Duplikált és átvett tartalmak-Mit szabad és mit nem?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Bár a duplikált tartalmakért a Google hivatalosan nem büntet, azonban a duplikációk könnyen összezavarhatják a keresőmotorokat, hiszen nehéz megkülönböztetniük, hogy egy adott kontentnek melyik az elsődleges verziója és mik a másolatok. Ez pedig azzal is járhat, hogy bizonyos kulcsszavakra vagy egyik sem, vagy nem a legrelevánsabb oldal jelenik meg a találati listán. Azt fogjuk most megnézni, hogy mi is az a duplikált tartalom, milyen problémákat okozhat, milyen típusai vannak és hogyan kezeljük őket.

Mi a duplikált tartalom?

A Google megfogalmazásában a duplikált tartalom olyan kontent, ami nagyrészt vagy teljesen megegyezik egy másik domain tartalmával. Nem feltétlenül van teljes egyezés a tartalomban, de a hasonlóság észrevehető.

Amennyiben rosszindulatúan hozunk létre duplikált tartalmat, például, hogy a keresőben magasabb helyezést érjünk el, a Google megjelöli a szöveget. Vannak olyan duplikált tartalmak is, amik nem rosszindulatú szándékkal jönnek létre, így például a fórumok szövegei, hivatkozások, vagy a csak nyomtatásra szánt oldalak.

Minden duplikáció duplikált tartalom?

Nem. Gondoljunk csak a hírportálokra, amikor több online felületen ugyanaz a hír olvasható. Ebben az esetben nem duplikált, hanem átvett tartalomról beszélhetünk.

Mit jelent az átvett tartalom?

Az átvétel az a folyamat, amelyben egy harmadik oldal jeleníti meg a cikket minél többször, akár eredeti formájában, akár egy jelentősen rövidített verzióban.

Az átvett tartalom nem ellenkezik a PLR (Private Label Right) elveivel, vagyis nem sért szerzői jogokat, hiszen a harmadlagos oldal nem sajátjaként állítja be a cikket, hanem hivatkozik a szerzőre. A szerző megtartja a szerzői jogokat, mindössze felhatalmazza az oldalt, hogy többször is megjelentessék a cikkét.

Az átvett tartalom ugyanakkor gondot okozhat a keresőoptimalizálás során, ezért ezeknél a kontenteknél érdemes kanonikus címkéket alkalmazni.

Átvett tartalom vs. spinning

Az átvett tartalmat gyakran tévesztik össze egy másik keresőoptimalizálási technikával, a spinninggel, amikor is a visszamutató linkek növelése érdekében egyedi és releváns tartalmat hozunk létre, majd azt kissé átírva posztoljuk cikkjegyzékekbe, honlapokra vagy olyan oldalakra, amik a visszamutató linkek gyűjtésével foglalkoznak. Sokszor csak szavakat, de általában mondatokat és kifejezéseket kell lecserélni, a cél, hogy minél több oldalra eljusson a cikk. Ez azonban nem átvétel.

Miért probléma a duplikált tartalom?

A duplikált tartalom mind a keresőmotorok, mint a webhelytulajdonosok számára problémát jelent.

A keresőmotorok nem tudják, hogy:

  • melyik verziót vegyék fel vagy zárják ki az indexeikből
  • egy vagy több verzió között osszák meg a linktekintélyt
  • melyik változatokat rangsorolják a lekérdezési eredményekre

A duplikáció miatt a webhelytuladonosok rangsorolási és forgalmi veszteségeket szenvedhetnek el. 

  • A legjobb keresési élmény biztosítása érdekében a keresőmotorok ritkán jelenítik meg ugyanannak a tartalomnak több változatát, és így kénytelenek kiválasztani, hogy melyik változat esetében a legvalószínűbb, hogy a legjobb találatot adja. Ez felhígítja az egyes duplikációk láthatóságát.
  • A linkérték tovább hígulhat, mivel más webhelyeknek is választaniuk kell a duplikációk között, ahelyett, hogy az összes bejövő link egy tartalomra mutatna, több darabra hivatkoznak, így a linkérték a duplikációk között oszlik meg. Mivel a bejövő linkek rangsorolási tényezőt jelentenek, ez hatással lehet egy tartalom keresési láthatóságára.

Milyen esetekben nem okoz problémát a duplikált tartalom?

Elsősorban a fordítások esetében, amikor egy honlap több nyelven is elkészül. Az ún. hreflang attribútum használatával a keresők ugyanis pontosan be tudják azonosítani, hogy melyik az eredeti nyelv és melyek a lefordított verziók, így azt is, hogy milyen esetekben, melyiket kell megjeleníteniük egy keresett kifejezésre.

Melyek a leggyakoribb duplikált tartalmak?

Nézzük most meg, hogy mik azok a tartalomtípusok, melyek esetén gyakran találkozni duplikációval.

1. Termék- és szolgáltatás-leírások

Duplikált tartalmak esetén sokszor csak a másolt blogbejegyzésekre gondolunk, azonban duplikációk leggyakrabban webshopoknál fordulnak elő, valamint gyakoriak a szolgáltatói weboldalakon. Ennek oka, hogy nem egyedi, minőségi tartalmak készülnek, hanem a webhelytulajdonosok például a gyártók által közölt alapinformációkat jelenítik meg. Olyan is előfordul, hogy a termékek csak kisebb paraméterekben térnek el (pl. számozás, szín). Gondoljunk csak egy sportcipőre, hogy hány webáruházban és termékaloldalon tűnik fel ugyanazzal a szövegezéssel. Az ideális az lenne, ha az általános jellemzőkre, valamint minden egyedi paraméterre is külön leírás születne. Ennek híján azonban duplikációkkal találkozunk.

2. Dinamikus URL-paraméterek

Az URL-paraméterek, így a kattintáskövető és analitikai kódok szintén gyakran okoznak duplikációt, melyért sok esetben nem is a maguk a paraméterek felelősek, hanem az hogy ezek milyen sorrendben helyezkednek el az URL-ben.

Gondot jelenthetnek továbbá a munkamenet-azonosítók, vagyis amikor a weboldalra látogató felhasználók egyedi azonosítót kapnak, mely megjelenik az URL-ben is. 

3. Nyomtatóbarát oldalak

Problémát okozhat továbbá a webhelyek nyomtatóbarát verziója, mely URL szerint azonosítható be és előfordul, hogy ez a változat kerül indexelésre. Ebben az esetben megoldás lehet a noindex címke használata.

4. Http:// vs. https://, www. vs. www. nélküli oldalak

Gyakori hiba, hogy ha a weboldalnak létezik www-t használó és www nélküli verziója, akkor azt a keresőmotorok úgy térképezik fel, mintha nem lennének azonosak, noha tartalmukban nem térnek el, ezért duplikációként kezelik őket.

http://www.pelda.hu

https://pelda.hu

Hasonló a helyzet akkor is, ha a jelenleg használt htts:// mellett még él a http:// változat is.

http://www.pelda.hu

https://www.pelda.hu

Hogyan kezeld a duplikált tartalmakat?

A duplikált tartalommal kapcsolatos problémák megoldása érdekében az első lépés mindig az, hogy meghatározzuk, melyik is az elsődleges verzió. 

Amennyiben bizonyos tartalmak több helyen is szerepelnek a weboldalon, akkor keresőmotorok számára kanonikalizálni kell, hogy melyik az elsődleges, helyes változat.

Nézzük is most meg ezeket a módszereket részletesebben!

Egyedi tartalom készítése

A tartalomgyártás sotán elengedhetetlen az egyedi kontentek készítése. Az optimalizálás során fontos figyelni arra, hogy minden egyes aloldal és a webhelyen szereplő összes tartalom más és más leírást tartalmazzon. Ez nem csak a duplikációk miatt fontos, hanem azért is, mert az informatív, minőségi weboldalak vonzzák a látogatókat és segítenek kiemelkedni a konkurensek közül.

301-es átirányítás 

A 301-es átirányítással kapcsolatban a Google úgy fogalmaz, hogy akkor kell használni, ha a korábbi URL-en elérhető oldal tartalma azonos az új URL-en elérhető kontenttel. Ilyenkor az elsődleges oldalra összpontosul majd a keresőmotorok figyelme és a linktekintély is. 

Rel=”canonical” attribútum

Szintén a duplikációk kezelésére találták ki a kanonikus címkéket. Ezzel jelezhetjük a  keresőmotoroknak, hogy melyik URL-t tekintsék az oldal hivatalos verziójának. Az attribútum alkalmazásával a keresőmotorok pontosan fogják tudni, hogy melyik tartalomnak kell megjelennie a találati listán és melyek az alárendeltek, így elkerülhetjük a rangsorolási problémákat. A nem kanonizált oldalak esetében ez úgy működik, mint a 301-es átirányítás, csak nem történik konkrét átirányítás.

Mindig a legerősebb oldalt érdemes kanonizálni, amelyre a legtöbb backlink mutat. Amennyiben nincs ilyen, akkor azt célszerű választani, amely a legjobb eredményeket hozza.

Noindex címke

Ezt elsősorban olyan oldalak esetén érdemes alkalmazni, ahol a duplikáció véletlenül jött létre és nem tartalmaz a felhasználók számára hasznos információkat. A HTML forráskódban elhelyezett noindex címke segítségével üzenünk a keresőmotoroknak, hogy nincs szükség ezen oldalak indexelésére.

Összefoglalva

Ahhoz, hogy jó helyezést érjünk el a találati listán, fontos, hogy odafigyeljünk a duplikált tartalmak kezelésére. Mint az előbbiekben láthattuk, akkor sincs nagy vész, ha egy technikai SEO audit során duplikációkra akadunk, hiszen több megoldás is létezik az orvoslásukra. Minden esetben törekedni kell az egyedi tartalmak készítésére, de jó megoldás lehet a 301-es átirányítás, a kanonikus címkék használata vagy a noindex attribútum.

Ha technikai SEO segítségre van szükséged, keress bennünket bizalommal! >>