Étterem keresőoptimalizálás: így csalogass vendégeket online

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Egy étterem erős online jelenléte ma már elengedhetetlen. A látogatóknak könnyen és gyorsan meg kell találniuk weboldalunkat, különben még egy Michelin-csillagos séf sem menthet meg bennünket, alulmaradunk a piaci versenyben. Az étterem keresőoptimalizálás az utóbbi időben különösen fontossá vált, mert az online rendelések és az ételkiszállítás teljesen átrendezte a piacot. De mi is az az étterem SEO? Milyen előnyökkel jár, ha tudatosan építjük fel éttermünk keresőoptimalizálási stratégiáját? És mik azok a feladatok, amelyeket feltétlen el kell végeznünk, ha jól helyen akarunk szerepelni a találati listákon? Cikkemben most ezt fogom körüljárni!

Mi az az étterem keresőoptimalizálás?

Az étterem SEO nem más, mint a vendéglátóhelyek jelenlétének optimalizálása a Google-ben és más keresőmotorokban annak érdekében, hogy minél előkelőbb helyen jelenjen meg a látogatók által leggyakrabban keresett kulcsszavakra. 

Miért fontos az étterem SEO?

Érdekes tény, hogy az online rendelési rendszerrel rendelkező éttermek 130%-kal több bevételt termelnek, mint azok, amelyekben még nem épült ki ez a szisztéma.

De nem csak az online ételrendendelés miatt fontos egy jó weboldal, hiszen a látogatók 60%-a online nézi meg egy étterem étlapját, mielőtt ellátogat a helyre, és 50%-uk böngészi honlapot döntéshozatal előtt.

Nem csoda, hogy az étteremtulajdonosok elkezdtek időt fektetni a keresőoptimalizálásba – vagy más néven az éttermi SEO-ba annak érdekében, hogy éttermük megjelenjen a Google és más keresőmotorok oldalain.

És bár sokak számára elsőre kicsit idegennek tűnhet a SEO az éttermek világában, azonban egyáltalán nem ördöngösség, már néhány jól bevált gyakorlattal szép eredményeket lehet elérni.

Az étterem keresőoptimalizálás előnyei vendéglátósok számára

Az éttermi SEO bár folyamatos munkát igényel, de jelentős előnyökkel jár, ha időt szánunk rá. 

Növelhetjük:

  • az étterem weboldalának forgalmát
  • az online rendelések és foglalások számát
  • a márka ismertségét és hitelességét
  • a vásárlói elkötelezettséget

Hogyan kerülj a találati lista élére? 11 étterem keresőoptimalizálási tipp

#1. tipp: Készíts tartalmi stratégiát és kulcsszókutatást

Mielőtt belevágnánk az étterem SEO gyakorlati megvalósításába, fontos a stratégia készítése. Ez segít leszűkíteni a potenciális versenytársakat, és gyorsabb utat biztosít ahhoz, hogy minőségi forgalom irányuljon honlapunkra.

Először is határozzuk meg a földrajzi területet, ahol érvényesülni szeretnénk és a legtöbb látogató várható. Például, akik a közelben laknak, dolgoznak.

Ezután egy megbízható kulcsszókutató eszközzel nézzük meg, hogy milyen kifejezésekre keresnek potenciális látogatóink.

A kulcsszó lehet akár egyszerű, egyetlen szó (pl. pizza), de valószínűbb, hogy összetett, azaz két-három vagy több szót tartalmaz (pl. eredeti olasz pizza, fűszeres indiai ételek).

Kiváló ingyenes kulcsszótervező eszközeket találhatunk az interneten, melyek segítségével olyan kifejezésekre bukkanhatunk, melyek hasonlóak az általunk meghatározottakhoz.  

A programok segítségével láthatjuk, hogy egyes kifejezésekre átlagosan hányan keresnek egy hónapban, ez alapján pedig könnyedén rangsorolhatjuk őket.

Íme néhány remek kulcsszótervező eszköz, amely vagy ingyenesen használható, vagy létezik ingyenes próbaverziója:

A kulcsszókutatás során a célokat  érdemes három kategóriába sorolni:

  • Magas szintű, széles körű éttermi kifejezések – Ide az olyan releváns kulcsszavak tartoznak, mint az “éttermek” és a “budapesti éttermek”. Vagyis a legáltalánosabbak, amelyeket a látogatók beütnek a keresőbe.
  • Niche kulcsszavak – A következő szint az étterem konkrét kategóriáira vonatkozik. Ilyenek például a “mexikói éttermek”, “indiai ételek”, a “romantikus éttermek” és más egyedi jellemzők és gasztronómiai típusok.
  • Márka kulcsszavak  – Egyáltalán nem számít természetesnek, hogy a márkakereséseknél az első helyre kerülünk. Érdemes tehát feltérképezni, hogy hányan ütik be éttermünk nevét és arra fókuszálni, hogy ezt erősíteni tudjuk.

#2. tipp: Elengedhetetlen a helyi keresőoptimalizálás

A helyi keresőoptimalizálás a kulcs ahhoz, hogy éttermünk megjelenjen a helyi keresési találatokban. Az előkelő pozíció megszerzésével több potenciális látogatót érhetünk el és értelemszerűen nagyobb forgalmat generálhatunk.

Érdemes a helyi kulcsszavakra fókuszálni, valamint elengedhetetlen éttermünk Google Cégem profiljának optimalizálása és speciális helyi tartalmak létrehozása. Célszerű időt szánni rá, hogy weboldalunkat hozzáadjuk az összes könyvtárhoz és közösségi média platformhoz a hagyományos céginformációkkal (cím, telefonszám, webhely, nyitvatartás stb.).

A Google Cégem mellett hasznos lehet elkészíteni profilunkat az alábbi oldalakon:

Mindezek együttesen nemcsak a jelenlétet és az organikus forgalomnövekedést segítik, hanem építik márkánkat, erősítve a Google számára, hogy vendéglátóhelyünk egy jó hírű vállalkozás. A helyi versenyben pedig segít kiemelkedni konkurenseink közül.

#3 tipp: Ne feledkezz meg a véleményező oldalakról

Tanulmányok szerint a látogatói értékelések megjelenése a keresési eredményekben növeli a kattintási arányt az adott oldalakon. A nagyobb forgalom tehát több potenciális látogatót generál.

Az értékelések azért is fontosak, mert a Google számára is mérőszámnak minősülnek a helyi keresőoptimalizálásban. A Google számos helyi keresési találatban a legmagasabb értékeléssel rendelkező éttermeket és vállalkozásokat jeleníti meg. A Google akár közvetlenül a keresési találati oldalon is mutathatja éttermünk értékelését, így segítve abban, hogy minél többen ránk találjanak.

#4. tipp: Építs linkeket

Hogy nagyobb látogatottságot hozzunk weboldalunkra, célszerű a linképítésre is fókuszálni. Az éttermünkkel kapcsolatos online vélemények ezt is segítik. Amikor más weboldalak hivatkoznak vendéglátóhelyünk honlapjára, az egyértelműen a bizalom jele, ami emeli webhely tekintélyünket. Minél több linket szerzünk jó hírű webhelyekről, annál többször fogunk megjelenni a célzott kulcsszavakra vonatkozó keresésekben. 

#5. tipp: Készíts mobilbarát honlapot

A mobilbarát weboldal és a mobil keresőoptimalizálás kulcsfontosságú. Az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt a mobil keresések száma. Egy friss adat szerint az online keresések közel 60 százalékát ma már mobileszközön végzik, de például az italok és élelmiszerek körében ez az arány eléri a 72 százalékot. Ráadásul a Google a keresési eredményeket kizárólag az oldal mobil verziója alapján rangsorolja. Ha tehát nem mobilbarát az oldalunk, akkor bizony nem nyerhetünk a piaci versenyben.

Hogyan győződhetünk meg arról, hogy az éttermünk honlapja mobilbarát? Először is azt kell megvizsgálni, hogy a weboldal reszponzív-e, azaz tartalma igazodik-e a látogatók mobil eszközeihez. Például a népszerű WordPress-ben számos olyan téma van, amely reszponzív keretrendszerekkel rendelkezik, ami segít abban, hogy az oldalak mobil és asztali látogatók számára egyaránt optimalizáltan jelenjenek meg.

#6. tipp: Fókuszálj a jól működő online rendelési rendszerre

A koronavírus járvány egy óriási robbanást hozott az online éttermi rendelések területén. Népszerűségének növekedésével nem meglepő, hogy sok étterem bővítette ilyen módon szolgáltatásait.

Nem mindegy azonban, hogy milyen is ez az online rendelés rendszer! Nagyon fontos, hogy  a vendégek könnyen tudjanak válogatni és rendelni, ellenkező esetben elhagyják az oldalunkat és máshol keresgélnek, ahol nagyobb felhasználói élményben van részük.

Ez nyilvánvalóan bevétel- és ügyfélveszteséget jelent a vállalkozások számára, de a keresési eredményeknek is árt. A Google ugyanis felismeri, ha egy felhasználó nem elégedett és kilép az oldalunkról. Márpedig a keresőmotor előnyben részesíti azokat a honlapokat, ahol alacsonyabb a visszafordulási arány. Ezért az online rendelési rendszer kiépítésekor mindenképp érdemes UX szakemberrel konzultálni és végigmenni a rendelés lépésein, hogy biztosan egyszerű és hibamentes legyen a folyamat a vendégek számára.

#7. tipp: Indíts blogot

Az éttermek honlapjai általában néhány aloldalból állnak: étlap, közelgő események, képek, rólunk, elérhetőségek, esetleg egy véleményező oldal.

Bár viszonylag kevés vendéglátóhelynek van rá kapacitása, mégis étterem keresőoptimalizálás szempontjából hasznos lehet blogot is készíteni. Ez segíthet javítani a keresési rangsorolást, nagyobb forgalmat generálhat, és növelheti az éttermünkbe érkezők számát.

Mikről érdemes írni az éttermi blogban?

  • Az étterem történetéről, az alapítókról
  • Az aktuális eseményekről
  • A társadalmi felelősségvállalásról
  • Ételekről, alapanyagokról, beszerzésről
  • Receptekről, legjobb ételekről stb.

#8. tipp: Készítsünk egyedi tartalmakat

Az egyedi tartalom az, ami ki tud emelni bennünket versenytársaink közül. Nemcsak az a fontos azonban, hogy minél jobb legyen a tartalom, hanem az is, hogy mindig elegendő kontentet publikáljunk.

A nagy mennyiségű vonzó és hasznos tartalom értékes látogatókat vonz, emellett jelentős szerepe van a márkaépítésben is.  

A tartalomnak nem kell feltétlenül írott szövegnek lennie: videók, fényképek és grafikák segítségével is bemutathatjuk éttermünket és minden olyan témát, amit fontosnak tartunk.

A keresőmotorok a kontextusra összpontosítanak, és nemcsak a webhelyen található kulcsszavakra. Az új tartalmak azonosításával és rendszeres generálásával könnyedén megelőzhetjük versenytársainkat.

Mindig fókuszáljunk az erősségeinkre, egyediségünkre, különböztessük meg magunkat az általánosabb éttermektől a közelünkben.

#9. tipp: Jelenj meg a közösségi média platformokon is

Bár a social média közvetlen hatása a SEO-ra vitatott, tudjuk, hogy a közösségi média felületeken való jelenlét bizony tud látogatókat hozni weboldalunkra. Ez ugyanis egy fontos érintkezési pont lehet a vásárlói út során, bemutatva, hogy a hozzánk érkezők mire számíthatnak az éttermünkben.

Az erős közösségi jelenlét gyakran korrelál a nagyobb organikus forgalommal, mivel a tartalom, az elkötelezettség és a népszerűség összhangban van a relevancia és a tekintély fontos SEO pilléreivel.

Ezért nemcsak a SEO stratégiára, de a közösségi média jelenlétre is elengedhetetlen, hogy legyen egy pontos tervünk.

Fontos, hogy mindig válaszoljunk azonnal azoknak a követőknek, akik kapcsolatba lépnek velünk ezeken a felületeken. Ahogyan online kommunikálunk, az meghatározza azt is, hogy mit gondolnak a látogatók éttermünkről. Találjuk meg közönségünket és vonjuk be őket, legyenek ők a mi influenszereink.

#10. tipp: Alkalmazd az on-page SEO legjobb gyakorlatait

Anélkül, hogy részletesebben beleásnánk most magunkat az összes on-page és indexelés optimalizálási technika részleteibe, buzdítalak rá, hogy erről a lépésről sose feledkezz meg.

Az indexelésre azért van szükséged, hogy a keresőmotorok tudjanak a létezésedről, az on-page SEO pedig azért fontos, hogy a tartalmaid megfelelő besorolását biztosítsd.

Annak érdekében, hogy webhelyed most és a jövőben is megfelelően indexelve legyen, ellenőrizned kell a robots.txt és az XML sitemap fájlokat. Állítsd be a Google Search Console-t a hibák felkutatására.

Ahhoz, hogy jó eredményeket érhess el, győződjön meg arról, hogy egyedi és kulcsszó specifikus oldal URL-eket, címeket, meta címkéket, címsorokat, oldalszövegeket és kép alt attribútumokat használsz.

Ez elsőre talán soknak hangzik, de kezdd a legfontosabb oldalakkal, mint például a kezdőlap, a menü, az információk és a kapcsolatfelvételi oldalak, és folytasd a munkát, ahogy időd engedi. Meglátod, ezeknek fontos szerepük van a jó helyezések elérésében.

#11. tipp: Mérd az eredményeket

Jó, ha van stratégiád, de még jobb, ha tudod, hogy eredményes is. Ezért folyamatosan monitoroznod kell, hogy mely elemek működnek, melyek nem, és hogy az erőfeszítéseid hol térülnek meg legjobban.

Kövesd nyomon a láthatóságot, az elkötelezettséget és a konverziós mérőszámokat. Ezen kívül meg kell határozni a célokhoz kötött megfelelő előrehaladási mérőszámokat, hogy tudd, hogy a munka valóban megfelelő irányba halad.

Összefoglalva

Ha azt szeretnéd, hogy éttermed minden nap megteljen vendégekkel, nagyon fontos, hogy minőségi online jelenléttel rendelkezz és folyamatosan szemmel tartsd versenytársaidat. A kiváló, kulcsszavakra optimalizált tartalom, a vonzó honlap, a felhasználóbarát rendelési élmény, a pozitív vélemények mind olyan tényezők, amelyek hosszú távon alapozzák meg vendéglátóhelyed sikereit.

Ha a SEO bármely területén segítségre van szükséged, keress bennünket bizalommal >>