Sikeres blog – SEO tippek kezdőknek

Pál Zoltán Gábor

Belekezdeni egy blogba könnyű, még az első poszt megírása is sétagalopp. De mi kell ahhoz, hogy egy sikeres blog gazdáivá váljunk és hatalmas követőtábort tudjunk magunkénak?

Sikeres blog – hogyan lehetséges ekkora versenyben?

Csak az Egyesült Államokban 31 millióan blogolnak, egy felmérés szerint a magyar internetezők 7,8 %-a blogol a megkérdezettek közül. Ekkora versenyben nagyon nehéz egy sikeres blog létrehozása, ami kiemelkedik a tömegből és új olvasókat, feliratkozókat vonz. Az érdekes írások mellett azonban arra is figyelni kell, hogy blogunkat megfelelően és megbízhatóan optimalizáljuk a keresőmotorok számára.

Ez a poszt a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás alapjait és az online marketing fogásait mutatja be a bloggerek számára. Akár frissen induló blogról, akár egy már bejáratott oldalról van szó, nem árt leporolni a tudásunkat a témában, ebben segít ez a lista.

Új ötletek, célok kitűzése, kulcsszavak keresése

Hogy találhatunk új ötleteket? Aki rendszeresen blogol, biztos eljutott már arra a pontra, amikor nem talál témát az íráshoz. Szerencsére az ihlet úgy is megtalálhat, ha gyakran keresünk rá a kulcsszavakra a posztjainkban. Íme néhány hasznos lépés az írás elkezdése előtt.

Döntsük el, hogy kinek és milyen céllal írjuk az új posztot

Új olvasókat akarunk megtalálni, esetleg valamiről szeretnénk meggyőzni a már feliratkozott közönséget? Vagy esetleg egy olyan hír megosztására készülünk, ami valószínűleg nagy látogatottságot és megosztást fog generálni? Bármi is legyen a célunk, mindenképpen tudatosítsuk azt, mielőtt írni kezdenénk, így előre meghatározhatjuk milyen arányokra számítunk a feliratkozókat, közösségi megosztásokat és értékesítéseket illetően.

Például a cél lehet a következő:

  • a Google első 10 találatába kerülni a „Legjobb Valentin-napi ajándékötletek” címkével
  • legalább 50 új feliratkozóra szert tenni
  • havonta ezer egyéni látogatót szerezni
  • keresni nagyjából 30 ezer forintot a kapcsolt jutalékokból
  • a közösségi média követést 10%-kal növelni

Ez a lépés nagyon sokat segít abban, hogy egy sikeres blog legyen a végeredmény, mi magunk pedig fejlődjünk az írásban és promócióban.

Keressünk 3-5 olyan kulcskifejezést, amik céljukban hasonlóak a miénkhez

Sok útmutató létezik a kulcsszó kereséshez, ezek legtöbbször az alábbi három lépést ajánlják:

  • írjunk listát a kiinduló kifejezésekből
  • egészítsük ki a listát kulcsszókutatást használva
  • finomítsuk a listát a versenytársak felkutatásával

Egyszerűnek tűnik, igaz? Szinte már érezzük a sikeres blog közelségét… Sajnos azonban ennél valamivel bonyolultabb a dolog. Manapság a keresőmotorok egyre inkább követik a szemantikai keresést, vagyis a jelentést keresik a szövegben, nem a nyelvtani összetevőket. Korunk felhasználói más kérdésekre keresnek rá, például néhány éve a keresőbe írtuk, ha a legközelebbi pizzázóra voltunk kíváncsiak, ma viszont erre hang-vezérelt alkalmazások állnak rendelkezésünkre.

Hogyan találhatunk olyan kifejezéseket, amik jelentésükben a legközelebb állnak a céljainkhoz? Több program is létezik, ami segíthet ebben, az egyik ezek közül a RankTracker.

Tegyük fel, hogy az új posztban arról szeretnénk írni, hogy hogy érdemes új ingatlant venni. A RankTrackerben kiválaszthatjuk a „Kulcsszó keresése” funkciót, itt válasszuk az „Ajánlás” lehetőséget, válasszuk ki a Google AdWords Keyword Planner-t és írjuk be a választott kulcs kifejezést, ebben az esetben „hogyan válasszunk új ingatlant?”.

Miután a RankTracker összegyűjti a lehetséges kulcsszó ötleteket, összerendezi őket egy csoportba. Ez alapján máris inspirálódhatunk a poszt címét illetően, például adhatjuk a „Az új ingatlan jó befektetés?” vagy a „Mit kérdezzünk, ha érdeklődünk egy lakás iránt?” címet.

Ha nem találtunk jó ötletet a keresés alapján, csak nyomjuk meg újra az „Ajánlás” gombot és válasszunk más keresési lehetőséget, például kapcsolódó keresések vagy Google Autocomplete. Válasszuk azokat a kulcsszavakat, amik a leginkább kötődnek a leendő poszt témájához és adjuk őket hozzá a már meglévő kulcsszavakhoz. Ha ez kész, jöhet a következő lépés.

Ellenőrizzük a kulcsszó által generált forgalmat és a versenyképességét</h2

Mostanra már sok kulcsszó ötlet összejött, de hogy válasszuk ki azt a néhányat, ami majd a posztban is szerepelni fog? Meg kell vizsgálnunk, hogy mely szavak hozzák majd a legjobb eredményeket.

Tehát a következőket kell figyelembe venni:

  • a szóra való keresés mennyisége
  • versenyképesség
  • kulcsszó bonyolultsága

Azok a kulcsszavak a legmegfelelőbbek számunkra, amikre sokszor keresnek és alacsony vagy közepes a konkurenciája. Ha ez megvan, meg kell vizsgálnunk, hogy mennyire nehézkes jó helyezést elérni a keresésekben ezzel a kulcsszóval.

A RankTracker-ben ezt úgy tehetjük meg, ha kiválasztjuk a „Target Keywords” funkciót, majd azon belül a Keyword Map-ra megyünk, ahova a lehetséges kulcsszavakat gyűjtöttük. Itt válasszuk ki a vizsgálni kívánt kulcsszót és klikkeljünk a „Keyword Difficulty” lehetőségre.

A kulcsszó mellett meg fog jelenni egy érték, ami a nehézségét jelzi. Minél keresettebb egy kulcsszó, annál nehezebb jó helyezést elérni vele a keresőkben. Az érték alatt látjuk az első tíz oldalt a lekérdezésben, ahol a kulcsszó szerepel, ez olyan értékeket mutat meg nekünk, mint a közösségi média követést, a honlapon belüli optimalizálási értéket stb. Ezeket az értékeket érdemes áttekinteni és elfogultság nélkül átgondolni, milyen helyezésre számítunk, majd ahhoz választani egy kulcsszót.

Válasszunk érdekes témát a poszthoz

Ha nem tudjuk eldönteni, hogy milyen bejegyzést írjunk, érdemes észben tartani, hogy a legnépszerűbb posztok valamilyen kérdést válaszolnak meg, valamilyen számozott listát tartalmaznak, vagy útmutatók valamilyen témában, akár egy lépésről-lépésre videó formájában.

Nem árthat, ha körbenézünk a konkurencia hasonló bejegyzései között, hogy olyasmit tudjunk írni, ami újat mond az olvasóknak.

Ha végképp elakadtunk, jó ötlet lehet átnézni a kommentszekciót vagy akár közvetlenül megkérdezni a követőinket valamelyik közösségi oldalon, hogy miről olvasnának szívesen, a lényeg, hogy valami relevánsat és frisset írjunk.

Többféle tartalomban gondolkodjunk

A sikeres blog érdekében érdemes minél több típusú tartalmat megjeleníteni a posztban, hiszen az fenntartja az olvasó figyelmét és változatosabbá teszi a bejegyzést. A legjobban használható tartalmak a szöveg mellett a képek, videók, grafikonok és infografikák. A másik dolog, amire érdemes figyelni, hogy hasznos linkeket rakjunk a szövegbe, ami megbízhatóvá teszi a blogunkat a felhasználók számára és akár más blogok is idézhetnek belőle.

Tegyük a bejegyzést átláthatóvá

Ha elkészült a tartalom, érdemes friss szemmel átnézni a bejegyzést. Könnyen átlátható és olvasható lett a posztunk? Ha nem, a következőket érdemes tenni:

törjük meg a szövegfolyamot albekezdésekkel
adjunk a szöveghez listaszerű felsorolásokat
emeljük ki a lényeges részeket
Ezek a lépések könnyebben kereshetővé teszik a blogot, mivel a keresőmotorok nem csak kifejezéseket, de a felhasználók által az oldalon eltöltött időt is megfigyelik.

Optimalizáljuk a honlapon belüli elemeket

Az általunk kiválasztott elsődleges kulcsszó mindenképpen szerepeljen a címben, a bevezetőben és akár az URL-ben is! A többi kulcsszót használhatjuk például:

  • tartalomban
  • meta-leírásban
  • képaláírásban
  • alcímekben

Nincs kőbe vésett törvény arról, hogy hány kulcsszót érdemes használni, de arra érdemes figyelni, hogy ne tegyük a bejegyzést túloptimalizálttá, mert a Google ezt büntetheti.

Ahhoz, hogy megállapítsuk a legmegfelelőbb arányt, a legbiztonságosabb módszer, ha megvizsgáljuk a versenytársak hasonló kulcsszavainak előfordulását. Ezt megtehetjük úgy is, ha egyenként rákattintunk a keresőben megjelenő linkekre és a böngésző szókeresőjével ellenőrizzük az adott oldalt, vagy automatikusan egy programmal, például a Website Auditorral. Az adatok alapján leszűrhetjük, hogy körülbelül hányszor érdemes a kulcsszavakat használnunk, hogy elérjük a kívánt hatást.

Olvassuk újra a bejegyzést

Ez triviálisnak tűnhet, de nagyon fontos, hogy ellenőrizzük a poszt tartalmát, mielőtt posztoljuk, a figyelmetlenségek, elütések könnyen a honlap megbízható képének rovására mennek és így akadályokat gördítenek a sikeres blog útjába.

A 3 legfontosabb dolog, amit ellenőriznünk kell:

  • helyesírás
  • nyelvhelyesség
  • következetesség

Győződjünk meg róla, hogy a poszt telefonon is olvasható

A Google egyre jobban figyel arra, hogy a honlapok, blogok telefonon is jól olvashatóak legyenek, nem véletlenül. Mivel az internetes forgalom majdnem 60%-át a mobilos felhasználók teszik ki, ezért a Google úgy döntött, hogy a keresési eredmények helyezéseit is ehhez igazítja, még azokat a találatokat is, amik egyébként asztali számítógépre optimalizáltak.

A telefonon is jól olvasható blog a helyezésnek is jót tesz és nem utolsó sorban a felhasználó számára is kellemesebb, ha könnyen kezelhető a felület, hiszen szívesebben tér vissza a blogunkra.

Tervezzük meg az elérés mértékét és a link kiépítést

A bejegyzés élesítése után jön az igazán nagy kihívás, annak biztosítása, hogy a posztunk olyan hatást váltson ki, amilyet elterveztünk, közelebb kerülve ezzel a sikeres blog létrehozásához. Ahhoz, hogy a posztot megosszák a közösségi oldalakon vagy más blogok hivatkozzanak rá, fontos az alábbi lépések megfontolása.

1. Tegyük a bejegyzést könnyen megoszthatóvá

Először is a közösségi médiára mutató gombokat tegyük jól látható helyre és mindenképpen legyenek nagyok! Mindenképpen kérjük meg az olvasókat, hogy osszák meg a bejegyzést és írják meg a véleményüket a hozzászólásokban. De hova érdemes raknunk a megosztó gombokat ahhoz, hogy hatásosak legyenek?

Alapvetően az alábbi irányelveket érdemes követni:

  • szembetűnő helyet válasszunk az oldalon
  • a gomb az oldal tetejéhez közel eső helyen legyen
  • a megosztani kívánt tartalomhoz közel helyezkedjen el
  • figyeljünk a navigációra az oldalon
  • lehetőleg ne a láblécen helyezzük el a gombot
  • a gomb ne a hajtás után szerepeljen

Arra is érdemes figyelni, hogy a felhasználók kerülik azoknak a tartalmaknak a megosztását, aminek nullához közeli megosztása van. Ezt elkerülendő, választhatunk olyan megosztási gombot, amin nincs számláló, hogy az olvasók nagyobb magabiztossággal adják tovább a tartalmat, ezzel nagyobb forgalmat generálva.

2. Osszuk meg a posztot a közösségi oldalakon és közösségi megosztó oldalakon

A Facebook, Twitter vagy Pinterest fiók az elsődleges tájékoztatási forma sok blog esetében, érdemes kihasználni! Ha igazán eredményesek akarunk lenni, adhatunk a különböző felületeken picit eltérő bevezetőket, ezzel is segítve a keresőoptimalizálást.

A legnépszerűbb közösségi oldalakon kívül megoszthatjuk a bejegyzést a közösségi megosztó oldalakon, például:

  • Reddit
  • Tumblr
  • Stumbleupon
  • Digg
  • Blogengage.com

Ha a blog témája specifikusabb, jól körülhatárolható réteg számára érdekes, jó ötlet lehet egy olyan program lefuttatása, ami a releváns oldalakat gyűjti össze, például a LinkAssitant. Elég beírni a kulcsszavakat és a program összegyűjti azokat az oldalakat, amik hasonló témát dolgoznak fel, így a bejegyzés targetáltan ahhoz a közönséghez jut el, ami a leginkább érdeklődhet a blog iránt.

Helyezzünk el a régebbi bejegyzésekre mutató linkeket

Ha írtunk már hasonló témában, de például más megközelítésben az aktuális témáról, érdemes a régi posztra mutató linket helyezni a bejegyzésbe. Ez minden szempontból hasznos számunkra, hiszen ha új felhasználó jár az oldalunkon, akkor még jobban elmélyedhet az eddigi posztokban, a keresők pedig gyorsabban sorolják be az új posztot.

Keressünk fel a témát befolyásoló embereket

Ha a posztban szerepel egy személy, cég vagy médium, érdemes közölni velük, hogy megemlítettük őket. Többféleképpen kereshetjük fel őket:

  • ha már kommunikáltunk velük, e-mail útján a legegyszerűbb. Nem kell megkérni őket, hogy osszák meg a posztot, elég ismertetni velük a helyzetet
  • említsük meg őket egy tweet-ben a @-t használva
  • említsük meg őket egy Google+ bejegyzésben

Mivel értesültek a posztról, nagy eséllyel meg is osztják majd azt.

Egy másik lehetőség, hogy létrehozunk egy új értesítést az új bejegyzésről, így láthatjuk, hogy kik beszélnek róla, osztják meg és mindezt hol teszik. Ezzel a módszerrel figyelhetjük, hogy kik azok, akik gyakran megfordulnak a blogunkon és kapcsolatba léphetünk velük. Azt is láthatjuk így, hogy a már meglévő olvasók mennyire aktívak az új bejegyzést illetően és leszűrhetjük, hogy az érdeklődésük növekedett vagy csökkent, így a jövőben erre is figyelhetünk és nem veszítünk régi felhasználókat az újak kárára.

MI AZ A 12 HIBA, AMIT EGY KEZDŐ BLOGGER LEGGYAKRABBAN ELKÖVET?

A blogolással kapcsolatos könnyelmű előítéletek valószínűleg arra a súlyos félreértésre vezethetőek vissza, miszerint ha valamit meg tudunk csinálni, azt el is tudjuk magyarázni. Logikusan hangzik, de fatális tévedés. Próbáljuk csak szabatosan, érthető és élvezhető formában megfogalmazni, hogyan kell csettinteni. Ugye nem is olyan egyszerű? Tetszőleges szakterületen blogot vezetni valójában olyan, mintha egy kisgyermeknek akarnánk SMS-ben elmagyarázni a cipőfűzés mesterségét. Nem lehetetlen, de állapodjunk meg annyiban, hogy nem is könnyű. Szerencsére akárcsak a cipőfűzés, ez is tanulható. Íme a kezdő bloggerek 12 hibája.

1: A keretek hiánya

A kezdeti hév mindenkit elragad. Az ilyenkor meginduló ötletlavina számos jó ötlettel áraszthatja el az embert, így könnyen irányt tévesztünk. Egy jó ötlet még nem feltétlenül szolgálja eredetileg meghatározott célkitűzéseinket. Épp ezért fontos már az elején eldönteni, pontosan milyen kereteket között akarunk dolgozni, milyen formátumok segítik vállalkozásunkat. A későbbiekben pedig ezek alá rendelni szárnyaló kreativitásunkat.

2: Hangnemtévesztés

Minden kétséget kizáróan Eukleidészi pontossággal is megfogalmazhatjuk a cipőfűzés lépéseit. Ez kiváló megoldás, ha az iroda másik felében ülő három szakember számára indítottunk blogot. Ha azonban mégis szélesebb közönségre szeretnénk szert tenni, hangnemünket, szókészletünket és általában szövegvezetésünket valahol a precíz szakmaiság és valamivel profánabb hétköznapi nyelvezet között kell tartanunk. Ezt a középutat amúgy könnyen megtaláljuk, ha valóban kommunikálunk laikus érdeklődőkkel, felmérjük pontosan meddig terjed tudásuk, mit tekinthetünk alapvető ismeretnek, honnan érdemes kiindulni.

3: A fűzfapoéta esete

Írni többé-kevésbé mindenki tud, a többé vagy kevésbé felismerésére viszont már kevesen képesek, kiváltképp ha saját munkájukról van szó. Épp ezért céges blogunk virtuális hasábjain inkább ne engedjük szabadjára a középiskola végén elfojtott irodalmi ambícióinkat. Nagyon valószínű, hogy a kedves olvasó nem Hemingway második eljövetele, de még ha az is, a kifejezetten üzleti célok elérésére szánt blog nem feltétlenül az a felület ahol az ilyesmi megtérül. Komoly fegyvertény, ha egy bejegyzés egészséges mértékben reflektál személyiségünkre, de ne üljünk fordítva a lóra: tartsuk szem előtt, hogy miért olvasnak minket.

4: Fókusz nélküli tartalom

Bármit is írunk, valamiről és valakinek írunk. Ha blogot írunk, a következőkkel kell számolnunk: a közönségünk konkrét, könnyen adaptálható információt keres, és nem fog egy cikk elolvasására 4 percnél többet szánni. Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy ha bejegyzésünk tartalmát nem tudjuk egy pár soros bekezdésben meghatározni, inkább el se kezdjük.

Másfelől közelítve viszont kerüljük azokat a nagyvonalú irományokat, melyek komplett iparágak és világrendek működését próbálják háromezer karakterbe sűríteni. Szerencsésebb inkább szerényebb, de belátható témákat választani, melyek feldolgozásának gyakorlati haszna elérhető távolságban van.

5: Céltalan ötletbörze

Az írás kiváló eszköze a gondolkodásnak. Egy jó ötlet leírása, görgetése sokat segíthet a kreatív folyamatokban, de közel sem kívánatos végeredmény. Bejegyzéseinknek nem gondolkodásunk folyamatát kell tükröznie, hanem egy jól körülhatárolt témakörre kell reflektálnia, lehetőleg úgy, hogy az mások számára könnyen megközelíthető legyen. Ha fejben vagy írásban, de már kigondoltuk a témát, mindenképp érdemes vázlatot írni, ezzel felállítva egy kívülről is értelmezhető narratívát szövegünknek.

6: Konkrétumok hiánya

Tagadhatatlanul több munkát igényel, de fontos hogy helyenként konkrét adatokra, számokra hivatkozzunk fejtegetésünkben. Ez az olvasó számára a bizonytalan meditáció szintjéről a számon kérhető tények talajára helyezi irományunkat. Manapság már igazán nem megerőltető mutatvány néhány statisztikát vagy tanulmányt előteremteni az internet rengetegéből, éljünk a lehetőséggel!

7: Plagizálás

Ezt elég röviden össze tudjuk foglalni: NE!

Azonfelül, hogy mind a felhasználók szemében, mind általánosságban nézve kevés visszataszítóbb és visszásabb dolog akad, mint mások szellemi termékének meglovasítása, a Google is bünteti. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy értékesnek ítélt bejegyzést, cikket, képet ne lehetne átemelni, ha becsületesen lehivatkozzuk az eredeti forrást, vagy saját keretek között fel- / átdolgozni. Egyszerűen megfogalmazva, ha komoly munkát végeztünk vele, és saját értéket adunk hozzá, az már nem plágium. Fontos, hogy 1:1-ben ne emeljünk át anyagokat.

8: Ha még a szerző sem olvassa el…

Hogy a költőt idézzük: “akkor van vége, amikor vége van”. Az írás nem ilyen. Egy becsületes szöveg akkor tekinthető késznek, ha megírását követően kellő időt szántunk átolvasására, elütések, félrefogalmazások javítására. Kétféle ember van: aki hibázik, illetve aki hibázik, majd helyrehozza. Ha egy mód van rá, tartozzunk az utóbbiak körébe!

9: A soha el nem készülő bejegyzések esete

Az előbbiek inverze, ha nem tudjuk befejezni bejegyzésünk csiszolását. A kezdő bloggerek már valószínűleg szenvedtek hasonló kórságtól, de most szállítjuk a megoldást: nem lehet befejezni. Abban az értelemben legalábbis biztosan nem, ahogy egy jégkrém végére lehet érni. A világon nem létezik olyan szöveg, amit ne lehetne még tökéletesíteni, folytatni, csinosítani. Ebből adódik, hogy csak azért létezhetnek mégis bejegyzések, cikkek és könyvek, mert alkotójuk egy korai pillanatban engedte útjára alkotását.

Nehéz volna egy vegytiszta pontot meghatározni, mikor érdemes felhagyni a polírozással, ezért inkább azt javasoljuk, hogy mindenki saját képességei és belátása szerint szabjon magának egy időbeli korlátot, amin felül már egyszerűen nem éri meg a szöszmötölés.

10: Akadozó tartalomfolyam

Kétszer ad, aki folyamatosan ad. Próbáljunk meg valamilyen strukturált beosztás alapján, kiegyensúlyozott módon tartalmat szolgáltatni. Ha ez heti három bejegyzés, akkor heti három, de tartsuk magunkat hozzá. Ha lojális közönséget akarunk, lojális tartalomszolgáltatást kell vállalnunk. Használjunk naptárat, tervezzük meg előre milyen bejegyzéseket akarunk közreadni a következő pár hétben, így saját időbeosztásunkat is segítjük.

11: Fától az erdőt

Fontos, hogy megfelelő mércék alapján értékeljük blogunk sikereit. Kezdő bloggerek gyakran esnek pánikba, amikor pár nap vagy hét után megtorpanni látják növekedésüket. Ez természetes. A helyes perspektíva, ha az exponenciálisan növekedő organikus növekedésre koncentrálunk, és kivárjuk amíg a keresőmotorok megteszik a dolgukat. Ez persze türelem kérdése is, de sokat segíthetünk magunkon, ha olyan “örökzöld” bejegyzéseket készítünk, melyek hosszútávon is megállják a helyüket, jó minőségűek, így idővel elérésünk jelentős részéért is felelősek lehetnek.

12: Kiaknázatlan lehetőségek

Ne felejtsük el miért kezdtük el. Hiába értünk el terebélyes közönséget, ha végül nem tudtuk őket céljainknak megfelelő irányba terelni. Ha konverziót is akarunk, vegyük rá közönségünket hírlevél feliratkozásra, ajánlhatunk exkluzív tartalmat és egyéb kiváltságokat. Ha szorgosan építjük adatbázisunkat, egyfelől karnyújtásnyira kerülnek a potenciális vásárlók, másfelől többet tudhatunk meg célközönségünk összetételéről.

ÖSSZEGZÉS

A fenti lépések követésével persze nem garantálható azonnal egy sikeres blog, de a legfontosabb, hogy rájöjjünk, milyen módszerek működnek jól a mi blogunknál és a mi követőinknél. Még ennek a tudásnak a birtokában is lehetséges, hogy az optimalizálás hosszú folyamat lesz, sok-sok bejegyzéssel.

A legfontosabb viszont, hogy ne féljünk újítani és mindig elemezzük a kialakult helyzetet és az értékeket. Ha mindez megvan, már csak azt kell figyelni, ahogy a megosztások és hivatkozások növekednek!