AMP oldalak: miért van szükségünk rájuk?

Amikor először hallottunk a Google Gyorsított Mobil Oldalak projektről, alig vártuk, hogy kipróbálhassuk. Az alábbi bejegyzés középpontba kerülnek AMP oldalak.

Ezeknek az oldalaknak ugyan számtalan pozitívuma van, mégsem szabad elfelejteni a hátrányokat. Nagyon kíváncsiak voltunk a mobil weboldalak új sebességére (ami jobb UX-et és magasabb mobil értékelést jelent), de nem voltunk felkészülve a hirdetési bevételek feláldozására.

A weboldal tulajdonosoknak, a webmestereknek és digitális marketingeseknek át kell vágniuk a felhajtáson és el kell dönteniük, hogy valóban bele akarnak-e kezdeni a Google AMP Project-be. A keresési óriás igen jó munkát végzett az azonnal betöltődő oldalak előnyeinek kiemelésével (különösen a mobilra koncentráló index bejelentése után), de kikerülte a nyilvánvaló hátrányokat.

Ebben a cikkben az AMP oldalak pozitívumairól és negatívumairól lesz szó. Beszélünk majd arról, hogy az AMP hirtelen eléri-e a SERP sikert. Van értelme minden oldalba beépíteni az AMP-t? Mi a jobb – AMP vagy reszponzív dizájn? Nézzük!

Mik azok az AMP oldalak?

Az AMP, mely az Accelerated Mobile Pages rövidítése, egy ingyenes, nyílt forráskódú keretrendszer, melynek segítségével olyan mobil weboldalakat lehet készíteni, amelyek gyorsan szolgáltatnak tartalmat. Az AMP HTML-ből, JS-ből és cache könyvtárakból áll, amelyek az AMP-orientált tulajdonságok hatására felgyorsítják a betöltési sebességet a mobil oldalakon, még akkor is, ha azok “gazdag” tartalommal rendelkeznek, mint például infografikák, PDF, audió vagy videó fájlokkal.

Az AMP a mobil weboldal lecsupaszított változata. A fő tartalmi elemeket megjeleníti, de megszabadul minden más olyan elemtől, ami visszaveti az oldal sebességét és teljesítményét.

Így néz ki egy mobil weboldal AMP-vel és nélküle:

Az AMP nélküli oldal (a bal oldalon) igazi vizuális élményt nyújt a reszponzív dizájn miatt. Azonban tartalmaz számtalan olyan elemet, amiben az AMP oldal hiányt szenved. A navigációs sáv sokkal részletesebb (kereső ikonokkal és egyéb funkciókkal). Ezzel szemben az AMP oldalon a szociális hálóra mutató gombok egyszerre is elérhetőek és könnyebb velük a megosztás.

Miért fontos ez?

Az AMP azért fontos, mert a segítségével gyorsabban töltődnek be a weboldalak, javítva ezzel az oldal használhatóságát. Az AMP oldalak könnyen meggyőzik a látogatókat, hogy tovább maradjanak az oldalon, jobban áttanulmányozva a tartalmát. A logika egyszerű: a gyorsabb betöltési idő javítja az elkötelezettséget, amely csökkenti a visszafordulási arányt, és javítja a mobil helyezést.

Azonban az AMP önmagában nem javítja az elköteleződést. Ettől még a tartalom nem lesz hasznosabb vagy érdekfeszítőbb. Amennyiben a betöltési idő megfelelő (ez a HubSpot szerint kevesebb, mint 1,5 másodperc), de a tartalom unalmas, a SERP nem fog javulni a magas visszafordulási arány miatt. Ahhoz, hogy az AMP működjön az oldalon, a gyors betöltési időre és a kiemelkedő tartalomra is szükség van.

Az AMP-nek megvan a képessége a látogatók boldoggá tételére, ami sokat jelent a Google számára. Ha a Google-nek tetszik az oldal, jobb helyezést fog kapni, nagyobb forgalmat ér el és több bevételt is jelent. De ne értsük félre: az AMP feltelepítése nem egyenlő a SERP növekedésével.

Van értelme beépíteni az AMP-t?

A rövid válasz: attól függ.

Mielőtt választ adunk erre a kérdésre, érdemes a beépítés mellett és ellen szóló érveket felsorakoztatni.

Érvek a használat mellett

Felgyorsítja az oldal betöltési sebességét

Ez egyértelmű. Lelassító elemek nélkül az AMP sima és gyors. A felhasználók azokat az oldalakat szeretik, amik nem várakoztatják meg őket, így az AMP gyakorlatilag biztosítja, hogy az oldal több látogatót fog bevonzani.

Fokozza a mobil rangsort

Bár az AMP önmagában nem rangsorolási faktor, pozitív hatással van a mobil rangsorra a gyorsabb betöltési idő miatt. Valószínűleg azonban, ha a Google elkezdi priorizálni az AMP-t, még nagyobb hatással lesz a SERP-re.

Javítja a szerver teljesítményét

Ha a mobil webhely jelentős forgalmat generál, az AMP csökkenti a szerver leterheltségét és javítja a teljesítményt. De ez egy hatalmas hátrány is egyben (lásd a hátrányok listáján).

Érvek a használat ellen

A hirdetési bevétel csökken

Bár a Google Gyorsított Mobil Oldalak projekt támogatja a hirdetést, a bevételszerzési lehetőségek korlátozottak. És nem egy kellemes dolog hirdetéseket elhelyezni az AMP-t tartalmazó oldalakon.

Az Analytics egy kicsit lecsupaszított

Az AMP oldalak támogatják a Google Analytics-et, de egy másik címkét követel meg, amelyet be kell építeni az AMP oldalakba. Természetesen sok időt vesz igénybe a címke elhelyezése az oldalon, majd az adatok gyűjtése és elemzése.

Elképesztő sebesség érhető el, de csak cache hatására

A Google nem kínál semmilyen konkrét technológiát, amivel fel lehet gyorsítani az oldalt. Amit valójában tesz, az oldal AMP verzióját menti le cache-be, majd amikor egy látogató érkezik az oldalra, csak betölti a cache-ből. A többit ki lehet találni.

Az AMP hatására gyorsabban tölt be az oldal és jobb UX-et is garantál, de a hátrányok sok kérdést felvetnek:

  • Készen állok feladni a hirdetési bevétel egy részét?
  • Tudok élni a Google Analytics táblázatai és diagramjai nélkül?
  • És ami a legfontosabb: biztos vagyok benne, hogy függeni akarok a Google-től a cache-en keresztül?

Ezek nem egyszerű kérdések, de érdemes részletekbe menően elgondolkodni a rájuk adott válaszokon. Előtte azonban hasonlítjuk össze az AMP-t a reszponzív dizájnnal.

AMP vs. reszponzív dizájn

A reszponzív dizájnt mindenkinek alkalmaznia kell, egyszerűen azért, mert a Google a használatát javasolja. De van értelme a reszponzív dizájnba befektetni, ha már elérhetők az AMP oldalak? Szerintünk igen.

Az AMP oldalak számos pozitívummal rendelkeznek, mint a gyorsabb beöltési idő, jobb UX és alacsonyabb visszafordulási arány. Elméletben a feltelepítése is egyszerű. Egyedül egy sor programkódot kell beilleszteni a “canonical” alá az oldal fejlécében. Valahogy így:

AMP oldalak

Mellékes előnyként az AMP lehetővé teszi, hogy fájdalom nélkül előkészítsük a webhelyet a mobilra koncentráló indexre.

Egyszerűen válasszuk ki a kiemelt oldalakat, majd helyezzünk el rajtuk számos további címkét és egy sor kódot. Ne felejtsük el tesztelni az oldalt a Google Structured Data Testing eszköz segítségével.

Azonban az AMP a Google-höz köt. A Google szerverén tárolt cache nélkül nem lesznek mobil oldalaink.

A legjelentősebb negatív tulajdonság az, hogy az AMP-t telepíteni nem is olyan egyszerű. Ha WordPress weboldalt használunk, fel lehet installálni az AMP Plugint, de ez nem megy simán (legalábbis ha konfliktust okozó bővítményeket is alkalmazunk, mint a Yoast vagy a Monarch). Egy lehetőség van: le kell cserélni az összes címkét és kódot, ami sok időt visz el.

Összességében érdemes lehet pár hónapot várni, amíg megértjük mi lesz a Google következő lépése az AMP oldalak és a mobilbarát oldalak indexelését illetően. Addig azonban érdemes a jelenlegi reszponzív weboldalt felgyorsítani, amennyire csak lehetséges.

Következtetések

Egyelőre úgy gondoljuk, hogy nem érdemes beépíteni az AMP-t (legalábbis amennyiben a weboldalunk jelenleg is mobilbarát és reszponzív kivitelezésű). Várjuk meg, amíg az AMP rangsorolási faktorrá válik. Előbb állja ki az idő próbáját. Végtére is a Google még mindig magára hagyhatja az AMP-t, mint bukott technológiát.

Ennek ellenére, ha a Google a mobilra koncentráló indexet web sztenderdnek fogja tekinteni, ami biztosan kárt fog okozni a SERP-ben, érdemes átgondolni az AMP beépítését néhány fontos oldalba: blog, kapcsolat oldal stb. Ez segít elmozdítani a link juice-t a desktop-ról a mobilra, hogy támogassa a jó helyezéseket.

Közzététel dátuma: