Sikeres blog – SEO tippek kezdőknek

Belekezdeni egy blogba könnyű, még az első poszt megírása is sétagalopp. De mi kell ahhoz, hogy egy sikeres blog gazdáivá váljunk és hatalmas követőtábort tudjunk magunkénak?

Sikeres blog – hogyan lehetséges ekkora versenyben?

Csak az Egyesült Államokban 31 millióan blogolnak, egy felmérés szerint a magyar internetezők 7,8 %-a blogol a megkérdezettek közül. Ekkora versenyben nagyon nehéz egy sikeres blog létrehozása, ami kiemelkedik a tömegből és új olvasókat, feliratkozókat vonz. Az érdekes írások mellett azonban arra is figyelni kell, hogy blogunkat megfelelően és megbízhatóan optimalizáljuk a keresőmotorok számára.

Ez a poszt a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás alapjait és az online marketing fogásait mutatja be a bloggerek számára. Akár frissen induló blogról, akár egy már bejáratott oldalról van szó, nem árt leporolni a tudásunkat a témában, ebben segít ez a lista.

Új ötletek, célok kitűzése, kulcsszavak keresése

Hogy találhatunk új ötleteket? Aki rendszeresen blogol, biztos eljutott már arra a pontra, amikor nem talál témát az íráshoz. Szerencsére az ihlet úgy is megtalálhat, ha gyakran keresünk rá a kulcsszavakra a posztjainkban. Íme néhány hasznos lépés az írás elkezdése előtt.

Döntsük el, hogy kinek és milyen céllal írjuk az új posztot

Új olvasókat akarunk megtalálni, esetleg valamiről szeretnénk meggyőzni a már feliratkozott közönséget? Vagy esetleg egy olyan hír megosztására készülünk, ami valószínűleg nagy látogatottságot és megosztást fog generálni? Bármi is legyen a célunk, mindenképpen tudatosítsuk azt, mielőtt írni kezdenénk, így előre meghatározhatjuk milyen arányokra számítunk a feliratkozókat, közösségi megosztásokat és értékesítéseket illetően.

Például a cél lehet a következő:

  • a Google első 10 találatába kerülni a „Legjobb Valentin-napi ajándékötletek” címkével
  • legalább 50 új feliratkozóra szert tenni
  • havonta ezer egyéni látogatót szerezni
  • keresni nagyjából 30 ezer forintot a kapcsolt jutalékokból
  • a közösségi média követést 10%-kal növelni

Ez a lépés nagyon sokat segít abban, hogy egy sikeres blog legyen a végeredmény, mi magunk pedig fejlődjünk az írásban és promócióban.

Keressünk 3-5 olyan kulcskifejezést, amik céljukban hasonlóak a miénkhez

Sok útmutató létezik a kulcsszó kereséshez, ezek legtöbbször az alábbi három lépést ajánlják:

  • írjunk listát a kiinduló kifejezésekből
  • egészítsük ki a listát kulcsszókutatást használva
  • finomítsuk a listát a versenytársak felkutatásával

Egyszerűnek tűnik, igaz? Szinte már érezzük a sikeres blog közelségét… Sajnos azonban ennél valamivel bonyolultabb a dolog. Manapság a keresőmotorok egyre inkább követik a szemantikai keresést, vagyis a jelentést keresik a szövegben, nem a nyelvtani összetevőket. Korunk felhasználói más kérdésekre keresnek rá, például néhány éve a keresőbe írtuk, ha a legközelebbi pizzázóra voltunk kíváncsiak, ma viszont erre hang-vezérelt alkalmazások állnak rendelkezésünkre.

Hogyan találhatunk olyan kifejezéseket, amik jelentésükben a legközelebb állnak a céljainkhoz? Több program is létezik, ami segíthet ebben, az egyik ezek közül a RankTracker.

Tegyük fel, hogy az új posztban arról szeretnénk írni, hogy hogy érdemes új ingatlant venni. A RankTrackerben kiválaszthatjuk a „Kulcsszó keresése” funkciót, itt válasszuk az „Ajánlás” lehetőséget, válasszuk ki a Google AdWords Keyword Planner-t és írjuk be a választott kulcs kifejezést, ebben az esetben „hogyan válasszunk új ingatlant?”.

Miután a RankTracker összegyűjti a lehetséges kulcsszó ötleteket, összerendezi őket egy csoportba. Ez alapján máris inspirálódhatunk a poszt címét illetően, például adhatjuk a „Az új ingatlan jó befektetés?” vagy a „Mit kérdezzünk, ha érdeklődünk egy lakás iránt?” címet.

sikeres blog-1

Ha nem találtunk jó ötletet a keresés alapján, csak nyomjuk meg újra az „Ajánlás” gombot és válasszunk más keresési lehetőséget, például kapcsolódó keresések vagy Google Autocomplete. Válasszuk azokat a kulcsszavakat, amik a leginkább kötődnek a leendő poszt témájához és adjuk őket hozzá a már meglévő kulcsszavakhoz. Ha ez kész, jöhet a következő lépés.

Ellenőrizzük a kulcsszó által generált forgalmat és a versenyképességét</h2

Mostanra már sok kulcsszó ötlet összejött, de hogy válasszuk ki azt a néhányat, ami majd a posztban is szerepelni fog? Meg kell vizsgálnunk, hogy mely szavak hozzák majd a legjobb eredményeket.

Tehát a következőket kell figyelembe venni:

  • a szóra való keresés mennyisége
  • versenyképesség
  • kulcsszó bonyolultsága

Azok a kulcsszavak a legmegfelelőbbek számunkra, amikre sokszor keresnek és alacsony vagy közepes a konkurenciája. Ha ez megvan, meg kell vizsgálnunk, hogy mennyire nehézkes jó helyezést elérni a keresésekben ezzel a kulcsszóval.

A RankTracker-ben ezt úgy tehetjük meg, ha kiválasztjuk a „Target Keywords” funkciót, majd azon belül a Keyword Map-ra megyünk, ahova a lehetséges kulcsszavakat gyűjtöttük. Itt válasszuk ki a vizsgálni kívánt kulcsszót és klikkeljünk a „Keyword Difficulty” lehetőségre.

sikeres blog-2

A kulcsszó mellett meg fog jelenni egy érték, ami a nehézségét jelzi. Minél keresettebb egy kulcsszó, annál nehezebb jó helyezést elérni vele a keresőkben. Az érték alatt látjuk az első tíz oldalt a lekérdezésben, ahol a kulcsszó szerepel, ez olyan értékeket mutat meg nekünk, mint a közösségi média követést, a honlapon belüli optimalizálási értéket stb. Ezeket az értékeket érdemes áttekinteni és elfogultság nélkül átgondolni, milyen helyezésre számítunk, majd ahhoz választani egy kulcsszót.

Válasszunk érdekes témát a poszthoz

Ha nem tudjuk eldönteni, hogy milyen bejegyzést írjunk, érdemes észben tartani, hogy a legnépszerűbb posztok valamilyen kérdést válaszolnak meg, valamilyen számozott listát tartalmaznak, vagy útmutatók valamilyen témában, akár egy lépésről-lépésre videó formájában.

Nem árthat, ha körbenézünk a konkurencia hasonló bejegyzései között, hogy olyasmit tudjunk írni, ami újat mond az olvasóknak.

Ha végképp elakadtunk, jó ötlet lehet átnézni a kommentszekciót vagy akár közvetlenül megkérdezni a követőinket valamelyik közösségi oldalon, hogy miről olvasnának szívesen, a lényeg, hogy valami relevánsat és frisset írjunk.

Többféle tartalomban gondolkodjunk

A sikeres blog érdekében érdemes minél több típusú tartalmat megjeleníteni a posztban, hiszen az fenntartja az olvasó figyelmét és változatosabbá teszi a bejegyzést. A legjobban használható tartalmak a szöveg mellett a képek, videók, grafikonok és infografikák. A másik dolog, amire érdemes figyelni, hogy hasznos linkeket rakjunk a szövegbe, ami megbízhatóvá teszi a blogunkat a felhasználók számára és akár más blogok is idézhetnek belőle.

Tegyük a bejegyzést átláthatóvá

Ha elkészült a tartalom, érdemes friss szemmel átnézni a bejegyzést. Könnyen átlátható és olvasható lett a posztunk? Ha nem, a következőket érdemes tenni:

törjük meg a szövegfolyamot albekezdésekkel
adjunk a szöveghez listaszerű felsorolásokat
emeljük ki a lényeges részeket
Ezek a lépések könnyebben kereshetővé teszik a blogot, mivel a keresőmotorok nem csak kifejezéseket, de a felhasználók által az oldalon eltöltött időt is megfigyelik.

Optimalizáljuk a honlapon belüli elemeket

Az általunk kiválasztott elsődleges kulcsszó mindenképpen szerepeljen a címben, a bevezetőben és akár az URL-ben is! A többi kulcsszót használhatjuk például:

  • tartalomban
  • meta-leírásban
  • képaláírásban
  • alcímekben

Nincs kőbe vésett törvény arról, hogy hány kulcsszót érdemes használni, de arra érdemes figyelni, hogy ne tegyük a bejegyzést túloptimalizálttá, mert a Google ezt büntetheti.

Ahhoz, hogy megállapítsuk a legmegfelelőbb arányt, a legbiztonságosabb módszer, ha megvizsgáljuk a versenytársak hasonló kulcsszavainak előfordulását. Ezt megtehetjük úgy is, ha egyenként rákattintunk a keresőben megjelenő linkekre és a böngésző szókeresőjével ellenőrizzük az adott oldalt, vagy automatikusan egy programmal, például a Website Auditorral. Az adatok alapján leszűrhetjük, hogy körülbelül hányszor érdemes a kulcsszavakat használnunk, hogy elérjük a kívánt hatást.

Olvassuk újra a bejegyzést

Ez triviálisnak tűnhet, de nagyon fontos, hogy ellenőrizzük a poszt tartalmát, mielőtt posztoljuk, a figyelmetlenségek, elütések könnyen a honlap megbízható képének rovására mennek és így akadályokat gördítenek a sikeres blog útjába.

A 3 legfontosabb dolog, amit ellenőriznünk kell:

  • helyesírás
  • nyelvhelyesség
  • következetesség

Győződjünk meg róla, hogy a poszt telefonon is olvasható

A Google egyre jobban figyel arra, hogy a honlapok, blogok telefonon is jól olvashatóak legyenek, nem véletlenül. Mivel az internetes forgalom majdnem 60%-át a mobilos felhasználók teszik ki, ezért a Google úgy döntött, hogy a keresési eredmények helyezéseit is ehhez igazítja, még azokat a találatokat is, amik egyébként asztali számítógépre optimalizáltak.

A telefonon is jól olvasható blog a helyezésnek is jót tesz és nem utolsó sorban a felhasználó számára is kellemesebb, ha könnyen kezelhető a felület, hiszen szívesebben tér vissza a blogunkra.

Tervezzük meg az elérés mértékét és a link kiépítést

A bejegyzés élesítése után jön az igazán nagy kihívás, annak biztosítása, hogy a posztunk olyan hatást váltson ki, amilyet elterveztünk, közelebb kerülve ezzel a sikeres blog létrehozásához. Ahhoz, hogy a posztot megosszák a közösségi oldalakon vagy más blogok hivatkozzanak rá, fontos az alábbi lépések megfontolása.

1. Tegyük a bejegyzést könnyen megoszthatóvá

Először is a közösségi médiára mutató gombokat tegyük jól látható helyre és mindenképpen legyenek nagyok! Mindenképpen kérjük meg az olvasókat, hogy osszák meg a bejegyzést és írják meg a véleményüket a hozzászólásokban. De hova érdemes raknunk a megosztó gombokat ahhoz, hogy hatásosak legyenek?

Alapvetően az alábbi irányelveket érdemes követni:

  • szembetűnő helyet válasszunk az oldalon
  • a gomb az oldal tetejéhez közel eső helyen legyen
  • a megosztani kívánt tartalomhoz közel helyezkedjen el
  • figyeljünk a navigációra az oldalon
  • lehetőleg ne a láblécen helyezzük el a gombot
  • a gomb ne a hajtás után szerepeljen

Arra is érdemes figyelni, hogy a felhasználók kerülik azoknak a tartalmaknak a megosztását, aminek nullához közeli megosztása van. Ezt elkerülendő, választhatunk olyan megosztási gombot, amin nincs számláló, hogy az olvasók nagyobb magabiztossággal adják tovább a tartalmat, ezzel nagyobb forgalmat generálva.

2. Osszuk meg a posztot a közösségi oldalakon és közösségi megosztó oldalakon

A Facebook, Twitter vagy Pinterest fiók az elsődleges tájékoztatási forma sok blog esetében, érdemes kihasználni! Ha igazán eredményesek akarunk lenni, adhatunk a különböző felületeken picit eltérő bevezetőket, ezzel is segítve a keresőoptimalizálást.

A legnépszerűbb közösségi oldalakon kívül megoszthatjuk a bejegyzést a közösségi megosztó oldalakon, például:

  • Reddit
  • Tumblr
  • Stumbleupon
  • Digg
  • Blogengage.com

Ha a blog témája specifikusabb, jól körülhatárolható réteg számára érdekes, jó ötlet lehet egy olyan program lefuttatása, ami a releváns oldalakat gyűjti össze, például a LinkAssitant. Elég beírni a kulcsszavakat és a program összegyűjti azokat az oldalakat, amik hasonló témát dolgoznak fel, így a bejegyzés targetáltan ahhoz a közönséghez jut el, ami a leginkább érdeklődhet a blog iránt.

Helyezzünk el a régebbi bejegyzésekre mutató linkeket

Ha írtunk már hasonló témában, de például más megközelítésben az aktuális témáról, érdemes a régi posztra mutató linket helyezni a bejegyzésbe. Ez minden szempontból hasznos számunkra, hiszen ha új felhasználó jár az oldalunkon, akkor még jobban elmélyedhet az eddigi posztokban, a keresők pedig gyorsabban sorolják be az új posztot.

Keressünk fel a témát befolyásoló embereket

Ha a posztban szerepel egy személy, cég vagy médium, érdemes közölni velük, hogy megemlítettük őket. Többféleképpen kereshetjük fel őket:

  • ha már kommunikáltunk velük, e-mail útján a legegyszerűbb. Nem kell megkérni őket, hogy osszák meg a posztot, elég ismertetni velük a helyzetet
  • említsük meg őket egy tweet-ben a @-t használva
  • említsük meg őket egy Google+ bejegyzésben

Mivel értesültek a posztról, nagy eséllyel meg is osztják majd azt.

Egy másik lehetőség, hogy létrehozunk egy új értesítést az új bejegyzésről, így láthatjuk, hogy kik beszélnek róla, osztják meg és mindezt hol teszik. Ezzel a módszerrel figyelhetjük, hogy kik azok, akik gyakran megfordulnak a blogunkon és kapcsolatba léphetünk velük. Azt is láthatjuk így, hogy a már meglévő olvasók mennyire aktívak az új bejegyzést illetően és leszűrhetjük, hogy az érdeklődésük növekedett vagy csökkent, így a jövőben erre is figyelhetünk és nem veszítünk régi felhasználókat az újak kárára.

Összegzés

A fenti lépések követésével persze nem garantálható azonnal egy sikeres blog, de a legfontosabb, hogy rájöjjünk, milyen módszerek működnek jól a mi blogunknál és a mi követőinknél. Még ennek a tudásnak a birtokában is lehetséges, hogy az optimalizálás hosszú folyamat lesz, sok-sok bejegyzéssel.

A legfontosabb viszont, hogy ne féljünk újítani és mindig elemezzük a kialakult helyzetet és az értékeket. Ha mindez megvan, már csak azt kell figyelni, ahogy a megosztások és hivatkozások növekednek!

Közzététel dátuma: