Keresőoptimalizálás hatékonyan szakértő segítségével

Pál Zoltán Gábor

Nincs elég idő vagy erőforrás a keresőoptimalizálás megvalósításához? Jó lenne mindent profi kezekben tudni a weblaptervezéstől a linképítésen át a közösségi- és tartalommarketingig? Mutatjuk, hogy miért hatékonyabb a keresőoptimalizálás szakértő segítségével.

Milyen az olcsó SEO?

Mindenki szeretne minél olcsóbban jó Google helyezéshez jutni és növelni a forgalmat. A hazai piacon léteznek azonban olyan olcsó megoldások, amelyeket okosabb elkerülni. A sikerdíjas keresőoptimalizálás sok esetben már rövidtávon is látványos eredményeket hoz, viszont a megvalósításához szinte mindig fekete kalapos SEO módszereket alkalmaznak. Ezek hosszú távon Google büntetéseket vonnak maguk után. Egy-egy tiltott, manipulatív technika használata akkora visszaesést eredményezhet, hogy ha később helyre akarjuk állítani az oldalt akár csak a kiindulási pozícióra, akkor is hatványozott idővel és költségekkel kell számolnunk.

Az is kockázatot jelenthet, ha úgy próbálunk spórolni, hogy megbízunk valakit az ismeretségi körünkből, akinek csak csekély keresőoptimalizálási tapasztalata van, de nagyon olcsón, akár szívességből dolgozik. Ezek a megoldások általában jelentős előrelépést nem hoznak a weboldalunk életébe. Az elért minimális fejlődés pedig gyakran magas szintű spameléssel jár. Olyannyira, hogy ha később a keresőoptimalizálás szakértő bevonásával folytatódik, több hónapos munkába kerülhet, hogy egyensúlyba álljon az oldal a linkspam okozta negatív hatásokból. Ez pedig rengeteg felesleges kiadást jelenthet.

Keresőoptimalizálás szakértő bevonásával

Keresőoptimalizálást igazán csak akkor lehet olcsón végezni, ha mi magunk megfelelő tudással rendelkezünk. És természetesen rá tudjuk szánni a szükséges időt is. Alternatív megoldás, ha lehetőség nyílik egy alkalmazottat elküldeni egy jó SEO képzésre, ahol alaposan elmélyítheti a tudását. Ez azonban még nem elég, mert folyamatosan tájékozódni kell az aktualitásokról is. A SEO egy dinamikusan változó terület, ahol csak akkor lehet igazán jó eredményeket elérni, ha mindig up-to-date-ek vagyunk ezen a területen. Gondoljunk csak bele, mennyit változtak a feltételek és a módszerek az elmúlt néhány évben. Ha csak a linképítés területét nézzük, 2012 előtt még százasával történt a katalógus linkek vásárlása. A Pingvin megjelenése után egyre népszerűbbek lettek a WordPress blogra épített PR-cikk oldalak.

Jelenleg pedig a közösségi média és a tartalommarketing jelentik a fejlődési lehetőséget. Amennyiben a házon belüli megoldás idő vagy erőforrás hiányában nem működik, de garantált és tartós eredmény elérése a cél, akkor érdemes felkeresni egy tanácsadót. Sőt, akár egy az egyben is bízhatjuk a feladatot egy profira, hogy így a keresőoptimalizálás szakértő bevonásával menjen végbe elejétől a végéig. A keresőoptimalizálás folyamatosan változó világában a sikerhez a kibővített eszköztár használata és az újszerű technikák alkalmazása elengedhetetlen. Ennek következtében a költségek is növekedésnek indultak és az alapos elemzést és tervezést igénylő komplex folyamatokat és teljes körű megoldásokat nem lehet olcsón megúszni.

Mitől függ a SEO ára?

Van már kész weboldal?

Ha még nincs, akkor a folyamatot egy körültekintő piaci és célcsoport elemzéssel kell kezdeni. Ezután kulcsszókutatással folytassuk. Ezt követően pedig megfelelő, nagy mennyiségű szöveges és képi tartalmat kell létrehozni. Nagyban befolyásolja a költségeket, hogy egyedi, speciális igények jelentkeznek-e a weboldalfejlesztés tekintetében, vagy elegendőek a különböző tartalomkezelő rendszerek nyújtotta lehetőségek.

A már létező oldalak esetében is fontos egy elemzést végezni, hiszen többek között meg kell vizsgálni a struktúrát, meg kell nézni, hogy megfelelő-e a forráskód, hogy milyen az URL, hogy mennyire felhasználóbarát az oldal és így tovább. Az elemzést követően az esetleges hibákat pedig javítani kell.

Milyen a linkprofil és milyen volt az eddig követett linképítési stratégia?

A linképítésen akár a weboldal sikerének fele is múlhat, hiszen a keresőmotorok a linkeken keresztül jutnak el az új honlapokra. Meghatározó szerepet játszanak abban is, hogy a weboldal milyen helyezést foglal el a keresők találati listáján. Ezért kiemelten fontos az adott weboldalra mutató linkek feltérképezése, és a káros hivatkozások eltávolítása. Az árakat a weboldal aktuális állapota határozza meg, hiszen ettől függ, hogy az adott cél eléréséhez mennyi javítás és mennyi további munka szükséges.

Még abban az esetben is bőven van teendő, ha nincs sok káros hivatkozás. Hiszen meg kell találni azokat a helyeket, ahová a leghatékonyabb a linkek elhelyezése. Továbbá ki kell dolgozni egy olyan tartalmi stratégiát is, amely fizetés nélküli linkeket fog biztosítani. Ha nemcsak egyszeri szakértői tevékenység igénybevételéről van szó, hanem havidíjas seo szolgáltatást választunk, akkor a weboldalra mutató hivatkozások folyamatos monitorozására és a közösségi média marketing fejlesztésére kerül majd sor a továbbiakban.

Milyen termékről/szolgáltatásról van szó, milyen piacon?

A piaci szegmens meghatározó a keresőoptimalizálás árának kialakításakor. A kalkulációnál számít, hogy mekkora a verseny az adott piacon és hány konkurenssel kell számolni. Természetesen abban a környezetben, ahol erősebb a verseny és telítettebb a piac, ott több munkával lehet csak kiemelkedő eredményeket elérni. Ez pedig a költségeket is megnöveli. Ezenkívül jelentős befolyásoló faktor még a vállalkozás mérete és helyzete is a konkurens cégekhez képest.

AMIKRE FIGYELNI KELL, HOGY A KERESŐOPTIMALIZÁLÁS HATÉKONYAN MŰKÖDJÖN:

EL KELL KERÜLNI A GOOGLE BÜNTETÉSEKET

Könnyű mondani? Igen, csinálni még inkább. Csak türelmesnek kell lenni.

A Google Pingvin 2012-es megjelenése óta szem előtt kell tartani, hogy bizonyos módszerek alkalmazása esetén a keresőóriás büntetést szabhat ki ránk. Ezek az úgynevezett black-hat SEO technikák. A Google Webmesteri Irányelveinek megsértése rosszabb helyezéseket eredményez a találati oldalakon. Sőt, akár az adott oldal indexből való teljes törlését is vonhatják maguk után. Érdemes tehát olyan szakembert választani, aki körültekintő, és elegendő tudással, tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy a büntetést elkerülve is jó helyezéseket érjen el.

MONITOROZNI KELL AZ EREDMÉNYEKET

Minden cégtulajdonos tudni szeretné, hogy a gyakran nem olcsó szolgáltatásért mit is kap cserébe, hogy egy szaktanácsadó milyen eredményeket produkál. Az elvégzett munkáról rendszeres riportot kell kérni, hogy követhető legyen, mi hogyan teljesít, és hogy melyik elvégzett változtatás milyen következményekkel jár.

Ezen igények miatt vezettük be a helyezésvizsgálatot minden havidíjas SEO szolgáltatást kérő ügyfelünk részére. Ennek segítségével havi szinten figyelemmel lehet kísérni a változásokat, előre- illetve hátrasorolásokat.

SIKERDÍJAS KERESŐOPTIMALIZÁLÁS VS. HAVIDÍJAS SZOLGÁLTATÁS

A sikerdíjas keresőoptimalizálás egyik nagy hátránya, hogy a keresőoptimalizálás tanácsadó vagy linképítő a gyors siker érdekében jó eséllyel a Google irányelveivel ellenkező, az úgynevezett fekete kalapos SEO technikák felé fog fordulni, s előbb-utóbb ez a büntetést is maga után fogja vonni. Ha ez nincs is így – és tisztelet a kivételnek – a tisztességes megoldásokat is lehet olyan módon csinálni a gyorsabb eredmény reményében, hogy a Google hamar felismerje a mesterséges voltát. Ez általában nagyon rövid időn belül büntetést von maga után, sok esetben nem is kell nagyon erőltetni a folyamatot.

Ezt a veszélyt tökéletesen ki lehet küszöbölni, ha hónapról hónapra egy előre meghatározott stratégia mentén haladunk, aminek minden eleme a Google irányelveivel teljes összhangban van.

Ez jelenti – ökölszabályként – az alábbiakat:

  • Havi szinten kevés, de jó minőségű (magas DA értékű) oldalra helyezünk ki linkeket
  • Kiemelt figyelmet fordítunk a pontos, de természetes hatást keltő horgonyszövegek használatára
  • On-Site és Off-Site értelemben is tartjuk magunkat az előbbiekhez

KI KÍNÁL JOBB FELTÉTELEKET?

Minden ügyfél természetesen elvárja, hogy a keresőoptimalizálásba fektetett pénz megtérüljön. A SEO-val foglalkozó tanácsadók és ügynökségek egy része a büntetésmentességet biztosítja, míg mások helyezések javulását ígérik pár hónapon belül. Mindkettő fontos szempont, ha eredményesek szeretnénk lenni, ugyanakkor valahol a kettő közt van az igazság. Egyrészt fontos, hogy büntetés ne érhesse az oldalunkat, másrészt a jó helyezések se késhetnek túl soká.

A keresőoptimalizálás folyamatszemléletű, adatvezérelt tevékenység. Akkor érhetjük el, hogy a keresőoptimalizálás hatékonyan működjön, ha jól megalapozott, rendesen megismert ügyféligényekre épül. Ez sokszor időigényes feladat, és nem ritka hogy az igazi eredményekre több hónapot is várni kell. Óvatosnak kell lenni, ha valaki 1-2 hónapon belüli ugrásszerű előrelépést ígér, mert könnyen lehet, hogy a háttérben a tiltott módszerek alkalmazása áll. Természetesen egy jól felépített oldal esetében az ugrásszerű eredmény is lehet normális, ugyanakkor ez sokkal ritkább eset.

Azt valljuk, hogy a biztonságos, esetenként kicsit lassabb előrejutás sokkal jobb, mint egy gyors, amit – sok esetben – hasonlóan gyorsan követhet egy Google büntetés. A legfontosabb mindig az, hogy az esetleges on-site és technikai hibák, amik egy weblap elemzés során derülnek ki, a lehető leghamarabb orvosolva legyenek, ezzel is pozitív megerősítést küldve a kereső algoritmusainak, hogy egy pozitív folyamat vette kezdetét, amit az irányelvek betartásával szeretnénk véghezvinni.

TANÁCSADÁS VAGY TELJES KIVITELEZÉS?

Azt, hogy csupán tanácsadóként dolgozzunk, vagy a teljes megvalósításban is segítsünk, mindig a megrendelő erőforrásainak és céljainak figyelembe vételével kell mérlegelni. Általában minden egy konzultációval kezdődik, a személyes kapcsolat kialakításával. Itt lehetőség nyílik az elvárások ismertetésére. A leendő tanácsadó pedig először tájékoztatást ad arról, hogy mit gondol a jelenlegi helyzetről, majd elmondja azt is, hogy milyen – azonnal megvalósítható – SEO ötletei vannak, melyekkel tovább növelhető az adott oldal látogatottsága és így az üzleti sikere.

Az ajánlatkérést követően a tanácsadónk végez egy honlap és linkprofil elemzést – amennyiben szükséges –, hogy teljes képet kapjon a weboldalról, s hogy fényt derítsen az esetleges hibákra és arra, hogy milyen büntetések érték vagy érhetik a weboldalt. Ezt tekinthetjük az első lépésnek afelé, hogy a keresőoptimalizálás hatékonyan és biztonságosan folyhasson. Az audit során már a megoldások is rögzítésre kerülnek, így a weboldal fejlesztője ez alapján azonnal elkezdheti az oldal módosításait.

A teljes kivitelezéssel számos teher, időigényes folyamat kerülhető el. Javaslatot tehetünk például a tartalomstratégia megtervezéséhez, a hírlevél címlista gyűjtéshez. Vagy akár a közösségi oldalak keresőoptimalizálást segítő marketing funkcióinak használatához. A kivitelezési szolgáltatások palettája is összetett. Kínálunk linképítési megoldásokat, landing page szövegírást, blog cikkek megírását, termékleírás készítést és közösségi oldal kezelést is. De akár teljes Google Ads és Facebook hirdetés kampányt is kidolgozunk.

A tanácsadást azoknak javasoljuk, akik egyedül szeretnének optimalizálni, minimális segítségre és egy-két jó tanácsra mégis szükségük van.

Ajánlatkérés után segíthetünk, hogy a kevés idővel és erőforrással rendelkező vállalkozások is jó eredményeket érjenek el, a keresőoptimalizálás hatékonyan működjön.