Mi az a meta title és meta description? És tényleg olyan fontosak?

Pál Zoltán Gábor

A gyors válasz: igen! Persze nem úgy, ahogy azt sokan gondolják, és a szerkesztésük igényel némi józanságot. De ne szaladjunk ennyire előre! Kezdjük a lényegi kérdéssel: mi az a meta title és a meta description? Miért olyan fontosak a keresőoptimalizálásban?

Ha valóban gyorstalpalót szeretnél, akkor csak ezt kell tudnod róluk: mind a kettő egy meta tag, vagyis olyan eleme az oldaladnak, amely információt nyújt a keresőmotoroknak és a látogatóknak. Van még egy harmadik meta tag is, ez maga a kulcsszó (vagyis a meta keyword), amiről írni fogunk majd a cikk végén, de pont annyira érintjük majd, amennyire fontos a szerepe.

A Google ugyanis már rég nem az általad megadott kulcsszóra támaszkodik elsődlegesen, viszont a title és a description jelentőségét nem tudjuk eléggé hangsúlyozni, hiszen azok valóban fontos szerepet kapnak a felhasználói figyelem irányításában.

Ne kövesd el ezt a hibát!

Láttunk már olyat, hogy valaki egy szöveges tartalom (például egy blogposzt) feltöltésekor nagyobb figyelmet szentelt a megfelelő kulcsszó lekutatásának és beírásának, de a rövid leírást végül ráhagyta a Google-re, és persze a címen sem gondolkodott eleget. „Nem a headline az erősségem!” – mondják sokan, és tudod, hogy mi erre mit szoktunk válaszolni?

Azt, hogy márpedig legyen az!

A meta title (a cím) ugyanis az első dolog, amit egy felhasználó megpillant a keresési eredmények találatai közt, és ez alapján fog dönteni arról, hogy hova kattintson. A Google-nál pedig nem bízták a véletlenre: vastagabban szedi a keresőmotor, mint az alatta lévő descriptiont (vagyis a leírást). A meta title tökéletesen vonzza a tekintetet, és a felhasználó gyorsan eldöntheti, hogy a találatok közül melyik lehet a neki releváns.

Nézd meg jól: az URL csak a harmadik leghangsúlyosabb. Most kérdezhetnéd, hogy miért, hiszen elsőre ez tűnik a leglényegesebbnek. Elvégre ezekre szeretné irányítani a keresőmotor a felhasználót, aki a találatok megtekintése után eldöntheti, hogy melyik neki a releváns.

Igaz?

Nos, nem feltétlenül! Az átlagos felhasználóról ugyanis nagyon sok mindent el lehet mondani (szépet, rosszat, igazat, hamist), de van valami, ami szinte mindegyikükben közös: a lehető legkisebb energiabefektetéssel (olvasással, rászánt idővel, koncentrációval) szeretnék a lehető leghamarabb megtalálni azt, amit keresnek. A Google pedig nem megváltoztatta, hanem elfogadta ezt.

Ha nem figyelsz oda a címre, a cím és a kulcsszó kapcsolatára, valamint a leírásra, akkor súlyos hibát követsz el: még ha meg is jelensz a találati lista előkelő helyén, akkor sem biztos, hogy kitűnsz majd, és hiába a sok igyekezet, nem fogsz tudni organikus olvasókat az oldaladra irányítani.

Ezt kell tudnod a meta title-ről!

Először is: számít a méret! Csakhogy az életben gyakran tapasztalt alapelvekkel szemben itt a „minél rövidebb és tömörebb, annál jobb” elv érvényesül, amit figyelmen kívül hagyhatsz, de azzal csak magadnak ártasz.

A meta title elemből ugyanis maximum 70 karaktert mutat a Google, tehát ha többet írsz, azt vedd úgy, hogy nem is létezik a felhasználók szemében (a találati oldalon ugyanis három pont jelöli, hogy nem ér véget a cím, de a konkrétumot senki nem fogja látni; lásd fenti kép). A kvótába a szóközök is beleszámítanak.

HTML-ben a meta title így néz ki:

<title> Mi az a meta title és meta description? </title>

Jól látod: a weboldalad kódjában és a keresőkben megjelenített meta title eltérhet a tényleges főcímtől (például lehet rövidebb, de azért ne gyökeres különbségről beszéljünk).

Szabály, hogy a kulcsszavakat a title elejére kell helyezni (segítve a felhasználó döntését), de nem szabad halmozni azokat, mert a robotok erre különösen érzékenyek. Ha nem csak egy kulcsszóval dolgozol, akkor a másodikat a cím végére is berakhatod (lásd a mi esetünkben a meta descriptiont, ami másodlagos kulcsszó is lehet). A lényeg, hogy a cím releváns legyen és valóban reflektáljon az oldal tartalmára. Ahogy hosszú távon mindig a Bank nyer, úgy a Google-t sem fogod tudni legyalulni, mert az mindig hazai pályán játszik.

Amikor nem blogposztról, hanem egy szimpla aloldalról beszélünk, akkor is érdemes a cégnevet/oldalnevet is beszúrni a meta title végére (ismét csak: lásd fenti kép); ehhez a kötőjel a legjobb megoldás elválasztásként.

A jó meta title:

  • minden aloldal esetében egyedi (kerüld a duplikációt ezen a téren is)
  • figyelemfelkeltő és releváns
  • 4-6 szavas (maximum 65-70 karakteres)
  • a kulcsszavat elöl tartalmazza (amely kiemelve jelenik meg a találati oldalon, és amin azonnal megakad a felhasználók szeme)

Tényleg nem fontos a meta description?

Az attól függ!

Ha arra vagy kíváncsi, hogy befolyásolja-e a helyezésedet, akkor az a tapasztalat, hogy nem. Valószínűleg a korábbi visszaélések miatt a Google már nem ugyanazzal a szemponttal veszi figyelembe a rangsoroláskor, de azt nem mondanánk, hogy nincsen semmilyen szerepe.

Az átkattintási arányt ugyanúgy javíthatod vele, mint a title taggel, hiszen a jó cím alá kerülő izgalmas leírás felkeltheti a felhasználói érdeklődést. A meta description funkciója ezért sokkal inkább az, hogy a potenciális érdeklődőknek összefoglald az adott oldal tartalmát, és hogy ezzel is segítsd a felhasználó döntését.

A weboldalakat kezelő CMS-rendszerekben általában van arra lehetőséged, hogy megadd a meta title-t és a meta descriptiont (valamint a kulcsszavat; a WordPress-nek is vannak jó pluginjai, az egyik ilyen például a Yoast SEO). A kulcsszó ebben az elemben pedig inkább a felhasználó szemszögéből fontos, hiszen a Google vastagon kiemeli azt, így ha a user látja azt a leírásban, akkor nagyobb eséllyel kattint.

Amire figyelned kell: a Google 160 karaktert jelenít meg (bár néha képes elmenni 310 karakterig is), tehát ezt a mennyiséget lehetőség szerint ne lépd túl, de a túl rövid leírásokkal is érdemes vigyázni, mert a tapasztalatok szerint ilyenkor a keresőmotor maga kezdi el kiegészíteni a leírásodat.

A jó meta description:

  • 140 és 160 karakter között van (ha nem használsz meta descriptiont, akkor a Google a tartalom elejét szúrja be)
  • tartalmazza a kulcsszavadat, amit a Google ki is emel
  • tartalmaz egyfajta CTA-t (call-to-actiont, vagyis nemcsak egy száraz összefoglaló a leírás, hanem cselekvésre is biztat)
  • a kulcsszó és az érdekes leírás miatt bizalmat kelt az olvasóban

Nem mellékesen a meta title és a meta description jelenik meg a közösségi oldalakon is akkor, amikor az oldalt megosztod (vagy mások belinkelik). Egészen pontosan az Open Graph (OG) title és description mezők tartalma, de a legtöbb CMS átveszi ugyanezek meta párját az OG mezők kitöltéséhez.

A meta tagek megadásakor érdemes betartani a következőket:

  • nem célszerű idézőjeleket használni
  • viszont hasznosak lehetnek a számok (10 dolog…)
  • kattintásra ösztönző szóhasználatot alkalmazz
  • ne legyen se túl rövid, se túl hosszú (a legrosszabb, ha hiányzik)
  • nem él vissza a kulcsszavakkal

Mi történik akkor, ha a Google átírja a leírásodat?

Erre akkor kerülhet sor, ha a keresőmotor úgy ítéli meg, hogy az adott meta description nem elég releváns. Világvége persze ekkor sincs, hiszen a Google igyekszik olyan részeket találni a szövegedben, amelyek tartalmazzák a kulcsszavadat vagy a keresési kifejezéseket.

A keresőmotor célja minden esetben az, hogy segítse a felhasználói döntést, ha úgy érzi, van jobb megoldás annál, mint amit te adtál meg. Érdemes ezért egy picit előre gondolkodni: a szöveges tartalom első mondatára tekints úgy, mintha az egy meta description lenne, amiben ezáltal megjelenik a kulcsszó is.

A Google ugyanis előszeretettel emeli ki és mutatja meg a felhasználóknak az első kulcsszót tartalmazó mondatot.

Miért nem lényeges ma már a meta keyword?

A meta keyword az a mező, ahol az oldaladhoz rendelt kulcsszavakat megadhatod. A keresőoptimalizálás aranykorában ez volt az egyik legfontosabb kommunikációs csatorna, ahol elmondhattad a robotoknak, hogy melyik kifejezésre szeretnél megjelenni. Ha több kulcsszó is volt, akkor azokat vesszővel elválasztva adhattuk meg.

Álomszerűen egyszerű volt, és persze vissza is lehetett élni vele; talán épp ezért kellett búcsút vennünk tőle. Hiába halljuk még most is mantraként egyesektől, hogy „egy oldal, egy kulcsszó (nincs halmozás)”, a meta keywordnek keresőoptimalizálási szempontból már semmilyen jelentősége nincs.

Újdonságként hat? Ne lepődj meg, a Google egyik szakembere már 2009-ben erről beszélt, tehát teljesen mindegy, mit írsz ebbe a mezőbe, a robotok döntését nem fogod tudni befolyásolni. Szerepe ennek a tagnek sokkal inkább oldalon belüli keresésnél lehet, webesnél nulla, zéró.

Neked elég a title-ra és a descriptionre odafigyelni a meta tagek közül, és ha betartod az azokkal kapcsolatos szabályokat, látványos eredményeket érhetsz el és megfelelő organikus forgalomhoz juthatsz.