Hogyan írj jó SEO wireframe-et?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A komoly SEO sikerek egyik titka, ha a szövegíró a megfelelő kulcsszavak és egyéb technikák segítségével minőségi tartalmat készít, melyet a keresőmotorok értékesnek és relevánsnak ítélnek. Ahhoz, hogy szövegeink minden esetben megfeleljenek a keresőoptimalizálás legfontosabb kritériumainak, hasznos lehet a SEO wireframe. De mit is jelent ez pontosan és hogyan segíti a szövegírók munkáját? Milyen elemeket tartalmaz? Írásomban most ezt fogom bemutatni.

Mi az a SEO wireframe?

A SEO wireframe, ha egyszerűen szeretnénk összefoglalni, akkor egy olyan brief, ami alapján a szövegírók dolgoznak. Gyakorlatilag úgy kell tekinteni rá, mint egy térképre. Egy SEO drótváz támpontot ad az írónak, hogy kreatív munkája során bizonyos kulcsszavakat beépítsen a tartalomba, továbbá megfelelően strukturálja a szöveget, biztosítva ezzel a jó olvashatóságot.

A SEO alapú szövegírás gyakorlatilag egy külön szakma az írók csoportján belül, hiszen a Google-ben csak akkor van esélyünk jó helyezéseket elérni, ha valóban minőségi, kiválóan felépített tartalmat adunk. Ehhez pedig ismerni kell, hogy hogyan működnek a keresőmotorok és mit minősítenek releváns és értékes kontetnek. A Google elsősorban a felhasználói élményt tartja szem előtt, és a lehető legjobban akarja kiszolgálni a látogatóit. Ahhoz tehát, hogy organikus forgalmat generálhassunk weboldalunkra, fontos az ő szabályai szerint játszanunk.

A SEO szövegírónak nem kell szakértőnek lennie a SEO területein, ugyanakkor fontos, hogy ismerje a SEO alapú tartalomkészítés szabályait, többek között jól tudjon értelmezni egy SEO szakértő által elkészített wireframe-et.

Mik a SEO wireframe előnyei?

A drótváz jelentősen megkönnyíti a szövegírók munkáját, mert:

  • A szövegek megírásához nem kell kulcsszókutatást végezni, hiszen a wireframe tartalmazza a téma elsődleges és másodlagos kulcsszavait, valamint a kapcsolódó kifejezéseket.
  • Rengeteg idő spórolható meg, mivel nincs szükség források keresésére.
  • A SEO wireframe egy konkrét tartalmi vázat ad, amely tartalmazza az alcímeket a legfontosabb kulcsszavakkal.
  • Nem szükséges nulláról felépíteni a cikkeket, hanem előre megadott tartalmi irányt kell követni.

Mit tartalmaz a SEO wireframe?

Bár a SEO wireframe felépítésének nincsenek kőbe vésett szabályai, mégis vannak olyan fontos komponensei, melyek nem hiányozhatnak a jó drótvázból. 

Fő kulcsszavak

A SEO drótváz egyik legfontosabb részét képezik az elsődleges és másodlagos kulcsszavak. 

Az elsődleges kulcsszó lesz az, amit a címben mindenképpen meg kell jelenítenünk ahhoz, hogy minél előkelőbb helyezést érhessünk el az adott cikkel, emellett pedig fontos, hogy ez minél többször feltűnjön az alcímekben és a szövegben. Arra azonban oda kell figyelni, hogy az algoritmusok egyre okosabbak, tehát mindenképp kerülni kell a kulcsszóhalmozást. A wireframe alapján a legfontosabb szempont, hogy a Google is minél hasznosabbnak lássa a kontentet.

Kulcsszókutatás keretében továbbá meghatározásra kerülhet 1-3 másodlagos kulcsszó, melyek szintén segíthetnek a jobb rangsorolásban, tehát ezeknek a kifejezéseknek is szerepelniük kell a tartalomban.

A wireframe-ben továbbá feltüntetésre kerül az is, hogy az elsődleges és másodlagos kulcsszavakra milyen a keresési volumen.

Javasolt URL

A drótvázban megtalálható a születő cikk javasolt URL-je is. Ez általában az elsődleges kulcsszó. Tehát ha például legjobb okostévé kulcsszóra készül a szöveg, akkor a javasolt URL az alábbi lesz: www.pelda.hu/legjobb-okosteve

Előfordulhat olyan eset is, hogy a wireframe alapján több cikk kerül összevonásra és a régi linkek át lesznek irányítva az új URL-re. Ebben az esetben a drótváz tartalmazza a régi és az új URL-eket is.

Összevonásra kerülő tartalmak

Ez a pont abban az esetben szerepel a drótvázban, ha egy adott témára korábban több cikk is született, és ezeket összevonva szeretnénk egy új tartalmat készíteni a korábbi linkek átirányításával.

Cím (Title)

A wireframe tartalmazhatja a konkrét címötletet, amiben megtaláljuk az elsődleges kulcsszót. Az okostévé példájánál maradva: A legjobb okostévék 2022-ben: így válaszd ki új kedvencedet!

Meta cím

A meta cím a tartalom Google felé kommunikált címe, ez fog megjelenni a Google keresési találatai között az első, kékkel kiemelt sorban. Tehát fontos, hogy jó címet adjunk és kattintásra optimalizált legyen.

A meta cím abban az esetben egyezhet meg az eredeti címmel, ha nem haladja meg a 65 karaktert. Amennyiben a cím hosszú volt, le kell rövidíteni úgy, hogy tartalmazza az elsődleges kulcsszót.

Meta leírás

A meta leírás célja, hogy figyelemfelkeltő összefoglalót adjon  a cikk tartalmáról. Jó, ha több kulcsszót is tartalmaz. Arra érdemes odafigyelni, hogy ne haladja meg a 155 karaktert. 

Minimum szószám

Ez nem minden tartalmi wireframe-ben található meg. Merthogy nincs egyetemlegesen meghatározott, tökéletes szöveg hosszúság. Minden esetben figyelembe kell venni a felhasználói igényeket és a Google preferenciáit. Egy átlagos SEO cikk esetén ez  többnyire 1000 szó, hiszen a hosszabb szövegek alkalmasak arra, hogy egy témát teljeskörűen körüljárjanak és értéket adjanak az olvasóknak. De természetesen bizonyos esetekben eltérő lehet ez a szószám. 

Egyéb kapcsolódó kulcsszavak

Ezekből a kulcsszavakból  érdemes minél többet szerepeltetni az adott cikkben. 

A témához kapcsolódó szavak

Ezek a szavak szorosan kapcsolódnak a témához és szerepelnek hasonló cikkekben. Célszerű a lehető legtöbbet feltüntetni közülük a tartalomban.

A tartalom felépítése

Itt részletesen kidolgozhatjuk, hogy a készülő SEO cikk milyen fejezeteket tartalmazzon. Egyben meghatározhatjuk a beépítendő kulcsszavakat, melyeket a H2-es és H3-as alcímsorokba szeretnénk beépíteni. A drótváz alapján a szövegírónak már csak annyi a dolga, hogy fejezetcímenként min.  3-4 mondatban kifejtse az adott témát.

TIPP: Amennyiben olyan cikk készül, amely például jogszabályokat tartalmaz, akkor ezt mindig aktualizálni kell. SEO szempontból nem előnyös, ha új tartalmat készítünk rá, hanem frissítsük a cikk tartalmát a változásokkal. Érdemes feltüntetni a wireframe-ben, ha olyan írásról van szó, ami időközönként updatelésre szorul. Például: A szabadság kiadásának szabályai 2022-ben

Javasolt cikk, amikből lehet dolgozni

Itt felsorolhatjuk azokat a magyar vagy idegen nyelvű forrásokat, amik alapján érdemes elkészíteni a cikket. Ez többnyire a jelenlegi kulcsszóra rankelő legjobb 3 aktív releváns cikk.

Összefoglalva

Mint láthattuk a SEO wireframe egy óriási segítség a SEO szövegírók mindennapos munkája során. Rengeteg energiát és időt spórolhat meg egy tartalomkészítőnek, ha kezébe kapja a pontos kulcsszavakat, a legrelevánsabb forrásokat és a cikk szerkezetét. A SEO szövegírás legfontosabb célja, a minőségi tartalom készítése, melyet nemcsak márkapépítésre használhatunk, hanem organikus forgalmat generálhatunk honlapunkra, növelve a konverziókat, az eladásokat és természetesen a bevételeket. Erre pedig minden esélyünk megvan, ha kontentjeink  SEO szakértők által összeállított wireframe-ek alapján készülnek.

Ha segítségre van szükséged SEO szövegírásban, vagy wireframe-ek készítésében, keress bennünket bizalommal >>