Technikai SEO audit: a legfontosabb tudnivalók

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Előfordulhat, hogy egy cég rengeteg pénzt fordít a technikai SEO-ra, de ez mégsem látszik meg az eredményeken. Hogyan tudjuk megállapítani, hogy mi a gond? Mely beállításokat és elemeket érdemes megvizsgálni? A megoldás a technikai SEO audit! Bejegyzésünkben most megnézzük, hogy milyen problémák térképezhetők fel az elemzés során? Milyen esetekben van szükség az audit elkészítésére? És adunk egy komplett technikai SEO ellenőrző listát, hogy biztosan ne maradjon ki semmi!

MI AZ A TECHNIKAI SEO AUDIT?

A technikai SEO a keresőoptimalizálás azon része, mely a weboldalak felépítésére és a technikai beállítások vizsgálatára fókuszál. Az elemzés során feltérképezi a technikai hiányosságokat és javaslatot ad ezek orvoslására, a megfelelő beállítások elvégzésére.

Célja, hogy feltárja az organikus forgalomcsökkenés hátterében meghúzódó okokat és a hibák megtalálása és javítása esetén a weboldal rangsorolása jelentősen javuljon a találati listában.

A technikai SEO audit során részletes és jól érthető dokumentáció készül a technikai hiányosságokról és szükséges lépésekről. Ennek terjedelme akár több tíz oldal is lehet a problémák függvényében.

Egy átfogó SEO audit során azonban fontos azt is megvizsgálni, hogy a keresőoptimalizálás során a technikai szempontok mellett a többi terület, így a tartalmak, valamint az egyéb SEO folyamatok – pl. megosztások, hirdetések –  mennyire felelnek meg a különböző előírásoknak és elvárásoknak.

Ki végezze a technikai SEO elemzést?

Egy projekt kezdetén el kell döntenünk, hogy mi magunk végezzük el a technikai SEO munkát, vagy külső szakértőre bízzuk. 

Ez egy önálló, viszonylag komplex szakterület, ahol nagyon sok elemet kell helyesen beállítani. Ezért még ha úgy is döntünk, hogy önállóan készítjük, akkor is érdemes szakértővel leellenőriztetni a kész auditot.

Az egyszerűbb oldalak esetében ez akár már egy óra alatt is elvégezhető. Ha egyedi oldalról van szó, akkor valószínűleg több időt fog igénybe venni. Nem szabad elfelejteni, hogy a technikai SEO-n nagyon sok múlik. Ha az oldalunk tartalmát egy rossz beállítás miatt nem tudják feltérképezni a keresőrobotok, akkor az nem jelenik meg a találati listán. Például ha a noindex és nofollow a fejlesztés után nem lesz átírva, ami meglepően gyakran előfordul.

MIKOR VAN SZÜKSÉG TECHNIKAI SEO AUDITRA?

Rendszeren! Ugyanis a cél az, hogy minden oldalunk, tartalmunk első helyen álljon a Google találati listájában. Éppen ezért időről időre érdemes átvizsgáltatni a teljes weboldalt vagy webáruházat, hogy minden a lehető legjobban működhessen technikai szempontból.

Milyen esetekben elengedhetetlen a technikai SEO audit?

  • Új weboldal indításakor
  • Új webáruház létrehozásakor
  • A régi weboldal újrastruktúrálásakor
  • Ha a weboldal új motort kap
  • Amennyiben megváltozik a domain név

Milyen időközönként foglalkozzunk a technikai SEO-val?

Ez nagymértékben függ attól, hogy mennyire jól építjük fel az oldalunkat. Hiszen a technikai SEO nagyrészt sitebuild kérdés. Ha egyszer rászánjuk a szükséges időt, pénzt és energiát, és jó alapokat teremtünk, akkor 1-2 évig is kiválóan működik úgy a rendszer, hogy egyáltalán nem kell foglalkoznunk vele. Ez persze csak ökölszabály. Hiszen a SEO egy annyira gyorsan változó terület, hogy a mai napig havonta jönnek újabbnál újabb elvárások, amiknek meg kell felelnünk az oldalainkkal.

MILYEN ESZKÖZÖKET HASZNÁLJUNK?

Aki jól kiismeri magát az online SEO eszközök világában, és úgy dönt, hogy maga végzi el a technikai beállításokat, annak a különböző CMS rendszerek (Content Management System) és pluginok sokat segíthetnek a keresőbarát oldalak kialakításában. 

Az egyik legnépszerűbb CMS rendszer a WordPress. Ez rugalmas, könnyen személyre szabható és rendkívül keresőbarát oldalak kialakítására alkalmas.

A WordPressel való munkához rengeteg keresőoptimalizálást elősegítő bővítményt használhatunk. Ezek elvégzik helyettünk a SEO munka egy részét, ezáltal sok időt spórolhatunk meg. Az egyik leghasznosabb bővítmény, a Yoast SEO plugin. Ezt elsősorban arra használhatjuk, hogy leellenőrizzük a szövegeink keresőoptimalizáltságát. Cikk írás közben elég csak megadnunk a kívánt kulcsszót és máris láthatjuk, hogy melyek SEO szempontból az erősebb és a gyengébb részek. Sőt, javaslatokat is kapunk a változtatásra.

A Yoast SEO pluginnak számos egyéb előnyös funkciója is van. Például automatikusan legenerálja az XML oldaltérképet és azt is beállíthatjuk, hogy hogyan nézzen ki az oldalunk keresési találata a Google találati listában.

TECHNIKAI SEO CHECKLISTA – HOGYAN VÉGEZZÜK? 

Nézzük most meg lépésről lépésre, hogy milyen szempontok szerint célszerű átnézni weboldalunkat.

1. Feltérképezés: Ellenőrizd, hogy hogyan lát a Google!

Mielőtt nekilátnánk a technikai SEO auditnak, legelőször azt érdemes ellenőrizni, hogy a Google tudta-e indexálni a tartalmunkat, hiszen ettől függ, hogy megjelenik-e a találatok között. Ha ez a feltétel nem teljesül, akkor biztosan komoly gond van a keresőoptimalizálásunkkal.

A gyakorlatban ezt úgy vizsgálhatjuk meg, hogy a google.com-on oldalspecifikus keresést használunk. Azaz beírjuk, hogy site: és ezután megadjuk annak az oldalnak a domain nevét, amelyre kíváncsiak vagyunk. Például a site:artled.hu kifejezésre keresve a Google kilistázza azokat a tartalmakat, amelyeket indexált az artled.hu domainnel kapcsolatban.

Amennyiben ezzel a módszerrel nem kapunk találatokat, az egyértelműen hibát jelez. Ha egy konkrét oldal indexálásával kapcsolatos információkra vagyunk kíváncsiak, és tudjuk, hogy az erre készített tartalmakban biztosan szerepel egy adott kifejezés, akkor bővítsük ki az előbbi keresést a következőképpen: site:artled.hu + termekek/led-szalag.

Ha a feltérképezés során minden rendben van, az mindössze annyit jelent, hogy a Google megtalálta a tartalmat, de még nem jelenti, hogy a keresési találatok közé be is válogatta.

Plusz egy trükk: ellenőrizd oldalad mobilbarát tesztben! 

Ez is remek módszer, hogy megtudd, látja-e a webhelyedet a Google. A Googlebot a Google webrobot szoftvere, amely dokumentumokat gyűjt az internetről, hogy kereshető indexet hozzon létre a Google keresőmotor számára.

Nem ritkán előfordul, hogy a Google nem mindig érzékel minden tartalmat, amit egyébként a böngészőben triviálisnak gondolnál. Ennek hátterében például az is állhat, hogy az oldal JavaScript funkciót használ, amelyet a Google nem támogat.

Milyen oka lehet a feltérképezési problémának?

  • az oldal nem rendelkezik sitemappel (oldaltérképpel)
  • nem megfelelő a robots.txt kitöltése
  • lassú az oldalbetöltés
  • nem keresőbarát technológiával készült az oldal (pl. Flash)

2. Nézd meg, hogy megfelelő-e az indexálás!

Ha megbizonyosodtunk arról, hogy indexálva vannak az oldalak, ellenőrizzük, hogy az indexált oldalak száma megegyezik-e a Google Analyticsben található landing pagek számával. Ezen kívül azt is érdemes megvizsgálni, hogy a saját brandünkre való specifikus kereséskor a Google a kívánt domaint, illetve tartalmat jeleníti-e meg.

2. Vizsgáld meg, hogy rendben vannak-e a SEO tartalmi elemek!

Az alábbi főbb elemeket érdemes átnézni:

  • egyediek-e a címek
  • megfelelő-e a meta description
  • megtalálhatók-e az elsődleges kulcsszavak a tartalomban és a címsorban
  • képek neve és az alt textek
  • felhasználó- és keresőbarát-e az URL (fontos, hogy rövid, könnyen érthető és jól strukturált legyen)

3. Keresd meg, van-e duplikált tartalom!

A duplikált tartalom azt jelenti, hogy két vagy több oldal is ugyanazt a tartalmat jeleníti meg.

Keresőoptimalizálási szempontból kifejezetten hátrányos, ha az oldalainkon ismétlődő tartalmak jelennek meg. Hiszen a keresőmotorok célja, hogy a legjobb és legértékesebb tartalmat szolgáltassák a felhasználóknak. Rosszabb esetben a duplikáció miatt Google büntetéssel is számolhatunk, amely a helyezés visszaeséséhez és a forgalom csökkenéséhez vezethet. Ezért ha az audit során azzal szembesülünk, hogy vannak ilyen tartalmak a honlapunkon, akkor tegyük fel a kérdést, hogy ennek kényelmi vagy technikai okai vannak és eszerint orvosoljuk a problémát.

Az alábbiakról érdemes még meggyőződni:

  • minden tartalomhoz csak egy URL tartozik-e
  • be vannak-e állítva a kanonikus tartalmak (Ezeket akkor célravezető használni, ha több hasonló tartalmú oldalunk is van. Jó módszer a Google büntetés elkerülésére, ha a kanonikus taggal megjelöljük a szerzői oldalunkat.)

4. Hogyan történik az elérhetőség tesztelése?

Érdemes megvizsgálni, hogy:

  • Van-e XML sitemap – Az oldaltérkép elősegíti, hogy a keresőmotorok körbejárják a honlapunkat, hogy gyorsan és egyszerűen indexálni tudják az összes lapot. 
  • Hozzá van-e adva az oldaltérkép a Search Console-hoz – Ez információkat ad az esetleges technikai gondokról és segít feltérképezni a 4xx és 5xx hibákat. 
  • Helyesen van-e beállítva a robots.txt fájl – Ebben megadhatjuk a webhely azon részeit, amelyekhez nem szeretnénk hozzáférést biztosítani a keresőmotorok számára.

5. Megfelelően működik az oldal mobilon?

A médiafogyasztási szokások egyre inkább a mobil használat felé tolódnak el. A keresések több, mint 60%-a már ezeken az eszközökön történik, így elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet szenteljünk a területnek. Fontos ellenőrizni, hogy kellőképpen mobilbarát-e az oldalunk.

6. Tanulmányozd az oldal szerkezetét és a betöltési sebességet!

Az oldal szerkezetének vizsgálata során fontos átnézni a honlapon található összes belső linket. 

Célszerű ellenőrizni, hogy:

  • hány link van 
  • működnek-e a linkek
  • vertikálisan és horizontálisan össze vannak-e kapcsolva a linkek
  • rendben vannak-e a hivatkozási szövegek
  • nincsenek-e hibás linkek az oldalon

Itt azt teszteljük le, hogy:

  • mennyi idő alatt töltődik be az oldal
  • optimalizálva van-e a képek mérete
  • elég jó-e a szolgáltató

PageSpeed Insights: vizsgáld meg, hogy mennyire jó az oldalad technikai felépítése

A PageSpeed Insights szolgáltatással három lényegi szempontból is tesztelhetjük az oldalunk teljesítményét. Ezzel az eszközzel elemezhetjük, hogy az oldalunk mennyire gyors, illetve megmutatja azt is, hogy elég mobilbarát-e és hogy milyen a felhasználói élmény.

A mobil eszközökre való optimalizálásra érdemes kiemelt figyelmet fordítani. Hiszen a médiafogyasztási szokások egyre inkább ebbe az irányba tolódnak el. A keresések fele mára mobil eszközökön történik. Így mind kreativitás, mind anyagi ráfordítás szempontjából elengedhetetlen, hogy kiemelt figyelmet fordítsunk erre a szegmensre.

A PageSpeed Insights az említett kategóriákat színekkel és számokkal is kiértékeli. Technikai SEO szempontból törekedni kell arra, hogy jobbak legyünk a versenytársaknál, ahogyan arról már az on-site SEO-ról megjelent írásunkban is szó volt. A Google Pagespeed Insights arra is jó megoldást jelenthet, ha a konkurencia oldalait szeretnénk megvizsgálni. Az eredményeket pedig összevetni a saját oldalunkra kapott értékeléssel.

7. Technikai kritériumok ellenőrzése

Ha nem áll hozzánk közel a technikai terület, akkor forduljunk szakemberhez, ha a technikai problémák feltérképezésére kerül a sor. 

A technikai SEO auditnak ebben a fázisában többek között azt nézzük át, hogy:

  • a redirectek megfelelően vannak-e használva
  • hogy vannak-e 302-es redirectek 
  • amennyiben vannak 302-es átirányítások, azok indokoltak-e
  • vannak-e redirect chainek
  • a Javascript jól működik-e
  • van-e Flash vagy iFrame az oldalon és amennyiben igen, szükséges-e

8. Az analitikai szempontok vizsgálata

Először arról érdemes megbizonyosodni, hogy minden oldalon ott van-e az analitika, és hogy csak egy Google Analytics account van-e hozzárendelve az oldalhoz. Többször előfordult már, hogy a fejlesztő egy folyamatosan bővített motort használt egy oldalhoz, ami azzal is járt, hogy egy-egy ügyfél Analytics kódja benne maradt.

Ezt követően a legfontosabb a következő beállítások tesztelése:

  • be van-e állítva a demográfiai adatok rögzítése és a belső keresések trackelése
  • jók-e a remarketing beállítások
  • helyesek-e az UTM paraméterek
  • megfelelően van-e beállítva az event tracking

Végezetül

A listát még hosszan lehetne folytatni, hiszen ezeken kívül is számtalan olyan elem létezik, amelyekkel technikai szempontból befolyásolhatjuk a keresőoptimalizálást. Lényeges hangsúlyozni, hogy a technikai SEO egy önálló szakterület és döntő szerepet játszik a SEO működése szempontjából. Amennyiben nem érzel kellő kedvet vagy tapasztalatot ahhoz, hogy az auditot magad végezd el, tanácsos szakértő segítségét kérni.