Hogyan befolyásolja a koronavírus a SEO-t?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Miközben a “Tesco házhoz szállítás” és az “Auchan házhoz szállítás” kifejezés a napokban oly népszerű a Google-ben, rengeteg nemzetközi és hazai esettanulmány foglalkozik a koronavírus és az e-kereskedelem, valamint a vállalkozások bonyolult viszonyával. Lehet, hogy észrevetted, hogy jó néhányan parkolópályára rakják a napokban a PPC- hirdetéseket, a SEO-t és a linképítést (na és persze a marketinget). De vajon jól teszik-e? 

Bosszantó. Apró. És nagyon nem hiányzott: ez a COVID-19. Valószínűleg te is fájdalmat érzel miatta. Az életed valamely kis szegmensét egészen biztosan érinti.

Még a hirdetések tájképe is gyakorlatilag egyik napról a másikra megváltozott a COVID-19 terjedésével (vagy inkább az azzal összefüggő intézkedésekkel). A koronavírus befolyásolja a SEO mutatóit is. Mennyire? Mit látsz az üzleti horizonton?

 A válasz, mint mindig az: “attól függ”. 

Az új koronavírus, vagy más néven a COVID-19 számos országot, vállalkozást és megélhetést befolyásol. Az e-kereskedelmi hatásai viszont egészen különbözőek. Van, ahol a szállítási volumen akár több mint 30%-os növekedést is mutathat a normál szinthez képest. Miközben az offline kereskedések nagy része világszerte bezárt. 

A digitális marketing szakértői azt feltételezik, hogy a koronavírus és az otthonmaradás fellendíti az e-kereskedelmet (változások a világhálón). A korai eredmények azonban arra utalnak, hogy a valóság némileg bonyolultabb lesz.

Ezért ma a vállalkozásoknak és hirdetőknek az interneten bátorságra, mozgékonyságra, kreativitásra és türelemre van szükségük a folyamatosan változó környezetünkben. 

Mindemellett nem egy középkori mozsárágyú célzásának finomságával kivitelezett tervre, hanem lézerpontos stratégiára. Mit jelent ez pontosan?

Amikor mindenki satuféket nyom a marketingben és a SEO-ban, lehet, hogy akkor kellene neked a gázpedált nyomni.

De sokaknak esik a konverziója

Ez tény.
Nincs is ebben semmi furcsa. 

„Az emberek fokozatosan elmozdulnak az offline vásárlásról az online vásárlásra, és a szokás nem tűnik el, amikor a járvány véget ér. Ez nagyon pozitív hatással lesz az egész e-kereskedelmi iparra.” – állítja Zhong Zhenshan, az IDC feltörekvő technológiai kutatási alelnöke.

A helyzet nyertesei valószínűleg az online kiskereskedők és szolgáltatók lesznek. Azonban a gyakorlatban az a tapasztalat itt is, hogy az emberek nemcsak pénzt veszítenek, hanem jó páran forgalmat és konverziókat is. 

Akkor hogy is van ez?

Még ha a vírus gyorsan le is lassul, a vállalkozások jóval több mint egy évet is küzdhetnek majd, mert nekik kell fedezniük a veszteségeiket. 

Gondolom te is agyalsz most. 

Mit csinálj most a hirdetéseiddel, az online folyamataiddal vagy akár a SEO-val?

Cikkünkben igyekszünk választ adni a kérdéseidre. 

Mivel ma a világhálón a keresés az emberi viselkedést tükrözi, a COVID-19 eltérően érinti az iparágakat. Nézzünk rá egy példát. Például amint az emberek sorokat képeznek az élelmiszerboltokban, azok az e-kereskedelmi weboldalak, amelyek ugyanazokat az alapvető cikkeket árulják, amiket a boltokban is keresnek, valószínűleg hatalmas forgalomnövekedést tapasztalnak.

Mi lesz, amikor a munkáltatók bevezetik a home office-t, azaz az otthoni munkavégzést?

Igen. 

Nagyjából ugyanabban az időben kezdenek felbukkanni az olyan kifejezések a Google keresőjében, mint például az „irodai szék” és az „irodai asztal”, „laptop”, amelyek a lekérdezési adatokban megjelennek.

Amint az éttermek bezárnak, vagy csökkentett kapacitással működnek, a receptekkel foglalkozó weboldalak megnövekedett kattintásokkal rendelkeznek. 

Szóval, biztosan te is feltetted a kérdést. 

Hogyan befolyásolja egy világesemény a SEO világát és a linképítést? 

Úszunk az online óceán felé, mert az események egyszerűen rákényszerítenek.
Mindenki a témával foglalkozik, és folyamatokat épít át, mert mindenkit érint.  A SEO ráadásul létfontosságú szerepet játszik az információk közlésében. 

Még az egészségügyi szervezetek is versenyeznek a legfrissebb hírek közzétételével, és a Google keresőmotorjai megváltoztatták a találati listákat az életmentő információk rangsorolása érdekében.

A Google mindemellett elindította saját, koronavírussal kapcsolatos infóoldalát, egyben egyedi találati listákat készít a témára rákereső látogatók számára. 

››› A Google koronavírusinfóoldala. Itt megtalálod. 

A koronavírus befolyásolja a forgalmadat 

A forgalom számos iparágban csökkent. De nem feltétlenül ad mindez pánikolásra okot. Neil Patel érdekes adatgyűjtésbe kezdett több ügynökségével együtt, több száz ügyfélre levetítve és különböző iparágakat tekintve. 

A forgalmi statisztikákat globális szempontból nézték meg, minimum 5000 látogató/hó oldalak esetében.  

Neil Patel SEO szempontból március elején óriási csökkenést tapasztalt az organikus forgalomban a legtöbb megfigyelt iparágban. 

Kép forrása: Neil Patel

Ha a híroldalakat vagy pénzügyi területet veszed figyelembe, akkor a forgalom gyorsan növekedett. Ha az utazási ágazatot nézzük, akkor hatalmas csökkenések fedezhetőek fel a forgalomban.

Az e-kereskedelem vegyes zsák volt attól függően, hogy miben utaztak a honlapok, tehát a forgalom felfelé vagy lefelé mozgott. 

Például, ha olyan babatermékeket árusítasz, mint a pelenkák vagy törlőkendők, akkor valószínűleg egy láthatatlan fordulat látható a forgalmadban. De ha luxuscikkeket, például nagyképernyős televíziókat értékesítesz, akkor lehet, hogy csökkent a forgalmad.

Ezen talán nem kell meglepődni. 

„A koronavírus olyan lesz, mint aki sugárhajtómű-üzemanyagot ad egy már robbanó kiskereskedelmi szegmenshez. Az Amazon és egy maroknyi vállalkozás részesül majd a váratlan események kedvezményeiből”. 

– állítja Doug Stephens, a Kiskereskedelem újratervezése: Az eladások jövője egy poszt-digitális világban c. könyv szerzője. Úgy tűnik, a játékban a lapokat újraosztják. Ezért a napokban a stratégiai lépéseknek óriási jelentősége van. Változik a világ, változnak a vásárlási szokások és a keresések is. 

Változik a vásárlási attitűd – mit lépsz erre? 

Az attitűd eddig is változóban volt, csak most intenzívebbé vált. 

Az emberek a fertőzésveszély miatt ignorálják a bevásárlóközpontok zsúfoltságát, az üres polcok miatti szorongás pedig az online vásárlásra ösztönzi őket. Az emberek – a vásárlóid – hozzáállása megváltozik, az online rendelések várhatóan általánosságban megugranak.

De neked mindez az előnyödre is válhat. 

Mit csinálsz te, ha ezt tapasztalod?

Csökkented a marketingre, a SEO-ra, a linképítésre szánt keretet? Mert spórolni akarsz vagy minimalizálni a kiadásaidat?

Vagy új termékeket fejlesztesz, folyamatosan monitorozod a célcsoportodat, felméred a változó igényeket, leadeket generálsz, átállsz az online térre, optimalizálod a SEO-stratégiád, nem pedig felfüggeszted az eddigi munkát?

Sokak szerint a cégek a korábbi befektetéseik dupláját fogják költeni a vásárlási és szállítási folyamat optimalizálására. A gazdasági visszaesés során te viszont azt tapasztalhatod, hogy kevésbé lesz nagy a verseny, ami egy igen fontos hozadékot is jelenthet.

Könnyebb és gyorsabb lehet a hirdetési eredmények elérése is

Intelligens formába burkolt ejnyebejnye tanács minden józan keresőoptimalizálással foglalkozó cég részéről azt mondani neked: spórolj a marketingen, a SEO-n, a linképítésen, a lead-generáláson.

Az e-kereskedelemben sokan forgalomnövekedésről beszélnek, míg mások ennek ellenkezőjéről számolnak be. Ezen nincs mit csodálkozni, a különböző termékkategóriák iránti kereslet hirtelen növekedett vagy csökkent, attól függ, milyen területen tevékenykednek a cégek.

Az élelmiszer-házhozszállításra való Google keresések 300–1000 százalékkal nőttek az elmúlt hetekben. Az eMarketer elemzője, Eric Haggstrom Nicole Perrin házigazdával beszélget egy podcastben a kutatók véleményéről: azaz a hirdetők hogyan reagálnak a COVID-19-re, és mely csatornákra van a leginkább kihatással a jelenlegi helyzet. 

Valamint arról, hogy a jelenlegi fejlemények milyen hatással lesznek a várható hirdetési büdzsékre (persze az USA-ban).

Két dolgot semmiképp se csökkents a cégedben

A reklámköltséget és a fejlesztési költségeket. 

A reklámokkal, PPC-hirdetésekkel a kisebb verseny miatt most akár hatékonyabban is fogsz tudni embereket elérni. A fejlesztéssel, tanulással pedig fel tudsz készülni arra a helyzetre, amikor majd normalizálódik a gazdaság, és a „gyengébbek” kiesnek.

A forgalom a honlapod számára az éltető oxigén! 

Szállítja az új érdeklődőket, edukálja a célcsoportodat, fenntartja a vásárlók bizalmát, választ ad a potenciális vásárlók kérdéseire, ápolja a kapcsolatot velük és termeli a bevételt, amiből él a céged. 

Ha ezt költségcsökkentés céljából elvágod, akkor azzal elfojtod az oxigéned.
Lehet, felmerült benned, akkor hogyan tovább?

SEO-stratégiák a koronavírus után?

Értékeld át az aktuálisan futó hirdetéseidet, linképítés-stratégiádat, és különösen figyelj a remarketingkampányokra.

Az otthon tartózkodó emberek több tartalmat fognak fogyasztani, például híreket és videókat, és több online kommunikációs eszközt használnak, mint valaha. 

A tartalmakat nem lehetne még inkább emészthető formában tálalni? Hidd el, lehet.
És javasolt is. 

A Facebook arról számolt be, hogy az üzenetküldések 50%-kal nőttek, mivel a hang- és videóhívások száma több mint kétszeresére emelkedtek a Messenger és a WhatsApp alkalmazásokat tekintve.

Az a bevétel, ami most jelentkezik nálad (vagy jelentkezett a korlátozások előtt), az mind a marketingtevékenységeid, a sales tevékenységeid, az évek óta folyamatosan kivitelezett keresőoptimalizálás (idő és anyagi ráfordítás) következménye.

Valamit eddig jól csináltál.

Ami nem releváns, illetve csökkent a hatékonysága, azokat optimalizálni kell. 

Figyeld meg, hogy a megnövekedett fizetett kattintások számával nőnek-e a vásárlások is. 

A keresések egy része lehet csupán informális.

Azonban, ha ezeket az információkat is figyelemmel kíséred, akkor láthatod, hol változik a látogatók igénye, és ezt felhasználhatod a kommunikációdban is. Az embereknek továbbra is szükségük van termékekre és szolgáltatásokra, még akkor is, ha 14 napig önkaranténban vannak.

A keresőoptimalizálás pedig továbbra is az egyik leghatékonyabb módja a fogyasztók elérésének. Ha te a „leállások idején” is optimalizálva folytatod a munkát, sokkal letisztultabb versenyt tapasztalhatsz majd, ha a dolgok normalizálódnak.

A mostani SEO- és linképítési folyamatokkal az elkövetkező években is eredményt hozhatsz a vállalkozásodba.

Hogyan viszonyuljunk a SEO-hoz egy rossz gazdasági időszakban?

Ez nem egy rakétatudomány. 

Amikor csökkented a marketinged, sales tevékenységed, SEO- és linképítési munkálataidat, csökkented az oxigént a cégedben. Ha csökkented az oxigént, akkor csökken a bevétel is. Ez arra késztet téged, hogy ismét csökkentsd azt a hosszú listát, amit a mondat elején felsoroltam.

Látod a csúnya lefelé mutató spirált, amelyet mindez létrehoz?

Ne érts félre! Ez egy remek alkalom a marketinged, SEO-kampányaid áttekintésére, hogy megtaláljuk és megszüntessük, akár optimalizáljuk a nem túl hatékony csatornákat, kampányokat és taktikákat.

SEO szempontjából fontos megérteni, hogyan változott a kereslet az elmúlt hónapban és meghatározzuk, hogy milyen irányba halad. 

A SEO kampányokat számos tényező befolyásolja jelenleg is:

  • változások a Google algoritmusában,
  • változások a weboldalakon,
  • változások a felhasználói viselkedésben.

A válság nemcsak fenyegetést jelent, hanem új lehetőségeket is

Mert a KERESÉS mérhető és adatvezérelt. A felhasználói viselkedés megvizsgálható, kivizsgálható és megérthető. 

A SEO az egyik legjobb eszköz a vállalkozásod számára egy olyan hatalmas piacra történő kilépéshez, amelyet korábban nem tudtál például elérni. Az embereknek még mindig fontos a kényelem, a hatékonyság és a sebesség. A legtöbb felhasználó ezt keresi.

Ha ügyes vagy, a jelenlegi online vásárlás élménye egy magasabb szintre emelheti a márkádat és a vállalkozásodat a vásárlóid szemében. 

A jövőben is. 

Találjuk meg a legoptimálisabb stratégiádat. Mert ha az erőforrások szűkösségének nyomása tart sakkban, akkor pehelykönnyen tudod még inkább elzárni a bevételt hozó csapokat a cégedben. 

Bizony lehetséges, hogy a rossz csapot zárod el és nem a jót.