Link rövidítés: miben segíthet és milyen eszközöket használj?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Aki már illesztett be ijesztően hosszú linkeket közösségi média posztokba, e-mailekbe vagy hírlevelekbe, az tudja, hogy mekkora áldás a link rövidítés. Amellett, hogy az URL-rövidítő eszközök vonzóbbá teszik a végeláthatatlan, külső szemlélő számára értelmetlen karakterhalmazzal teli URL-eket, a kattintási arány is jelentősen javítható, így a SEO területén is jó hasznát vehetjük. Írásomból most mindent megtudhatsz a link rövidítésről. Megnézzük, hogy hogyan is született meg és miért fontos? Milyen funkcióikat érdemes figyelni egy URL-rövidítő eszköz választásakor, valamint megmutatom 5 személyes kedvencemet is.

Mi az a link rövidítés?

A link rövidítés során – ahogy arra az elnevezése is utal -, egy hosszú linket rövid URL-lé alakíthatunk. Ezáltal a link könnyebben megjegyezhetővé és nyomon követhetővé válik.

A link rövidítést legegyszerűbben ún. linkrövidítő eszközzel oldhatjuk meg, amire egyébként különböző beceneveket szoktak még használni, így például URL-rövidítő, link zsugorító, linkkompresszor. De mindegyik egy elven működik: a hosszú linkből rövidet csinál.

Hogyan működnek a linkrövidítők?

A linkrövidítő programok használata egy kaptafára megy, csak be kell írni az eredeti URL-t a tartalmi mezőbe, majd a megfelelő gombra kattintani a link rövidítéséhez. Alapvetően, amikor az URL-rövidítő megadja a rövidített címet,  akkor “megjegyzi” a teljes URL-t. Amikor pedig  a felhasználók a rövidített linkre kattintanak, automatikusan a teljes címre irányítja át őket. Azaz a weboldal vagy tartalom továbbra is a hosszabb URL-en létezik, a rövidített URL pedig csak a link könnyebb kezelését szolgálja.

A linkrövidítő eszközök evolúciója

Amióta internet az internet, a linkek jelentik a felhasználók elsődleges közlekedési útvonalát. Lehetővé teszik, hogy az emberek egy URL címre kattintva azonnal átkerüljenek egyik weboldalról a másikra, elérjék a kívánt tartalmakat. Sajnos a linkek gyakran túl hosszúak és bonyolultak azáltal, hogy különböző nyomonkövetési paraméterek adódnak hozzájuk, vagy amiatt, hogy a webhelyek struktúrája több száz oldalasra nőtt. 

A közösségi média platformokon a hosszú linkek igen problémásak tudnak lenni. A Twitter például eredetileg maximum 140 karakterre korlátozta az üzeneteit, és minden karaktert számoltak a linkekben. Ez pedig azt jelentette, hogy egy hosszú URL az egész tweetet elfoglalhatta. Erre a megosztási problémára jelentek meg jó pár éve a linkrövidítő eszközök megoldásként.

Természetesen a rövidített linkek nem csak a Twitteren, Facebookon tesznek jó szolgálatot,  hanem e-mailben, szöveges üzenetekben és minden más olyan helyzetben is hasznosak, ahol egy hosszú URL kezelhetetlen.

A linkrövidítésről ma már sok platform maga is gondoskodik. A Twitter például automatikusan lerövidíti a megosztott linkeket a t.co rövidítési szolgáltatásával, az iMessage pedig egy előnézeti kártya mögé rejti a linkeket.

Miért fontos a link rövidítés és miért szeretjük annyira a linkrövidítőket?

A tartalom minden marketingstratégia kritikus fontosságú része. Ahhoz, hogy kontentjeinket megosszuk, a megfelelő URL címekre van szükség. A linkrövidítők pedig hatékony segítséget nyújtanak abban, hogy ezek a linkek fogyaszthatók legyenek és anélkül, hogy otrombán szétnyomnának egy posztot, diszkréten juttatják el a látogatókat a megfelelő felületekre.

Lássuk is gyorsan a linkrövidítők legfőbb előnyeit!

  • Megkönnyítik tartalmaid megosztását – Abban az esetben is könnyen elhelyezheted fontos tartalmaidra mutató linkjeidet, ha egyébként korlátozott karakterszám áll rendelkezésre.
  • Vonzó URL-ek – A rövidebb URL-ek esztétikusabbak. Bár ez elsőre talán nem tűnik annyira fontosnak, mégis szerepet játszik abban, hogy egy rövid URL-lel könnyebben meggyőzhetsz valakit, hogy a linkedre kattintson, ezáltal a SEO területén is jobb eredményeket érhetsz el.
  • Lehetővé teszi a forgalom nyomon követését – A linkrövidítők arra is jók, hogy egy bizonyos időszak alatt mérjék például egy tweeted vagy posztod megosztási tevékenységét.

Linkrövidítők brandek számára

A linkrövidítők használatakor gondot jelenthet, hogy a program a márkát is eltávolítja az URL-ből, ami a felhasználók számára kevésbé megbízhatóvá teheti a linket.

Természetesen azonban erre is van megoldás, mégpedig ha saját egyéni domainedet csatlakoztatod egy URL-rövidítőhöz, így ez az összes létrehozott rövid link alapjaként szolgál. Vagyis egy általános domain, például a bit.ly vagy a rebrand.ly használata helyett saját márkád nevét szerepeltetheted.

Milyen funkciók alapján érdemes linkrövidítő eszközt választani?

Nézzük most meg, hogy mik azok a paraméterek, amiket jó, ha tud a választott program!

Analitika és kattintás követés  

Ha például más blogbejegyzését osztod meg közösségi média felületeden, nem sokat fogsz tudni arról, hogy hányan – és kik – kattintottak rá, hiszen az összes adat a tulajdonos Google Analytics fiókjában jelenik meg. Na de itt jön a csavar! Ha linkrövidítőt használsz, akkor egyedi rövid URL-t kapsz, így azt is láthatod, hogy hány kattintás érkezik a linkre, honnan jönnek, és milyen eszközöket használnak az emberek. 

Mint a legtöbb marketingszolgáltatás esetében, minél részletesebbek ezek az elemzések, annál magasabbak a költségek. Az ingyenes szolgáltatások általában alapszintű kattintás követéssel rendelkeznek, a prémium verziókban azonban részletes információkat kaphatsz.  

Linkek testreszabása

A legjobb URL-rövidítők mind lehetővé teszik a rövidített linkek testreszabását. Ez azt jelenti, hogy relevánsabbá teheted az URL-eket, vagy különböző linkeket használhatsz több hirdetésben vagy közösségi média posztban, hogy összehasonlítsd az átkattintási arányokat. Sok rövid linkgenerátor alap vagy ingyenes csomagja csak az URL utolsó részét engedi megváltoztatni, míg az üzleti célú szolgáltatások lehetővé teszik egyéni domain használatát.

Ár-érték arány

Érdekesség, hogy néhány ingyenes verzió jobb, mint egyes fizetős alkalmazások, feltéve persze, hogy nincs szükség hihetetlenül részletes elemzési adatokra.

Nehéz abban tanácsot adni, hogy az egyéni igényeknek melyik platform felel meg legjobban. Feltétlenül érdemes néhányat kipróbálni, valamint mérlegelni, hogy az analitikában milyen információkra van szükség,és ez alapján választani ingyenes vagy prémium verziót.

Az 5 legjobb linkrövidítő program

A Google link rövidítés funkciója nagyon népszerű volt, azonban néhány évvel ezelőtt ezt leállították. Szerencsére azonban jónéhány fantasztikus eszközt találni, ha körbenézünk a piacon. Mutatom is most ezek közül az 5 személyes kedvencemet.

Bitly

A Bitly link rövidítés elég széles körben ismert. Egy teljes körű szolgáltatást nyújtó, üzleti szintű platformról van szó. Amennyiben csak alkalmanként kell linkeket rövidíteni, akkor fiók létrehozása nélkül is használható. Egyszerűen csak be kell illeszteni a hosszú URL-t a kezdőlapon található mezőbe, majd a rövidítés gombra kattintani és már kész is!

Ha azonban komolyabb funkciókra van szükség, a Bitly akkor is verhetetlen. Vonzereje egyszerűségében rejlik. Egy részletes, átláható műszerfallal rendelkezik, ahol több mint 20 valós idejű adatot követhetsz, beleértve a látogatók helyét, az organikus megosztásokat és még sok mást. A kampányok nyomon követésére szolgáló eszközök szintén könnyen használhatóak.

MENNYIBE KERÜL? Bár a Bitly ingyenes, egyre kevesebb azonban az elérhető funkció ebben a verzióban, ezért vállalkozások számára érdemes lehet inkább előfizetést vásárolni. 

A 35 USD/hó alapcsomag ingyenes egyéni domaint biztosít, havi 1500 link létrehozását teszi lehetővé, és több adatot mutat arról, hogy kik kattintanak a linkjeidre. Ha ez nem elég, akkor a 200 USD/hó árú Premium egy nagy lépés felfelé. Ez 3000 linket kínál havonta, részletesebb analitikát olyan dolgokra, mint a városszintű adatok és az eszköztípusok, valamint egyéb funkciókat, például márka nélküli QR-kódokat.

A Bitly nagyszerű URL-rövidítő olyan nagy online vállalkozások számára, amelyek sok linket osztanak meg, és szeretnék azokban márkájukat használni és nyomon követni. Emellett jó választás olyan kisvállalkozások számára is, amelyek rövid URL-eket kívánnak generálni és követnék a statisztikáikat egy szerény számú kampányhoz.

Rebrandly

A Rebrandly szintén kiváló választás. Azt tartják szem előtt, hogy a márka – legyen szó termékről vagy személyről – értéket jelent, ezért nagy hangsúlyt fektetnek a testreszabásra. Ingyenes csomagjuk öt egyéni tartományt kínál, így a teljes rövid URL-t testre szabható, nem csak az utolsó fele.

Tartalmaz eszközöket az egyes linkek népszerűségének nyomon követésére, adatokat arról, hogy kik kattintanak a linkekre, és automatikus QR-kód generálást is. 

MENNYIBE KERÜL? Az ingyenes csomag összesen 500 márkás linkre és havi 5000 nyomon követett kattintásra van korlátozva, de ez például egy kisebb vállalkozás számára bőven elég lehet. Ha azonban többre vágysz, akkor a Starter csomag már 24 USD/hó-tól elérhető, ami 5000 linket tartalmaz és 25 000 kattintást követ havonta.

TinyURL

Az ingyenes linkrövidítő, a TinyURL 2002 óta van jelen a piacon, és azért maradt meg ilyen sokáig, mert a lehető legegyszerűbben végzi a link rövidítést.

Nagyon hasznos eszköz, ha gyorsan kell létrehozni egy rövid linket. Csak illeszd be a hosszú URL-t a mezőbe, akár testre is szabhatod az URL második felét, és a Make TinyURL gombra kell kattintani! Ezt követően korlátlan ideig használhatod ezt a linket.

Bár a TinyURL használatához nincs szükség fiókra sem, ha regisztrálsz, láthatod az összes rövidített linked előzményeit. Előfizethetsz prémium csomagra is, ha olyan funkciókat szeretnél, mint a nyomon követés és az analitika, az egyedi domainek, valamint az egyes TinyURL-ek szerkesztésének lehetősége, miután létrehoztad azokat.

MENNYIBE KERÜL? A fizetős csomag már 9,99USD/hónap áron elérhető a nyomon követéssel és a márkás domain opcióval.

Short.io

Azt nagyon sok linkrövidítő megmutatja, hogy az emberek hol kattintanak a linkjeire és milyen eszközöket használnak, de a Short.io még ennél is jobb. Lehetővé teszi ugyanis, hogy a különböző helyeken vagy különböző eszközöket használó látogatókat megcélozza, és más linkre küldje őket. Ez akkor hasznos, ha azt szeretnéd elérni, hogy az iOS- és Android-felhasználók a megfelelő alkalmazásletöltési linket lássák, vagy hogy a különböző országokban a megfelelő devizanem jelenjen meg.

A link hozzáadásakor rá kell kattintani az Apple vagy az Android ikonra vagy a földgömbre, és kiválasztani, hogy miként szeretnéd megcélozni a közönségedet és milyen linkekkel. 

A Short.io egy nagyszerű URL-rövidítő, bár a legtöbb lehetőséggel ellentétben itt saját egyéni domain használatára van szükség. 

Beállíthatsz egy alapértelmezett domaint minden olyan rövid linkhez, amely nem működik, és a statisztikák között mélyre áshatsz, hogy mikor, hol és hogyan kattintanak az emberek a linkjeidre.

MENNYIBE KERÜL? Az ingyenes csomag 1000 márka linket, 50 000 nyomon követett kattintást és eszközcélzást is tartalmaz. Előfizetés már 16,67 USD/hó-tól korlátlan számú márka linkkel és földrajzi célzással vásárolható.

Sniply


És akkor ötödikként jöjjön egy olyan linkrövidítő, amely kiváló a CTA-kban. Amikor ugyanis  hírlevelekben vagy közösségi média platformokon más tartalmakra – például érdekes cikkekre vagy jó videókra – mutató linkeket osztunk meg, akkor nem árt, ha miénk az utolsó szó. És ebben a Sniply óriási segítség.

Amellett, hogy rövid URL-címet és kattintás követő adatokat adhatsz meg, minden megosztott link fölé egy call-to-action (CTA) funkciót is csatolhatsz. Így amikor valaki követi például a Twitter profilodról egy izgalmas cikkre mutató linket, az oldal alján megjeleníthetsz egy felugró ablakot, amely hírlevél feliratkozásra szólít fel vagy más aktivitásra ösztönöz.

Az irányítópulton nem kell mást tenni, mint a Kezelés > Call-to-Actions, majd az Új Call-to-Action gombra kattintani, hogy létrehozz egyet. Előfizetéstől függően készíthetsz szöveges, űrlapos vagy akár képi CTA-kat is. Amikor egy linket adsz hozzá, kiválaszthatod, hogy a CTA mit jelenítsen meg, ha bárki rákattint. Ha csak a Sniply nyomkövetését és analitikáját szeretnéd használni, készíthetsz rejtett CTA-t is, amely nem jelenik meg. 

MENNYIBE KERÜL? A Sniply kiváló funkcionalitása miatt  kicsit drágább, mint az egyszerűbb linkrövidítők. Az ingyenes és a 25 USD/hó árú alapcsomag ízelítőt ad, de az olyan funkciókhoz, mint a Sniply márkajelzés eltávolítása, egyéni domain használata és a rövid link szövegének testreszabása, csak a 125 USD/hó árú üzleti csomagban juthatsz hozzá.

Összegezve

Mint láthattad, egy egyszerű link rövidítés is sokféle módon történhet. A piacon számos nagyon hasznos eszközt találni, ráadásul link rövidítés ingyen is elérhető sok helyen. Ha szeretnéd megtalálni a számodra legideálisabbat, érdemes párat kipróbálni, hogy el tudd dönteni, milyen funkciókra van tényleg szükséged és mik azok, amik nem tesznek sokat hozzá a napi ügymenethez. Márka szempontjából is érdemes átgondolni a választást, ugyanis a hagyományos linkrövidítők egyben a brand nevét is eltüntetik a címből, ami esetleg bizalmatlanságot szülhet a felhasználókban. Szerencsére azonban nagyon sok platformon kedvedre, valamint brandedre szabhatod linkjeidet.

Amennyiben segíthetünk tartalommarketingben, vagy bármilyen SEO támogatásra van szükséged, keress bennünket bizalommal >>