Outbound marketing vs. inbound marketing

Gyakran halljuk a befelé és kifelé tartó marketing kifejezéseket, vagy azok eredeti angol megfelelőjét, az inbound vagy outbound marketing megnevezést. Ha hatékony marketing stratégiát akarunk létrehozni 2017-re, érdemes mindkét kifejezéssel és a számunkra legmegfelelőbb megoldással tisztában lenni.

Mi a különbség?

Az outbound marketing, vagyis a kifelé irányuló stratégia hagyományosabb, a közvetlenebb reklámozási módszerekre épít, például televíziós hirdetések, plakátok vagy sajtóhirdetések. Az emberek hosszú évek óta alkalmazzák ezt a módszert, hétköznapibb értelemben gondoljunk akár az üzletek szórólapjaira és egyéb megjelenésekre.

Az outbound marketing története

Az első újsághirdetés, ami megjelent Amerikában 1704-ből származik és egy ingatlant ajánl Long Islanden. A technikai fejlődéssel, mint a rádió vagy televízió megjelenése, gyorsan elterjedtek a hirdetések is ezekben a médiumokban és hatékonyságuk – még ha egyre csökken is – a mai napig szemmel látható.

Az outbound marketing hátránya

Az outbound marketing legnagyobb hátránya talán a személytelensége, emiatt nem is annyira hatékony. Az outbound marketing főleg a televíziós és rádió hirdetéseket, e-maileket és postai hirdetéseket, plakátokat, valamint az újsághirdetéseket foglalja magába. Online értelemben természetesen a display, és olyan egyéb hirdetéseket, amikért fizetünk, és akár “kéretlenül” is, de a felhasználó mindenképp találkozzon velük.

Az outbound marketing célja, hogy mindenki találkozzon a hirdetéssel, annak ellenére, hogy valószínűsíthető, hogy a legtöbben, akik találkoznak vele, nem tartoznak a célközönséghez. Ezen kívül az aktualitása is rövid, hiszen ha lejár a hirdetett akció, vagy a termék újdonsága, a hirdetés maga már nem szolgálja a céljainkat.

A másik probléma, ami az outbound marketing esetén felmerül, az a költség. Az outbound hirdetés 61%-kal többe kerül egyes termékenként, mint az inbound hirdetés, hiszen több munkaerőt igényel, és gyakrabban merülnek fel járulékos költségek. Ezek lehetnek nyomtatási, postázási és előállítási költségek, melyek a hirdetés többféle médiumon való megjelenését segítik. Ezek a költségek önmagukban talán nem olyan magasak, de hamar összeadódhatnak, ami sok kisebb cég vagy startup számára megterhelő lehet.

Ez nem jelenti azt, hogy az outbound marketing ideje leáldozott, de fontos tudni, hogy az adott cég és termék számára melyek a legalkalmasabb felületek és mi az, ami igazán hatékony 2017-ben.

Az sem elhanyagolható, hogy az outbound marketingre épülő hirdetési formák költségeiben növekedés várható, mivel a technikai újítások, mint a hívóazonosító vagy az online hirdetésblokkolók terjedés miatt egyre nehezebb a vásárlóhoz eljuttatni az üzenetet. Ugyanakkor ezek a változások segítettek az inbound marketing jelentőségének növelésében.

Az inbound marketing elterjedése

Az inbound marketing kifejezés magában foglalja a hirdetések újabb megjelenési felületeit, így a közösségi média jelenlétet, blogolást és a fizetett hirdetéseket, így olyan marketinget tesz lehetővé, ami személyre szabottabb, jobban illeszkedik a felhasználó és jövőbeni vásárló érdeklődési köreihez. Az inbound marketinggel olyan vásárlót szólíthatunk meg, aki valószínűsíthetően valóban érdeklődik a termékünk iránt, viszont megadjuk számára a lehetőséget, hogy maga döntse el, hogy akarja-e látni a hirdetésünket.

Míg az outbound marketinget szokás közbevágó marketingnek is nevezni, addig az inbound marketingre inkább a “felhatalmazó” marketing kifejezés illik. Kevésbé tolakodó, de sokkal hatékonyabb marketing stratégia, hiszen az outbound marketinggel ellentétben, aminek célja, hogy minél szélesebb körben adjon át üzenetet és ezáltal nehezen elkerülhető legyen, addig az inbound marketing stratégia célja, hogy olyan vásárlókat szólítson meg, akik nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a termék iránt. Nem meglepő, hogy az inbound marketing átvenni látszik az outbound megközelítés helyét.

Ennek egyik oka lehet a közösségi média szerepének felértékelődése, melynek segítségével a cégek valós idejű hirdetést folytathatnak.

Az inbound hirdetések először a keresési találatoknál váltak jelentős szereplővé, majd ezt követte a közösségi média. Ez a fejlődés szinte törvényszerűnek tűnik, ahogy az emberek egyre több időt töltenek online, logikus, hogy a hirdetésekkel is inkább itt találkoznak. Nem véletlen, hogy ennek a folyamatnak a legnagyobb nyertese a Google és a Facebook lett.

A jól összerakott tartalom esetén lehetőségünk nyílik úgy megszólítani a vásárlót, hogy ne érezze a hirdetést agresszívnak, inkább egy organikus folyamatnak, melyben az érdeklődésének megfelelő információt és ajánlatokat kap. A kattintásonként fizetett hirdetések például sokkal hatékonyabbnak mutatkoznak abban, hogy elérjék a vásárlót, mint az óriásplakátok. Ahelyett, hogy rákényszerítenénk az üzenetünket a vásárlóra, az inbound stratégiával arra bátorítjuk őket, hogy ők maguk keressenek fel minket.

Az inbound marketing előnye

Az inbound marketing tagadhatatlanul hatékonyabban közvetíti az üzenetünket a vásárló felé, hiszen akkor találkozik a hirdetésünkkel, amikor az általunk kínált terméket keresi az interneten, vagy olyan cégeket keresett fel, akik az adott termék értékesítésével foglalkoznak. Olyan vásárlóról van tehát szó, aki aktívan kutat a termék után és valóban vásárolni szeretne.

Az outbound marketing ezzel szemben olyan embereket is megcéloz, akiknek nincs szüksége a termékre, vagy nem érdeklődik a szolgáltatás iránt. Épp ezért egy hideghívás vagy egy információs pult egy kiállításon nem vált ki akkora forgalmat, mint szeretnénk. Előfordulhat, hogy a forgalmunk számára hasznossá válnak ezek az események, de nem lesz akkora az érdeklődés, mint azok esetén, akik vásárlási szándékkal keresik fel a honlapunkat.

Mi a legjobb taktika 2017-re?

Annak ellenére, hogy láttuk az inbound marketing előnyeit, nem biztos, hogy az outbound megközelítést teljesen el kell hagyni. Ha a költségvetés engedi, mindenképpen érdemes a két stratégiát egyszerre, vegyítve alkalmazni, hiszen így szélesebb körben adhatjuk át az üzenetet. Különösen fontos lehet az outbound marketing, ha új földrajzi területen szeretnénk megvetni a lábunkat.

Ebben az esetben hasznos outbound marketing megoldásokkal is hirdetni, különösen az indítást megelőző időszakban, így érdeklődést generálhatunk cégünk irányába. Az indítás után azonban érdemes a targetált inbound hirdetésekre hangsúlyt fektetni és az outbound stratégiával párhuzamosan alkalmazni, például összeköthetünk egy plakátot egy közösségi médián megjelenő ajánlattal.

Azonban ha a költségvetésünk alacsony, érdemes már a kezdetektől az inbound stratégiára építeni. A megtérülés szempontjából mindenképpen többet várhatunk ettől a megközelítéstől, mint az outbound marketingtől, de érdemes a megtérülési mutatókat és a költségeket is mérlegelni, mert bár az inbound marketing megtérülése valószínűbb, lehet, hogy cégünk számára az outbound marketing előremutatásai is kedvezőek lesznek.

Közzététel dátuma: