A legfontosabb SEO beállítások a jobb helyezésekért

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Ha online tartalommal rendelkezel és szeretnéd, hogy minél több potenciális vásárló találkozzon a termékeiddel és szolgáltatásaiddal a Google keresések során, akkor biztosan nem kerülhetsz ki néhány fontos SEO beállítást. Weboldaladat érdemes úgy megtervezni és felépíteni, hogy az minél inkább látogatóidat szolgálja, elengedhetetlen a felhasználói élmény javítása. A SEO továbbá arról szól, hogy a keresőmotoroknak segítsen megérteni és feltérképezni weboldalad kontentjét. Cikkemből most megtudhatod, hogy melyek azok a SEO beállítások, amelyekre fókuszálnod kell, ha szeretnél előkelő helyezéseket elérni a találati listában.

Miért fontosak a jó SEO beállítások?

A SEO egyik legfontosabb funkciója a láthatóság növelése, ami azt jelenti, hogy a látogatók  könnyebben találják meg webhelyedet és ezzel együtt termékeidet és szolgáltatásaidat. A láthatóság közvetlen kapcsolatban áll a rangsorolással.

Minél előrébb helyezkedsz el a keresőmotorok találati oldalán, annál valószínűbb, hogy az érdeklődők megtalálnak, átkattintanak az oldaladra és ezáltal organikus forgalmat generálnak. Minél hatékonyabbak tehát a SEO erőfeszítésed, annál jobb  lesz a láthatóságod és értelemszerűen a helyezésed.

A keresőoptimalizálás (SEO) gyakran a weboldal egyes részeinek apró módosításairól szól. Egyenként nézve, ezek a változtatások apró javításoknak tűnhetnek, de más optimalizációkkal kombinálva komolyt hatást képesek elérni mind a felhasználói élményt tekintve, mind pedig a jobb pozíciók elérésében a keresési listákon. 

Nézzük most meg azokat a legfontosabb beállításokat, amikre mindenképp szükség van ahhoz, hogy ezek a jó eredmények megszülethessenek.

Google SEO beállítás: ellenőrizd, hogy látja-e weboldalat a Nagy Testvér? 

Ahhoz, hogy a Google-ből organikus forgalom érkezhessen weboldaladra, először is meg kell vizsgálni, hogy weboldalad szerepel-e a Google indexében. Ezt nagyon egyszerűen megteheted, csak írd be webhelyed URL-jét és ha találatokat kapsz, akkor megfelelő az oldal indexelése.

Mi a teendő, ha nem indexelt a Google?

A Google oldalak milliárdjait térképezi fel és bizony előfordul, hogy egy-egy oldal kimarad. Ennek többek között az alábbi okai lehetnek:

  • A webhely nincs megfelelően összekapcsolva más oldalakkal a világhálón
  • A weboldal még nagyon friss és a Google-nek még nem volt elegendő ideje feltérképezni
  • Nem megfelelő az oldal kialakítása és ez megnehezíti a webhely indexelését
  • A Google a feltérképezés során hibát kapott
  • Az oldal policyje nem engedi a feltérképezést

Mit tehetsz, hogy felkerülj a Google térképére?

A Google egy teljesen automatizált keresőmotor, webkúszói segítségével folyamatosan keresi azokat a webhelyeket, amelyeket indexelhet. A legtöbb esetben ez magától megtörténik, nem kell semmit tenni érte. Amennyiben betartod a keresési alapelveket, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy weboldalad megjelenik a keresési eredményekben.

Ha ez valamiért mégsem történik meg, akkor a Google Search Console segítségével elküldheted tartalmadat a Google-nak, és azt is nyomon követheted, hogy hogyan szerepel a Google keresőben. Továbbá beállíthatod, hogy küldjön értesítéseket a kritikus problémákról.

TIPP: Érdemes URL ellenőrző eszközt használni, ami megmutatja, hogy a Google hogyan látja a tartalmaidat és segít azonosítani és kijavítani számos indexelési problémát. 

Ha megbizonyosodtál arról, hogy indexelve vannak az oldalak, azt is célszerű ellenőrizned, hogy az indexelt oldalak száma megegyezik-e a Google Analyticsben található számokkal.

Robots.txt: Segíts a Google-nek megtalálni vagy elrejteni a tartalmaidat

Meghatározhatod a Google számára, hogy mely oldalaidat szeretnéd láttatni és melyek azok, amiket elrejtenél. 

Az oldaltérkép (sitemap) egy XML kiterjesztésű fájl a szerveren, ami a webhelyeden található legfontosabb oldalak URL címét tartalmazza, felhívva ezzel a robotok figyelmét, hogy mely oldalakat térképezzék fel.

A feltérképezést azonban meg is akadályozhatod az ún. robots.txt használatával. Ennek segítségével tájékoztathatók a robotok, hogy mely oldalakat és fájlokat kérhetik le az adott webhelyről, és melyeket nem.

Ezt a fájlt, amelynek a robots.txt nevet kell viselnie, a webhely gyökérkönyvtárában kell elhelyezni. 

Érzékeny vagy bizalmas információk esetén nem elég a robots.txt 

Lehetséges, hogy a robots.txt által blokkolt oldalakat mégis feltérképezésre kerülnek, ezért az érzékeny oldalak esetében célszerű biztonságosabb módszert alkalmazni.

A robots.txt ugyanis sajnos csak a jól viselkedő lánctalpasokat utasítja, hogy az adott oldalak nem nekik szólnak, de nem akadályozza meg, hogy a kiszolgáló eljuttassa ezeket az oldalakat az azokat kérő böngészőnek. Ezen kívül a nem megfelelő vagy csaló keresőmotorok, amelyek nem ismerik el a robots kizárási szabványt, figyelmen kívül hagyhatják a robots.txt utasításait. 

Ezekben az esetekben sokkal jobb módszer a noindex taget alkalmazni, ha csak azt szeretnénk, hogy az oldal ne jelenjen meg a Google-ban, ugyanakkor nem jelent problémát, ha néhány felhasználó egy link segítségével mégis rátalálhat az ominózus oldalakra.

A valódi biztonság érdekében azonban elengedhetetlen megfelelő engedélyezési módszereket, például felhasználói jelszó kérést, vagy az oldal teljes eltávolítását alkalmazni.

Mikre figyelj még a robots.txt használatakor?

  • Ne tiltsd, hogy a belső keresési találati oldalaidat a Google feltérképezze. Látogatóid ugyanis egyáltalán nem fogják honorálni, ha a keresőben egy linkre kattintva más tartalmat kapnak.
  • Mindig engedélyezd a proxy szolgáltatások eredményeként létrehozott URL-ek feltérképezését.
  • Amikor a Googlebot feltérképez egy oldalt, ugyanúgy kell látnia azt, mint egy átlagos felhasználónak. Ehhez az indexelés érdekében mindig engedélyezned kell a Google számára a weboldal által használt JavaScript-, CSS- és képfájlokhoz való hozzáférést. Ha a robots.txt fájl megtiltja ezt, az rontja algoritmusaid teljesítményét a tartalom megjelenítésében és indexelésében. És ez természetesen meglátszik a helyezéseken is.

SEO beállítások, hogy minél érthetőbbek legyenek tartalmaid

Ebben kétségkívül két nagyon fontos alappillérre kell támaszkodni, ez pedig a cím (title) és a meta tag. Hogy egy weboldal megfelelően legyen optimalizálva egy-egy kulcsszóra, abban nagy szerepe van ezeknek a beállításoknak. Hiába ugyanis az értékes tartalom, ha a hozzá tartozó cím és meta leírás nem megfelelő. Ebben az esetben vagy be sem kerül az első 10-be, vagy ha mégis, akkor nem sokáig marad ott.

Nézzük is most meg, hogy mikre érdemes figyelni!

Használj megfelelő oldal címeket

Akár elsőként írod meg az oldal címét, akár ezt hagyod utoljára, nagy mértékben befolyásolja majd, hogy weboldalad, vállalkozásod hogyan teljesít a találati listákon.

Érdekes tény, hogy a vásárlók több mint 50%-a használja a Google-t új márkák felfedezésére vagy megtalálására.

De ha az oldal címek nem jelennek meg közvetlenül a találati listákon, akkor miért fontosak a SEO szempontjából? Mert egy erős oldalcím támogatja a SEO-t az oldaladon, és javíthatja a felhasználói élményt, mivel kiemeli oldaladat.

Az oldal címe a bejegyzés vagy tartalom tetején helyezkedik el. Elmondja a látogatóknak és a keresőmotoroknak is, hogy miről szól a teljes kontent. Az oldalcímnek megvan az ereje, hogy becsalogassa és elcsábítsa az olvasókat anélkül, hogy a hirdetésekkel, snippetekkel és kiemelt képekkel kellene versenyezni.

Fontos, hogy minden egyes oldal esetén egyedi legyen a címszöveg. Ez segít a Google-nek abban, hogy egy oldal megkülönböztethető legyen a webhely többi oldalától. 

Mikre érdemes figyelni az oldal címeknél?

  • A kezdőlap címébe érdemes betenni a webhely vagy vállakozás nevét vagy valamilyen ajánlatot. 
  • Mindig olyan címszöveget írj, amely olvasható és megfelelően közvetíti az oldal tartalmának témáját.
  • Ha a dokumentumod megjelenik egy keresési találati oldalon, a cím tartalma feltűnhet a keresési találat cím linkjekén.
  • Kerüld az olyan szövegek, kifejezések használatát, amelyeknek nincs közük az oldal tartalmához
  • Ne legyenek olyan szövegek a címben, mint “Cím nélkül” vagy “Új oldal”.
  • A mobilverzióban se feledkezz meg az egyedi szövegekről.
  • Oldalcsoportoknál is minden oldalra használj egyedi szöveget.
  • A title elemek legyenek rövidek és informatívak. Amennyiben túl hosszú, vagy más módon kevésbé relevánsnak ítéli, a Google a title elemben lévő szöveg csak egy részét fogja megjeleníteni, vagy egy automatikusan generált címlinket mutat majd a keresési találatban.
  • A title-t soha ne zsúfold tele kulcsszavakkal.

Fókuszálj a meta címkékre

Az ún. meta title (meta cím) és a meta description (meta leírás) a weboldal címét és leírását tartalmazza, hasonlóan a könyvek címéhez és a könyv hátulján található ismertetőhöz. Arról tájékoztatja mind a látogatókat, mint a Google-t, hogy miről is szól a weboldal vagy egy adott tartalom. 

Míg egy oldal címe lehet néhány szó vagy egy mondat, addig a meta leírás egy-két mondat vagy akár egy rövid bekezdés. A címhez hasonlóan a meta description tag is a HTML-dokumentum head elemében helyezkedik el.

A bűvös meta cím

A meta cím lesz az első, amit egy felhasználó meglát a keresési eredmények találatai közt, és ez alapján dönt arról, hogy melyik tartalom érdekes számára. A meta title, mivel vastagabban van szedve, tökéletesen vonzza a szemet, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy a másodpercek tört része alatt a felhasználó milyen információkat kap, hiszen ez fogja kattintásra ösztönözni.

SEO szempontból a meta title kulcsfontosságú, mivel a döntés annak kulcsszavai és tartalma alapján születik meg.

Az ideális meta cím 4-6 szavas (maximum 65-70 karakteres).

Mit érdemes tudni a meta leírásról?

Mindig olyan leírást célszerű készíteni, amely egyszerre tájékoztatja a felhasználókat és tartalmazza a megfelelő kulcsszavakat. Nem mellesleg pedig felkelti az érdeklődésüket. 

Bár nincsenek kőbe vésett szabályok a minimális vagy maximális hossz tekintetében, érdemes azt 40 és 160 karakter között tartani, hogy teljes egészében megjelenjen a keresőben. Tartalmazzon minden fontos információt, amelyre a felhasználóknak szükségük van annak eldöntéséhez, hogy az oldal hasznos és releváns lesz-e számukra.

Az alábbiakat jó még szem előtt tartani:

  • Soha ne írj olyan meta leírást, mely nem releváns az oldal tartalmával.
  • Kerüld az általánosítást a szövegben.
  • Ne zsúfold tele értelmetlenül kucsszavakkal.
  • Minden oldal esetében készíts egyedi meta leírást.

TIPP: Ha webhelyed például több ezer vagy akár több millió oldalt tartalmaz, akkor lássuk be, hogy a meta description tagek kézi elkészítése gyakorlatilag lehetetlen. Ebben az esetben automatikusan generálhatsz meta description tageket az egyes oldalak tartalma alapján.

Címsorokkal emeld ki a fontos szövegeket

Annak érdekében, hogy minél áttekinthetőbb legyen a tartalom, figyelmet kell fordítani a címsorokra. Ennek a struktúrának a kialakítása lehetővé teszi a látogatók számára, hogy könnyen eligazodjanak a tartalomban. 

A címsorokat érdemes vázlatként elképzelni, amelyek megmutatják, hogy egy-egy fő pont milyen alpontokat tartalmaz. Ahhoz, hogy a tartalom jól teljesíthessen a keresések során, a címsorokban célszerű megjeleníteni a kulcsszavakat.

A HTML hat különböző címsort különböztet meg, melyek közül a H1 a legfontosabb, ami általában az adott oldal címe és a H2, H3, H4, H5, H6 pedig az alcímek jelölésére szolgál. Fontos, hogy minden oldalon legyen H1.

Ezekre is feltétlenül figyelj:

  • Ne használj olyan szövegeket, kulcsszavakat a címsorokban, amelyek nem hasznosak a tartalom szerkezetének meghatározásában.
  • Ott alkalmazz címsorokat, ahol értelme van, de ne aprózd céltalanul szét a szöveget, mert ez zavarhatja az olvasókat.
  • A címsorok soha ne legyenek túl hosszúak.
  • Mindig struktúrát adjon a tartalomnak a címsor és ne formázásra használd.

Vigyázz a duplikált tartalmakkal, használj kanonikus címkéket

A duplikált tartalom azt jelenti, hogy két vagy több oldal ugyanazt a tartalmat jeleníti meg.

SEO szempontból kifejezetten hátrányosak ezek az ismétlődő kontentek, hiszen a keresőmotorok célja, hogy a legjobb és legértékesebb tartalmat szolgáltassák a felhasználóknak. Ráadásul a duplikáció miatt  akár Google büntetéssel is számolhatunk, amely a helyezés visszaeséséhez és a forgalom csökkenéséhez vezethet. 

Az úgynevezett kanonikus URL címkékkel (canonical URL-tag), hatékonyan csökkentheted az egyes webhelyeken lévő ismétlődő tartalmak számát, és egy fő URL-re kanonizálhatod azokat. Ez két vagy több webhelyen is használható, az egyik domain URL-jétől egy másik domainen lévő másik URL-hez.

SEO szempontból ez hasonló a 301-es átirányításhoz, és azzal lényegében azt üzened a keresőmotoroknak, hogy több oldalt tekintsenek egynek, de anélkül, hogy ténylegesen átirányítanád a látogatókat az egyik URL-címről a másikra. 

Összefoglalva

Bár az előkelő helyezések eléréséhez gyakorlatilag folyamatos finomhangolásra van szükség, a cikkünkben említett kulcsfontosságú SEO beállításokkal már sokat tehetsz azért, hogy minél nagyobb organikus forgalmat generálj webhelyedre. 

Amennyiben segíthetünk tartalommarketingben, vagy bármilyen támogatásra van szükséged például a SEO beállítások kapcsán, keress bennünket bizalommal >>