Oldal indexelése: 5 lépés a növekedéshez

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A vállalati lépcsőfokon magasabban elhelyezkedők manapság is gyakran gondolnak úgy a SEO-ra, vagyis keresőoptimalizálásra, mint egy mellékes szálra a cég stratégiájában. Most elmagyarázzuk, hogy miért szükséges ezt a nézetet megváltoztatni és nagyobb hangsúlyt fektetni a stratégiai keresőoptimalizálás területére.

A kezdetekben a keresőoptimalizálás a marketing egyik ágazataként jött létre mintegy évtizeddel ezelőtt, és főleg taktikai központú volt. Ami azt illeti, a különböző stratégiák a linkek, hivatkozások, helyezés és forgalom gyűjtésére már önmagukban is érdekes témák.

De a keresőoptimalizálás sokkal több, mint taktikák, trükkök és eszközök. Ez ma már sok cég számára egyértelművé vált.

Tekintsük át azt az öt módot, ahogy a SEO igazi stratégiai keresőoptimalizálás lehet!

Digitális média költségeinek csökkentése

Sok iparágban a PPC (pay-per-click, vagyis kattintás utáni nyereség) elérheti akár a 3000 forintot is. Az előnyös, organikusan választott pozíciók jelentősen csökkenthetik ezeket a költségeket, ezzel felszabadítva azokat az összegeket, amiket olyan szegmensek finanszírozására fordíthatunk, amiket amúgy nem engedhetnénk meg magunknak. Ez olyan stratégiai tényező, amit gyakran nem vesznek figyelembe egy kampány felállításánál.

A piaci részesedés védelme

A SERP (Search engine results page, vagyis keresőmotorok találati listája) organikus listázása nemcsak a saját forgalmunkat növeli, de a konkurencia forgalmát is csökkenti. Az üzletek közötti kapcsolat esetén, ahol az ügyfél hosszútávon való megtartása fontos szempont, a kiemelt minőségű keresőoptimalizált tartalomba való befektetés kulcsfontosságú. Minden alkalommal, amikor elvesztünk egy beszerzési lehetőséget a keresőoptimalizálásban, valószínűsíthető, hogy az a nyereség a konkurenciánál köt ki. Más szavakkal, a keresőoptimalizálás lehet támadó és védekező eszköz, egy stratégiai előny a piaci részesedésért vívott harcban.

A branding hatása

A keresőoptimalizálás és a PR nem ugyanaz, viszont a céljaik gyakran fedik egymást, hogy növeljék az ügyfél általános jelenlétét, valamint a kedvező nyilvános megítélést, épp ezért sok PR cég adta hozzá a repertoárjához a stratégiai keresőoptimalizálás alapvető fogásait, ahogy sok SEO cég is elkezdett PR-ral foglalkozni. A tudatosítás magas szintű marketing cél, ma már az online megítélés kezelése minden esetben tartalmaz valamilyen keresőoptimalizálási eszközt. A keresőoptimalizálás nem az egyetlen részlet, amire figyelnünk kell, de kulcsfontosságú szereplő egy befolyás növelését célzó kampányban.

Új termék, szolgáltatás fejlesztése

A keresés valós idejű, széleskörűen mért fókuszcsoport, amit megfelelő adatok birtokában pontos analízisre használhatunk fel, ami megmutatja, hogy mire van szükségük a felhasználóknak és egyes esetekben olyan termékek fejlesztésére használhatunk, ami piaci rést tölt ki. Hatalmas lehetőség rejlik ebben a „virtuális fókuszcsoportban”, melynek kutatása egyes esetekben jövedelmezőbb lehet a cég számára, mint a hagyományos piackutatás.

Mennyire kihasznált a stratégiai keresőoptimalizálás a cégünkben?

Kérdezzük meg magunktól: kinek tartozik felelősséggel a cégünkben a keresőoptimalizálási csoport vezetője?

    • a digitális marketing vezetőjének?
    • az optimalizálásért vagy tartalomért felelős aligazgatónak?
    • a technikai csoportnak?

Oldal indexelése: miért fontos?

A crawling, vagyis a honlapok átfésülése és gyűjtése, illetve az indexing, ami ezen oldalak elmentését jelenti, a Google keresőrobot legfontosabb feladatai. Az oldal indexelése egyszerűsíthető néhány előzetes változtatással, ezzel segítve, hogy a keresőrobot alaposabb munkát végezhessen és az oldalunk jobb helyen szerepeljen a rangsorban.

A következő öt lépés segít optimalizálni az oldalunkat crawling és indexing szempontjából, hogy a honlapot könnyebb legyen megtalálni a weben.

A robots.txt fájl

A robots.txt egy egyszerű szöveges fájl, ami útmutatóként szolgál a Google bot számára a honlap gyűjtésére vonatkozóan, például hogy hagyjon ki egyes könyvtárakat. Ezek gyakran olyan aloldalak, amik bizonyos kampányok landing oldalai, vagy akár olyan adatbázisok, amik bizalmas információkat tartalmaznak, mint például statisztikák, vagy egyéb analitikai adatok.

A robots.txt fájl létrehozásakor fontos, hogy ügyeljünk arra, hogy a fájl minden olyan adatot tartalmazzon, ami a bot számára lehetővé teszi, hogy megfelelően jelenítse meg a honlapot. Például próbáljuk elkerülni a CSS és a Javascript fájlok letiltását a robots.txt-ben.

Ha egy bizonyos könyvtárat akarunk letiltani a gyűjtésben, használjuk a következő kódot az oldal indexelése során:

User-agent: *

Disallow: /directory/*

Ebben az esetben a csillag egy kitöltő egység és a könyvtárban található összes tartalmat reprezentálja.

Miután létrehoztuk a robots-txt fájlt, mentsük el azt a honlap forrás könyvtárába.

Javaslat

Használjuk a Google Search Console-t a robots.txt fájl ellenőrzésére, de fontos kiemelni, hogy ehhez regisztrálni kell a honlapot a Search Console-ban.

Az XML oldaltérkép

A robots.txt mellett az XML oldaltérkép játszik kiemelten fontos szerepet az oldal indexelése során. Ez egy mechanikusan olvasható fájl, ami a honlapunkon található összes URL-t listázza. Ezt az adatot szöveg formájában mentik el az XML fájlba. Ez a fájl azt is lehetővé teszi, hogy az URL-ek mellett egyéb fájlokat és közvetítsünk, például ha egyszerre több URL-t is frissítünk.

Miután létrehoztuk az XML fájlt, adjuk hozzá a Google Search Console-hoz, hogy a Google is tudomást szerezzen az új URL-ről. Viszont az oldaltérkép csak tájékoztatja a Google-t az URL-ekről, nem ad útmutatást, mint a robots.txt fájl (pl tiltás esetében), épp ezért a Google nem fogja figyelembe venni a tartalmat az oldal indexelése során.

Az XML oldaltérképet gyakran nem használják megfelelően, pedig nagyon hasznos lehet új és nagyméretű oldalak esetében, mivel tájékoztatja a Google-t az aloldalakról egy honlapon belül. Például, ha olyan új tartalmat osztunk meg az oldalon, ami nincs jól kereszthivatkozva, az oldaltérkép segítségével értesíthetjük a Google-t az új tartalomról.

Különböző módokon hozhatunk létre oldaltérképet, néhány tartalomkezelő rendszer például tartalmazza a hasznos eszközöket, amik segítségével automatikusan hozhatunk létre oldaltérképet. Egy másik megoldás lehet az ingyenesen elérhető programok használata.

Miután az oldaltérkép elkészült, mentsük el a honlap forrás könyvtárába, akár tömörítve vagy dinamikusan, hogy helyet takarítsunk meg.

A Google általában azt javasolja, hogy osszuk meg az oldaltérképet, ha ötvenezernél több URL található a honlapunkon. Ebben az esetben jó, ha indexet használunk és létrehozunk egy oldaltérképet az oldaltérképhez, ami tartalmazza az összes linket, ami az egyes XML oldaltérképekre mutat.

Az elkészült fájlt érdemes megosztani a Google Search Console-ban, hogy lehetővé tegyük az aloldalak gyűjtését a Google számára.

Ha az oldalunkon sok kép vagy videó szerepel, érdemes az általános keresés indexelését is ellenőrizni, azzal, hogy ezeknek a tartalmaknak külön oldaltérképet hozunk létre. Ennek a felépítése hasonló az alapvető oldaltérkép felépítéséhez.

Javaslat

Sok esetben jó, ha az oldalunk a változtatást követően minél hamarabb újra átesik a gyűjtésen, ebben segíthet a Google Search Console. Tüntessük fel az egyes honlapokat és azonnal küldjük el a rendszernek. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ez a lehetőség havi ötszáz URL-re van korlátozva.

Használjuk fel a Crawl Budget-et, avagy a feltérképezési keretet

A Google bot olyan számítógépes program, amit arra terveztek, hogy linkeket kövessen, URL-eket gyűjtsön, majd ezeket értelmezze, kategorizálja és listázza a tartalmat. Ennek érdekében a bot feltérképezési keretet alkalmaz, ez a szám az oldal helyezésén és az egyes honlapokon alapul, illetve azon, hogy mennyire könnyen tudja a bot követni a linkeket az adott oldalon.

Az optimalizált honlap szerkezet nagyban megkönnyíti a bot dolgát, különösen a lapos hierarchiát alkalmazó oldalak, mert minden oldalt elérhetővé tesznek. Akárcsak a felhasználók, akik nem szeretnek négy kattintásnál többet alkalmazni, hogy elérjék a keresett tartalmat, a bot sem mindig képes átlátni a nagyobb könyvtárakat, ha az elérési útvonal bonyolultabb.

A gyűjtés úgy is egyszerűbbé tehető, ha belső hivatkozásokat használunk. Adhatunk javaslatokat a botnak a többi URL-t illetően kereshető hiperlinkek elhelyezésével a szövegen belül, tekintet nélkül az irányítás menüre. Így a fontosabb tartalmakra mutató linkek egyszerűbben gyűjthetők. A link célját leíró horgony címke további útmutatást ad a botnak arról, hogy nagyjából mire mutat a link és hogy hogy kategorizálja a tartalmat.

Ahhoz, hogy a bot könnyebben tekintse át a tartalmat, érdemes logikusan meghatározni a h-címkéket, vagyis azokat a HTML-címkéket, amik egy honlap fejléc szövegének fontosságát jelzik. Ehhez érdemes a címkéket kronológiai sorrendbe helyezni, vagyis h1-címke kerüljön a főcímhez, majd h2, h3 az egyes alcímekhez.

Sok tartalomkezelő rendszer és web designer használja a h-címkéket az oldal fejléceinek méretezésre, mivel az egyszerűbb, ez viszont összezavarhatja a Google botot a gyűjtésben. Érdemesebb CSS-t használni a tartalomtól független szövegek betűméretének változtatására.

Kerüljük el, hogy a botnak kerülőúton kelljen mennie

Az árva oldalak és a 404 hibaüzenetet megjelenítő oldalak felesleges nyomást helyeznek a feltérképezési keretre. Ahányszor a bot 404 hibaüzenetbe fut, nem tud más linkeket követni, ezért vissza kell mennie az előző pontra és más irányban folytatnia a gyűjtést. A böngészők és gyűjtő botok gyakran nem képesek megtalálni az URL-t, például miután egy online bolt törölte a terméket a kínálatából, vagy változás történt az URL-ben. Ebben az esetben a szerver 404 hibakódot küld vissza, hiszen nem találja az oldalt, ez azonban leterheli a keretet. A webfejlesztőknek törekednie kell arra, hogy ezeket a hibákat mihamarabb orvosolják.

Az árva oldalak olyan oldalak, amiknek nincs belső befelé mutató linkjük, viszont vannak külső linkjeik. A bot ebben az esetben nem képes gyűjteni az oldalt, vagy rákényszerül, hogy váratlanul abbahagyja a gyűjtést. A 404 oldalakhoz hasonlóan, ezt is érdemes elkerülni. Ez a probléma gyakran a web design hibáiból vagy a belső linkek szintaxisának helytelenségéből ered és ahogy láthatjuk, az oldal indexelése során komoly gondot jelenthet.

Kerüljük el a duplikált tartalmat

A Google álláspontja szerint a duplikált tartalom nem indokolja a fellépést az adott oldallal szemben, azonban ez nem jelenti azt, hogy az oldalon kéne maradnia. Ha a keresőoptimalizálás vagy a webfejlesztő nem oldja meg a problémát, a keresőmotor fogja eldönteni, hogy melyik tartalmat listázza és melyik URL-t hagyja figyelmen kívül, ha a tartalom hasonló. Ezt elkerülendő, érdemes tisztában lenni a következő három jelölési módszerrel:

  • 301 átirányítás

A duplikált tartalom nagyon gyorsan létrejöhet, különösen, ha az oldal www. és anélküli verziója is listázva van, ugyanígy a biztonságos elérési utak a https-eken keresztül. Ahhoz, hogy elkerüljük a duplikált tartalmat, érdemes állandó átirányítást (301) használni, hogy a megfelelő oldalra küldje a felhasználót. Ehhez vagy a .htacces fájlt kell felülírni vagy adjuk hozzá a preferált oldalt a Google Search Console-hoz.

  • canonical címke

Az online áruházak esetén különösen gyakran előfordul a duplikált tartalom problémája, hiszen egy termékhez több URL is tartozhat. Ezt megoldhatjuk canonical címke használatával is, mely tájékoztatja a Google botot arról, hogy melyik az eredeti URL, amit listáznia kell. Fontos, hogy minden olyan oldal, amit nem akarunk listáztatni, kapjon egy ilyen címkét, ami az eredeti URL-re mutat a forráskódban. Miután elhelyeztük a címkéket, érdemes ellenőrizni, hogy a megfelelő helyre mutatnak-e és hogy az a hely valóban létező oldal. Ha csak egy oldalt akarunk listázni, akkor érdemes önmagára mutató címkét elhelyezni benne.

  • rel=alternate

Ez a címke akkor különösen hasznos, ha az oldalunk több nyelven elérhető vagy ha van asztali számítógépre és mobilra optimalizált verziója is. A címke tájékoztatja a Google botot az alternatív URL-ről, aminek ugyanaz a tartalma, de nem fog duplikáltként megjelenni.

Megfigyelés: Gyors javítások

A Google Search Console adatainak rendszeres vizsgálata segít abban, hogy mindig tudjuk, hogy a Google hogyan gyűjti és indexeli az oldalunkat, emellett pedig javaslatokat tesz arra, hogy hogyan érdemes optimalizálni a honlapunkat a legjobb eredmény érdekében.

A „crawl errors” menüpont alatt részletes listát találunk a 404 hibákról és a „Soft 404” hibákról, ami azt jelenti, hogy a honlap nem jelenik meg megfelelően, de nem küld hibaüzenetet.

Ezekből az adatokból kiderül, hogy milyen gyakran látogatta a Google bot az oldalunkat és hogy a folyamat során mennyi adat töltődött le. Ha az értékek váratlanul csökkennek, feltételezhetjük, hogy valamilyen hiba lépett fel.

Egyéb programok, például a „Fetch as Google” vagy a „robots.txt Tester” is sokat segíthetnek abban, hogy a fejlesztők és SEO-sok pontosan megadják, hogy milyen módon kezelje a bot az URL egyes részeit.

Összegzés

A cikkben bemutatott lehetőségek segítenek optimalizálni honlapunk gyűjtését és könnyebbé válhat az oldal indexelése. Ezzel párhuzamosan pedig lehetővé teszik, hogy honlapunkat könnyebb legyen megtalálni a keresőkben. Ezekkel az ötletekkel sikeres oldalt hozhatunk létre és jobb helyezést érhetünk el a találati listákban, ezzel növelve a forgalmat.

  • a keresésoptimalizálási marketing vezetőjének?
  • a beszerzési marketing vezetőjének?
  • a marketingigazgatónak?
  • az ügyvezető igazgatónak?

Természetesen minél magasabb beosztásban dolgozik az illető, annál valószínűbb, hogy a keresőoptimalizálási meglátások hallgató fülekre lelnek és a cég egészére hatást gyakorolnak.

De a cég struktúrája ritkán ad egyértelmű választ erre a kérdésre, ezért fontos megkérdezni magunktól, hogy az optimalizálásra vonatkozó ötletek az új projektek megfogalmazásánál vagy csak később, a végrehajtás stádiumában kerülnek fókuszba? Minél hamarabb elő tudunk hozakodni az esetleges problémákkal, annál valószínűbb, hogy a webes projekteket nem kell újraépíteni a megjelenítési szakaszban. Az optimalizálás nem lehet egy olyan részlet, amit utólag gondolunk hozzá a projekthez, a kezdeti szakaszban már jelen kell lennie.

Hogy érhetjük ezt el?

Egy 2012-ben megjelent cikkben a keresőoptimalizálás elindítására egy szisztematikus, többlépcsős rendszert javasolnak, például:

  • a cég egészére kiterjedő képzések a keresőoptimalizálásról, valamint az egyes részlegek specifikus képzése
  • a kereszt-funkcionális munkafolyamatok összesített folyamatokkal való kiegészítése
  • következetesség a meetingeken, ami elősegíti, hogy az optimalizálás mindig felmerüljön egy új marketing döntéshozatalánál

Kétségtelenül sok a teendő, ha el akarjuk érni, hogy a keresőoptimalizálás ne marginális, mellékes részlet legyen egy kampányban és hogy az ezen alapuló tudás elérhető legyen mások számára is.

Még a meetingeken keresőoptimalizálással kapcsolatban használt kifejezések, például „az optimalizálás szempontjából”, azt a látszatot keltik, hogy ez egy elzárt világ, ami nem sokat tesz hozzá egy kampányhoz. Ennek eredményeként az optimalizálással foglalkozó részlegek gyakran nem kapnak elismerést és az ötleteiket kevésbé veszik figyelembe, így sok lehetőség kihasználatlanul marad.

Szerencsére azok a cégek, amik be tudják építeni az optimalizálást a marketing stratégiájukba a kampány szerves részeként, nem mellékes adalékként, jól teljesíthetnek a jövőben.

A marketing szakemberek számára előnyös, ha elérik, hogy ügynökségeik és a SEO szakemberek további képzést kapnak az optimalizálási megoldások legmegfelelőbb beillesztési módjairól a kampány stratégiába. Több ügynökség már követi ezt a gyakorlatot, mások hajlandók a portfólió részévé tenni igény szerint, még ha ez több ügynökségen belüli munkát is jelent.