Hogyan befolyásolja a koronavírus a SEO-t?
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Miközben a “Tesco házhoz szállítás” és az “Auchan házhoz szállítás” kifejezés a napokban oly népszerű a Google-ben, rengeteg nemzetközi és hazai esettanulmány foglalkozik a koronavírus és az e-kereskedelem, valamint a vállalkozások bonyolult viszonyával. Lehet, hogy észrevetted, hogy jó néhányan parkolópályára rakják a napokban a PPC- hirdetéseket, a SEO-t és a linképítést (na és persze a marketinget). De vajon jól teszik-e?
Bosszantó. Apró. És nagyon nem hiányzott: ez a COVID-19. Valószínűleg te is fájdalmat érzel miatta. Az életed valamely kis szegmensét egészen biztosan érinti.
Még a hirdetések tájképe is gyakorlatilag egyik napról a másikra megváltozott a COVID-19 terjedésével (vagy inkább az azzal összefüggő intézkedésekkel). A koronavírus befolyásolja a SEO mutatóit is. Mennyire? Mit látsz az üzleti horizonton?
A válasz, mint mindig az: “attól függ”.
Az új koronavírus, vagy más néven a COVID-19 számos országot, vállalkozást és megélhetést befolyásol. Az e-kereskedelmi hatásai viszont egészen különbözőek. Van, ahol a szállítási volumen akár több mint 30%-os növekedést is mutathat a normál szinthez képest. Miközben az offline kereskedések nagy része világszerte bezárt.
A digitális marketing szakértői azt feltételezik, hogy a koronavírus és az otthonmaradás fellendíti az e-kereskedelmet (változások a világhálón). A korai eredmények azonban arra utalnak, hogy a valóság némileg bonyolultabb lesz.
Ezért ma a vállalkozásoknak és hirdetőknek az interneten bátorságra, mozgékonyságra, kreativitásra és türelemre van szükségük a folyamatosan változó környezetünkben.
Mindemellett nem egy középkori mozsárágyú célzásának finomságával kivitelezett tervre, hanem lézerpontos stratégiára. Mit jelent ez pontosan?
Amikor mindenki satuféket nyom a marketingben és a SEO-ban, lehet, hogy akkor kellene neked a gázpedált nyomni.
De sokaknak esik a konverziója
Ez tény.
Nincs is ebben semmi furcsa.
„Az emberek fokozatosan elmozdulnak az offline vásárlásról az online vásárlásra, és a szokás nem tűnik el, amikor a járvány véget ér. Ez nagyon pozitív hatással lesz az egész e-kereskedelmi iparra.” – állítja Zhong Zhenshan, az IDC feltörekvő technológiai kutatási alelnöke.
A helyzet nyertesei valószínűleg az online kiskereskedők és szolgáltatók lesznek. Azonban a gyakorlatban az a tapasztalat itt is, hogy az emberek nemcsak pénzt veszítenek, hanem jó páran forgalmat és konverziókat is.
Akkor hogy is van ez?
Még ha a vírus gyorsan le is lassul, a vállalkozások jóval több mint egy évet is küzdhetnek majd, mert nekik kell fedezniük a veszteségeiket.
Gondolom te is agyalsz most.
Mit csinálj most a hirdetéseiddel, az online folyamataiddal vagy akár a SEO-val?
Cikkünkben igyekszünk választ adni a kérdéseidre.
Mivel ma a világhálón a keresés az emberi viselkedést tükrözi, a COVID-19 eltérően érinti az iparágakat. Nézzünk rá egy példát. Például amint az emberek sorokat képeznek az élelmiszerboltokban, azok az e-kereskedelmi weboldalak, amelyek ugyanazokat az alapvető cikkeket árulják, amiket a boltokban is keresnek, valószínűleg hatalmas forgalomnövekedést tapasztalnak.
Mi lesz, amikor a munkáltatók bevezetik a home office-t, azaz az otthoni munkavégzést?
Igen.
Nagyjából ugyanabban az időben kezdenek felbukkanni az olyan kifejezések a Google keresőjében, mint például az „irodai szék” és az „irodai asztal”, „laptop”, amelyek a lekérdezési adatokban megjelennek.
Amint az éttermek bezárnak, vagy csökkentett kapacitással működnek, a receptekkel foglalkozó weboldalak megnövekedett kattintásokkal rendelkeznek.
Szóval, biztosan te is feltetted a kérdést.
Hogyan befolyásolja egy világesemény a SEO világát és a linképítést?
Úszunk az online óceán felé, mert az események egyszerűen rákényszerítenek.
Mindenki a témával foglalkozik, és folyamatokat épít át, mert mindenkit érint. A SEO ráadásul létfontosságú szerepet játszik az információk közlésében.
Még az egészségügyi szervezetek is versenyeznek a legfrissebb hírek közzétételével, és a Google keresőmotorjai megváltoztatták a találati listákat az életmentő információk rangsorolása érdekében.
A Google mindemellett elindította saját, koronavírussal kapcsolatos infóoldalát, egyben egyedi találati listákat készít a témára rákereső látogatók számára.
››› A Google koronavírus–infóoldala. Itt megtalálod.
A koronavírus befolyásolja a forgalmadat
A forgalom számos iparágban csökkent. De nem feltétlenül ad mindez pánikolásra okot. Neil Patel érdekes adatgyűjtésbe kezdett több ügynökségével együtt, több száz ügyfélre levetítve és különböző iparágakat tekintve.
A forgalmi statisztikákat globális szempontból nézték meg, minimum 5000 látogató/hó oldalak esetében.
Neil Patel SEO szempontból március elején óriási csökkenést tapasztalt az organikus forgalomban a legtöbb megfigyelt iparágban.
Ha a híroldalakat vagy pénzügyi területet veszed figyelembe, akkor a forgalom gyorsan növekedett. Ha az utazási ágazatot nézzük, akkor hatalmas csökkenések fedezhetőek fel a forgalomban.
Az e-kereskedelem vegyes zsák volt attól függően, hogy miben utaztak a honlapok, tehát a forgalom felfelé vagy lefelé mozgott.
Például, ha olyan babatermékeket árusítasz, mint a pelenkák vagy törlőkendők, akkor valószínűleg egy láthatatlan fordulat látható a forgalmadban. De ha luxuscikkeket, például nagyképernyős televíziókat értékesítesz, akkor lehet, hogy csökkent a forgalmad.
Ezen talán nem kell meglepődni.
„A koronavírus olyan lesz, mint aki sugárhajtómű-üzemanyagot ad egy már robbanó kiskereskedelmi szegmenshez. Az Amazon és egy maroknyi vállalkozás részesül majd a váratlan események kedvezményeiből”.
– állítja Doug Stephens, a Kiskereskedelem újratervezése: Az eladások jövője egy poszt-digitális világban c. könyv szerzője. Úgy tűnik, a játékban a lapokat újraosztják. Ezért a napokban a stratégiai lépéseknek óriási jelentősége van. Változik a világ, változnak a vásárlási szokások és a keresések is.
Változik a vásárlási attitűd – mit lépsz erre?
Az attitűd eddig is változóban volt, csak most intenzívebbé vált.
Az emberek a fertőzésveszély miatt ignorálják a bevásárlóközpontok zsúfoltságát, az üres polcok miatti szorongás pedig az online vásárlásra ösztönzi őket. Az emberek – a vásárlóid – hozzáállása megváltozik, az online rendelések várhatóan általánosságban megugranak.
De neked mindez az előnyödre is válhat.
Mit csinálsz te, ha ezt tapasztalod?
Csökkented a marketingre, a SEO-ra, a linképítésre szánt keretet? Mert spórolni akarsz vagy minimalizálni a kiadásaidat?
Vagy új termékeket fejlesztesz, folyamatosan monitorozod a célcsoportodat, felméred a változó igényeket, leadeket generálsz, átállsz az online térre, optimalizálod a SEO-stratégiád, nem pedig felfüggeszted az eddigi munkát?
Sokak szerint a cégek a korábbi befektetéseik dupláját fogják költeni a vásárlási és szállítási folyamat optimalizálására. A gazdasági visszaesés során te viszont azt tapasztalhatod, hogy kevésbé lesz nagy a verseny, ami egy igen fontos hozadékot is jelenthet.
Könnyebb és gyorsabb lehet a hirdetési eredmények elérése is
Intelligens formába burkolt ejnyebejnye tanács minden józan keresőoptimalizálással foglalkozó cég részéről azt mondani neked: spórolj a marketingen, a SEO-n, a linképítésen, a lead-generáláson.
Az e-kereskedelemben sokan forgalomnövekedésről beszélnek, míg mások ennek ellenkezőjéről számolnak be. Ezen nincs mit csodálkozni, a különböző termékkategóriák iránti kereslet hirtelen növekedett vagy csökkent, attól függ, milyen területen tevékenykednek a cégek.
Az élelmiszer-házhozszállításra való Google keresések 300–1000 százalékkal nőttek az elmúlt hetekben. Az eMarketer elemzője, Eric Haggstrom Nicole Perrin házigazdával beszélget egy podcastben a kutatók véleményéről: azaz a hirdetők hogyan reagálnak a COVID-19-re, és mely csatornákra van a leginkább kihatással a jelenlegi helyzet.
Valamint arról, hogy a jelenlegi fejlemények milyen hatással lesznek a várható hirdetési büdzsékre (persze az USA-ban).
Két dolgot semmiképp se csökkents a cégedben
A reklámköltséget és a fejlesztési költségeket.
A reklámokkal, PPC-hirdetésekkel a kisebb verseny miatt most akár hatékonyabban is fogsz tudni embereket elérni. A fejlesztéssel, tanulással pedig fel tudsz készülni arra a helyzetre, amikor majd normalizálódik a gazdaság, és a „gyengébbek” kiesnek.
A forgalom a honlapod számára az éltető oxigén!
Szállítja az új érdeklődőket, edukálja a célcsoportodat, fenntartja a vásárlók bizalmát, választ ad a potenciális vásárlók kérdéseire, ápolja a kapcsolatot velük és termeli a bevételt, amiből él a céged.
Ha ezt költségcsökkentés céljából elvágod, akkor azzal elfojtod az oxigéned.
Lehet, felmerült benned, akkor hogyan tovább?
SEO-stratégiák a koronavírus után?
Értékeld át az aktuálisan futó hirdetéseidet, linképítés-stratégiádat, és különösen figyelj a remarketingkampányokra.
Az otthon tartózkodó emberek több tartalmat fognak fogyasztani, például híreket és videókat, és több online kommunikációs eszközt használnak, mint valaha.
A tartalmakat nem lehetne még inkább emészthető formában tálalni? Hidd el, lehet.
És javasolt is.
A Facebook arról számolt be, hogy az üzenetküldések 50%-kal nőttek, mivel a hang- és videóhívások száma több mint kétszeresére emelkedtek a Messenger és a WhatsApp alkalmazásokat tekintve.
Az a bevétel, ami most jelentkezik nálad (vagy jelentkezett a korlátozások előtt), az mind a marketingtevékenységeid, a sales tevékenységeid, az évek óta folyamatosan kivitelezett keresőoptimalizálás (idő és anyagi ráfordítás) következménye.
Valamit eddig jól csináltál.
Ami nem releváns, illetve csökkent a hatékonysága, azokat optimalizálni kell.
Figyeld meg, hogy a megnövekedett fizetett kattintások számával nőnek-e a vásárlások is.
A keresések egy része lehet csupán informális.
Azonban, ha ezeket az információkat is figyelemmel kíséred, akkor láthatod, hol változik a látogatók igénye, és ezt felhasználhatod a kommunikációdban is. Az embereknek továbbra is szükségük van termékekre és szolgáltatásokra, még akkor is, ha 14 napig önkaranténban vannak.
A keresőoptimalizálás pedig továbbra is az egyik leghatékonyabb módja a fogyasztók elérésének. Ha te a „leállások idején” is optimalizálva folytatod a munkát, sokkal letisztultabb versenyt tapasztalhatsz majd, ha a dolgok normalizálódnak.
A mostani SEO- és linképítési folyamatokkal az elkövetkező években is eredményt hozhatsz a vállalkozásodba.
Hogyan viszonyuljunk a SEO-hoz egy rossz gazdasági időszakban?
Ez nem egy rakétatudomány.
Amikor csökkented a marketinged, sales tevékenységed, SEO- és linképítési munkálataidat, csökkented az oxigént a cégedben. Ha csökkented az oxigént, akkor csökken a bevétel is. Ez arra késztet téged, hogy ismét csökkentsd azt a hosszú listát, amit a mondat elején felsoroltam.
Látod a csúnya lefelé mutató spirált, amelyet mindez létrehoz?
Ne érts félre! Ez egy remek alkalom a marketinged, SEO-kampányaid áttekintésére, hogy megtaláljuk és megszüntessük, akár optimalizáljuk a nem túl hatékony csatornákat, kampányokat és taktikákat.
SEO szempontjából fontos megérteni, hogyan változott a kereslet az elmúlt hónapban és meghatározzuk, hogy milyen irányba halad.
A SEO kampányokat számos tényező befolyásolja jelenleg is:
- változások a Google algoritmusában,
- változások a weboldalakon,
- változások a felhasználói viselkedésben.
A válság nemcsak fenyegetést jelent, hanem új lehetőségeket is
Mert a KERESÉS mérhető és adatvezérelt. A felhasználói viselkedés megvizsgálható, kivizsgálható és megérthető.
A SEO az egyik legjobb eszköz a vállalkozásod számára egy olyan hatalmas piacra történő kilépéshez, amelyet korábban nem tudtál például elérni. Az embereknek még mindig fontos a kényelem, a hatékonyság és a sebesség. A legtöbb felhasználó ezt keresi.
Ha ügyes vagy, a jelenlegi online vásárlás élménye egy magasabb szintre emelheti a márkádat és a vállalkozásodat a vásárlóid szemében.
A jövőben is.
Találjuk meg a legoptimálisabb stratégiádat. Mert ha az erőforrások szűkösségének nyomása tart sakkban, akkor pehelykönnyen tudod még inkább elzárni a bevételt hozó csapokat a cégedben.
Bizony lehetséges, hogy a rossz csapot zárod el és nem a jót.