Egy Google-Spammer srác vallomása – értékes lecke a SEO-ról

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

2012. április 24-e. A dátum, mely elválasztott két világot. Azelőtt a minőség senkit sem izgatott a tartalmat illetően (maximum a felhasználókat). Azóta azonban cégek százai, ezrei jöttek rá, hogy elég néhány hónap hiú remény, egy szakember címkéjét viselő, közepes felkészültségű “szaki” ahhoz, hogy eltapsoljunk pár milliót a semmibe, a SEO égisze alatt.

Jeff Deutsch az inbound.org és a Hubspot szerzője egykor Google-Spammer volt, pálfordulása a legnagyobb bizonyíték, hogy nincs úgynevezett könnyebb út. Tartsd a SEO-szakma pulzusán a mutatóujjadat!

„A Google hazudik és megérdemli, hogy spammeljék.” Jeff Deutsch 2009-es véleménye a linképítésről. A link az egyetlen tartalom, amire szükséged van?

Jeff 2009-es véleménye szerint igen.

Akkoriban úgy vélte, hogy a tartalomra semmi szükség. A spammelés épp annyira hatásos, mint a verejtékes minőségi tartalomszolgáltatás. 

Ha kicsit visszadöcögsz velem a SEO-történelem poros és rögös útján, akkor 2009-ben a találati listák élén olyan oldalakat fogsz látni, amik tulajdonképpen a legjobb arányban látták el az oldalakat az adott kifejezésekre (amire kerestél). Játszi könnyedséggel elérhető volt egy-egy keresőkifejezésre feljönni a találati listák élére. 

Bizonyos – ma már úgynevezett – fekete kalapos technikákkal. 

„Mielőtt befutott marketingszakemberré váltam, havi 50.000 dollárt kerestem. Spammeltem a Google-t. Hetente legfeljebb 10 órát dolgoztam”.

De Jeff a Google szélcsengők vészjósló csilingelései után nagyot esett.
„Szívből mondom neked: soha, soha ne kövesd az én lépéseimet.” – Jeff Deutsch

Jeff Deutsch izgalmas története az internet „régi jó napjaiban” startol el, amikor a fekete kalapos SEO ténylegesen működött. 

Egy Google Spammer vallomása című írása futótűzként terjedt az interneten, amelyből azt is megtudhatod, hogy egy közel 25. 000 blogból álló hálózatot üzemeltetve, semmitmondó „cikkekkel” kooperálva – csupán a kulcsszavakra, keresőkifejezésekre, horgonyszövegekre figyelve – tulajdonképpen szeméttel árasztotta el az internetet. 

Az eredménye:

  • heti pár óra munka,
  • sportautó
  • és a számláján gyarapodó milliók.
Jeff egy napja. Az „atombomba előtt”.
Kép forrása: blog.hubspot.com

Jeff egy napja. Az „atombomba előtt”.

Kép forrása: blog.hubspot.com

2012. Az év, ami szinte mindent megváltoztatott. Jeff számára is. 

Ekkor a black hat linképítés (fekete kalapos technikák) hanyatlása vette kezdetét. Jeff elveszítette ügyfeleit, a hálózata óraszerkezete végérvényesen megállt, mutatói pedig ott maradtak lefagyott állapotban.

Hamarosan rájött, hogy a Panda algoritmusban nincsenek kiskapuk. 

Jeff, aki a világ legnagyobb cégeit éveken keresztül a találati listák élén tartotta, pofára esett. 


Jeff bevétele, még a siker idején.

Kép forrása: blog.hubspot.com

Jeff egy londoni előadáson szembesült Rand Fishkin (a Moz alapítója) jóvoltából a számára tragikus hírrel, aki így kezdte előadását: 

„F # $%! Linképítés”

Jeff megesküdött rá, hogy nem fogja engedi, hogy a Google arra késztesse őket, hogy álljanak le. De Randnek igaza volt. 

Két hónapon belül a teljes 5000+ blog-hálózatukat – amelyért több mint 80.000 dollárt fizetettek – „halottnak nyilvánították”. A Google blokkolta komplett hálózatát, ő több százezer dollár ellenére sem találta a Panda algoritmusban a kiskapukat.

Nem tehetett semmit. 

A régi motoros linképítés kivérzett

Szappanbuborék ígéretei olyan negatív eredményeket szülnek még ma is – ha bedőlsz neki –, melyeknek hatása olyan, akárcsak a fekélyes, lassan gyógyuló seb. 

A Google hátat fordítva a bóvlinak, sarkig tárta az ajtót a minőségi tartalomnak.
De ha megkérdezel tíz vállalkozót, hogy mi az a linképítés, legalább nyolc a régi SEO-iskolája szerinti definícióját adja majd meg, még ma is:

„Köze van valami katalógusokhoz. Azt hiszem.”

Definíciókényszerben van a magyar piac: a régi SEO ugyanis beleköp a levesbe. Szakmai cikkeink egyben azért is hivatottak, hogy az értelmezési káoszt csökkentsék.

A forgalom az internet pénzneme? 

A legtöbb ember számára a spam a nem kívánt tömeges e-mail üzenetekre utal, de van egy másik spam-világ, amelyet valószínűleg nem ismersz. A Black Hat Seo (fekete kalapos Seo) agresszív, etikátlan gyakorlatokat alkalmaz, amelyek a Google spam-világát teremtik meg. 

Jeff Deutsch története tulajdonképpen a Google lázadó énje ébredésének bizonyítéka. 

Jeff Deutsch története és a vele készített interjú a Write Podcastben

Jeff 2012 után kénytelen volt abbahagyni a rossz SEO-technikákat, amikor egy ütést mért rá Matt Cutts, a Google nevű Sherif sötét Seo ellen fellépő felesége. A „Serif ugyanis lőni kezdett a fekete kalapra”. 

A Google algoritmusai képessé váltak arra, hogy felismerjék az értéktelen tartalmakat – a Google figyeli, hogy hányan és milyen hosszan olvassák a tartalmaidat vagy például, hogy mennyi időt töltenek az oldalaidon. Figyeli, hogy mennyit hivatkozol és kire. Mint ahogy arra is, hogy a felhasználók mennyire szeretik azt.

A keresőrobotok ma az eredményeket a felhasználók lekérdezéseihez igazítják, személyre szabják. A relevanciára pedig ma már több száz tényezőnek van hatása.

Nem elég elöl lenni, de értékeket is kell adni. 

A Google algoritmus frissítései hatására Jeff az évek alatt elkötelezett inbound marketinges lett – és a tartalomról alkotott véleménye is változott. Mert az nem csupán szavak egymás után pakolása, hanem stratégián alapuló értéknyújtás.

A tartalmaiddal olyan értéket hozol létre, amit az emberek aktívan keresnek.

„A tradicionális marketing (outbound) arra fókuszál, hogy a cég megtalálja a vevőit. Az inbound marketing viszont arra, hogy a vevők találják meg a céget.”– Rrick Burnes definíciója.

A tartalom a király. Közhely? Lassan az. De tény, hogy a jó tartalom az egyik alapja a SEO-nak.

„A tartalommarketing olyan stratégiai marketingszemlélet, amely során folyamatosan értékes és releváns tartalmakat hozol létre és terjesztesz azért, hogy egy pontosan körülhatárolt közönség figyelmét felkeltsd és megtartsd, és mindezzel nyereséges fogyasztói reakciókat érj el.„ Joe Pulizzi

A tartalommarketing egy stratégia (bár megoszlanak a vélemények, egyes szakemberek a taktikához sorolják), ennek terjesztési formája pl. a natív tartalom is, mely már a Google szemében sem annyira megvetett. A tartalommarketing elsősorban saját csatornákra épít, a natív megjelenésért viszont fizetsz. 

De mutatok egy érdekes megközelítést is a témához. 

A tartalom valójában nem király, hanem királynő, és a SEO a brit kormány?

Ha nem is jártál még Angliában, kevés az esélye, hogy nem halottál még a királyi családról. A királynőről.

A tartalom lehet tehát uralkodó Nagy-Britanniában, de csak akkor, ha létezik hozzá a brit monarchia. A tartalom az, amit az átlagfogyasztó elolvas és foglalkozik vele.
Olyan, mint amikor egyesek képesek a monitor elé ülni és figyelni a királyi esküvőt.
A tartalom az, amit megosztanak vagy esetünkben, mint amikor fogadásokat kötnek az örökösök nevére. A tartalom az, amin sírnak, ami inspirációt ébreszt bennük, amit megítélnek.

A tartalom az, mint amikor a britek követik a királyi közösségi felületeket, a Twitteren és az Instagramon.

Vonz, követed, olvasod, megosztod, rajongsz érte. 

A technikai SEO? 

Nos, ez a weboldalad nem épp egy elbűvölő oldala, nem olyan vonzó, mint a királynő és a királyi család. De enélkül a weboldal lassan működne, nehéz lenne megtalálni, és megnehezítené a tartalom fogyasztását vagy élvezetét. Mint ahogy Nagy-Britanniában a miniszterelnök lehetővé teszi az ország működőképességét és a közszolgáltatásokat.

A technikai SEO nem szexi, és a legtöbben nem is tudják, mit csinál (hasonlóan a miniszterelnökhöz), de feltétlenül szükséges a tartalomhoz, azaz a királynőhöz. Miért hoznál létre nagyszerű tartalmat, ha a felhasználókhoz nem tud eljutni az? 

A keresőoptimalizálás célkeresztjében ezért valójában három nagyobb terület foglalta el a helyét, ezek azok a szempontok, amelyekkel javítani lehet egy weboldal helyezését a találati listán:

Mitől lesz az egyik weboldal igazi pénznyelő, míg a másik a leadgenerálás profi félautomata fegyvere?

A minél nagyobb forgalom még önmagában nem minden.

Ha mindemellett magas a visszapattanási arány az oldalon, ha lassú a betöltődés (az olvasók 40%-a maximum 3 másodpercet vár egy oldal betöltődésére) az olyan, mintha Caps lockkal és neonzöld színnel ráírnád az oldaladra, üzenve a robotoknak:

„Nehogy foglalkozzatok vele!”

Ha az oldalad használata könnyű, akkor sok oldalletöltést kapsz, kevesebb lepattanást. Élvezhető tartalom mellett pedig tengersok visszatérő látogatót és magasabb konverziókat. 

A Google rangsorolási tényezőiről korábban már írtunk. 

Google időről időre átírja a játékszabályokat; amiket, ha nem követünk, könnyen büntetés lehet a vége. Régen a helyezések manipulálása viszonylag egyszerű feladat volt.

Bár a hivatalos szempontok nem nyilvánosak, a szakértők szerint az oldalra mutató (back)linkek a fontosabb rangsorolási tényezők közé tartoznak.

A linképítés nem más, mint amikor egy SEO-szakértő a honlapodat más honlaptulajdonosoknak ajánlja ki. Méghozzá azzal a feltett szándékkal, hogy weblapodra mutató külső hivatkozást szerezzen a másik oldalról. – Pál Zoltán Gábor

A feladat egyszerűnek hangzik, mégis az egyik legizzasztóbb része a keresőoptimalizálásnak, a terület folyamatosan változik, és a mennyiségi szempontokat már réges-rég felülírták a minőségi tényezők. 

Eredményes linképítéshez ezért naprakész tudás és korlátlan gyakorlat szükséges. 

A linképítés ma nem egy thanoszi csettintésre megvalósítható munkafolyamat

Összetettsége hozza magával, hogy még mindig kevés a tényleges szakember. Aki ma manipulálni akarja a találati listát a linképítéssel, az a Damaklész kardját helyezi a weboldala fölé. Ilyenkor esik meg velük, hogy a jó helyezések elvesztése, valamint a büntetések bezsebelése, a sikerért folytatott küzdelem ijedt fegyverletétele lesz. 

„A linképítés veríték és kreativitás” – Matt Cutts állítása szerint.

Ennek igazát támasztja alá a több mint 200 aktív ügyfelünk is, akik ma vezetik a Google találati listáit.

Munkánk során a keresőmotor és a látogatók számára is hasznos tartalmakkal bővítjük az oldalad. Ennek célja az oldal relevanciájának és láthatóságának javítása mellett a jobb helyezések elérése és az értéknyújtás. A kiválasztott kulcsszavakra építve írjuk meg a blogbejegyzéseket.

Nem linkfarmokkal vagy bloghálózatokkal dolgozunk.

 A linkfarmos és bloghálózatos megoldást a Google évek óta bünteti, több kárt okoznánk, mint hasznot. Ez egy tiltott technika. Mi éppen ezért a prémium linképítéssel olvasott, jó minőségű hírportálokra helyeztetjük ki a cikkeket, ami pozitív hatással lesz az oldaladra és nem okoz büntetést.

A hatásos keresőoptimalizálás nem egyszeri feladat, hanem maratoni kitartó és konzisztens munka. 

A hatásos SEO nem fillérekbe kerül, a rossz meg nem működik. Ez utóbbi csak üres ígéretek begyűjtését jelenti majd, amely szépen eléd rakott ajándékcsomagban nyilvánul meg. 

Az ajándékcsomagban, ami csak a szemedet káprásztatja, de sosem tudhatod meg, hogy mit rejt a számodra. A konfetti-zápor helyett pedig marad a keserű tapasztalat.

De…mindig van de. 

Mégis miért fontos 2020-ban is cégednek a linképítés és mi valójában a linképítés? Ismerd meg az átfogó útmutatónkat az egyik legfontosabb SEO-eszközről. Ha pedig bővebben érdekel Jeff Deutsch sztorija, akkor a Hubspot cikkében olvashatsz az Egy Google Spammer vallomásáról.