Miért és hogyan találd meg a legjobb SEO kulcsszavakat?
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
A kulcsszóra optimalizált tartalom elengedhetetlen ahhoz, hogy jó helyezéseket érjünk el a találati listákon és organikus forgalmat generáljunk webhelyünk számára. Sokan azonban kulcsszókutatás nélkül, ad hoc módon látnak neki a tartalomgyártáshoz, anélkül, hogy tisztában lennének egy-egy kulcsszó keresési forgalmával, relevanciával és hogy mekkora a verseny a kifejezésekre. És utána csodálkoznak, hogy elmaradnak az eredmények. A jó SEO stratégia alapja, a kulcsszókutatás, vagyis meghatározni a megfelelő kereső kifejezéseket. Cikkemből most megtudhatod, hogy miért is fontosak a SEO kulcsszavak? Hogyan találd meg őket és mikre figyelj? Milyen kulcsszókutató eszközöket használhatsz? És milyen hibákat ne kövess el soha!
Mik azok a SEO kulcsszavak?
A SEO kulcsszavak olyan szavak és kifejezések a webes tartalomban, amelyek lehetővé teszik, hogy a látogatók megtalálják a weboldaladat a keresőmotorokon keresztül. Egy jól optimalizált honlap ugyanazt a nyelvet beszéli, mint potenciális látogatóid. Ha le akarjuk egyszerűsíteni, akkor a SEO kulcsszavak segítenek a keresőket webhelyedhez kapcsolni.
Miért olyan fontosak a pontos SEO kifejezések?
Ha a látogatók által gyakran keresett szavakra és kifejezésekre optimalizálod a tartalmaidat, akkor weboldalad magasabb helyezést érhet el a keresők rangsorolásaiban. És természetesen minél előkelőbbek a pozícióid, annál több célzott, organikus forgalmat irányíthatsz a weboldalra. A kulcsszavak jelentik tehét a kapcsolatot aközött, hogy az emberek mit keresnek, és a tartalom között, amelyet az adott igény kielégítésére nyújtasz. Ezért minden SEO kampány első lépése az kell, hogy legyen, hogy megtaláld a legrelevánsabb, a látogatókat érdeklő kifejezéseket. Jó eredményeket SEO kulcsszavak nélkül elérni szinte lehetetlen.
Ha azonban kezedben van a megfelelő kulcsszavak listája, akkor elkezdhetsz dolgozni a legfontosabb keresőoptimalizálási feladatokon, úgy mint:
- az oldal felépítésének meghatározása
- a termék- és kategóriaoldalak megtervezése
- tartalom írása blogbejegyzésekhez és YouTube-videókhoz
- a landing oldalak optimalizálása stb.
A kulcsszavak ugyanúgy a célközönségről is szólnak, mint a tartalmadról. Például óriási jelentősége lehet annak, hogy a látogatók milyen kifejezéseket vagy kérdéseket használnak a keresőkben.
Ahhoz tehát, hogy olyan kontenteket hozz létre, amelyek jól szerepelnek a rangsorolásban és érdeklődőket irányítanak az oldaladra, nagyon fontos megérteni az alábbiakat:
- a látogatók igényei
- az általuk használt nyelv
- milyen típusú tartalmat keresnek
Ezt egyrészt megteheted úgy is, hogy beszélgetsz az ügyfeleiddel, vásárlóiddal, fórumokat, közösségi csoportokat böngészel, azonban a legjobb módja, ha kulcsszókutató eszközöket használsz.
Hogyan találd meg a releváns SEO kulcsszavakat?
Sokan azért küzdenek a SEO-val, mert olyan kulcsszavakat céloznak meg, amelyek esetében túl nagy a verseny. Az olyan általános kifejezésekre jól rangsorolni, mint a ‘biztosítás’, ‘bank’, ‘fogyás’ bizony nem könnyű. Ha mindent jól csinálsz, akkor is évekbe telhet. Ezért sokkal hasznosabb long tail kulcsszavakra koncentrálni.
Ennek például egy egyszerű módja a Google kereső használata (más néven Google Autocomplete), ahová csak beírsz egy kulcsszót és automatikusan felajánlja annak long tail kulcsszó javaslatait. Tegyük fel, hogy ‘vegán ebéd’ kulcsszóra szeretnél oldalt létrehozni, amire valószínűleg túl nagy lesz a verseny. De ha beírod a Google-be a ‘vegán ebéd’ szót, akkor egy listát kapsz a hosszú farkú kulcsszó javaslatokról. Például ‘vegán ebéd ötlet’, ‘Vegán ebéd házhozszállítás’ stb.
Kiváló kulcsszókutató toolok is léteznek
Nincs hiány a kulcsszókutatásra kifejlesztett eszközökből, szó szerint több száz van belőlük. A kezdőkre összpontosító tooloktól a nagyon fejlettekig, a teljesen egyszerű és haszontalan eszközöktől a szuperértékesekig terjed a skála.
Most pedig lássuk, hogy milyen szempontok lehetnek fontosak a kulcsszókutató eszközök választásakor.
Tartalmazza a legfontosabb adatokat
A legjobb kulcsszókutató eszközökkel megkaphatsz minden olyan adatot, amelyre szükséged van ahhoz, hogy a kiválasztott kulcsszóra rangsorolhass. Így például fontos tényező lehet a forgalom, a kulcsszó nehézsége és a konkurens SERP-elemzés.
Adatforrás
Fontos szempont az is, hogy a kapott kulcsszóadatok hibáktól és torzításoktól mentesek legyenek, ezért célszerű azt is megnézni, hogy a kulcsszókutató eszközök adatai honnan származnak. A legkiválóbb eszközök legalább a Google Analyticsből vagy a Google Search Console-ból nyerik az információkat.
Kulcsszóoptimalizálási útmutató
Nem kell feltétlen SEO veteránnak lenned ahhoz, hogy kulcsszókutató programokat használj. A leghasznosabb eszközök egyszerű, egyértelmű javaslatokat kínálnak a kulcsszavak optimalizálásához. Vannak olyan toolok – például az Ahrefs, a Semrush és a Moz -, amelyek teljeskörű SEO elemzést végeznek, ellenőrizve mindent, a webhely sebességétől és a technikai részletektől kezdve, a domain tekintélyen át a témaklaszterekig. Erre azonban nem feltétlenül van szükség. Egy vállalkozó, vagy egy marketinges számára tökéletesek azok az eszközök, melyekkel gyorsan megérthetőek a megcélzott kulcsszavak, amik segítségével a jobb rangsor érdekében optimalizálható a webhely.
A legjobb kulcsszókutató eszközök
És akkor nézzünk most meg néhány hasznos eszközt a SEO kulcsszavak kutatásához.
SEMrush
A SEMrush az egyik legnépszerűbb kulcsszókutató eszköz, mely magában foglalja a szokásos forgalmi és keresési volumenadatoktól kezdve a tartalomvezérelt kulcsszókutatáson át, a versenyképes kulcsszavak hiányának elemzését is.
A széleskörű funkcionalitás különbözteti meg más eszközöktől, beleértve a standard kulcsszó áttekintést, a kulcsszókezelőt és a pozíciókövetést, a versenyképes kulcsszóhézag elemzést és az Organic Traffic Insights-ot, amely – ha összekapcsolod a Google Analytics vagy Search Console fiókoddal – feltárhatja a híresen trükkös “rejtett” kulcsszavakat.
További bónuszként a SEO Content Template eszközzel automatikusan létrehozhatsz tartalmi összefoglalót, és írás közben optimalizálhatod a kontentet, valós időben osztályozva a tartalmat olvashatóság, eredetiség, hangnem és SEO szempontjából.
MENNYIBE KERÜL? A SEMrush ingyenes verzióban is elérhető, azonban ez mindössze korlátozott számú kutatást tesz lehetővé. A fizetős csomagok 120-tól 450 dollárig választhatók.
Ahrefs
Az Ahrefs az egyik legismertebb kulcsszókutató eszköz. Rengeteg információt kaphatsz arról, hogy mire keresnek az emberek, és hogyan rangsorolnak a versenytársak hasonló kifejezésekre.
Az ingyenes verzióban is elérhető tool nagy erőssége azonban az, hogy több tucat globális keresőmotort vesz figyelembe, nem csak a Google-t, a Yahoo-t és a Binget.
MENNYIBE KERÜL? Ingyenes verzióban is használható, azonban ha komolyabb funkciókkal rendelkező előfizetést szeretnél, akkor csomagjai havi 99 USD-től 999 USD-ig vásárolhatók meg.
Ubersuggest
Az ingyenes Ubersuggest használatához célszerű beregisztrálni Google fiókkkal, mert különben viszonylag kevés adathoz juthatsz hozzá. Érdemes összekapcsolni a Search Console accountunkkal, hogy még szélesebb körű információk álljanak rendelkezésre.
Miket is tud az Ubersuggest?
- Domain szinten kérhetsz le kulcsszavakat, ami elsősorban akkor előnyös, ha már amúgy is vannak helyezéseid.
- Amennyiben még nem rendelkezel pozíciókkal, megvizsgálhatod a konkurensek oldalait és kulcsszólistát kérhetsz le. (Ezt célszerű akkor is megtenni, ha már vannak használható helyezések.)
- A Keyword Ideas segít abban, hogy további kulcsszóötleteket kapj.
- Nemcsak kulcsszókutatáshoz, de backlink elemzéshez és konkurenciakutatáshoz is használhatod.
Moz Keyword Explorer
A Moz SEO platformja számos különböző kulcsszókutatásra tervezett eszközt kínál. Bár a Moz nem tartalmaz annyi adatot, mint néhány más, teljes funkcionalitású SEO eszköz, ez nem is feltétlenül baj. Így kiváló felhasználói élményt nyújt azok számára is, akik nem profi SEO szakemberek, anélkül, hogy híján lennél a fontos mérőszámoknak.
- A Keyword Explorer eszközzel bármelyik választott kulcsszóra rákereshetsz, és láthatod annak havi volumenét, nehézségét és az organikus átkattintási arányát (CTR).
- Megtekintheted az erre a kulcsszóra rangsorolt aktuális eredmények elemzését, valamint javaslatokat tehetsz hasonló kulcsszavakra.
- A Moz tartalmaz egy prioritási pontszámot, amely leegyszerűsíti a kulcsszókeresést, mivel megadja a végeredményt arról, hogy egy kulcsszóra érdemes-e vadászni. Automatikusan kiszámítja a pontszámot a kulcsszó volumene, organikus CTR-je és nehézsége alapján, valamint a “Saját pontszám” alapján. Ez egy olyan mérőszám, amelyet te magad állíthatsz be, és amely megadja, hogy egy adott kulcsszó mennyire fontos a vállalkozásod számára, mindezt céged és az iparágaddal kapcsolatos ismeretekre alapozva.
- Megtalálhatod azokat a kulcsszavakat, amelyekre versenytársaid rangsorolnak, de a te weboldalad még nem.
MENNYIBE KERÜL? A Moz Pro csomagok ára 99 $/hó-tól kezdődik.
Google kulcsszó kereső – Keyword Planner
A PPC kulcsszavak kutatásához a Google Keyword Planner az egyik legjobb eszköz. Teljesen ingyenes, még akkor is, ha nem vásárolsz Google hirdetéseket, így nem kell amiatt sem aggódni, hogy csak korlátozott funkciókat érsz el a díjmentes verzióban.
A Google Keyword Planner nagyszerű az új kulcsszavak felkutatásához, de mélyebb elemzések készítéséhez is kiváló.
A “Kulcsszóötletek” funkcióval rákereshetsz egy kezdő kifejezésre, és a program további kulcsszóötleteket generál a havi keresési volumenre, az időbeli változásra, a versenyre stb.
WordStream
A WordStream egy remek SEO kulcsszókutató eszköz. Legfőbb előnye, hogy ingyenes és nem mellesleg nagytudású.
Miket is tud?
- Díjmentes hozzáférést kaphatsz több ezer kulcsszóhoz, valamint a kulcsszavak keresési volumenére vonatkozó adatokhoz, amelyeket e-mailben közvetlenül a postafiókodba küldenek.
- A kulcsszóeredményeket iparág vagy ország szerint szűrheted.
- A SEO kulcsszavakat csoportosíthatod.
- Kulcsszó eszköztára a PPC marketing számára is rendkívül értékes. A Keyword Niche Finderrel például új hirdetési csoportokat találhatsz a Google Ads kampányokhoz, és a Negative Keyword Toollal olyan negatív kulcsszavakra is ráakadhatsz, amelyek csökkentik a pazarló kattintásokat és pénzt takarítanak meg.
SEO kulcsszavak: a legjobb bevált gyakorlatok
Ha a cél a minél nagyobb organikus forgalom generálása, akkor fontos, hogy a releváns kulcsszavakat webhelyed számos figyelemfelkeltő területén szerepeltesd. Kezdve az oldalak címétől és szövegétől, az URL-eken át a meta címkékig és a képfájlok nevéig mindenhol.
A sikeresen optimalizált webhelyek általában több ezer, nagyobb webhelyek akár több millió kulcsszót is tartalmaznak. Nem nagyon tudsz azonban egyetlen egyedi oldalt készíteni minden egyes kulcsszavadra, ugyanakkor azzal sem érdemes próbálkozni, hogy egy maroknyi területre próbálsz bezsúfolni minél több kifejezést. Ez egyszerűen nem így működik.
Na de akkor mi a teendő? Csoportosítanod kell a kulcsszavakat, így célzott, specifikus oldalakat hozhatsz létre.
Tegyük fel például, hogy egy online sportbolt weboldalát készíted. Ilyenkor ajánlatos sportok, ruházat, cipő stb. szerint csoportosítani a termékeket, majd ezekhez alcsoportokat létrehozni (pl. fitnesz, kerékpározás, túrázás stb.). És ezeken belül is szegmentálni a termékeket (pl. kardiogépek, táplálékkiegészítők stb.). Egyedi oldalakat kreálhatsz, amelyek minden egyes kis kulcsszócsoportra optimalizáltak.
Mindenképp ajánlott a kulcsszó használata:
- az oldal címében
- az URL-ben
- az oldal szövegében a kulcsszó variációkkal együtt
- a meta címkékben, különösen a meta leírásban
- a képfájlok elérési útvonalában
- a képek alt szövegében
- horgonyszövegként az oldalra máshonnan visszautaló linkekben
A weboldalak optimalizálásakor tartsd szem előtt azt is, hogy a SEO-ban a kulcsszavak relevanciája fontosabb, mint a kulcsszavak sűrűsége.
Végezetül: milyen hibákra figyelj a kulcsszavak felkutatása során?
A legtöbb kezdő keresőmarketinges ugyanazokat a hibákat követi el, amikor a SEO kulcsszavak kutatásáról van szó:
- csak egyszer végeznek SEO kulcsszókutatást
- nem vesződnek azzal, hogy frissítsék és bővítsék a SEO kulcsszólistájukat
- olyan kulcsszavakat céloznak meg, amelyek túl népszerűek, vagyis túlságosan versenyképesek
Alapvetően a kulcsszókutatásnak folyamatosnak kell lennie. A régi SEO kulcsszavakat rendszeresen újra kell értékelni, és a nagyforgalmú, versenyképes fej kulcsszavak gyakran helyettesíthetők vagy kiegészíthetők hosszabb, specifikusabb kifejezésekkel, amelyek célja, hogy ne akármilyen látogatót hozzanak be, hanem pontosan a megfelelő érdeklődőket.
Ami még remek stratégia lehet, a SEO kulcsszavak diverzifikálása, hogy a kifejezések minél sokszínűbbek legyenek. Ha ugyanis ugyanazokat a kulcsszavakat használjuk, mint a konkurensek, akkor nem tudunk kitűnni.
Azt is érdemes vizsgálni, hogy ki használja még a mi kulcsszavainkat, és hogyan emelkedhetünk ki ezek közül. A minőségi tartalom minden esetben Jolly Joker és azt kell céloznia, hogy valóban választ adjon a leendő ügyfelek által a kulcsszavas keresésekkel feltett kérdésekre.