Gyakori helyesírási hibák, amelyekre szövegíróként érdemes figyelni

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Lehetnek a legzseniálisabb gondolataink, kitalálhatjuk a legkreatívabb szlogeneket, vagy órák hosszat dolgozhatunk a legjobban felépített tartalmakon, ha egy szöveg hemzseg a helyesírási hibáktól, akkor munkánk gagyinak és amatőrnek fog tűnni. És remek alkalmat kínál a kritikusoknak, hogy vitustáncot járjanak szakmai holttestünk felett. Bár a szövegszerkesztők ma már egytől-egyik helyesírás ellenőrzőkkel vannak felszerelve, sajnos a programok sem tévedhetetlenek. Miért fontos, hogy elkerüljük a gyakori helyesírási hibákat? Hogyan kovácsolhatunk mégis előnyt a helytelenül leírt szavakból? És mik azok a legtöbbször felbukkanó problémák, amelyekre érdemes fokozottan odafigyelni. Máris mutatom!

Miért fontos, hogy elkerüljük a gyakori helyesírási hibákat?

Mivel mindannyiunk számítógépén ott fut a helyesírás ellenőrző, sokszor kevés figyelmet szentelünk annak, hogy nyelvtani és helyesírási szempontból is átnézzük szövegeinket. Pedig nagyon is fontos lenne, hiszen a rossz helyesírás csorbíthatja szakmai hírnevünket.

Egy felmérés szerint  a toborzással foglalkozók 43%-a automatikusan kidobja a jelölt önéletrajzát, ha az helyesírási hibákat tartalmaz. Egy másik tanulmány pedig arra jutott, hogy a toborzók és a humánerőforrás menedzserek 79%-a szerint a helyesírási és nyelvtani hibák a leginkább elriasztó tényezők az álláskeresés során.

De gondoljunk csak bele abba is, hogy mennyire hiteltelenné tesz például egy kommunikációs vagy marketing kampányt a sok helyesírási hiba, vagy milyen hatása van annak a PR cikknek, amely elírások sorát tartalmazza. Az emberi elme egyik tulajdonsága, hogy akárcsak egy egyszerű elírás esetén is a hibára fókuszál. Bármilyen zseniális is a tartalom, a gondolatok elvesznek a gikszer mellett.  

Bár az online és offline kommunikáció óriási átalakuláson ment át az elmúlt időszakban, többek között a szleng beépülésének köszönhetően, még mindig fontos a jó helyesírás és nyelvtan ahhoz, hogy hitelesek és meggyőzőek lehessünk. Valójában ez az alap!

Van, amikor a gyakori helyesírási hibákból kovácsolunk előnyt

Azt tehát biztosan kijelenthetjük, hogy a helyesírási hibák nem szexik. De vannak, akik még ebből is előnyt tudnak faragni. Amerikában az egyik csoki márka nemrégiben azzal szerzett sajtónyilvánosságot, hogy egy olyan fizetett keresőkampányt indított, amely szándékosan csak helyesírási hibákat és elírt szavakat célzott meg.

A szóban forgó kampány a Google 500 leggyakoribb keresőkifejezésének legtöbbet előforduló helyesírási hibáira összpontosított, és a keresőket  egy landing oldalra irányította. Ez több mint 25 000 kulcsszót eredményezett, és több mint 500 000 kattintást generált. Okos ötlet volt, és minden jel szerint sikerült is komoly hírverést generálnia a brand számára.

A kulcsszó helyesírási hibáira való licitálás valójában meglehetősen elterjedt gyakorlat a fizetett keresőmarketingben. Megfelelő kivitelezés esetén segíthet a hirdetőknek prémium forgalmat szerezni alacsonyabb költségekért. 

A TOP 7 gyakori helyesírási hiba nyelvtani hiányosságokkal kiegészítve

És akkor most lássuk a legtöbbször előforduló problémákat, amikre érdemes minden szöveg esetében figyelni.

1. J vagy ly?

A j és ly használatában bizony még mindig akadnak hiányosságok, melynek egyik oka, hogy nem elég egyértelműek az ezzel kapcsolatos nyelvtani szabályok. Ezért ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy hogyan is kell leírnunk egy szót, érdemes rákeresni egy helyesírás ellenőrzőben, mert szakmai szövegben több mint kellemetlen keverni a j-t az ly-nal.

Nézzünk is meg most néhány példát, amit sokan helytelenül használnak:

  • akármijen → akármilyen
  • muszály → muszáj
  • navaja, nyavaja → nyavalya
  • salyát → saját
  • némej  → némely
  • papagály → papagáj
  • bólya → bója

2. Igekötő problémák

Az igekötőkkel olykor még az amúgy jó helyesírással rendelkezőknek is meggyűlik a baja, különösen azért, mert a helyesírás ellenőrzők előszeretettel írják át a kifejezéseket helytelenül. Például a ‘megebédel” kifejezést ‘meg ebédel’-re javítja a program. Erre mindig célszerű odafigyelni.

Hogy is szól a szabály? 

  • Ha az igekötő közvetlenül az előtt az ige előtt áll, amelyikhez tartozik, akkor egybeírjuk vele, pl.: átad, benéz, felnyit stb.
  • Ha az igekötő követi az igét, abban az esetben különírjuk, pl.: pihend ki (magad), hagyd ki (ezt az órát) stb. 
  • Az igekötő külön szó marad, amennyiben közte és az ige között más szó is szerepel, pl.: el ne késs, közre kell bocsátani, el kell vinni stb.
  • A megismételt igekötők közé mindig kötőjelet kell tenni, pl.: ki-kitekint, meg-megáll stb.
  • Az igekötőként is használt határozószót különírjuk akkor, ha határozószói szerepét emeljük ki, pl.: fenn maradt (az emeleten)

3. Rövid vagy hosszú?

A rövid és hosszú magánhangzók szintén kritikusak szoktak lenni a tartalmakban, hiszen sokan még mindig keverik, hogy a mindig nem míndig, a szerviz nem szervíz, és a hirdet még véletlenül sem hírdet.

4. Vesszőhibák

A vesszőket alapvetően a mondatok tagolására használjuk, azonban néha nem is olyan egyszerű eldönteni, hogy hová kerüljön vessző, illetve hová nem szükséges. Amennyiben egy mondatban két állítmány szerepel, minden esetben vesszőt használunk. 

Például: Megírtam az e-mailt, hogy a partnerhez minden szükséges információ eljusson.

De vannak kivételek!

Nem kell vessző, ha az állítmányt követő szó mindkét igére vonatkozik, pl.: Elolvastam a levelét és megnyugodtam.

Akkor sem szükséges vesszőt használni, ha az igéket eltérő szavak követik, de van közös bővítményük, pl.: Elolvastam a levelet és rögtön válaszoltam is rá.

És akkor lássuk, hogy mi a helyzet az egyes kötőszavaknál!

És, s, meg, vagy

Ezeknél a kötőszavaknál akkor használunk vesszőt, ha tagmondatokat kötnek össze. Amennyiben mondatrészek között szerepelnek, akkor nem szükséges.

Vesszőt teszünk például az alábbi esetben: Pizzát szeretnél enni, vagy inkább együnk hamburgert? 

Nem szükséges azonban vessző ennél a mondatnál: Pizzát és hamburgert is választhatsz.

Illetve, valamint

Ezeknél a kötőszavaknál minden esetben vesszőt kell használni.

Pl. Pizzát rendelünk, illetve palacsintát is választunk mellé. Üdítőt, valamint fagyit is vásárolunk.

Mint

Hogy a mint elé kerül-e vessző, ez a jelentésétől függ, ugyanis kétféleképpen is megjelenhet a szövegben.

Például: Ez a film több mint érdekes.

Azonban hasonlítás esetén mindenképp dukál a vessző.

Például: Fekete, mint a kátrány.

5. Tőlem vagy nálam?

A köznyelvben a középfokú szóalakok összehasonlítás esetén -nál, -nél ragot kapnak. Például Péter alacsonyabb Pálnál.

Sokszor találkozhatunk azonban a tőle vagy a -tól, -től ragos alakkal is, hiszen régen ez a forma volt elterjedt és bizonyos nyelvjárásokban még ma is él ez a verzió. Ettől függetlenül, ha például cikket írunk, marketing anyagot készítünk, érdemes sürgősen elfelejteni. Tehát ha igényesen szeretnénk kifejezni magunkat, akkor használjuk a népszerűbb nála, mintsem a népszerűbb tőle vagy népszerűbb Attilától kifejezést.

6. Miatt vagy végett?

A végett szó mindig okozatra utal, azt jelenti, hogy valami érdekében, céljából, pl.: a félreértések elkerülése végett. És teljesen helytelen, ha a ‘miatt’ szinonimájaként kerül a mondatba, noha úton-útfélen találkozunk vele a mindennapokban. 

Azaz, semmi esetre se írjunk le olyat, hogy:

A főnöke végett nem tudott időben elindulni.

A gyermekei végett részesül családi pótlékban.

Végetted kellett korábban elindulnom.

7. Népek, vallások neve

A magyar nyelvben a nemzetiségek nevét, a nyelveket, ételeket, kultúrákat, vallásokat minden esetben kisbetűvel írjuk. Például olasz és nem Olasz, keresztény és nem Keresztény.

Összefoglalva

Ha szeretnénk, hogy megírt tartalmaink valóban eredményeket hozzanak, akkor nem elég odafigyelni arra, hogy mi a kommunikációs üzenetünk és hogyan építjük fel a szöveget, hanem elengedhetetlen a helyesírás ellenőrzése is, különben nagyon gyorsan hiteltelenné válhatunk szakmailag. Mint láthattuk, néhány kreatív szakember persze a bakikra is képes remek kampányokat felhúzni, összességében azonban a gyakori helyesírási hibák inkább kerülendők, mintsem fókuszba helyezendők. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ott vannak a helyesírás ellenőrzők és persze a Google, amely segíthet, hogy jobb helyesírókká váljunk.

Ha bármilyen segítségre van szükséged SEO szövegírásban, keress bennünket bizalommal >>