíthatja a SEO eredményeket.

Milyen egyéb skillekre van szüksége a SEO specialistának?

Lássuk most, hogy milyen tulajdonságokkal, jellemzőkkel kell rendelkeznie annak, aki valóban sikeres szeretne lenni a keresőoptimalizálás terén.

1. Profi a marketingben

A SEO szakértő munkájában nagy részt tesz ki a technikai SEO, azonban nem lehet sikeres a stratégia, ha nincs kellő fókusz a tartalmi elemeken.

Tehát olyan kontentek létrehozását kell inspirálnia, amelyek egyrészt releváns kulcsszavakra épülnek, ugyanakkor be kell vetni a marketing skilleket is, hiszen a cél, hogy a tartalmak amellett, hogy előnyöket mutatnak be és informálnak, vásárlásra is ösztönözzék a felhasználókat.

Tehát az igazi kihívás abban rejlik, hogy a tartalmak egyrészt a Google algoritmusának tetszők legyenek, másrészt a leendő vásárlókat megérintsék érzelmileg.

Ahhoz tehát, hogy a SEO stratégia sikeres lehessen, a tartalommarketinget a fogyasztói pszichológiára, a célközönség igényeire kell építeni, legyen szó különféle cikkekről, videókról, képekről, közösségi média posztokról, e-mail marketingről. Fontos, hogy a potenciális vásárlókon túl ezek általános üzleti célokat is szolgáljanak, így növekedhet a márkaismertség és a konverziók száma.

2. Rugalmasság és tanulni vágyás

A Google folyamatosan változtatja a keresési eredmények rangsorolására szolgáló algoritmusait. Ráadásul sokszor előzetes figyelmeztetés vagy magyarázat nélkül teszi. Egy jól felépített SEO stratégia esetében ez bizony elég frusztráló lehet, na de itt jön be a képbe a rugalmasság!

Ahhoz, hogy valaki igazán jól boldoguljon a SEO területén, szükség van egy olyan személyiségre, aki folyton fejlődni akar és jó alkalmazkodókészséggel rendelkezik. Tudnia kell új szintre emelni a munkát, folyamatosan analizálni az eredményeket és ha kell, felülvizsgálni a tartalmakat, hogy mindig megfeleljen az aktuális SEO trendeknek.

3. Jól kommunikál és kiválóan tud együttműködni

A SEO szakértőnek többféle területről, más-más típusú emberekkel kell együtt dolgoznia. Munkája során szükség lehet például értékesítőkkel, ügyfélszolgálatosokkal, marketingesekkel, fejlesztőkkel, elemzőkkel egyeztetnie. Fontos, hogy mindenkivel egy nyelvet beszéljen. Sokszor azonban nem egyszerű feladat elmagyarázni egyes csapatoknak, hogy bizonyos változtatások miért előnyösek és hogyan segítik a SEO célok megvalósítását. A SEO specialistának tehát meggyőzően és közérthetően kell kommunikálnia és megtalálni a közös hangot a különböző területekkel.

És ami még ennél is nagyobb falat, hogy olyan emberekkel is foglalkoznia kell, akik még soha nem hallottak a SEO-ról. Ehhez meg kell ragadni bizonyos kulcspontokat ebből az összetett, bonyolult témából, és az átlagember számára is érthetővé, emészthetővé tenni. 

Konklúzió

Mint láthattuk a SEO szakértőknek számos területen kell igazán profinak lenniük ahhoz, hogy a lehető legeredményesebbek lehessenek a keresőoptimalizálásban. A technikai SEO, az on-page- és off-page SEO mind-mind fontos sarokkövei a mindennapos munkának. Mivel a Google algoritmusai folyamatosan változnak, így nem létezik olyan, hogy egy SEO specialista készen van, mindent tud. Folyamatosan kell képeznie magát, hogy mindig az aktuális trendeknek megfelelő legjobb gyakorlatot tudja alkalmazni.

Amennnyiben bármilyen segítségre van szükséged a keresőoptimalizálásban, profi SEO szakértőkkel dolgoznál, akkor keress bennünket bizalommal >>