A keresőoptimalizálás története röviden

A SEO, vagyis keresőoptimalizálás eredetét kutatni olyan, mintha a kézfogás eredetét próbálnánk kinyomozni. Tudjuk, hogy létezik és hogy fontos része az üzletnek, de nem sokat foglalkozunk azzal, hogy az eredetét kutassuk, inkább azzal vagyunk elfoglalva, hogy hogyan alkalmazzuk nap mint nap. A keresőoptimalizálás története azonban mégis egészen máshogyan kezelendő.

A kézfogással ellentétben ez egy fiatal jelenség, valamikor 1991 körülre tehető a születése és gyorsan változik. Ez alatt a rövid idő alatt jelentős változásokon ment keresztül, gondoljunk csak a Google algoritmusának fejlődésére!

Hol kezdődött tehát a keresőoptimalizálás és miért olyan fontos? A következőkben ez, a keresőoptimalizálás története kerül bejegyzésünk középpontjába.

De először is, vessünk egy pillantást a keresőmotorokra!

Az első ötlet, hogy olyan archívumot alkossunk, ami mindenki számára elérhető és a világon fellelhető összes adatot tartalmazza, 1945-ben született. Az év júliusában Dr. Vannevar Bush, az Office of Scientific Research and Development, vagyis a Tudományos Kutatás és Fejlesztés Irodájának vezetője megjelentett egy cikket, melyben olyan adathalmazok és megfigyelések gyűjtését javasolja, amely kizárja a párhuzamosan fellelhető dokumentumokat és az új tartalmat egyetlen közhasznú feljegyzésbe gyűjti össze. Más szavakkal, olyan adattár, mint manapság a Google.

Évtizedekkel később, 1990-ben Alan Emtage a McGill Egyetemről, megalkotja az „Archie”-t, ami egyesek szerint az első keresőmotor. Bár ez vitatott, az tény, hogy a korban ez volt a legjobb módszer arra, hogy információt nyerjünk az elérhető adatbázisokból.

A mai keresőmotorok alappilérei

A következő évtizedben több fejlődés is történt, azáltal, hogy a kezdetleges keresőmotorokat üzleti célokra kezdték használni, így formálva azokat a rendszereket, amelyeket ma keresőmotornak neveznénk.

  • 1993. február: hat stanfordi diák létrehozza az Architextet, amelyből később az Excite keresőmotor lesz. Egyesek szerint az Excite forradalmasította az információ kategorizálásának módját, azzal, hogy a tartalomban fellelhető kulcsszavakat rendszerezte
  • 1993. június: Matthew Gray bemutatja a World Wide Web Wanderert, amiből később létrejön a Wandex
  • 1993. október: Martijn Koster bemutatja az ALIWEB-et, ami lehetővé teszi a honlaptulajdonosok számára, hogy előterjesszék saját honlapjukat, bár sajnos ez kevesek számára volt ismert
  • 1993. december: legalább három „bot-fed” motor létezik, a JumpStation, a RBSE és a World Wide Web Worm, ami valószínűsíti, hogy web robotokkal működtették, amelyek mind a szerverek, mind pedig az oldalak tartalmát vizsgálva jelenítettek meg eredményeket
  • 1994: Az Alta Vista, az Infoseek, a Lycos és a Yahoo keresőmotorok megkezdik működésüket
  • 1996: Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói megkezdik egy keresőmotor létrehozását, amit eredetileg Backrubnak hívnak
  • 1997. április: bemutatják az AskJeeves-t, amit később átneveznek Ask.com-ra
  • 1997. szeptember: regisztrálják a Google.com domain nevet

Érdemes megjegyezni, hogy alig tizenkét évvel később, 2009-ben, a Microsoft megjelenteti a Binget, aminek eredeti nevei többek között Live Search, Windows Live Search és MSN Search voltak.

De itt jelenik meg a keresőoptimalizálás maga. Ahogy a keresőmotorok egyre népszerűbbek lettek, úgy vették észre a bennük rejlő potenciált a honlap tulajdonosok. Ahogy a keresési találatok manipulálhatóvá váltak, úgy vált egyszerűbbé pénzt keresni az interneten. Azonban ez nem mindig hozott minőségi eredményeket. Így jutunk el az optimalizáláshoz.

A keresés és a keresőoptimalizálás története

A 90-es évek:

Ahogy a keresőmotorok egyre inkább részét képezték az online jelenlétnek és ahogy egyre több háztartás számára elérhetővé vált az internet, úgy vált egyszerűbbé az információ-szerzés. Azonban, ahogy fentebb is láthattuk, a problémát az információ minősége jelentette.

A módszer, miszerint a keresők a felhasználó által beírt kérdést vagy szavakat az interneten fellelhető, a kereséshez leginkább kapcsolódó szavakhoz viszonyították nem lehetett eredményes, mert sok honlap ezt kihasználva telezsúfolta a tartalmát megfelelő kulcsszavakkal, így növelve a helyezését.

Ez kavarodást is eredményezett, mivel sok honlap annak érdekében, hogy jó helyen szerepeljen a találatok között spam jellegű visszamutató linkeket gyártott, így próbálva növelni az oldal autoritását. Abban az időszakban nem voltak olyan kritériumok, ami alapján a helyezéseket létrehozták volna, de épp emiatt a kulcsszó-zsúfolás miatt az algoritmusok fejlesztése, melyek ezt a problémát célozzák, még nehézkesebb volt. Emellet pedig ez a gyakorlat olyan elkerülendő optimalizálási ellenpéldákat hozott létre, amelyek kikerülésére még nem volt mód.

Majd két stanfordi diák gondolt egyet…

Amikor Page és Brin dolgozni kezdett a Google-ön, ez volt az egyik probléma, amit ki akartak küszöbölni. 1998-ban publikáltak egy kutatást, „A nagyméretű hipertextuális web keresőmotor anatómiája” címmel. Ebben azt írják:

„Az eddig jellemző üzleti modell a kereskedelmi keresőmotorokban a reklám. A reklámra jellemző modell nem mindig van összhangban azzal, hogy minőségi tartalmat nyújtson a felhasználónak.”

Ebben a kutatásban említik először a PageRank technológiát is. Ez teszi lehetővé a Google számára, hogy minőség-alapúan rangsoroljon, ne csak a kulcsszavakat figyelembe véve. Néhány vélemény szerint ez a hozzáállás hozta létre a ma is használatos keresőoptimalizálási alapelveket.

A kétezres évek eleje

A kétezres évek elején tanúi lehettünk a Google hatalomátvételének. Miközben próbálták a keresőmotor technológiát kevésbé reklám-központúvá tenni, olyan irányelveket hoztak létre, amik a jóindulatú optimalizálást tűzték ki célul. Vagyis hogy segítsék a honlapok jó helyezését, a zavaró optimalizálási technikák nélkül.

2000-2002

Azonban ezeknek az irányelveknek még nem volt kézzelfogható hatásuk, ezért az emberek nem törődtek velük különösebben. Ez részben azért volt így, mert a helyezés alapját az inbound, vagyis visszamutató linkek adták, minél több ilyen link, annál jobb helyezés. Arra viszont nem volt lehetőség, hogy ezen linkek eredetiségét vizsgálják, így az is lehetséges volt, hogy olyan oldalakra mutattak ezek a linkek, amik a legkevésbé sem voltak relevánsak az eredeti témában.

2001-ben Brin és Page azt nyilatkozta, hogy a Google azért lehet sikeres, mert a világhálót egy egészként értelmezi, nem oldalak és azokon megjelenő szavak összességeként. Ez megalapozta azt a hozzáállást, ami sok algoritmus számára lehetővé tette, hogy közelebbről vizsgálja ezeknek a bizonyos szavaknak a jelentését. És kialakította, hogy merre folyjon tovább a keresőoptimalizálás története.

2003-2004

A gondolat, miszerint a világháló több, mint szavak gyűjteménye, 2003 novemberében vált igazán jól láthatóvá, amikor a „Florida” nevű Google frissítés megjelent. Sok honlap veszített a helyezéséből, ami felháborodást váltott ki, ugyanakkor sokan elismerték, hogy nem kevés számú honlap számára hasznos újítás volt. Ez volt az első alkalom, hogy büntetést szabtak ki olyan vétségekért, mint a kulcsszó-túlzsúfolás. Ez is jelzi, hogy a Google elsősorban a felhasználó számára szerette volna javítani az élményt, leginkább minőségi tartalom formájában.

2004-ben már létezett egy kezdetleges hangvezérelt keresés funkció a Google-ön, melyet egyesek félig sikerült kísérletnek neveztek és bár valóban fejletlen volt még a technika az ilyen funkciók tökéletesítéséhez. A kísérlet jól jelzi, hogy milyen fontos lesz a keresőoptimalizálás története során a mobilitás.

2005

A 2005-ös év kiemelkedően fontos volt a keresőmotorok világában. Januárban a Google társult a Yahoo-val és MSN-nel a Nofollow Attribute keretei között, aminek célja a spam-szerű linkek kiszűrése volt, legfőképpen a blogok esetében. Majd júniusban a Google elindította a személyre szabott keresést, ami a felhasználó korábbi keresései és böngészési eredményei alapján szűrte a releváns tartalmakat.

Novemberben elindult a Google Analytics, ami ma is elterjedt eszköze a forgalom és a kampányok befektetésének megtérülési mutatóinak mérésében.

2009: A keresőoptimalizálás felrázása

2009-ben a keresőoptimalizálás története még inkább felgyorsult, a piacon sok változás történt. Júniusban elindult a Bing, melyet a Microsoft agresszív kampánya úgy mutatott be, mint a kereső, ami észrevehetően jobb eredményeket ér el a Google-nél. De ahogy láttuk, nem tudta elérni a Google sikereit és a tartalom optimalizálásban sem vált konkurenciává. A különbség leginkább abban mutatkozott meg, hogy a Bing láthatóan előnyben részesítette a kulcsszavakat az URL-ekben, a nagybetűs szavakat és a nagyobb honlapok oldalait.

Ugyanez év augusztusában a Google bemutatta a Caffeine elnevezésű algoritmus frissítés előzetes verzióját és a felhasználók segítségét kérte a teszteléshez. Ez az algoritmus a releváns tartalmak felkutatásának (crawling) gyorsítását, az index kiterjesztését és a rangsorolás közel valós idejűvé tételét célozta meg.

A Caffeine ténylegesen csak a következő évben debütált és gyorsította is a keresést. De decemberben egy olyan keresési funkció is megjelent, amivel valós idejű kereséseket folytathatunk le és amik figyelembe vették a tweeteket és a legfrissebb híreket is. Ez egyértelművé tette, hogy a keresőoptimalizálás már nem csak a bloggerek és honlap tulajdonosok számára fontos. Újságírók és közösségi média szakértők is használni kezdték az optimalizálási módszereket.

2010- jelen

Amikor beírunk valamit a Google keresőjébe, a feldobott javaslatok néha viccesek lehetnek. Ezt a Google Instant technológiájának köszönhetjük, ami 2010 szeptemberében jelent meg és ami egy ideig lázban tartotta az optimalizálási szakembereket, de később világossá vált, hogy ezeknek a találatoknak nincs hatásuk a helyezésekre.

Viszont a Google Instant és a keresőoptimalizálás története alatt elért fejlődés a 2010-es években mind azt mutatják, hogy a keresőmotorok elsődleges célja továbbra is a felhasználó problémáinak megoldása maradt. Néhány esetben előfordult ugyan, hogy a negatív visszajelzések felhúzták egy oldal helyezését, de végül változtattak az algoritmuson. Így az már képes volt kiszűrni ezeket, az oldal tulajdonosai pedig büntetést kaptak.

Ebben az évben a közösségi média szerepe is megnőtt az optimalizálásban. 2010 decemberében a Bing és a Google is telepítette az úgynevezett „social signal”-okat, amik lehetővé tették, hogy a keresésünkhöz kapcsolódó közösségi média posztok is megjelenjenek a találatok között. Ezenfelül elkezdték a láthatóan nagy forgalmat bonyolító Twitter-fiókok rangsorolását is.

2011: A Panda éve

A Google algoritmusának nagymértékű kihasználása miatti büntetések folytatódtak. Néhány ezek közül híresebbé vált, például az Overstock.com esete 2011-ben. Ezidőben a .edu-ra végződő domainek nagy általánosságban előnyt élveztek a Google találataiban. Ezt használta ki az Overstock.com, amikor oktatási intézményeket kért fel visszamutató linkek elhelyezésére. Ezek gyakran tartalmaztak olyan kulcsszavakat, mint „porszívó” vagy „emeletes ágy” és cserébe a diákoknak és oktatóknak kedvezményt ajánlottak az oldalon. Ez a gyakorlat elősegítette az Overstock helyezését a hasonló kulcsszavak közötti keresésben, addig, amíg be nem szüntették a folyamatot. Illetve amikor a Google nem sokkal később büntetést vetett ki emiatt.

2011 egyben a „Panda” éve is volt a keresőoptimalizálás története során. A „Panda” először februárban jelent meg és egy olyan algoritmus volt, ami a tartalom farmokra specializálódott. Ezek olyan oldalak voltak, amelyeken nagy mennyiségű, de alacsony minőségű tartalom jelent meg. Ezeket gyakran frissítették azzal a kizárólagos céllal, hogy a keresőmotorok értékelésénél jól szerepeljenek. Emellett jellemző volt rájuk, hogy a tartalom és a hirdetések aránya nagyjából hasonló volt, amit a Panda könnyedén megtalált.

A Panda algoritmus sok frissítésen és változtatáson esett át. A pontos számot nehéz lenne meghatározni, de egyes elemzők szerint 2015 júliusával bezárólag nagyjából 28 ilyen változtatásról beszélhetünk.

2012: És jött egy pingvin

2012 áprilisában az első „Penguin” frissítéssel, amit a jövőben több követett, a Google elindult azon az úton, amit a kiemelkedő minőségű oldalak jutalmazásának neveztek. Ezzel egyidőben pedig nyugtázták a Bing egy hónappal korábban megjelent blogbejegyzését a keresőoptimalizálás változó képéről. A „Penguin” azokat az oldalakat célozta be, amelyek finoman alkalmaztak kevésbé elfogadott optimalizálási taktikákat. Például olyan oldalakat, amik főleg tájékoztató tartalommal rendelkeztek, de elhintve sok olyan hiperlinket tartalmaztak, amik spam-jellegűek voltak és nem kapcsolódtak szorosan a tematikához.

Érdemes megjegyezni, hogy a Google hirdetés-ellenes hozzáállása némileg változott 2012-ben, mikor is kiadták az „Above the Fold” frissítést. Ez rontotta azon oldalak helyezését, ahol a hirdetések „a hajtás fölött”, illetve az oldal felső részén helyezkedtek el.

Idővel a Google a spam-jellegű linkekre kiemelt hangsúlyt fektetett. A „Payday Loan” algoritmus frissítés, ami 2014 májusában jelent meg, már azokra a találatokra koncentrált, amik nagyobb valószínűséggel hoznak spam-jellegű eredményeket. A Google úgy igazította a rangsorolás módját, hogy ezek az oldalak ne érjenek el kiemelt helyezést. Bár ez a valóban eredeti honlapok optimalizálására kevésbé volt hatással, kifejezte azt a törekvést, hogy a találati eredmények minél autentikusabbak legyenek.

A Google helyivé válik

A helyi keresési eredményekre nagy hatást váltott ki a következő, szintén állat után elnevezett frissítés, a „Pigeon”, ami 2014-ben jelent meg. Akkoriban úgy tűnt, hogy az elsődleges cél a térképes keresések javítása volt. Ennek érdekében hasonló kereső funkciókat kapott, például helyesírás ellenőrzés, szinonimák felvetése. Láthatóvá vált, hogy a helyi keresés fontos szerepet tölt majd be a keresőoptimalizálás története további epizódjaiban, pedig ez még csak a kezdet volt.

Majd 2015-ben…

Talán a legnagyobb 2010 utáni bejelentés a Google részéről egy 2015 áprilisi frissítés volt. Ebben a nem mobiltelefonra optimalizált oldalak már alacsonyabb helyezéseket értek el. Ez azt jelentette, hogy az optimalizálás már nem csak a kulcsszavakat jelentette, a reszponzív design is nagy szerepet kapott.

A Google ezt a frissítést még az év februárjában jelentette be egy teszttel együtt, ami lehetővé tette a honlapok számára az esetleges hibák felfedezését és javítását, mielőtt a tényleges verzió kijött volna. Nem ez volt az utolsó telefonos frissítés, 2016 augusztusában szigorú fellépést hirdettek a telefonos felugró ablakokkal szemben is.

Mi jön ezután?

Talán nehéz elhinni, de úgy tűnik, a keresőoptimalizálás története még nem ért véget, még több változásra számíthatunk.

A mobil felé és még tovább

Ahogy a telefonos felhasználás tovább emelkedik (az online felhasználók jelenleg 51%-ban telefonról böngésznek és 42%-ban asztali számítógépről), egyértelműnek tűnik, hogy a keresőoptimalizálás is ebbe az irányba fog elmozdulni.

Ez már abban is megmutatkozik, hogy a Google előnyben részesíti a telefonra optimalizált oldalakat. A következő jóslatunk, hogy az optimalizálás a hangvezérelt keresés irányába fog tartani. Ennek a funkciónak is megvan a maga történelme, és jelenleg is széles körben használt (a Google kereséseinek 20%-a, míg a Bingnek 25%-a hangvezérelt). Ezt a tendenciát erősítik azok a digitális asszisztensek, amik hasonló technológiát használnak, például az Amazon Alexája.

Bár még korai lenne a megfelelő taktika törvényszerűsítése ezen a területen, hiszen nem áll rendelkezésünkre elég adat, valószínűsíthető, hogy a jövőben a keresőoptimalizálás egyik alappillére lesz majd ez a funkció.

A lokális felé tartva

Ez azonban felveti az optimalizálás lokálissá válásának problémáját, illetve hogy hogyan tegyük relevánssá a helyi találatokat. Ez különösen igaz a hangvezérelt keresésre. Hiszen a Yelp vagy más hasonló alkalmazások főleg ilyen kereséseket bonyolítanak és a fő területük a helyi üzletek. Ezen üzletek számára ez tökéletes optimalizálási lehetőség, amennyiben biztosított az átfogó, pontos és optimalizált hivatkozás a külső oldalakon.

Nyitás a közösségi média felé

A közösségi média jelentős szereplővé kezd válni a keresőoptimalizálás területén. Amikor például a Google elkezdte a tweetek rangsorolását, előre vetítette, hogy hamarosan úgy fogunk kereséseket indítani a közösségi média felületein, ahogy a keresőkben tettük. Ez akár egy jövőbeni terv is lehet a Google részéről, még ha most távolinak is tűnik, amikor már nem úgy használjuk a keresőmotorokat, mint most.

Ha például egy híres ember nevét írjuk be a keresőbe, az első néhány találat között ott lesz az illető Twitter- és Facebook-fiókja is. Ráadásul megjelenik egy életrajzi adatokat bemutató sáv is, hivatkozásokkal kollégákra és olyan adatokkal, amikre felhasználóként valószínűleg elsődlegesen kíváncsiak vagyunk.

a keresőoptimalizálás története

Akárhogy is, a keresőoptimalizálás története áttekintése után látható, hogy miért vált a keresőoptimalizálás teljes munkaidős állássá, hiszen a továbbiakban is fejlődni fog. Ahhoz, hogy jól végezzük ezt a munkát, szükséges a magasszintű szakértelem, erkölcsök és hogy lépést tudjunk tartani a folyamatosan változó technológiával.

Persze nem várhatjuk el, hogy egyetlen ember végezze ezt a munkát, ezért is hozunk létre olyan tanulást segítő anyagokat, amik mindenki számára érthetők.

Közzététel dátuma: