Linképítés árak: ettől függ, hogy mennyibe kerül
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Minden valamirevaló SEO szakértő számára egyértelmű, hogy a linkek a SEO-stratégia kritikus részét képezik. De mennyit érdemes költeni a linképítésre? És hová kellene allokálnia az erőforrásokat? Ebben a posztban megnézzük a linképítés pénzügyi oldalát.
Mennyiség VS minőség: többet, vagy jobbat?
Néhány jó minőségű, releváns és hiteles weboldalakról származó link többet ér a keresőoptimalizálásban, mint több ezer rossz minőségű link.
De van azért minimum korlát, amit meg kell ugrani. Érdemes az online legerősebb versenytársak linkprofilját átnézni, hogy milyen nagyságrendeket lehet látni: ha a gyengébb szereplőknek is van legalább néhány száz különböző weboldalról érkező hivatkozásuk, akkor hiába szerzel 3-4 linket a világ legnagyobb weboldaláról, az még mindig kevés lesz.
A jó eredményekért legalább 60-70%-ban annyi linket érdemes szerezni, amennyi a közeli online versenytársaknak van: ha pl. rájuk átlagosan 100 hivatkozó domain mutat (referring domains), akkor minimum 60-70 link megszerzését érdemes kitűzni célul.
Ez még mindig nem biztos, hogy elég lesz a legjobb helyezések eléréséhez, de ilyen volumennel már lehet szép eredményeket elérni.
Olcsó linknek híg a leve
SEO szempontból nem baj, ha épp nem a világ leglátogatottabb weboldalairól szerzünk linkeket – de azért húzzunk meg egy határt, amitől már elzárkózunk.
A tapaszatalt SEO szakemberek már biztosan tudják, hogy a linkfarmokra fogok kilyukadni, pontosabban azok elkerülésére.
Bármennyire csábító áron, vagy akár sikerdíjas alapon kínálják ezeket, valójában az ilyen linkadatbázisokban, releváns tartalom nélkül összegyűjtött linkek szinte teljesen értéktelenek. Mivel ezeket az adatbázisokat gyakorlatilag senki sem látogatja, ezért SEO szempontból manapság már értéktelenek – ne adj érte egy fillért se.
Oké, de mégis milyen egy minőségi link?
A minőségi link ismérvei:
- Van látogatottsága az oldalnak, ahonnan a linket kapjuk
- Releváns szövegkörnyezetből érkezik, nem pl. footerbe beszerkesztve
- Folyamatosan jelenik meg az oldalon új tartalom, cikkek, termékek, stb. tehát látszik, hogy karban van tartva
- Megfelel az alap SEO és UX szempontoknak: mobilbarát, lehetőleg gyorsan tölt be, és könnyen használható
- Releváns horgonyszöveg kíséri
Egy ilyen linkért néhány tízezer forinttól több százezer, vagy nemzetközi linkek esetében akár több millió forintot is elkérhetnek. Viszont ilyen esetben már gyakorlatilag nem csak linkről, hanem egy komplett megjelenésről beszélünk – épp ezért van értéke SEO szempontból.
Mitől függ pontosan, hogy mennyit kérnek egy linkért?
Általánosságban elmondható, hogy az újabb webhelyekről származó linkek általában olcsóbbak, mint a régebbi webhelyekről származó linkek. Ez azért van így, mert az újabb webhelyek általában kisebb tekintéllyel rendelkeznek, és ezért kevésbé versenyképesek.
Az is számít, hogy hol található a link az oldalon: ha egy webhely kezdőlapjáról szeretne linket, az drágább lesz, mintha az egyik aloldalról kapnánk egy hivatkozást.
Az ár a link típusától is függ. A dofollow link (ahol a keresőmotor követni tudja a linket és figyelembe veszi a célpontotoldalt figyelembe veszi a rangsorolás kiszámításakor) általában magasabb, mint a nofollow linkeké (ahol a keresőmotor nem veszi figyelembe a céloldalt).
A nofollow linkeket például blogok kommentmezőin használják, ahol túl sok a spam, és nem biztos, hogy minden komment hozzájárul az oldal minőségéhez. A oldalonmaga, ezek a linkek általában nem láthatók a felhasználók számára.
Ezenkívül az ár attól is függ, hogy a link állandó vagy ideiglenes. Az állandó link olyan link, amely hosszú ideig marad az oldalon, míg az ideiglenes link olyan, amely csak rövid ideig lesz ott – például egy hirdetés részeként. Ez utóbbinak SEO szempontból nincs is igazán sok értéke.
Egyszerre egyet, vagy mehet több is?
Az ideális helyzet az, ha havonta néhány minőségi linket tudsz szerezni különböző webhelyekről. Így elkerülheted a Google algoritmusainak esetleges negatív hatásait, amely a természetellenes linkprofillal rendelkező oldalakat bünteti.
Házon belül intézzem, vagy ügynökségnél?
Erre a kérdésre nincs univerzálisan jó válasz: ez a rendelkezésre álló erőforrásoktól függ. Ha van olyan munkatársad, aki jártas a linképítésben, és van ideje is rá, akkor nincs szükség a kiszervezésre.
Ha azonban nincs rá időd vagy erőforrásaid, akkor a legjobb, ha hagyod, hogy egy ügynökség kezelje.
Mire ugyanis kitanulod a szakmát a nulláról, addig a versenytársak már régen elhúzhatnak előtted – lehet, hogy mire eléred a megtervezett linkmennyiséget, nekik már kétszer annyi hivatkozásuk lesz.
Bár a linképítési szolgáltatások árai cégről cégre eltérőek, vedd figyelembe, hogy mit kapsz a pénzedért cserébe. Érdekel, mi hogyan csináljuk a prémium linképítést?