Mire figyelj, hogy elkerüld a Google büntetést?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Minden fejlesztő és weboldal tulajdonos rémálma, a Google büntetés. Különösen olyan weboldalak esetén, amelyekben évek kőkemény befektetett munkája van. Ha ugyanis fennakadunk a Google szűrőin, könnyen elveszíthetjük az organikus forgalmunk egy részét vagy akár egészét is. Mi is az a Google büntetés? Milyen típusai vannak és mikre fontos odafigyelnünk? Jöjjenek a legfontosabb tudnivalók!

Mi az a Google büntetés?

Google büntetésnek nevezzük, amikor a Google mérnökökből és informatikusokból álló csapata hátrasorolásra ítél egy weboldalt a minőségi irányelvek megsértése miatt.

A szakemberek feladata, hogy átvizsgálják az egyes honlapokat és adott esetben helyezési büntetést vessenek ki, melynek megoldása fejlesztő közreműködését igényli.

A Google büntetések célja

A Google elsődleges szempontja, hogy legrelevánsabb találati listát adja a felhasználóknak. Ennek érdekében pontosan meghatározza, hogy mit vár el a webhelyekről a minél jobb rangsorolás érdekében. 

Büntetés helyett semlegesítés

A Google a korábbi irányelveihez képest sokkal inkább a semlegesítés irányába mozdult el az elmúlt pár évben mind az on-site, mind pedig az off-site SEO esetén.

Ez azt jelenti, hogy többé nem kaphat büntetéseket a Google-től weboldalunk?

Nem egészen! Továbbra is kaphatunk büntetéseket, azonban a Google mára felismerte, hogy a rossz minőségű tartalom, vagy linkek esetén az esetek jelentős többségében elegendő egyszerűen ignorálnia a tartalmat vagy linket.

Ez definíció szerint viszont azt is jelenti, hogy minden egyes fillér, amit rossz minőségű kontent, vagy link megírására/megszerzésére költünk, ablakon kidobott pénz.

Fontos tehát felismernünk, hogy az oldalunk minőségének javítása és megőrzése SEO szempontból még soha nem volt olyan életbevágóan fontos, mint most.

A Google büntetés típusai

A Google alapvetően háromféle szankciót alkalmaz:

  • manuális akció
  • algoritmikus akció
  • helyi akció

A manuális büntetéseket a Google akkor szabja ki, amikor megállapítja, hogy webhelyünk megsértette a minőségi irányelvek valamelyikét. Ez a leggyakoribb büntetési típusok közül való, a Google pedig értesíti az oldal tulajdonosát a hibáról. A Search Console-ban akár most is ellenőrizhetjük, hogy minden rendben működik-e az oldal optimalizálását illetően, ha a “Biztonsági és Kézi műveletek” nevű menüpontban a “Kézi műveletek” almenüpontot választjuk.

Amennyiben ilyen manuális tevékenységgel kapcsolatos büntetési típusok közül kaptunk egyet, a Google küld egy üzenetet, amiben részletezi a büntetés indokát. Ez lehet a Site-wide Match, ami azt jelenti, hogy az oldal egésze problémás, vagy Partial Match, vagyis részleges egyezés, tehát csak az oldal egyes részeit érinti a büntetés.

Az algoritmikus büntetések a Google rangsoroló algoritmusának változásából erednek, ami csökkentheti webhelyünk helyezését a keresési eredményekben. 

Helyi büntetés esetén vállalkozásunk már nem lesz látható a helyi keresési eredmények között.

Melyek a leggyakoribb manuálisan javítandó hibák, melyekért Google büntetés jár?

A Google Search Console kiadott egy listát a 12 leggyakoribb esetről, amiben nekünk kell változtatást végrehajtanunk:

  1. hackelt oldal
  2. felhasználó által létrehozott spam
  3. spamszerű tárhelyek
  4. spamszerűen szerkesztett kulcsszavak
  5. nem természetes linkek mutatnak az oldalunkra
  6. elégtelen tartalom, kevés vagy nem létező hozzáadott értékkel
  7. álcázott vagy gyanús átirányítások
  8. álcázás: a First Click Free áthágása
  9. nem természetes linkek az oldalunkon, amik más oldalra mutatnak
  10. egyértelmű spam
  11. álcázott képek
  12. rejtett szöveg és/vagy kulcsszó-zsúfolás

Ezek közül néhány, például az egyértelmű spam és a spamszerű tárhelyek büntetés valószínűleg nem jelenik meg egy átlagos webfejlesztő esetében, kivéve, ha ilyen oldalt üzemeltet, vagy ilyen oldalakat tárol.

Más büntetések viszont könnyen felmerülhetnek, még az egyszerű felhasználás mellett is, de szerencsére ezeket hamar észre lehet venni és kiküszöbölni, majd kérhetjük a tevékenység felülvizsgálatát a Search Console-ban.

A Google mérnökei felülvizsgálják az oldalt és ha úgy ítélik, hogy a probléma nem áll fenn, akkor újra nekikezdhetünk a jobb helyezés eléréséhez.

Melyek a leggyakoribb Google büntetés típusok?

A következőkben a leggyakoribb büntetés típusok közül mutatunk be ötöt, illetve azt is, hogy hogyan háríthatjuk el minél egyszerűbben a problémákat.

1. Nem természetes linkek 

A Google két kategóriába sorolja a nem természetes linkek miatti büntetéseket:

  • nem természetes linkek, amik a mi honlapunkról más oldalakra mutatnak: nem természetes, mesterséges vagy megtévesztő kifelé mutató linkeket osztunk meg
  • nem természetes linkek, amik a mi oldalunkra mutatnak: nem természetes, mesterséges vagy megtévesztő visszamutató linkek hivatkoznak a mi oldalunkra

Ezek a tevékenységek a „Penguin” frissítéssel váltak láthatóvá, a céljuk, hogy azokat büntessék, akik linkeket vásárolnak, cserélnek vagy árulnak annak érdekében, hogy javítsák az oldal helyezését.

Ha ilyen büntetést kapunk, ezekre a linkekre érdemes figyelni:

  • fizetett linkek
  • csere eredményeképpen nyert linkek
  • spamszerű vendégposztok linkjei
  • automatikusan generált linkek
  • spamszerű fórum hozzászólások linkjei
  • nem releváns visszamutató linkek
  • alacsony minőségű tárhelyekről vagy könyvjelzőket gyűjtő oldalakról származó linkek

Linkek eltávolítása az oldalunkról (kifelé mutató)

Első lépésként futtassunk le egy link-analizáló programot, ami összegyűjti a kifelé mutató linkjeinket, például az Ahrefs-t vagy a Majestic SEO-t. Egy másik lehetőség a Website Crawler, ami száz oldalt vizsgál át és regisztráció nélkül használható.

A jelentésből töltsük le az oldalról kifelé mutató linkeket és vizsgáljuk meg, mely linkek lehetnek ellentétesek a Webmaster Guide elveivel. Ha megtaláltuk őket:

  • eltávolíthatjuk
  • használhatjuk a 301 átirányítást a robots-txt által letiltott oldalon
  • „no-follow”-ként beállíthatjuk az adott linket

A mi oldalunkra mutató linkek eltávolítása (befelé mutató)

A ránk rosszul visszaható linkek kiszűrésére használhatjuk a választott link-analizáló programunkat vagy a Search Console-t is. Itt válasszuk a „Search Traffic” opciót, majd a „Links to Your Site” menüpontot és letölthetjük a linkek listáját.

Itt ugyanúgy keressük meg azokat a linkeket, amik a Webmaster Guide utasításaival ellentétesek. Ezután küldjünk üzenetet az adott oldal fejlesztőjének és kérjük meg, hogy távolítsa el a ránk mutató linket. Ha ez a módszer nem működik, például nem válaszolnak az üzenetünkre, használhatjuk a Google „Disavow Tool” funkcióját is, ami megjelöli a linket és a későbbiekben nem veszi figyelembe a rangsorolásnál.

Ha átnéztük a linkeket és kijavítottuk a hibákat, felkérhetjük a Google-t a helyzet felülvizsgálatára.

2. Felhasználók által létrehozott spam

Ha a büntetési típusok közül a felhasználó által létrehozott spamre vonatkozó büntetést kapunk, az nem azt jelenti, hogy az oldalunk spamel, hanem hogy a felhasználók spamszerű tartalmat oszthatnak meg. Ám a Google álláspontja szerint továbbra is a mi feladatunk megoldani a helyzetet. 

Át kell vizsgálnunk az alábbiakat:

  • fórum oldalak
  • vendégkönyv oldalai
  • blogbejegyzések hozzászólásai
  • egyéb területek az oldalon

Hogyan szűrjük ki a spameket?

Ha eddig még nem tettük meg, az első lépés egy anti-spam szoftver telepítése. A WordPress felületén például népszerű az „Akismet”, ami észleli és kiszűri a spamszerű tartalmakat. Ezzel remélhetőleg a legtöbb ilyen tartalmat észlelni tudjuk, de érdemes további lépéseket tenni, a legfontosabb ezek közül, hogy manuálisan vizsgáljuk át a megosztott tartalmakat és töröljük azokat a tartalmakat, amik mégis átjutnak a szűrőn.

Személyes kedvencem a Disqus, ami azzal szűri ki hatékonyan, hogy Facebook bejelentkezést kér, így az Akismettel ellentétesen nem azután szűr, hogy a spamet elhelyezték volna, hanem előtte. Ez megkímél minden olyan kellemetlen utólagos munkától, mint átnézni a kommenteket, és végül törölgetni a spam jellegűeket.

Ezekre mindenképp érdemes odafigyelni:

  • egyértelműen hirdetési célú spam bejegyzések
  • értelmezhetetlen nyelvezetű bejegyzések
  • a témához nem kapcsolódó linkeket (off-topic) tartalmazó posztok
  • hirdetésnek látszó bejegyzések
  • automatikusan generált hozzászólások
  • kifelé mutató linkeket tartalmazó kommentek

Felhasználói profilok ellenőrzése

Emellett érdemes ellenőrizni a felhasználók profilját is és törölni azokat, amik spamszerűek. Ezek a profilok általában nem tartalmaznak képet és leírást, illetve olyan hozzászólásokat írnak, amik láthatóan nem kapcsolódnak a tárgyhoz, például hirdetések.

Az ezekért járó büntetés azok közé a büntetési típusok közé tartozik, amit sokan kapnak, és leginkább a spamekkel szemben határozott fellépéssel akadályozhatók meg:

  • használjunk CAPTCHA-kódot az oldalon
  • minden fórumra mutató linket cseréljünk „no-follow”-ra
  • engedélyezzük, hogy a felhasználók jelenthessék a spameket
  • fontoljuk meg a hozzászólások moderálását
  • vagy csak használjunk Disqus-t, ami garantálja, hogy valós emberek kommentelnek az oldalunkon

Ha ilyen büntetést kapunk, valószínű, hogy nagy mennyiségű hozzászóláson kell átrágnunk magunkat, de mindenképpen megéri időt szánnunk erre, mert a Google nem fogja figyelembe venni a felülvizsgálati kérelmünket, ha továbbra is található spam az oldalunkon.

Alapvetően három lehetőség közül választhatunk:

  • mi magunk vizsgáljuk meg az összes felhasználó által létrehozott tartalmat
  • erre a célra alkalmazunk valakit
  • töröljük az összes felhasználó által generált tartalmat, ami nem a legjobb lépés, mert az egyedi tartalom mindig jó egy oldalon, de kétségtelenül a teljes törlés a leggyorsabb

Végeredményben a helyes módszer csak azon múlik, hogy mi jobb a honlapunk számára. Ha a felhasználók aktivitása elengedhetetlen az oldal forgalma szempontjából, érdemes időt szánni a kéretlen tartalmak kiszűrésére.

3. Hackelt oldal

Sokan követik a Webmaster Guideline utasításait, de mégis büntetést kapnak, mert az oldalukat feltörték. A hackelt oldal mind számunkra, mind a felhasználóinkra veszélyt jelent, ezért a Google minden esetben elvárja, hogy oldjuk meg a problémát.

Nem szabad elfelejteni, hogy ha ártó szándékkal törik fel az oldalunkat, nem feltétlenül kapunk üzenetet egy kirótt büntetésről, vagy esetleg más, a kevésbé veszélyes büntetési típusok közé tartozó büntetésről tájékoztatnak minket. Egy ilyen probléma megoldása hosszú folyamat lehet, de a Google több hasznos eszközt is biztosít a megoldásra.

Íme a legalapvetőbb lépések!

Különítsük el az oldalunkat

Nem tudhatjuk biztosan, hogy mi történt az oldalon, vagy hogy a probléma más honlapokra is átterjedhet-e, ezért az első lépés, hogy offline-ná tegyük az oldalt. Ezt úgy is elérhetjük, hogy leállítjuk a szervert, vagy az 503-as válaszadási kód üzembe helyezésével. Emellett érdemes megváltoztatni az oldalhoz tartozó összes jelszót, például az admin, tartalomkezelő és FTP belépő kódokat is.

Azonosítsuk a feltörés típusát

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy milyen módon törték fel az oldalt. Lehetséges, hogy a Search Console hibaüzenetében találunk erről információt, ha nem, akkor ellenőrizzük a „Security Issues” pontot a Search Console-ban.

A feltörés fajtái a következők lehetnek:

  • spam: valaki spamszerű oldalakat, linkeket vagy szövegeket oszt meg az oldalon
  • malware: valaki olyan szoftvert telepített, ami tönkre teheti a számítógépet
  • phishing: valaki adathalászat céljából telepített egy szoftvert

Küszöböljük ki a sebezhető pontot

Mielőtt véglegesítenénk a változtatásokat, meg kell találnunk azt a pontot, ahol a hackerek bejutottak az oldalra, hiszen, ha ezt a pontot nem biztosítjuk, továbbra is károsíthatják az adatokat és az oldalt.

A probléma a szervergépen több dologból is adódhat, például:

  • vírusfertőzött számítógép
  • gyenge jelszó
  • idejétmúlt szoftver
  • engedékeny kódolási módszerek

Ha nem szeretnénk a vizsgálatot mi magunk lefolytatni, érdemes bevonni egy szakembert a folyamatba.

Tegyük rendbe az oldalt

Ez szintén egy olyan folyamat, amit érdemes szakemberre bízni, aki el tudja távolítani a malware-t manuálisan és segít visszaállítani a szervert. Ha a feltört információk személyes adatokat tartalmaznak, akkor jogi úton kell folytatni a helyzet megoldását.

4. Álcázott és/vagy gyanús átirányítások

Ha olyan büntetést kaptunk az álcázott vagy gyanús átirányítások miatt, ami a mi intézkedésünket kívánja meg, az alábbi lehetőségek egyike merült fel:

  • álcázás: néhány általunk megjelenített tartalom látható a Google számára, de a felhasználók számára nem
  • gyanús átirányítások: a Google által listázott oldalaink teljesen más tartalmat megjelenítő oldalra irányítanak át

A következő lépéseket érdemes megtenni, ha ilyen problémába ütköztünk.

Kutassuk fel az álcázott tartalmakat

A problémás tartalom felkutatására használjuk a „Fetch as Google” lehetőséget a GSC-ban, ami megmutatja, hogy a Google hogy látja a mi oldalunkat.

A kapott jelentésben szereplő forrás címet másoljuk be a program keresőjébe, majd a Google által megjelenített verziót vessük össze a számunkra megjelenő verzióval. Ha bármi eltérés van, javítsuk ki a problémát.

A legtöbb álcázás szándékos, de ha nem vagyunk biztosak a dologban, érdemes megkérdezni a fejlesztőnket, a keresőoptimalizálásért felelős személyt, illetve mindenkit, akinek hozzáférése van az oldal HTML-éhez, így könnyebb felkutatni a probléma forrását.

Ismételjük meg az összevetést többször, a telefonra optimalizált oldalt is figyelembe véve.

Ellenőrizzük az átirányításokat

A következő lépésben ellenőrizzük az oldalunk átirányításait egy program segítségével, például a „Screaming Frog”-gal. Olyan URL-t keressünk, ami nem olyan helyre mutat, ahova feltehetően a felhasználóink tovább léptek volna. Változtassuk meg az átirányítást egy a témához jobban kacsolódó oldal irányába, vagy szüntessük meg az átirányítást.

Nézzük meg, hogy vannak-e megtévesztő gombok, hirdetések vagy bővítmények

Ha olyan bővítményt használunk, ami megakadályozza a hotlinkeket, hogy védjük a képeinket és a forgalmat, azt a Google érzékelheti álcázott tartalomként. Ebben az esetben lehetséges, hogy el kell távolítanunk ezt a bővítményt.

Azt is vegyük figyelembe, hogy egyes hirdetések megbízható tartalomnak tűnhetnek, ezért a felhasználó rákattinthat, azt gondolva, hogy az oldalunkhoz tartozó tartalom.

Ezek bármelyike állhat a büntetés hátterében, ezért érdemes mindet eltávolítani.

5. Elégtelen tartalom

A Google számára elsődleges, hogy megbízható és hasznos tartalmat jelenítsen meg a felhasználónak, ezért, ha az oldalunkon elégtelen vagy duplikált tartalom található, valószínű, hogy büntetést szab ki, annak érdekében, hogy az oldal alacsony helyezésen maradjon.

Mit jelent az elégtelen vagy gyenge tartalom a Google számára?

Duplikált, más oldalról származó tartalom

Ha olyan tartalmat osztunk meg az oldalon, ami duplikált, vagyis teljes egyezést mutat egy már fellelhető tartalommal, akkor az a Google szemében gyenge tartalomnak minősül.

Sok fejlesztő átveszi az eredeti tartalmakat, változtat rajta egy keveset és újra megosztja. Duplikált tartalomnak számít az is, ha például egy termék leírásában a gyártó leírását jelenítjük meg.

Gyenge tartalom adoptált linkkel

Ha olyan oldalunk van, ami más oldalak tartalmát fogadja be, majd azokat újra megosztja azzal a céllal, hogy a befogadott linkeket is hasznosítani tudja, könnyen kaphatunk elégtelen tartalomért büntetést.

A Google számára fontos, hogy az átvett tartalmon felül valami hozzáadott értéket is megjelenítsünk, például, ha az oldal csak termékleírást és vásárlói hozzászólásokat jelenít meg, akkor érdemes fejleszteni a tartalmunkat.

Duplikált tartalom az oldalunkon

Ha nagyon hasonló vagy azonos oldalakat jelenítünk meg, könnyen kaphatunk ilyen büntetési típusok közül valót. Néhány keresőoptimalizálási szakember beleesik abba a hibába, hogy egy oldalról próbálja a vevőt tovább irányítani a neki lokálisan megfelelőbb oldalra, eközben azonban az új oldal tartalma csak a hely nevében tér el.

Automatikusan generált tartalom

A Google számára az automatikusan generált tartalom lehet automatikusan fordított, automatikusan relevánssá tett tartalom, például kulcsszavak hozzáadásával, illetve RSS feed alapján gyűjtött tartalom.

Ennek megoldására a következő módszerek léteznek:

  • töröljük a tartalmat: ha valaki más tartalmát, vagy automatikusan létrehozott tartalmat hozunk létre, ez a kötelező lépés
  • frissítsük a tartalmat, így az minőségivé válik: ez lehet egy termék leírásának átfogalmazása, a duplikált tartalom törlése vagy az egymásból irányuló oldalak egyesítése
  • távolítsuk el a keresőből egy noindex metacímkével: ha valami okból meg kell tartanunk ezeket az elégtelen tartalmakat, adjuk hozzá a head részhez a noindex kódot. Esetleg használhatunk erre programokat, például a Yoast „SEO” pluginjét.

Miután ezzel végeztünk, küldhetünk felülvizsgálati kérelmet.

Felülvizsgálati kérelem elküldése: így távolíthatók el a büntetések

Miután minden olyan problémát megjavítottunk, ami miatt a Google kiszabhatta a büntetési típusok valamelyikét, ideje elküldeni a felülvizsgálati kérelmet.

Ha mi magunk szeretnénk ezt megtenni, használjuk a Search Console „Request a Review” funkcióját, ahol találunk egy szövegdobozt, ahova írhatjuk a kérelmet.

Amikor ennél a lépésnél vagyunk, érdemes minél pontosabban leírni a helyzetet és minden kapcsolódó információt megosztani a hibaelhárítás lépéseit illetően.

Ezek az információk lehetnek a következők:

  • egy lista az eltávolított káros linkekről
  • lista a törölt spam hozzászólásokról
  • a malware hibaelhárítás részletei

Az is fontos, hogy leírjuk a jövőbeli problémák elhárítására tervezett lépéseket.

Miután elküldtük a kérelmet, a Google küld egy visszaigazolást, majd néhány hét elteltével tájékoztatnak, hogy a folyamat lezárult és a büntetés megszűnt.

Ha nem sikerült minden problémát maradéktalanul megoldanunk, a Google tájékoztat, hogy vizsgáljuk felül a folyamatot és kezdjük újra a hibaelhárítást.

Konklúzió

Ha olyan büntetési típusok kerülnek az utunkba, aminek megoldása érdekében közre kell működnünk, még nincs minden veszve, ennek a funkciónak az a célja, hogy lehetőséget adjon a fejlesztőknek a hiba elhárítására.

Lehetne rosszabb is, például néhány oldal esetében az algoritmus frissítése és az elégtelen hibaelhárítás helyrehozhatatlan zuhanást okozott a helyezésben.

Ha követjük ezeket a lépéseket és mindig figyelemmel követjük a Google Webmaster Guideline-ját, elkerülhetjük, hogy a jövőben hasonló probléma lépjen fel és a büntetési típusok bármelyikével találkozzunk.

Ha bármilyen kérdésed van, vagy segíthetünk a hatékony keresőoptimalizálásban, keress bennünket! >>