A mikromomentumok fontossága: csapj le a mobilos vásárlókra!
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Ha több vásárlót és nagyobb bevételt szeretnénk, ma már nem elegendő a vásárlói tölcsérre hagyatkoznunk. Kimondjuk vagy sem, egyre többen válunk totál mobilfüggővé, gyakorlatilag folyton a neten lógunk és böngészünk otthon, útközben, bárhol. A vásárlói utunk is teljesen megváltozott, többnyire egy sor okostelefon lépésen keresztül jutunk el a megvásárolom gombig. Ezeket az apró lépéseket a Google mikromomentumoknak nevezi és bár még sokak számára új és ismeretlen ez a kifejezés, fontos részévé vált a digitális marketingnek. De mit is jelentenek a mikromomentumok, milyen fajtái vannak és hogyan építsük be a marketing stratégiánkba? Cikkemben most ezt fogom körbejárni.
Mik is azok a mikromomentumok?
A mikromomentumok azokat a pillanatokat jelentik, amikor ad hoc elővesszük az mobiltelefonunkat, hogy információkat keressünk arról, hogy mit, hol, mennyiért vásárolhatunk.
Például épp a bankban várakozunk, amikor elkezdünk a neten laptopokat nézegetni.
De mikromomentum az is, amikor betérsz a kedvenc üzletedbe és megtetszik valami. Vásárlás előtt előkapod a mobilodat és összehasonlítod az árát a netes kínálattal, valamint gyorsan átfutod a véleményeket.
Vagy csak összefutsz egy régi barátoddal és megnézed, hogy melyik közeli étterembe érdemes beülnötök, ami jó értékelést kapott.
Ismerős helyzetek, ugye? Ma már rengeteg ilyen mikromomentum van az életünkben, hiszen szinte mindenben mobiltelefonunkra támaszkodunk. Ezt a számok is jól mutatják, hiszen a világ webes forgalmának nagyjából 59%-a mobileszközökön keresztül bonyolódik és az arány folyamatosan nő.
A mikromomentumok fajtái
A mikromomentumok általában négy azonnali igényt elégítenek ki.
I-want-to-know (tudni akarom) momentumok
Ezek azok a pillanatok, amikor egy látogató még nem akar vásárolni, viszont minél több hasznos információt szeretne megtudni egy termékről vagy szolgáltatásról.
A Google által végzett felmérés szerint háromból két fogyasztó (66%) arra használja a mobilját, hogy utánanézzen valaminek, amit egy tévéreklámban látott.
Az úgynevezett “tudni akarom” pillanatok remek lehetőséget kínálnak márkánk erősítésére. És itt az sem probléma, ha vannak nálunk sokkal nagyobb brandek a piacon. A Google kutatása ugyanis azt mutatta, hogy az okostelefon felhasználók 65%-a a legrelevánsabb információt keresi, függetlenül attól, hogy melyik cégnél találja meg azt. A versenyt tehát azzal nyerhetjük meg, ha figyelmet fordítunk a mobil keresőoptimalizálásra és jó helyezéseket érünk el azokra a kulcsszavakra a keresési eredmények között, amelyekre a fogyasztók valószínűleg mobilon keresnek.
TIPP: Hogy az I-want-to-know-momentumokat kimaxolhassuk, érdemes például megválaszolni weboldalunkon az iparágunkkal kapcsolatos gyakori kérdéseket. Ezek ugyanis releváns információk lesznek és jó eséllyel hoznak minőségi forgalmat.
Kritikus fontosságú továbbá, hogy a látogatókat a vásárlói út minden egyes lépésénél tanácsokkal, ajánlásokkal és/vagy értékelésekkel fogjuk meg. A látogatók 90%-a ugyanis használja mobiltelefonját a többlépcsős folyamatban.
I-want-to-go-momentumok
Ebben az esetben a látogató például azt szeretné megtudni, hogy egy bizonyos terméket hol szerezhet be, vagy egy szolgáltatást hol vehet igénybe a környéken. Lényegében egy helyi keresésről van szó. Kíváncsi rá, hogy milyen éttermek, kávézók, bevásárlóközpontok vannak a közelben vagy az úti céljánál, esetleg hol intézheti el bankügyeit, vagy ugorhat be egy gyors hajvágásra.
A helyi keresőoptimalizálás fontos szerepet játszik ezekben a pillanatokban, hogy bemutathassuk üzletünket, termékeinket, szolgáltatásinkat. Célszerű meggyőződniük arról, hogy Google My Business fiókunk olyan weboldalhoz kapcsolódik, amely optimalizálva lett földrajzi elhelyezkedésünkre.
A Google adatai szerint a helyspecifikus mobilkeresések 50%-kal gyorsabban nőnek, mint az összes mobilkeresés. A “közelben” keresések 88%-a pedig okostelefonon vagy táblagépen történik. Érdekes, hogy a “közel hozzám” keresések 2011 óta elképesztő mértékben, 3400%-kal nőttek.
Az I-want-to-go-momentumok különösen hasznosak az új éttermek, üzletek vagy szolgáltatók számára, ugyanis a kényelem, közelség többnyire sokkal nagyobb súllyal esik latba, mint a márkahűség.
Érdemes odafigyelni arra, hogy:
- Szerepeljünk a Google térképen (ha van fizikai jelenlétük)
- Weboldalunkat optimalizáljuk mobilra és helyi keresésekre
- Honlapunkon könnyen megtalálhatóak legyenek az elérhetőségeink és a nyitvatartási idő
I-want-to-do (csinálni akarok) momentumok
Biztos a Te környezetedben is sokan lettek egy-egy szakma vagy tevékenység szakértői egyszerű videók segítségével. Legyen szó főzésről, sütésről, háztartási javításról, varrásról vagy épp webfejlesztésről.
Az internet ugyanis lehetővé tette, hogy azok a fogyasztók, akik épp egy olyan pillanatot élnek át, hogy valamit szeretnének megvalósítani, hasznos használati utasításokat, receptkönyveket és “hogyan kell” videókat találhatnak néhány másodperc alatt.
Az I-want-to-do-momentumok megragadásához egyaránt fontosak az írott és a videós tartalmak. Célszerű arra figyelni, hogy mindig jó minőségű forrásokat használjunk és releváns címeket adjunk blogbejegyzéseinknek és vlogunknak. Fontos figyelembe vennünk az olyan keresési kifejezéseket, mint a “Hogyan tudom…”, “…. javítása “, “…. elkészítése”, és megfelelő tartalmat készíteni ezekre, hogy minél inkább kielégíthessük a fogyasztók igényeit.
ÉRDEKESSÉG: A Google megállapította, hogy a “hogyan csináld” videók forgalma évente 70%-os növekedést mutat. Sőt, még egy megdöbbentő adat: az okostelefon felhasználók 48%-a nagyobb valószínűséggel vásárol olyan cégtől, amelynek vannak oktatóvideói.
I-want-to-buy (venni akarok) momentumok
A legjobban áhított mobilos pillanat az, amikor a fogyasztók készen állnak arra, hogy vásároljanak valamit és már konkrét elképzeléssel, valós vételi szándékkal informálódnak.
A Google szerint 82% hívja segítségül okostelefonját az üzletben, amikor eldönti, hogy mit vásároljon, a Nielsen kutatása pedig azt állapította meg, hogy 60% használja a mobilját árösszehasonlításra vásárláskor.
Számtalan javaslat létezik arra vonatkozóan, hogy a marketingesek hogyan javíthatják a mobilos e-kereskedelmet, de talán a legjobb tanács az, ha egyrészt kiváló minőségű tartalmat biztosítanak, másrészt a mobilos vásárlók regisztráció és bonyolultabb műveletek nélkül tudnak vásárolni. Egyértelműen az a márka fogja megnyerni a ‘venni akarok’ pillanatokat, aki jobb információkat nyújt és zökkenőmentesebbé teszi a kosár folyamatot.
A Google megállapította, hogy az okostelefon felhasználók 51%-a fedezett fel egy új vállalkozást vagy terméket, amikor mobilon végzett keresést.
+1 I-want-to-show (mutatni akarok) momentumok
Végül a négy azonnali igény mellett ejtsünk szót egy ötödikről is, amely egy újonnan kialakuló mobil viselkedés, amely fontos lehet márkaépítés szempontjából. Ez nem más, mint az a pillanat, amikor a fogyasztók meg akarnak osztani valamit a barátaikkal vagy követőikkel.
Hogy egy márka részese lehessen ezeknek a mobil momentumoknak, érdemes olyan területeken élménymarketinget végezni, ahol az emberek nyaralnak, vagy például zsúfolt városközpontokban.
Erre kiváló példa a Catalyst által a The Economist számára nemrégiben megálmodott kísérleti kampány. Az előfizetések ösztönzésére egy ügynökség rovarízű fagylaltot kínáló standokat állított fel városi területeken. Az eseményt elgondolkodtató gyakorlatnak szánták a bogarak fehérjeforrásként való felhasználásáról a növekvő globális népesség számára, és számos emlékezetes képet készítettek róla, amelyeket széles körben megosztottak a közösségi média platformokon.
Hogyan építsük be a mikromomentumokat a stratégiánkba?
Először is szükség van arra, hogy kicsit átalakítsuk gondolkodásmódunkat. Az okostelefonok korszaka előtt az volt a jellemző, hogy az embereket a hagyományos marketing aktivitások inspirálták. Például egy tévé vagy rádió reklám, amely arra késztette őket, hogy ellátogassanak egy üzletetbe vagy megvásároljanak egy telefont.
Ez a folyamat mára sokkal összetettebbé vált. Ahelyett, hogy a fogyasztók reaktívan reagálnának a marketing üzenetekre, proaktívan keresnek inspirációt és ötleteket, különböző információkat. Bárhol, bármikor.
Stratégiánk megtervezésénél tehát elsősorban az alábbi lépések segíthetnek!
Brainstorming
Célszerű a következőket átgondolni:
- Melyek lehetnek azok a mikromomentumok, amelyek a felhasználókat elvezethetik cégünkhöz, brandünkhöz?
- Mi befolyásolhatja őket, hogy eljussanak hozzánk?
- Mi vezethetné az ideális ügyfelet a termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz?
- Milyen típusú tartalmat keresnek? Cikkeket, videókat, fotókat, véleményeket?
Végezzünk felméréseket!
Az ügyfelek a legjobb alanyok arra, hogy a kérdéseinkre választ kapjunk. Rövid, egyszerű online felmérésekkel pontosan megérthetjük, hogy mire van szüksége a felhasználóknak, és mit várnak márkánktól az emberek.
Fókuszáljunk az apró lépésekre is!
A legtöbb marketinges már igazi mestere annak, hogy a nagy pillanatokra készítsen tartalmat, de sokkal kevesebb időt fordít a vásárlói út apró lépéseire.
Például ahelyett, hogy a teljes költségvetést a termékspecifikus fizetett keresőhirdetésekre építenénk, a mikromomentumok figyelembe vételével megtalálhatjuk azokat az alkalmakat is, amikor a fogyasztók olyan kereső kifejezéseket használnak, mint például az “ötletek” és az “inspiráció”, “hogyan kell”, ezzel vezetve őket a vásárlás felé. Jó minőségű, releváns és hasznos tartalommal nyerhetjük el a látogatók szívét, ez fogja befolyásolni őket abban, hogy a mi termékünket vagy szolgáltatásunkat választják-e. Ha nem vagyunk felkészültek és nincs használható kontentünk, akkor már el is vesztettük a felhasználót.
Összegezve
Mint láthattuk a mikromomentumoknak óriási szerepük van a vásárlói út során. Ma már nem elgendő pusztán a vásárlói tölcsérre felépíteni stratégiánkat, hanem ha jó eredményeket szeretnénk elérni, akkor figyelembe kell venni a fogyasztók mobiltelefonos szokásait, viselkedését. Minél inkább ki tudjuk maxolni ezeket a mikropillanatokat, annál inkább növelhető a konverzió, a vásárlások száma és természetesen a bevétel.
Szükséged van segítségre keresőoptimalizálásban, tartalomkészítésben? Keress bennünket bátran!