A Google keresőoptimalizálás története

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A SEO, vagyis keresőoptimalizálás egy nagyon fiatal jelenség, nagyjából 1991 körülre tehető a születése és azóta is hihetetlen ütemben változik. Algoritmusok sora éri egymást, melyek célja, hogy a felhasználók minél relevánsabb tartalmakhoz jussanak. Mit kell tudni a keresőmotorok születéséről? Hogyan indult a Google keresőoptimalizálás? Milyen algoritmus változások történtek? Hogyan került szép lassan középpontba a mobil keresőoptimalizálás és tényleg a mobil SEO-é a jövő? Jöjjön egy kis történeti áttekintés!

A GOOGLE KERESŐMOTOR TÖRTÉNETE

A mindenki számára elérhető és a világon fellelhető összes adatot tartalmazó archívum vagy kereső – amilyen ma a Google – gondolata először 1945-ben született meg. Az év júliusában Dr. Vannevar Bush, az Office of Scientific Research and Development, vagyis a Tudományos Kutatás és Fejlesztés Irodájának vezetője megjelentetett egy cikket, melyben olyan adathalmazok és megfigyelések gyűjtését javasolja, amely a párhuzamosan fellelhető dokumentumokat és az új tartalmat egyetlen közhasznú feljegyzésbe gyűjti össze.

Évtizedekkel később, 1990-ben Alan Emtage a McGill Egyetemről, megalkotja az „Archie”-t, ami egyesek szerint az első keresőmotor. Bár ez vitatott, az tény, hogy akkoriban ez volt a legjobb módszer arra, hogy információt nyerjünk az elérhető adatbázisokból.

A következő évtizedben több fejlődés is történt azáltal, hogy a kezdetleges keresőmotorokat üzleti célokra kezdték használni, így formálva azokat a rendszereket, amelyeket ma keresőmotornak nevezünk.

A mai keresőmotorok alappillérei

  • 1993. február: Hat stanfordi diák létrehozza az Architextet, amelyből később az Excite keresőmotor született. Egyesek szerint az Excite forradalmasította az információ kategorizálásának módját, azzal, hogy a tartalomban fellelhető kulcsszavakat rendszerezte
  • 1993. június: Matthew Gray bemutatja a World Wide Web Wanderert, amiből később létrejön a Wandex.
  • 1993. október: Martijn Koster bemutatja az ALIWEB-et, ami lehetővé teszi a honlaptulajdonosok számára, hogy előterjesszék saját honlapjukat, bár sajnos ez kevesek számára volt ismert.
  • 1993. december: Legalább három „bot-fed” motor létezik, a JumpStation, a RBSE és a World Wide Web Worm, ami valószínűsíti, hogy web robotokkal működtették, amelyek mind a szerverek, mind pedig az oldalak tartalmát vizsgálva jelenítettek meg eredményeket.
  • 1994: Az Alta Vista, az Infoseek, a Lycos és a Yahoo keresőmotorok megkezdik működésüket
  • 1996: Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói megkezdik egy keresőmotor létrehozását, amit eredetileg Backrubnak hívnak.
  • 1997. április: Bemutatják az AskJeeves-t, amit később átneveznek Ask.com-ra.
  • 1997. szeptember: Regisztrálják a Google.com domain nevet.

ÉRDEKESSÉG: Alig tizenkét évvel később, 2009-ben, a Microsoft megjelenteti a Binget, aminek az eredeti nevei többek között Live Search, Windows Live Search és MSN Search voltak.

De itt jelenik meg a keresőoptimalizálás maga. Ahogy a keresőmotorok egyre népszerűbbek lettek, úgy vették észre a bennük rejlő potenciált a honlap tulajdonosok. Ahogy a keresési találatok manipulálhatóvá váltak, egyre egyszerűbb lett pénzt keresni az interneten. Azonban ez nem mindig hozott minőségi eredményeket. Így jutunk el az optimalizáláshoz.

És néhány további  fontos dátum a Google-höz kapcsolódóan

2000. október 23. – Elindul a Google AdWords (ma Goodle Ads)

2004. április – Elérhetővé válik a Gmail.

2005 – Útjára indul a  Google Térkép egyidejűleg a Google Analytics weboldallal (amely egy Urchin nevű cég felvásárlásának az eredménye), ezen kívül debütál a Google Maps és Google Earth.

2006 – A Google megvásárolja a Youtube-ot és ebben az évben válik elérhetővé a Google Naptár is.

2007 – A Google elindítja az Androidot, és 2008-ban a Chrome böngészőt, valamint megvásárolja a DoubleClick vállalatot

2011 június 28. – Elindul a G+ közösségi hálózat.

2015 – Google Search Console néven fut tovább a Google Webmaster Tools

GOOGLE KERESŐOPTIMALIZÁLÁS: HOGYAN KEZDŐDÖTT MINDEN?

A Google keresőmotort 1998-ban hozta létre Sergey Brin és Larry Page, a Stanford Egyetem két diákja. Ahogy a keresőmotorok mindinkább főszereplői lettek az online jelenlétnek, és ahogy egyre több háztartás számára elérhetővé vált az internet, úgy lett egyszerűbb az információszerzés. Azonban a problémát az információ minősége jelentette.

A módszer, miszerint a keresők a felhasználó által beírt kérdést vagy szavakat az interneten fellelhető, a kereséshez leginkább kapcsolódó szavakhoz viszonyították, nem lehetett eredményes, mert sok honlap ezt kihasználva telezsúfolta a tartalmát megfelelő kulcsszavakkal, így növelve a helyezését.

Ez kavarodást is eredményezett, mivel sok honlap annak érdekében, hogy jó helyen szerepeljen a találatok között spam jellegű visszamutató linkeket gyártott, így próbálva növelni az oldal autoritását. 

Abban az időszakban nem voltak olyan kritériumok, ami alapján a helyezéseket létrehozták volna, de épp a kulcsszó-zsúfolás miatt az algoritmusok fejlesztése, melyek ezt a problémát célozzák, még nehézkesebb volt. Emellett pedig ez a gyakorlat olyan elkerülendő optimalizálási ellenpéldákat hozott létre, amelyek kikerülésére még nem volt mód.

A Google hatalomátvétele: fókuszban a jóindulatú keresőoptimalizálás

A Google eredeti célja az volt, hogy rendszerezze a világ információit, és általánosan hozzáférhetővé és hasznossá tegye azokat. Page és Brin ennek megoldásán dolgozott. 1998-ban publikáltak egy kutatást, „A nagyméretű hipertextuális web keresőmotor anatómiája” címmel. Ebben azt írják:

„Az eddig jellemző üzleti modell a kereskedelmi keresőmotorokban a reklám. A reklámra jellemző modell nem mindig van összhangban azzal, hogy minőségi tartalmat nyújtson a felhasználónak.”

Ebben a kutatásban említik először a PageRank technológiát is. Ez teszi lehetővé a Google számára, hogy minőség alapúan rangsoroljon, ne csak a kulcsszavakat figyelembe véve. Néhány vélemény szerint ez a hozzáállás hozta létre a ma is használatos keresőoptimalizálási alapelveket.

A kétezres évek elején tanúi lehettünk a Google hatalomátvételének. Miközben próbálták a keresőmotor technológiát kevésbé reklám-központúvá tenni, olyan irányelveket hoztak létre, amik a jóindulatú optimalizálást tűzték ki célul. Vagyis hogy segítsék a honlapok jó helyezését, a zavaró optimalizálási technikák nélkül.

Azonban ezeknek az irányelveknek még nem volt kézzelfogható hatásuk, ezért az emberek nem törődtek velük különösebben. Ez részben azért volt így, mert a helyezés alapját az inbound, vagyis visszamutató linkek adták, minél több az ilyen link, annál jobb helyezés. Arra viszont nem volt lehetőség, hogy ezen linkek eredetiségét vizsgálják, így az is lehetséges volt, hogy olyan oldalakra mutattak ezek a linkek, amik a legkevésbé sem voltak relevánsak az eredeti témában.

2001-ben Brin és Page azt nyilatkozta, hogy a Google azért lehet sikeres, mert a világhálót egy egészként értelmezi, nem oldalak és azokon megjelenő szavak összességeként. Ez megalapozta azt a hozzáállást, ami sok algoritmus számára lehetővé tette, hogy közelebbről vizsgálja ezeknek a bizonyos szavaknak a jelentését. És kialakította, hogy merre folyjon tovább a keresőoptimalizálás története. A Google azóta az internet legnépszerűbb keresőmotorjává vált, napi több mint 3 milliárd kereséssel.

A KERESŐMOTOROK ALGORITMUS VÁLTOZÁSAI: ÍGY VÁLTOZOTT A SEO AZ ÉVEK SORÁN 

A SEO története bővelkedik a Google algoritmus változásaiban, amelyek mind azt a célt szolgálták, hogy a felhasználók számára relevánsabb tartalmat nyújtsanak.

Ha megértjük ezt az evolúciót, könnyebb egységében látni annak folyamatát, hogy a hagyományos keresés hogyan finomodott lépésről lépésre. Azt is láthatjuk, hogy a különböző algoritmusok miként épülnek a korábbiakra és természetesen ez a folyamat nem állt meg, hiszen a Google folyamatosan hozza ki újabb és újabb frissítéseit. Tehát még ha egy algoritmus több mint egy évtizedes is, ma is hatással van a keresési eredményekre. 

Íme néhány kulcsfontosságú algoritmus, amelyek letették a SEO alapokat a keresőoptimalizálás történetében:

1996: PageRank

A Sergey Brin és Larry Page által létrehozott korai projekt segített előkészíteni az utat annak a gigantikus vállalatnak, amely később a Google lett. Olyan tényezőket súlyozott, mint a domain tekintély, valamint a belső és külső linkek. Bár ez az algoritmus erős alapot teremtett az internet automatikus indexálásához, de még mindig sebezhető volt a fekete kalapos taktikákkal szemben. 

2003: Google Florida

A gondolat, miszerint a világháló több, mint szavak gyűjteménye, 2003 novemberében vált igazán jól láthatóvá, amikor a Florida nevű Google frissítés megjelent. Sok honlap veszített a helyezéséből, ami felháborodást váltott ki, ugyanakkor sokan elismerték, hogy rengeteg honlap számára hasznos újítás volt. Ez volt az első alkalom, hogy büntetést szabtak ki olyan vétségekért, mint a kulcsszó-túlzsúfolás. Ez is jelzi, hogy a Google elsősorban a felhasználó számára szerette volna javítani az élményt, leginkább minőségi tartalom formájában.

2004-ben már létezett egy kezdetleges hangvezérelt keresés funkció a Google-ön, melyet egyesek félig sikerült kísérletnek neveztek és bár valóban fejletlen volt még a technika az ilyen funkciók tökéletesítéséhez. A kísérlet jól jelzi, hogy milyen fontos lesz a keresőoptimalizálás története során a mobilitás.

2004:TrustRank

A TrustRank algoritmus egy lépéssel túlmutatott a Floridán, mivel a SPAM és a fekete kalapos technikák kiszűrésére szolgált a többi keresőmotor találatai közül. Ez az algoritmus segít azonosítani, hogy a domainek mennyire megbízhatóak, így a felhasználók minőségi eredményeket kapnak.

2009: Google Caffeine

2009-ben a keresőoptimalizálás története még inkább felgyorsult, a piacon sok változás történt. Júniusban elindult a Bing, melyet a Microsoft agresszív kampánya úgy mutatott be, mint a kereső, ami észrevehetően jobb eredményeket ér el a Google-nél. De ahogy láttuk, nem tudta elérni a Google sikereit és a tartalom optimalizálásban sem vált konkurenciává. A különbség leginkább abban mutatkozott meg, hogy a Bing láthatóan előnyben részesítette a kulcsszavakat az URL-ekben, a nagybetűs szavakat és a nagyobb honlapok oldalait.

Szintén 2009 augusztusában a Google bemutatta a Caffeine elnevezésű algoritmus frissítés előzetes verzióját és a felhasználók segítségét kérte a teszteléshez. Ez az algoritmus a releváns tartalmak felkutatásának (crawling) gyorsítását, az index kiterjesztését és a rangsorolás közel valós idejűvé tételét célozta meg.

A Caffeine ténylegesen csak a következő évben debütált és gyorsította is a keresést. De decemberben egy olyan keresési funkció is megjelent, amivel valós idejű kereséseket folytathatunk le, és amik figyelembe vették a tweeteket és a legfrissebb híreket is. Ez egyértelművé tette, hogy a keresőoptimalizálás már nem csak a bloggerek és honlap tulajdonosok számára fontos. Újságírók és közösségi média szakértők is használni kezdték az optimalizálási módszereket.

2011: Google Panda

2011 a Panda éve volt a keresőoptimalizálás története során. Először februárban jelent meg és egy olyan algoritmusként debütált, ami a tartalom farmokra specializálódott. Ezek olyan oldalak voltak, amelyeken nagy mennyiségű, de alacsony minőségű tartalom jelent meg. Gyakran frissítették azzal a kizárólagos céllal, hogy a keresőmotorok értékelésénél jól szerepeljenek. Emellett jellemző volt rájuk, hogy a tartalom és a hirdetések aránya nagyjából hasonló volt, amit a Panda könnyedén megtalált.

A Panda algoritmus sok frissítésen és változtatáson esett át. A pontos számot nehéz lenne meghatározni, de egyes elemzők szerint 2015 júliusával bezárólag nagyjából 28 ilyen változtatásról beszélhetünk.

A Google Panda célja az volt, hogy az embereket a jobb minőségű oldalakra, például a hírportálokra irányítsa, és minimalizálja a gyengén megírt, rosszul idézett cikkeket tartalmazó oldalak hatását.

2011: Google Freshness

Egyes webhelyek tartalmai – mint például a jó receptek – viszonylag időtállók, de nagyon sok olyan kontent van, ami rendszeres frissítésre szorul. A Google Freshness algoritmus pontosan azt teszi, amit várnánk; a friss, releváns tartalmat helyezi előtérbe. Ez az algoritmus egyébként a Caffeine algoritmus továbbfejlesztése volt. 

2012: Google Pingvin (Pinguin)

2012 áprilisában megérkezett a Pingvin, amit a jövőben több követett, a Google elindult azon az úton, amit a kiemelkedő minőségű oldalak jutalmazásának neveztek. Ezzel egyidőben pedig nyugtázták a Bing egy hónappal korábban megjelent blogbejegyzését a keresőoptimalizálás változó képéről. A Pingvin azokat az oldalakat célozta be, amelyek finoman alkalmaztak kevésbé elfogadott optimalizálási taktikákat. Például olyan oldalakat, amik főleg tájékoztató tartalommal rendelkeztek, de elhintve sok olyan hiperlink is megtalálható volt, amik spam-jellegűek és nem kapcsolódtak szorosan a tematikához.

Érdemes megjegyezni, hogy a Google hirdetés-ellenes hozzáállása némileg változott 2012-ben, mikor is kiadták az „Above the Fold” frissítést. Ez rontotta azon oldalak helyezését, ahol a hirdetések „a hajtás fölött”, illetve az oldal felső részén helyezkedtek el.

2013: Google Kolibri (Hummingbird)

Ez az algoritmus azért volt jelentős, mert bevezetésével elkezdődött egy szemantikus keresés korszak, ahol már a felhasználók szándékát igyekszik kitalálni a Google, és nem csak azt nézi, hogy milyen szavakat írnak be a keresőbe. Megfigyelték ugyanis, hogy az emberek már nem kulcsszavakat adnak meg kereséskor, hanem komplett kérdéseket.

A Kolibri algoritmus olyan tényezőket is figyelembe vesz a találati lista kialakításánál, hogy honnan és milyen eszközzel netezik a felhasználó, mik az érdeklődési körei, korábban milyen oldalakat látogatott meg, mire keres általában.

2014: Google Galamb 

A helyi keresési eredményekre nagy hatással volt a 2014-ben megjelent Galamb. Akkoriban úgy tűnt, hogy az elsődleges cél a térképes keresések javítása volt. Ennek érdekében hasonló kereső funkciókat kapott, például helyesírás ellenőrzés, szinonimák felvetése. Láthatóvá vált, hogy a helyi keresés fontos szerepet tölt majd be a keresőoptimalizálás történetének további epizódjaiban, pedig ez még csak a kezdet volt.

2014: Payday Loan

A Payday Loan algoritmus frissítés, ami 2014 májusában jelent meg, már azokra a találatokra koncentrált, amik nagyobb valószínűséggel hoznak spam-jellegű eredményeket. A Google úgy igazította a rangsorolás módját, hogy ezek az oldalak ne érjenek el kiemelt helyezést. Bár ez a valóban eredeti honlapok optimalizálására kevésbé volt hatással, kifejezte azt a törekvést, hogy a találati eredmények minél autentikusabbak legyenek.

2015: Google Mobilegeddon

Az új algoritmus a Google valaha volt legfontosabb fejlesztése. Célja, hogy a mobileszközökön indított kereséseknél, a mobilbarát oldalak előnyhöz jussanak. Azok az internetes oldalak, amelyek nem támogatják az okoseszközökről történő elérést, hátrébb sorolódnak. Ezzel pedig felértékelődött a mobil keresőoptimalizálás fontossága.

2015: Google Rankbrain

Ez a jelentős algoritmus, amely bizonyos szempontból a Google Kolibri kiterjesztése, nagyobb egyértelműséget biztosított a strukturálatlan adatok számára. Tehát a fő feladata az, hogy megértse, mit keresel, még akkor is, ha nem használsz idézőjeleket a lekérdezések során. Ha például beírod, hogy John Smith, nem keresi meg az összes Johnt és az összes Smith-t, hanem az egyedi John Smith-re fókuszál. 

2016: Google Possum

A Google Possum egyengette az utat a helyi találatok előtt. Ez az algoritmus frissítés jelentős változásokat hozott a helyi SEO számára, és a helyi vállalkozásoknak lehetőséget kínált arra, hogy kapcsolatba lépjenek lokális közönségükkel. Így ha rákeresel a “legjobb sült csirke” kifejezésre, akkor nem a világ összes csirkés helyét tartalmazó univerzális keresés eredményeit fogod látni. Ehelyett a saját régiód személyre szabott vendéglátóhelyei kerülnek listázásra.

2017: Google Fred

A Google Fred megjelenésre azokat érintette érzékenyen, akiknek a weboldala a fekete kalapos SEO taktikára épült. Ezek az oldalak bizony visszaesést tapasztalhattak. Az algoritmus ugyanis tovább igyekezett büntetni a rossz weboldalakat, amelyek túl sok hirdetést és kevesebb minőségi tartalmat kínáltak.

2018: Google Medic

Bárki, aki valaha is tett fel kérdéseket Dr. Google-nek, az tudja, hogy mennyire fontos, hogy megbízható orvosi források szerepeljenek a keresési eredmények közt. Ez az algoritmus segített abban, hogy az orvosi tekintéllyel rendelkező webhelyeket –  mint például a Cleveland Clinic vagy a Mayo Clinic – előnyben részesítése az orvosi tekintéllyel nem rendelkező webhelyekkel szemben.

2019: Google BERT

A BERT-et a Google talán a legnagyobb lépésként aposztrofálta a keresés történetében. Itt egy óriási előrelépés történt a felhasználók keresési szándékának megértésében és egyben a  jobb minőségű találati listák megszületésében, magyarán abban, hogy a kérdésükre pontosabb választ kapjunk.

A MOBIL SEO ÉS A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS JÖVŐJE

Ahogy a mobil szörfözések aránya tovább emelkedik, egyértelműnek tűnik, hogy a keresőoptimalizálás is ebbe az irányba fog elmozdulni. Érdekesség, hogy a világ internetezőinek túlnyomó többsége – 92,4 százaléka – legalább néhányszor mobiltelefonnal netezik. 

Nem csoda tehát, hogy a Google előnyben részesíti a telefonra optimalizált oldalakat. A Google keresések száma 2022-ben nagyjából 70.000 másodpercenként, ennek  63%-a ma már mobileszközről történik. És ez a tendencia gyorsan növekszik. Tisztán látszik, hogy egyre inkább előtérbe kerülnek a mobilos keresések és ezzel együtt a mobil keresőoptimalizálás.

Ma a mobilos keresések 95%-a a Google-ön zajlik. És ahhoz, hogy a Google megőrizze ezt az őrült dominanciát, úgy fogja módosítani az algoritmusát, hogy az a mobil felhasználókra legyen optimalizálva először.

Valójában már most is ez a helyzet. A Google első lépése ebbe az irányba a mobilbarát frissítés, a Mobilegeddon volt. Mára azonban minden keresést mobilos kereséssé tett azáltal, hogy az egész algoritmusát “Mobile-First”-re állította át.

A mobil keresőoptimalizálás tehát kulcsfontosságúvá vált, azaz hogy a weboldalak minden esetben az okostelefonok és táblagépek felhasználói számára is optimalizálva legyenek. A mobiloptimalizálás pedig magában foglalja azt is, hogy webhely erőforrásait a keresőmotorok pókjai számára hozzáférhetővé tegye.

KONKLÚZIÓ

A keresőoptimalizálás történetének áttekintése után jól látható, hogy miért vált a keresőoptimalizálás teljes munkaidős állássá, hiszen a továbbiakban is fejlődni fog. Ahhoz, hogy jól végezzük ezt a munkát, szükséges a magas szintű szakértelem, erkölcsök és hogy lépést tudjunk tartani a folyamatosan változó technológiával.

Persze nem várhatjuk el, hogy egyetlen ember végezze ezt a munkát, ezért is hozunk létre olyan tanulást segítő anyagokat, amik mindenki számára érthetők.