Ügyféllel való kommunikáció – 26 tipp

Ha új ügyfeleket szeretnénk, nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mire is van szükségük. Ez a 26 kérdés segít az ügyféllel való kommunikáció egyszerűbbé tételében, egyszersmind azt az üzenetet közvetíti az ügyfél felé, hogy értjük a dolgunkat és komolyan lehet minket venni. Akár abban is segíthetnek, hogy magunk találjunk választ a kérdésre, anélkül, hogy megkérdeznénk az ügyfelet!

Az ügyféllel való kommunikáció megelőző lépése: információ gyűjtés

Gyakran megesik, hogy problémákba ütközünk az ügyféllel, ami sokszor az információ hiányára vezethető vissza. Mire van szüksége az ügyfélnek és hogy tudjuk ezt legegyszerűbben elérni? Triviálisnak tűnhet, de hasznos mindenre rákérdezni. Ha nem akarjuk, hogy az ügyfél szakmaiatlannak vagy alkalmatlankodónak tartson minket, gyűjtsük össze a leggyakoribb kérdéseket előre, akár egy dokumentumban, így mindenki számára látható, hogy mire van szükség a projekthez. Hasznos lehet olyan dokumentumot használni, amit az ügyfél is szerkeszthet, például a Google Sheets vagy egy egyszerű Drive-mappa, így mindenki számára egyszerűbb a kommunikáció.

Ha megtaláltuk a számunkra legalkalmasabb módszert és platformot, jöhetnek a kérdések!

1. Hozzáférhetek a következő adatokhoz?

Jó, ha van hozzáférésünk a következőkhöz:

  • honlap CMS (tartalomkezelő rendszer)
  • blog CMS
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Google AdWords

Az így szerzett információkkal olyan stratégiát tudunk építeni, ami figyelembe veszi a legújabb keresési helyezéseket, ezzel hatékonyan tudjuk optimalizálni az ügyfél tartalmát.

Lehetséges, hogy az ügyfél nem szívesen oszt meg velünk ilyen információkat, vagy nem jártas a keresőoptimalizálásban, de mindenképpen kérdezzük meg, akkor is, ha elutasít. Ebben az esetben magyarázzuk el, hogy ez a lépés miért segíti a munkánkat és így az ő forgalmukat és hogy mennyire fontos a keresőoptimalizálásban az adatok teljes körű ismerete.

2. Mik a fő célok és elsődleges teljesítménymutatók?

Valószínű, hogy van sejtésünk arról, hogy mit akar elérni az ügyfél, de biztosabb, ha átbeszéljük és egyszersmind átgondoljuk, hogy ezek a célok mennyire reálisak vagy mennyi befektetést igényelnek.

3. Mi a jelenlegi megtérülési mutató és mi a kitűzött mutató?

Ezzel az információval a birtokunkban leszűrhetjük, hogy az ügyfél jelenlegi működése mennyire hatékony és mi hogyan tudunk javítani rajta. Ez néhány esetben magában foglalja a megtérülés állandó figyelemmel követését is, aminek segítségével pontos tervet készíthetünk a stratégiát illetően.

4. Ki az ideális ügyfél?

Hasznos, ha kiderítjük az ügyfél vásárlóinak alapvető demográfiai hovatartozását, így könnyebb az új stratégiát targetálni és esetleg egy teljesen kihasználatlan piaci résre bukkanni.

5. Mely országokat akarják megcélozni?

Ha az ügyfél globális terjeszkedést tűzött ki célként, abban az esetben is hasznos kiválasztani néhány elsődleges országot. Ez leszűkíti a lehetőségeket és így pontosabb stratégiát dolgozhatunk ki, miközben az ügyféllel való kommunikáció során erősebb bizalmi kapcsolatot építhetünk ki néhány jól irányzott tanáccsal.

6. Mi teszi őket egyedülállóvá?

Ez sok esetben olyan kérdés, amire magunk is megtalálhatjuk a választ, de ha nem egyértelmű, kérdezzünk! Az a tulajdonság, ami megkülönbözteti őket a konkurenciától olyan előny, ami a keresőoptimalizálásban is segít jól körülhatárolni az üzletüket.

7. Milyen egyéb marketing-tevékenységbe fektetnek?

Az ügyféllel való kommunikáció során kérdezzünk az egyéb marketing-tevékenységekről! Hasznos, ha az ügyfél cége minél több felületen jelen van, de előfordulhat, hogy olyan területen is terjeszkedni akarnak, amelyen mi is jelen vagyunk, így összeköthetjük az ajánlatokat, ezzel is szélesebbkörű szolgáltatást nyújtunk.

8. Mely keresőoptimalizálással foglalkozó céggel dolgoznak, vagy dolgoztak?

Érdemes megtudakolni, hogy mely cégek bonyolították a keresőoptimalizálást, hiszen ha ismerjük őket, nagyjából körülhatárolhatjuk, hogy milyen az eddigi rendszer, esetleg hogyan javíthatunk rajta, de akár az ügyfélről is többet tudhatunk meg, például, hogy zökkenőmentes volt-e a közös munka.

9. Van más keresőoptimalizálással kapcsolatos adat, dokumentum, amihez hozzáférhetünk?

Hasznos lehet, ha hozzáférést kérünk a régebbi keresőoptimalizálással kapcsolatos dokumentumokhoz, hátha találunk olyan egyéb információt, amire építhetünk. Ha nem, vagy nem szívesen osztják meg velünk, az eddigi információkból is gazdálkodhatunk.

10. Kaptak már büntetést a Google-től?

Ezt a Google Analytics-szel is kideríthetjük, de jobb, ha rákérdezünk, így olyan információhoz jutunk, ami megmutatja az ügyfél domainjének múltbeli működését.

11. Mennyire jártasak a keresőoptimalizálásban?

Ez a kérdés azért hasznos, mert megmutatja nekünk, hogy mennyire lesz egyszerű a közös munka. Ha az ügyfél nem ért kifejezetten a keresőoptimalizáláshoz, próbáljuk meg az összetett dolgokat egyszerűen magyarázni, ezzel is segítve a bizalmi kapcsolatot.

12. Kit tartanak legfőbb konkurenciának?

Lehet, hogy van sejtésünk a választ illetően, de az is előfordulhat, hogy az ügyfél olyan céget említ meg, amire nem is gondoltunk, mert a keresőoptimalizálásban nem állnak magas helyezésen. Ezzel az információval az ügyfél tudtára adhatjuk, hogy ezen a területen kire kell inkább figyelni, hogy jobb helyezést érjünk el.

13. Rendelkeznek egyéb domainnel vagy aldomainnel?

Az ügyféllel való kommunikáció mindenképpen tisztázza, hogy a megbízás szerint hány domainre kell ügyelnünk. Előfordulhat, hogy az ügyfél később kér meg minket, hogy egy másik honlapján végezzük el ugyanazokat a munkákat, mindezt a már meglévő megbízás keretében. Természetesen, ha a megbízás legelején jól definiált a megbízás tárgya, ez csak külön projekt lehet, de mindig akadnak sajátos elgondolással rendelkező ügyfelek.

A pontos információk abban is segítenek, hogy feltérképezzük a cég online jelenlétét, illetve, hogy szeretnék-e az oldalakat kapcsoltan optimalizálni.

14. Van saját fejlesztőjük?

Ha változtatni szeretnénk a honlap struktúráján, amit mi fogunk kezelni és ezt bele is építjük az árba, akkor minden rendben van. De ha csak tanácsadóként bíznak meg, fontos, hogy legyen a cégnek olyan alkalmazottja, aki képes kezelni az újabb rendszereket is.

15. Mennyiben számíthatunk a saját fejlesztőikre, más dolgozókra?

A fejlesztő mellett nem árt informálódnunk az egyéb dolgozókról. Dolgozik a cégnél designer, szövegíró vagy statisztikával foglalkozó ember? Ezzel az információval megkönnyíthetjük a közös munkát és azt is garantáljuk, hogy a rendszer működőképes marad, jelentős beavatkozás nélkül.

16. Szerződtek reklámügynökséggel?

Előnyös, ha a cég reklámügynökséget is alkalmaz, így minőségibb terméket hozhatunk létre. Néhány PR-cég ma már foglalkozik keresőoptimalizálással, de jó, ha a feladatokat megosztjuk és együttműködünk.

17. Milyen CMS-t vettek alapul?

A tartalomkezelő rendszerek ismerete segít az előkészítésnél, gyorsabban és egyszerűbben építhetünk stratégiát, ha tudjuk, hogy mennyire optimalizált a már meglévő megjelenés, mennyire modern és tartalmazza-e a számunkra szükséges funkciókat. Ha nem, érdemes felvetni a fejlesztés lehetőségét.

18. Tervezik megújítani a honlapot?

Ha nem korszerű a honlap, hiába vannak varázslatos optimalizálási képességeink, nem lehet kiemelkedő eredményre számítani. Ebben az esetben javasoljuk az ügyfélnek, hogy újítson, még jobb, ha a megbízás részeként magunkat ajánljuk a feladatra. Érdemes kiemelni, hogy olyan honlapra van szükségük, ami telefonon is tökéletesen megjeleníthető. Még ma is gyakori, hogy olyan régi oldalakkal dolgoznak egyes cégek, amik egyáltalán nincsenek mobilra optimalizálva.

19. Van más országban is irodájuk?

Ezzel a kérdéssel átgondolhatjuk, hogy lokálisan érdemes-e optimalizálni, de akár azt is kipuhatolhatjuk, hogy a többi irodában van-e szükség a tudásunkra.

20. Kell engedélyeztetni a változtatásokat?

Sok kreatív ötlet hasalt már el a jogi folyamatok miatt. Derítsük ki, hogy milyen a cég belső működése és javasoljunk minél nagyobb szabadságot a keresőoptimalizálásnak. Minél kevesebbet kell a jogi procedúrára várni, annál gyorsabban végezhetjük a dolgunkat.

21. Mi a költségvetési keret?

Mindenképpen kérdezzük meg, hogy mennyit szánnak keresőoptimalizálásra! Nem csak a saját gyarapodásunk miatt fontos ez a kérdés, de amennyiben egy cég nem engedheti meg magának, hogy versenyképes stratégiát alakítson ki és folytasson le, nem érdemes optimalizálásba kezdeni, a befektetett pénz nem fog megtérülni.

Kiegészítő kérdések új ügyfelek esetén

22. Mennyire szeretne részt venni a folyamatban?

Fontos tudatni az ügyféllel, hogy számítunk rá az optimalizálási folyamatban, hiszen így halad jól a közös munka, ugyanakkor jó, ha azt is kiderítjük, hogy mennyire dolgozhatunk függetlenül.

23. Milyen alapvető irányelvei vannak a cégnek?

Ha kiemelten fontosak, esetleg szokatlanok az irányelvek, mindenképpen tájékoztassuk a csapatunkat, így elkerülhetőek a kínos esetek, hibák és könnyebben tudunk dolgozni az ügyféllel.

24. Van olyan fogalmazási stílus, amit preferálnak?

Hasonlóan az alapvető irányelvekhez, a stílusról is tájékoztatni kell a csapattagokat az ügyféllel való kommunikáció közben. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a tartalom és stílus összeegyeztethető a céggel és az általuk folytatott tevékenységgel!

25. Vannak a tulajdonukban olyan design-elemek, amiket felhasználhatunk?

Képek, logók, betűstílusok, bármi, amihez hozzá tudunk férni. Nem árt, ha ezeket csatoljuk a cég többi anyagához, így minden csapattag hozzáfér és felhasználhatja a munka során.

26. Vannak olyan partnereik, akik hajlandóak a cégre mutató linkeket elhelyezni?

Lehetséges, hogy a cég olyan kapcsolatokat épített ki megbízható cégekkel, amelyeket fel tudunk használni. Ezzel gyorsan és egyszerűen növelhetjük a helyezésünket.

Az új ügyfelek felkutatásának legfontosabb lépései

Alább azokat a tevékenységeket soroljuk fel, amiket érdemes véghez vinni, amikor az új ügyfeleket vizsgáljuk:

  • végezzünk technikai keresőoptimalizálási felülvizsgálatot
  • olvassunk el néhány cikket, oldalt a honlapjukon
  • teszteljük a vásárlás folyamatot
  • iratkozzunk fel a hírlevélre
  • nézzünk utána a versenytársaknak
  • vizsgáljuk át az alkalmazottakat LinkedInen
  • beszéljünk több emberrel a csapatukból
  • tekintsük át a közösségi média jelenlétüket
  • olvassunk hozzászólásokat és beszéljünk a vásárlókkal
  • állítsunk be figyelmeztetést, hogy lássuk kik és mit beszélnek a cégről

Összegzés

A fenti kérdések célja, hogy megkönnyítse a közös munkát és az ügyféllel való kommunikáció során egyértelművé tegye, hogy mit vár el az ügyfél. Nem alkalmatlankodni próbálunk, csak hatékonyan működni.

Legyünk alaposak és professzionálisak, így az ügyfélnek is kevesebbet kell foglalkoznia az optimalizálással!

Közzététel dátuma: