Egy kritikus tényező a találati pozíciók alakulásában?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A pezsgőbontásra megérett SEO-siker nagyrészt két dolog eredményeként jön létre: linkek és tartalom. Ezért jó néhányan nagyot koppannak, amikor az eredményekkel szembesülve látják, hogy habár az oldaluk linkekkel, tartalommal és esetleg viszonylag jó találati pozíciókkal is rendelkezik, mégsem termel annyi pénzt. Automatikusan. Elmaradnak a vevők. Ha ugyanis rögtön a második szinttel kezdik a SEO-játékot, bizony kimarad egy kritikus elsőszintes tényező, melynek hatására nem túl fényes konverziót aratnak. 

A SEO motoros kasza tud lenni – mégis ingoványos talaj, sokan égették már meg magukat. Öltek bele pénzt, megbíztak, voksoltak, csalódtak. Mások nem tudják, hogyan álljanak neki, milyen stratégiát kövessenek. Maratoni munka, idő, amíg beindul, és rengeteg vele a munka, a költség. 

Azaz keresik a SEO lapát nyelét. Honnan fogják azt meg. Talán ismered és érted is a legfőbb célt: „a felhasználóknak készíts weboldalt, ne pedig a keresőmotoroknak”, ez a hosszú távú stratégia alapja.

Egyszerűnek tűnik első látásra, add azt a célpiacodnak, amit keres: amikor csinálni akar valamit („Do” tranzakciós keresést hajt végre), amikor tudni akar valamit („Know” információs keresést végez), amikor egy adott céloldalt keres („Go” navigációs kereséssel indít).

Tehát a Nagy Ő legyél neki, amikor az igényét szavakká és kifejezésekké formálja, és a kereső találati eredményeiből kiválasztja a hivatkozást, melyet az oldalad nyújt neki. 

A robotok elsődleges felelőssége is az, hogy megfelelő eredményeket szolgáltathassanak a felhasználóknak. Minél magasabban van az oldalad a találati listán, annál jobb az átkattintási aránya és a lehetősége a felhasználók pozitív döntéseire.

Ahhoz, hogy mindezt elérhesd, annak receptje két igen fontos összetevőt is tartalmaz a számodra. 

Andrey Lipattsev, a Google keresési minőségügyi vezetőjének stratégiája szerint a magas minőségű tartalom és a linkek kiépítése a két legfontosabb tényező, amelyet a Google egy weboldal rangsorolásához használ. (Search Engine Watch, 2016)

Tartalom nélkül nem tud rangsorolni az oldalad. A backlinkek pedig „szavazatokként” voksolnak az oldalad mellett, és a keresőmotorok előtt jó színben mutatják azt, hogy érdemes legyen rangsorolni a honlapod oldalait.

Mindkettő nagyon fontos. 

A logika azt diktálná, hogy akkor a legtöbb linket és karaktert kiizzadó nyerné a SEO-futamot. Még sincs ez így. 

Ugyanis a tartalomkészítés és a linképítés területén is könnyen elcsúszhatunk úgy, hogy csak a pénzt égetjük a SEO-val. Erről írtunk már korábban. 

A Google szerint tehát Légy ott!, Légy hasznos!, Légy gyors! De mi van, ha ott vagy, de tulajdonképpen mégsem vagy ott? 

Súlyos weboldalhiba – jó helyezés, temetendő forgalom tünetegyüttes

Megesett már veled is a szituáció, hogy megnyitottál egy honlapot, és hosszú másodperceken keresztül

nem

történt

SEMMI?

Az igazán jó találati eredményeket hozó oldalakat az ember könnyen használja, játszi könnyedséggel lehet navigálni rajtuk, és hasznos, gyakorlati értékkel rendelkező információt adnak egy releváns keresésre. 

A kulcsszó: adnak. 

Az “jó helyezés – temetendő forgalom” tünetegyüttes esetén ugyanis rengetegen nem gondolnak egy gyakorlati problémára. 

Minden másodperc, amit az oldalad betöltésre tapsol el, neked veszteséget jelent: látogatókban mérve.  A weboldalsebesség optimalizálását ezért a kispadra juttatott cserejátékos szerepére száműzni sosem javasolt. Neil Patel blogcikkében olvashatsz a  Kissmetrics kimutatásáról, mely szerint a weboldal elhagyásának első számú oka: a lassú betöltődés.

Azaz hiába kerülsz egy releváns válasszal a látogató orra elé, és hiába zsebelsz be egy lekattintást, csak a mézesmadzagot húzod előtte. Mert értéket a gyakorlatban nem adsz. 

Ennek nem csupán a felhasználói élményre, de a SEO-ra is negatív hatása van. 

Miért vágod a SEO alatt a fát egy lassú weboldallal? 

Mert tenger sok időt, energiát és pénzt fektetsz SEO-ba, linképítésbe és tartalommarketingbe.  Miközben látogatóid akár 40%-át azelőtt elveszted, mielőtt azok egyetlen tartalmadat vagy feltüntetett információdat elolvashatnák az oldalon.

Az oldal betöltési ideje egyre fontosabb tényezővé válik rangsoroláskor. 

Az emberek 40%-a elhagy egy olyan weboldalt, amelynek betöltése több mint 3 másodpercig tart. 4 másodperces betöltődési idő esetén már a látogatóid 25%-át elveszíted.

Mivel az oldalsebesség fontos szerepet játszik a felhasználói élményben, a Google 2018 júliusában új algoritmusfrissítést hajtott végre. Ez pedig a sebességet mindenki számára kritikus tényezővé tette.

Habár az oldalsebesség 2009 óta rangsorolási tényező, ez addig az asztali keresésekre összpontosult. Mobiltelefonon nem számított hivatalosan annak. A Google 2018-as frissítése preferált tényezővé tette azt mobilon is: 2018 júliusától az oldalsebesség a mobilos keresések rangsorolási tényezője. Minél gyorsabb egy oldal, annál előrébb jut a találati listán. 

A HTTP ideális betöltési sebessége 2-3 másodperc alatt van. – állította John Mueller, a Google szakembere, 2016-ban.

A Google 2017-ben készített egy kutatást, melyben azt vizsgálták, hogy a visszafordulási arány hogyan alakul az oldal betöltési sebességének függvényében. Az általuk közzétett grafikon. Forrás: www.thinkwithgoogle.com

A látogatók 53 százaléka nem vár azokra az oldalakra, azok betöltődésére, melyeknél a betöltési idő több, mint 3 másodperc. Amikor a betöltési idő 1 másodpercről 7 másodpercre emelkedik, a látogatók visszafordulásának valószínűsége 113 százalékkal nő. 

Milyen bakikkal követheted el a fárasztóan lassú weboldal vétségét? 

A teljesség igénye nélkül néhány igen gyakori probléma, amire talán első nekifutásra nem is gondolnál. 

  • Lassú tárhelyszolgáltatót vagy csomagot választasz

Mert spórolnál. 

Lassú szolgáltatók mellett a gyors szolgáltató, de legolcsóbb tárhelycsomaggal is falba ütközhetsz. A spóroljunk a hostingon féle hozzáállás rossz minőségű, alacsony sávszélességű vagy elmaradott technikai felkészültségű tárhelykörnyezetet eredményezhet. 

Válassz a honlapodhoz jó minőségi szolgáltatást, mert nagyobb sebességet is kaphatsz.

  • Képeket használsz a szöveges tartalmakra is

Amikor képként jelenítesz meg egy szöveges tartalmat, a kép fájlmérete miatt is lassítod az oldal betöltését. Ráadásul a Google számára is feladod a leckét, aki nem képes a szöveges tartalmak ilyen jellegű feldolgozására.  

Használj szöveget kép helyett. 

  • Nem tömöríted a képeket, csak pakolsz, mint a szorgos árufeltöltő 

A legjobb tárhelyszolgáltatás mellett a tömörítetlen, nagy méretű és optimalizálatlan képekkel telezsúfolt honlapod hozhatja ki a feltüzelt Hulkot látogatódból. Óriási fájlméretű oldalak, tömörítetlen, nem megfelelően optimalizált képek gyors szerver esetén is lassú betöltődést eredményezhetnek, különösen mobilon. 

Egy 2018-as kutatás azt mutatja hogy a legtöbb weboldal 1,3 MB és 2,5 MB közötti tartományban van, annak ellenére, hogy az 500 KB alatti javasolt – az átlagos méret 20%-a.

Egy kép mérete ne haladja meg nálad a 70 KB-ot. Gondolj a képek minősége mellett a méretükre is.

  • Nem figyelsz a HTTP lekérések optimalizálására

Honlapod érdekes, tartalmas. 

Vonzó a stílusa, impulzívak a képek, szórakoztatóak a videók. Káprázatosak a faltól falig képek, lenyűgözően szépek az animációk. Minden remek. Azonban minél több dolog van az oldaladon, annál tovább tart a betöltés. A kérdés pedig az, hogy a másodpercekkel szembeni küzdelemben alul marad-e. 

Egy oldal minden eleme ugyanis HTTP lekérést generál (a képektől a scripteken át a videókig). Ha nem hagyod el a felesleges elemeket az oldaladról vagy csökkented le a felesleges scriptek számát, folyamatosan lassításra készteted az oldalad. 

Minimalizáld a HTTP lekéréseket, hogy gyorsíthasd a betöltési időt.

  • Pluginok vannak, voltak és jönnek 

Nem használt, gyenge, rossz minőségű, optimalizálatlan pluginokkal van tele az oldalad? A külső források betöltése, a különböző reklámok, de akár betűtípusok irdatlan mennyiségben – mindezt megspékelve minden egyes aloldalon kivitelezve – alááshatják a teljes honlapod teljesítményét is. 

A bővítmények oldalbetöltési sebességét lassító hatása miatt a nem használt pluginokat deaktiváld és távolítsd el. 

  • Nem optimalizálod vagy távolítod el az átirányításokat

Pedig lehet egy maroknyi átirányítás, amelyeket használhatsz, beleértve egy állandó 301 átirányítást és egy ideiglenes 307 átirányítást is. De a túl sok átirányítás megzavarhatja a böngészőt, és lassú töltési időket eredményezhet. 

Ellenőrizd az átirányításokat, és amennyire csak lehetséges, egyszerűsítsd őket.

  • Teli vagy 404-es hibákkal

A Google Search Console-ban ellenőrizheted azokat az oldalakat, amelyek az átirányítások számát növelik, és lassítják a hasznos tartalom betöltését.

  • Felül elhelyezett scriptekkel hátráltatod a tartalom betöltődését

Felülről lefelé. A böngészők által bejárt útvonal a honlapodon. 

Ha számos különböző scriptet futtatsz az oldalad felső részében, hatással vannak rá, és lelassítják az alattuk lévő összes tartalom betöltődését. Míg a scriptek töltődnek a háttérben, a látogató által keresett tartalom vár a sorára. 

Helyezd ezeket a scripteket alulra a honlapodon.

  • Egyedi betűtípus, de vajon mekkora a mérete? 

Egyedi betűtípust használsz?  

A webfontokkal nem csupán a külcsínre adsz, de külső forrásból származó extra HTTP kérésekkel növeled az oldalad betöltődésének idejét. Ha a betűtípusok fájlméretére ügyelsz; és nem külső forrásból kéred le azt, hanem szerveren tárolod, máris sikeres lépéseket tettél e probléma kiküszöbölésére. 

Figyelj a betűtípus fájlméretére és tárolására is.

Pillants rá a weboldalad sebességét lassító hibákra

A felhasználói élmény fokozása és a találati pozícióik javítása céljából végrehajtott betöltődési sebességre fókuszáló honlapoptimalizálás egy alapos siteaudit alapja.

A sebességet lassító hibákra te is rápillanthatsz a Google Page Insights által, mely megmutatja az URL-edet beírva, hogy egy százas skálán a weboldalad sebessége milyen értéket mutat mobilon és asztali számítógépen.

A Google saját eszköze, a TestMySite  azoknak a területeknek a meghatározására ajánlott, ahol javíthatjuk a mobiloldalak betöltési idejét.  Számos ingyenes oldalsebességteszt is használható, amelyek segítségével szélesebb körű képet kaphatunk az oldalunk teljesítményéről.

Azonban ahelyett, hogy belemerülnél a sebességoptimalizációs eszközök, lépések és stratégiák világába, bízd ránk az elemzést. Feltárjuk az oldalad aktuális állapotát és a javításra váró hibákat is: a technikai, on-site és off-site SEO elemek vizsgálatával.

A technikai SEO megállapítja, hogy mennyire tudja bejárni és feldolgozni a weboldaladat egy keresőrobot. Az on-site SEO az oldaladon levő tartalomban és SEO-beállításokban merül el. Míg az off-site SEO a linkprofiloddal foglalkozik. 

Hogyan zajlik egy weboldalelemzés nálunk? Három hét alatt kézhez kapod a weboldalad részletes elemzését. Nézd meg, hogyan dolgozunk! Érj el klassz pozíciókat, gyűjts látogatókat és oldalad magas felhasználói élményt nyújtó mivolta miatt magas konverziós eredményeket is!