Minden, amit a vendégblogolásról tudnod kell

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Az egy inbound marketinges számára sem titok, hogy a blogolás kulcsfontosságú eszköz ahhoz, hogy látogatókat vonzzunk weboldalunkra. Ha már hosszabb ideje vezetsz blogot, akkor talán te is eljátszottál a gondolattal, hogy mi lenne, ha vendégposztokat is írnál? És az is elképzelhető, hogy páran megkerestek már, hogy tedd közzé bejegyzésüket. Cikkemből most megtudhatod, hogy mi is az a vendégblogolás? Milyen előnyei vannak? Hogyan érdemes nekikezdeni és miként válhatunk sikeres vendégbloggeré?

Mi az a vendégblogolás?

A vendégblogolás mások weboldalán, blogfelületén történő tartalomírás. Általában a vendégbloggerek az iparágukhoz hasonló blogok számára készítenek cikkeket, hogy saját webhelyük látogatottságát növeljék.

A vendégblogolás egy igazi win-win történet, hiszen kölcsönös előnyökkel jár mind a vendégblogger, mind a vendégtartalmat fogadó fél számára. 

A vendéblogolásért akár járthat díjazás is, de a legtöbb esetben inkább a link- és márkaépítés a célja.

A vendégblogolás előnyei

A vendégblogolásnak számos előnye van a cégek számára. A szakértelem megosztása más vállalatok weboldalain jelentős presztízs növelő eszköz a piacon, emellett kiválóan alkalmas kapcsolatépítésre. A vendég cikkekkel egy teljesen új közönség számára mutathatjuk be vállalkozásunkat. Friss gondolatokat, nézőpontokat, tartalmakat kínálhatunk olyan olvasóknak, akik korábban még nem találkoztak velünk, valamint saját felhasználóinknak a bejegyzések megosztása által.

Tekintsük most át gyorsan slágvortokban, hogy miért jó, ha vendégposztokat teszünk közzé:

  • Erősíthetjük vele cégünk márkáját és személyes brandünket
  • Tekintélyes számú linket építhetünk a módszerrel
  • Bemutatkozhatunk, mint az iparág szakértője
  • Nagyobb közönséget érhetünk el 
  • Növekedhet feliratkozóink és közösségi média követőink száma
  • Javíthatja a SEO teljesítményt, növelhetjük domain tekintélyünket
  • Kapcsolatokat építhetünk, új partnerségeket alakíthatunk ki
  • Növelhetjük weboldalunk látogatottságát
  • Több ügyfelet és nagyobb bevételt szerezhetünk

Hogyan kezdjünk hozzá a vendégblogoláshoz?

Mielőtt nekilátnánk a vendég blogcikkek körmölésének, fontos, hogy tisztán lássuk, hogy milyen céllal szeretnénk bejegyzéseket írni? Linkekeket kívánunk szerezni? Brandépítés a cél? Kapcsolatépítés a mozgatórugó?

Ha tiszta a vízió, akkor érdemes körülnézni, hogy milyen blogok találhatók az iparágunkban és melyek azok, ahová érdemes lehet szakmai tartalmat készíteni. Arra törekedjünk, hogy ezek a blogok ne fő konkurenseink felületei legyenek.

A legkézenfekvőbb, ha a partnereink között nézünk szét első körben. Egyrészt nagyobb lesz a befogadó kedv, másrészt még szorosabbá fűzhető a kapcsolat.

Ha van olyan cég, akit szeretnénk a partnereink között tudni, akkor az ismerkedést vendégblogolással is kezdhetjük. Ez remek alkalom arra, hogy kapcsolatot építsünk, így kellően megalapozhatunk egy gyümölcsöző szakmai viszonyt.

Amire még ügyelni kell, hogy csakis olyan felületekre készítsünk anyagokat, amik valóban minőségiek, elismertek, az interneten ugyanis rendkívül sok a spam, ami negatívan befolyásolhatja saját megítélésünket is.

Ezekre mindenképpen figyelj, mielőtt vendégposztot írsz 

  • Hány követője van a blognak és milyen nagy az aktivitás a hozzászólások és megosztások tekintetében?
  • Van-e Facebook vagy Linkedin oldaluk, ahol rendszeresen megosztják saját blogbejegyzéseiket?
  • Magas domain tekintéllyel rendelkeznek-e, ami erősítheti a saját SEO rangsorolásunkat?
  • Iparáguk és szakértelmük összhangban van a cégünk tevékenységével és hozzáadott értéket képvisel-e?

Vendégposztok befogadása

Ugye nem csak mi szeretnénk vendég blogbejegyzéseket közzétenni, hanem vannak olyanok is, akik a mi oldalunkra pályáznak, hogy cikkeket jelentessenek meg.  

Ez szuper, hiszen egyrészt értékes tartalmakat kaphatunk, másrészt pedig óriási bizalom is, ha egy cég a mi felületünket választja.

Arra azonban figyeljünk, hogy csakis olyan írásokat engedélyezzünk, melyek elismert vállalkozások, nagy tudással és tapasztalattal rendelkező szakembereitől, íróitól származnak. Emellett az is fontos, hogy a posztolandó tartalom teljes összhangban legyen cégünk üzenteivel, céljaival és célközönségünk érdeklődési körével. Ellenkező esetben saját olvasókat veszíthetünk.

Hogy csak egy nagyon egyszerű példát hozzak: ha a cégünk vegán készítmények forgalmazásával foglalkozik, akkor biztosan senki nem lesz kíváncsi a tökéletes steak elkészítésének fortélyaira, még ha Michelin csillagos séfet is vetünk be szakértőként.

Hogyan befolyásolja a vendégblogolás a SEO-t?

Ha jó partnert választunk, akkor egyértelműen pozitívan! Kiváló eszköz ugyanis a domain tekintély építéséhez, ezáltal a SEO helyezések javításához.

Ennek egyetlen feltétele, hogy kizárjuk a spam bloggereket és csakis hasznos és releváns tartalmakat engedélyezzünk saját oldalunkon.

Tehát mindaddig, amíg jó minőségű kontentről van szó, a vendégblogolás nagyszerű mód a webhely rangsorolás növelésére. 

A saját vendég bejegyzéseinkben elhelyezett backlinkek szintén nagyszerűek, hiszen a Google ezt úgy látja, hogy tartalmaink valódiak és értékesek.

Amikor a felhasználók kommentelnek, megosztják, kedvelik vagy linkelik a blogunkat, akkor az előrébb kerül a találati listán, azaz sokkal nagyobb valószínűséggel jelenik meg elsőként, ha valaki hasonló témára keres.

Mitől lesz minőségi egy vendég blogbejegyzés?

A kiváló vendégbejegyzés írásának kulcsa, hogy úgy gondolj rá, mint hozzáadott értékre a közönséged számára, soha ne promóciónak tekintsd.

A vendégblogolás célja minden esetben az olvasók edukálása és nem termékek és szolgáltatások értékesítése.

Nézzük most meg néhány tippet, hogy mikre érdemes odafigyelni a bejegyzések megírásakor.

#1. tipp: Legyenek konkrét céljaid

A vendégblogolás sosem öncélú, nem azért készülnek bejegyzések, mert épp nincs jobb dolgunk a szabadidőnkben, mint írni egy hasznos kis cikket.

Akár mi készítünk vendég blogbejegyzéseket, akár másoktól fogadunk, mindig fogalmazzuk meg, mit várunk tőle.

A célok kapcsolódhatnak az üzleti célokhoz (például több lead, ügyfél szerzése), vagy a webhely teljesítményéhez (például a jobb láthatóság vagy nagyobb forgalomgenerálás).

Amennyiben van egy világos célod, sokkal könnyebb lesz kiválasztani a témákat, amelyekről írsz, a blogokat, ahol publikálni akarsz, a gyakoriságot és így tovább. 

#2. tipp: Olyan témákat válassz, amelyek támogatják üzleti céljaidat

Miután megvannak a pontos céljaid, jöhet a témák kiválasztása. Azt kell kitalálnod, hogy mik azok a topicok, amelyek megoldásként szolgálhatnak a blog célközönségének problémáira, amik érdeklődést kelthetnek bennük és amiben igazi szakértő vagy, tehát tudsz újat mondani az olvasóknak.

Nagyszerű megoldás a kulcsszókutatás, azaz olyan kifejezésekre írni a szakmai tartalmat, amelyek a területen alacsonyan függő gyümölcsnek számítanak és természetesen szakterületed témájába vágnak.

#3. tipp: Mindig írj egy rövid, tömör szerzői bemutatkozást, névjegyet

Nagyon eltérő, hogy egyes blogok mit engedélyeznek a cikkekben. Vannak, akik lehetővé teszik, hogy backlinkeket helyezzünk el a szövegben, azonban olyanok is, akik ezt tiltják. A visszahivatkozásokkal továbbá olyan problémák is lehetnek, hogy a tulajdonosok eltávolítják vagy megváltozatják a későbbiekben. Viszont a névjegy vagy bio segíthet abban, hogy állandó linket helyezzünk el, ráadásul itt lehetőség van a korrekt bemutatkozásra és a cégünkkel, termékeinkkel kapcsolatos legfontosabb információk feltüntetésére.

#4. tipp: Helyezz el belső linket

Ha nem először írunk egy adott blogra, akkor a tartalomban mindenképp fontos, hogy megjelenítsük legalább egy korábbi anyagunk hivatkozását. Ez növeli a tekintélyünket is, valamint további forgalmat generál.

#5. tipp: Minden posztot CTA-val zárj

A bejegyzések végén sose feledkezz meg a felhívásról. Kérheted például az olvasókat, hogy mondják el véleményüket a témával kapcsolatban vagy osszák meg a blogposztot. Ez azért nagyon fontos, mert így növelheted a cikk népszerűségét a keresőkben.

#6. tipp: Oszd meg a bejegyzést közösségi média felületeiden


Akkor is fontos a megosztás, ha te vendégeskedsz posztoddal, és akkor is, ha más írását teszed közzé. Utóbbi esetben ez egy nagyon kedves gesztus, ily módon köszönheted meg a vendég bejegyzés írójának a munkáját, ami olvasóidban is szimpátiát fog kelteni.

#7. tipp: Kövesd nyomon vendégposztod forgalmát

A Google Analytics jó barátod lesz a vendégposztok forgalmának mérésében. Ez azért fontos, mert segíthet pontos képet kapni arról, hogy miről szeretnek olvasni a látogatók és mik azok a témák, amik a vállalkozásod szempontjából a legelőremozdítóbbak.

Mikre figyelj a vendég blogcikk megírásakor?

Általában egy vendégposzt megírása könnyű, hiszen olyan témában kell értekeznünk, amiben óriási a szakértelmünk van és amit szenvedélyesen szeretünk. Ha azonban mégsem vagyunk a billentyűzetforgatás nagymesterei, akkor az is rendben van, ha egy szövegíróra bízzuk a még profibb megvalósítást.

Ezekre mindenképpen érdemes odafigyelni a bejegyzések elkészítésekor:

  • Mindig hosszú (min. 1000 szó), informatív tartalmakat készíts
  • Tagold a szöveget, használj alcímeket, hogy áttekinthetőbb legyen a szöveg
  • Optimalizáld a szöveget a releváns kulcsszavakra
  • Színesítsd a tartalmat képekkel, grafikonokkal, táblázatokkal
  • Használhatsz idézeteket, megszólalásokat szakértőktől, ügyfelektől
  • Linkelj korábbi bejegyzéseket, saját releváns tartalmakat
  • Linkeld weboldaladat, közösségi média profiljaidat
  • Használj tanulmányokat, publikációkat, ezek még szakmaibbá teszik az anyagot
  • Jelentesd meg a névjegyedet, hogy az olvasók tudják, mely terület szakértője vagy

Összefoglalva

Mint láthatjuk, a vendégblogolás remek lehetőséget kínál arra, hogy erősítsük személyes brandünket és cégünk ismertségét, linkeket építsünk és iparágunk szakértőjeként szélesebb közönséget szólítsunk meg. Emellett kiváló kapcsolatépítő eszköz, hosszabb távon gyümölcsöző partneri viszonyok kialakítására ad lehetőséget.

Amennyiben segítségre van szükséged profi szövegírásban, tartalommarketingben, keress bennünket bizalommal >>