Google Analytics útmutató kezdőknek és haladóknak

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

A Google Analytics egy igazán kiváló webanalitikai szolgáltatás, amely mind a SEO, mind pedig a marketing szakemberek számára elengedhetetlen a hatékony munkához. Írásomban most a Google Analytics világába kalauzollak el. Megnézzük, hogy pontosan hogyan is működik, milyen előnyei vannak, melyek a leghasznosabb funkciói, valamint adok néhány tippet a jelentés készítés kapcsán is.

Mi az a Google Analytics?

A Google Analytics egy webanalitikai szolgáltatás, amely alapvető statisztikákat és elemzési eszközöket biztosít keresőoptimalizálási (SEO) és marketing célokra. A szolgáltatás a Google Marketing Platform része, és bárki számára ingyenesen elérhető, aki rendelkezik Google-fiókkal.

A Google Analytics a webhelyek teljesítményének nyomon követésére és a látogatókról szóló információk gyűjtésére szolgál. 

Segítségével a cégek:

  • meghatározhatják a felhasználói forgalom fő forrásait
  • értékelhetik marketing tevékenységeik és kampányaik sikerét és növelhetik azok hatékonyságát
  • nyomon követhetik a célok teljesülését  (például vásárlások, termékek kosárba helyezése)
  • vásárlói viselkedésre vonatkozó különböző elemzési adatokat szerezhetnek
  • feltárhatják a felhasználói elkötelezettség trendjeit
  • egyéb látogatói információkat, például demográfiai adatokat láthatnak

Hogyan működik a Google Analytics?

A Google Analytics az oldalcímkék használatával felhasználói adatokat gyűjt a weboldal minden egyes látogatójáról. A JavaScript oldalcímke az összes oldal kódjába beillesztésre kerül. Ez a címke minden látogató webböngészőjében fut, adatokat gyűjt és elküldi azokat a Google adatgyűjtő szerverére. 

A Google Analytics ezután testreszabható jelentéseket tud készíteni az olyan adatok nyomon követésére és megjelenítésére, mint például:

  • a felhasználók száma
  • a visszafordulási arány
  • az átlagos munkamenet időtartama
  • a munkamenetek csatornánként
  • az oldalmegtekintések száma
  • a célok teljesítése stb.

Az oldalcímke gyakorlatilag webes poloskaként vagy jeladóként működik, hogy összegyűjtse a látogatói információkat. Mivel azonban cookie-kra támaszkodik, a rendszer nem tud adatokat gyűjteni azokról a felhasználókról, akik letiltották a sütiket.

A Google Analytics legfőbb előnyei és hátrányai 

A Google Analyticsnek sok előnye van, ugyanakkor bizonyos korlátokkal is számolnunk kell a használata során.

A Google Analytics előnyei

  • Felhasználóbarát platform, kezdők számára is ideális
  • Ingyenes 
  • Számos mérőszámot és testreszabható dimenziót kínál
  • Rengeteg különböző típusú hasznos eszközt tartalmaz, például adatmegjelenítést, megfigyelést, jelentéstételt, előrejelző elemzést stb.

A Google Analytics hátrányai

A Google Analyticsnek vannak olyan hiányosságai is azonban, amelyek hatással vannak az adatok pontosságára:

  • A pontosságot veszélyeztethetik a Google Analytics cookie-kat blokkoló felhasználók, bizonyos böngészőbővítmények, hirdetésszűrő programok és adatvédelmi hálózatok.
  • A jelentések 500.000 véletlenszerű munkamenetből történő mintavételezéssel készülnek a szerverterhelés csökkentése érdekében. Ezen kívül a hibahatárok csak a látogatások számát adják meg ezekben a jelentésekben. Ezért az adatok kis szegmensei nagyon nagy hibahatárokat tartalmazhatnak.

A Google Analytics funkciói 

A Google Analytics egyes funkciói nagyon sokrétűek, lehetővé teszik az adatgyűjtést, elemzést, nyomon követést, vizualizálást, jelentések készítését és a más alkalmazásokkal való integrációt. 

Funkciói segítenek abban, hogy megnézzük, mutatóink mennyire vannak összhangban általános üzleti céljainkkal. 

A Google Analytics használata – a  leghasznosabb mutatók

A Google Analytics biztosítja, hogy felhasználóként akár 200 különböző mérőszámot is nyomon kövessünk. Ez elég jelentős szám ahhoz, hogy minden mézőszámot alaposan elemezzünk, de nem is kell, hiszen minden vállalkozásnak mások és mások az igényei, így a legfontosabb mutatókra érdemes összpontosítani.

Nézzük is most meg a legnépszerűbb metrikákat:

  • Felhasználó – Ez a webhely egyedi vagy új látogatóit jelzi.
  • Forgalom – A webhely látogatásainak és látogatóinak száma munkamenetenként és felhasználónként.
  • Visszafordulási arány – Azon látogatók százalékos aránya, akik mindössze egyetlen oldalt tekintettek meg. Azaz egyetlen kérést adtak le a Google Analytics szerverének.
  • Oldalmegtekintések – A megtekintett oldalak teljes száma.
  • Munkamenet – Az az időtartam, amelynek során a felhasználó a webhelyen vagy az alkalmazásban aktív. Ez egy 30 perces időablak, ugyanis ha a látogató 30 percig inaktív, akkor a későbbi tevékenysége új munkamenetnek számít.
  • Átlagos munkamenet időtartama –  Átlagosan mennyi ideig maradnak az egyes látogatók a webhelyen.
  • Új munkamenetek %-os aránya –  Egy becsült százalékos arány, ami azt mutatja, hogy milyen arányban látogatták meg a első alkalommal az adott weboldalt a felhasználók.
  • Munkamenetenkénti oldalak – Az egyes munkamenetekre jutó oldalmegtekintések átlagos száma.
  • A célok teljesítése – A látogatók által egy meghatározott művelet elvégzésének száma. Ezt konverziónak is nevezzük.

Mi a különbség a dimenziók és a metrikák között?

A Google Analytics jelentései dimenziókból és mérőszámokból, metrikákból állnak. A köztük lévő különbség megértése kritikus fontosságú a jelentések megfelelő értelmezéséhez.

Mik azok a dimenziók?

A dimenziók, az adatok leírására és rendszerezésére használt minőségi jellemzők vagy címkék. Ha például az átlagos munkamenet hosszúságot több különböző régióban mérik. A dimenziók testre szabhatók a Google Analyticsben. 

Melyek a leggyakoribb dimenziók?

  • nyelv
  • böngésző típusa
  • város és ország
  • az eszközök modelljei
  • a felhasználók korcsoportja

Mit kell tudni a metrikákról?

A metrikák mennyiségi mérőeszközök. Ide tartozik például:

  • az átlagos munkamenet hossza
  • az oldalmegtekintések
  • a munkamenetenkénti oldalak
  • a webhelyen töltött átlagos idő

A metrikák a mérések különböző dimenziók közötti összehasonlítására szolgálnak.

Felhasználószerzési adatok vs. felhasználói viselkedési adatok

A Google Analytics-ben jónéhány adatot találhatunk, amelyek támogatják marketing céljaink elérését. 

Lássuk most részletesebben ezeket!

Felhasználószerzési adatok

A felhasználószerzési adatok betekintést engednek abba, hogy a felhasználók hogyan érkeznek weboldalunkra. Ezeknek az adatoknak a megértése elengedhetetlen a webhelyforgalom maximalizálásához.

Ennek több módja lehet, így például:

  • fizetett keresőmotoros találatok útján
  • nem fizetett keresési találatok segítségével
  • közösségi média linkekeken keresztül
  • egyszerűen az URL beírásával

Felhasználói viselkedési adatok

Ezek az adatok abban segítenek, hogy megértsük, hogy a látogatók, hogyan viselkednek az oldalunkon.

Például:

  • Hány oldalt látogatnak meg?
  • Mennyi időt töltenek az egyes oldalakon?
  • Csak szövegeket olvasnak, vagy foglalkoznak-e képekkel, videókkal?

Az információkat kitűnően használhatjuk a felhasználói élmény fokozására, valamint hogy minél értékesebb és relevánsabb tartalmakat készítsünk.

Amennyiben a felhasználói viselkedési adatok alapján optimalizáljuk az oldalunkat, az növelheti az eladásokat és konverziók számát.

Google Analytics 4

A Google Analytics 4 vagy GA4, a szolgáltatás legújabb verziója, amely 2020 októberében debütált.

A G4 teljesen új felhasználói felületet kínál a korábbi verziókhoz képest, és a harmadik féltől származó sütik alapján a gépi tanulás használata felé mozdul el a nagyobb adatpontosság érdekében.

Milyen újdonságokat hozott a Google Analytcs 4?

  • gépi tanulás és mesterséges intelligencia (AI) eszközök
  • komolyabb integráció a Google Ads-szel
  • az életciklus-adatok köré tervezett ügyfélközpontú jelentéskészítés
  • további kód nélküli nyomonkövetési funkciók, amelyek kisebb késleltetéssel szolgáltatnak adatokat
  • továbbfejlesztett adatellenőrzési funkciók a szabályozási megfelelés és az adatkezelés érdekében

Milyen mutatók fontosak az ügyfeleink számára? Íme egy lista azokról az adatokról, amiket figyelembe szoktunk venni ügyfeleink többségénél:

  • Organikus látogatottság –  Azon látogatók számát mutatja,  akik organikus módon (ingyenesen) látogatták meg az oldalt, attól függetlenül, hogy Google, Bing vagy bármely másik böngészőről van szó.
  • Hivatkozott látogatottság –  Azoknak a látogatóknak a számát jelzi, akik külső keresőmotorokból keresték fel az oldalt. Ennek segítségével azt is beazonosíthatjuk, hogy hogyan teljesít a az oldal tartalma és a márka láthatósága az oldalon kívül.
  • Organikus konverzió – Elárulja hogyan teljesít a tartalom, a nyitóoldal és a felhasználói élmény.
  • Hivatkozott konverzió –  Megmutatja, hogy melyik oldalakról irányul át a forgalom hozzánk.

Google Analytics audit: így kövesd SEO ereményeidet

A Google Analytcs jelentések mind SEO, mint marketing szempontból nagyon fontosak, hiszen így tudjuk egzaktul követni a válzotásokat.

Keresőoptimalizálás esetén érdemes a haladást hétről hétre nyomon követni, hogy össze tudjuk hasonlítani a kiválasztott időszakot az előző évvel. Néhányan azonban inkább egy pillanatfelvételt néznek, ahol nincs összehasonlítás a korábbi időszakok adataival.

1. Organikus látogatottság évről évre

Hogyan építsük fel a jelentést:

  1. Menjünk az Acquisition > All Traffic > Organic Search menüpontra.
  2. Kattintsunk a Customize pontra a képernyő bal felső sarkában.
  3. Készítsünk egy új egyéni jelentést “Havi organikus kattintások” névvel. A Metric Groupsban a “Sessions” “Goal Conversion Rate” és a “Goal Completions” pontokat kell hozzáadni. A Dimension Drilldownsban “Month of Year” kell, hogy szerepeljen. A Filtereknél szerepeljen “Medium” + “Exact” + “Organic.”
  4. Kapni fogunk egy hónapról-hónapra terjedő összehasonlítást.

Minden év adatait mentsük le egy Google Sheets dokumentumba, majd egyesítsük a két lapot.

  1. Ezek után egy Google diagram elkészítésével nyomon tudjuk követni a trendeket és a mintákat évről-évre.

Mit árul el ez a jelentés? Az organikus forgalom elvesztésétől való félelem valós, különösen amikor a személyes honlapunkról vagy az ügyféléről van szó.Természetesen a legjobb megoldás az adatok folyamatos nyomon követése valós időben, az új és a régi látogatók vagy a hivatkozott látogatottság elemzésével. De amikor látjuk az organikus látogatottság csökkenését, érdemes elgondolkodni, hogy a helyes adatokat elemezzük-e?

Sajnos a mondás, hogy ami nincs szem előtt azzal nem törődnek, az organikus látogatottság esetében nem működik. Esetleg a csökkenés szezonális volt? Nem lehet, hogy egy versenytársunk indított új kampányt?

Nézzünk egy példát! Előfordulhat, hogy a forgalom csökkenésében meglepő váltások vannak. Ha például a jelentős csökkenések májusban és októberben fordulnak elő, ennek az oka lehet a szezonalitás vagy a SEO láthatóság. A SEO láthatóságról beszélve, ez nagy változást hozhat a J-SON, a PPC és a kulcsszó elhelyezés terén. Érdemes mélyebbre ásni, hogy megértsük a kliensek aggodalmát.

BÓNUSZ TIPP: Ha szeretnénk az évről évre menő organikus látogatottság jelentéseket a következő szintre emelni, töltsük fel az adatokat a Distilled Forecaster eszközbe. Ennek segítségével a korábbi adatokra alapozva megjósolhatjuk a jövőbeli forgalmat. Ezenfelül segít kidolgozni az oldal technikai SEO ajánlását. Például, ha terveink között szerepel a jövő évi Q1 metaadatok újraírása, a változtatások átfogóan érinthetik az oldal forgalmát.

2. Görgetés mélység figyelése

Hogyan építsük fel ezt a jelentést?

  1. Az oldal legyen bekötve a Google Tag Manager-be.
  • Nyissuk meg a Google Tag Manager-t, kattintsunk az “Add a New Tag”-re.
  • A Tag Configuration-ben menjünk a “Custom HTML”-re.
  • Másoljuk be Rob Flaherty kódját.

A GitHub rendelkezik néhány további adattal a görgetés mélység kódolásához.

  1. Válasszuk ki, hogy hogyan jelenjen meg a görgetés mélység. Néhány felhasználó a százalékos értékeket szereti (10%, 25%, 50%, 75%, 100%), mások olyan címkéket használnak, mint „az oldal betöltött”, „elkezdek olvasni”, „tartalom alja” stb. Ez a kód a százalékokat használja, de használhatunk címkéket is helyette.
  2. Válasszuk ki hogyan működjön a görgetés mélység. 200 pixel görgetés után jelenjen meg egy esemény? Az érték tetszőlegesen bármire változtatható. Ha a programozás nem okoz gondot, az alábbi helyen lehet változtatni (csak győződjünk meg róla, hogy az alábbi területek ki vannak jelölve):

ga(‘send’, ‘event’, ‘Reading’, pageTitle,’Article Loaded’, {‘nonInteraction’: 1});

  1. A “Triggers” menüpontban adjuk hozzá: “All Page View”.
  2. Menjünk a Variables > New (User-Defined Variables alatt) > Data Layer Variable. Majd adjuk hozzá az eventCategory-t. Ismételjük meg ezeket a lépéseket az eventAction, eventLabel, és eventValue esetében is.
  3. Térjünk vissza ide: Tags > New > Google Analytics (Classic vagy a Universal választása ajánlott).
  4. Az azonos Tag alatt menjünk a Triggers > Custom Event részre, majd adjunk neki nevet.

Hogy biztosak legyünk a GTM kód hatékony működésében, menjünk a Behavior > Events > Top Events > Scroll Tracking in Google Analytics részre.

Ha ez az egész halandzsának tűnik, akkor érdemes a Crazy Egg’s Scrollmap eszköznél maradni.

Mit árul el ez a jelentés? Egyszerűen fogalmazva – tisztában vagyunk azzal, hogy az emberek olvassák-e a tartalmunkat? Figyelik a termékeinket?

A görgetés mélység hozzáadásával kideríthetjük, hogy a felhasználók eljutnak-e az oldal aljáig. A görgetés mélység figyelése kifejezetten fontos, ha egyoldalas weboldallal rendelkezünk vagy a kezdőlap nagyon hosszú. Ezen elemzéssel úgy építhetjük fel a weboldalunkat, hogy a releváns információk az oldal tetején helyezkedjenek el, ha a felhasználók nagy része nem görget le az oldal aljáig. Például, ha a magasabb áru termékek lejjebb helyezkednek el, újratervezhetjük az oldalt úgy, hogy elvegyüljön az olcsóbb termékek között. A görgetés mélység figyeléssel tovább lehet fejleszteni az oldalunkat, hogy helyesen helyezzük el a termékeket az oldalon.

BÓNUSZ TIPP: Ha szeretnénk a görgetés mélység figyelést más mutatókkal párosítani például a fejlett kattintás eredménykövetéssel, oldalmegtekintésekkel, visszafordulási aránnyal, az oldalon eltöltött idővel és egyéb olyan mutatókkal, amelyek a teljesítményt és az aktivitást mérik. Mindezt a Google Analytics mikrokonverzió részében lehet beállítani.

Láthatjuk például, hogy minden olyan látogatás esetén, amikor a felhasználó több, mint 75%-ot legörget az oldalon, konverzióként lesz rögzítve. Ez azt igazolja, hogy a felhasználók elkötelezettek az oldal megjelenése és tartalma felé.

3. Mikrokonverzió figyelése

Hogyan építsük fel ezt a jelentést?

Azonosítjuk be a mikrokonverzióinkat. Ez minden weboldalon más. A mikrokonverziók elkészítése akkor javasolt, ha vannak az oldalon letölthető fájlok, hírlevél, fióklétrehozás vagy kosár funkció. Szükség lehet egy “Köszönjük” oldal létrehozására a konverzió követés elkezdéséhez.

Állítsunk fel célkövetést Google Analytics-ben. Ez a folyamat is a mikrokonverziók alapján változik. Ellenőrizzük a célokat és lássuk a számokat.

Mit árul el ez a jelentés? A mikrokonverzió figyelése megmutatja azokat a lépéseket, amiket a felhasználó megtesz, mielőtt az ügyfelünkké válik. Ennek segítségével felderíthetjük, hogy milyen mintákat követve mozognak a látogatók az oldalon, mielőtt felveszik velünk a kapcsolatot vagy megveszik a termékünket.

A mikrokonverziók mérése legalább olyan fontos, mint a makrokonverzióké (a vásárlás). Minél többet tudunk arról, hogy mit csinálnak a felhasználók a vásárlás előtt, annál többet tudunk adni nekik, és megfelelően optimalizálhatjuk a webhelyet.

Íme néhány ötlet a mikrokonverziókra!

  • Szóljunk hozzá egy Instagram poszthoz
  • Iratkozzunk fel saját hírlevelünkre
  • Olvassunk el egy blog bejegyzést
  • Töltsünk le egy mérettáblázatot

Íme néhány ötlet a makrokonverziókra:

  • Vásároljunk meg egy terméket
  • Próbáljuk ki a kapcsolatfelvételt

A mikrokonverziók segítségével jobban le tudjuk vezetni a konverziós útvonalat.

BÓNUSZ TIPP:  Ha már jól megértjük a mikrokonverziót, rendeljünk hozzá egy dollárértéket minden mikrokonverzióhoz.

Például ha 100 felhasználó feliratkozik a hírlevélre és 50 felhasználó a termékvideók megtekintésére, de a felhasználók, akik a termékvideókat nézik nagyobb valószínűséggel vásárolnak termékeket, akkor az ő konverziós arányuk magasabb.

Miután megkaptuk a konverziós rátát, csatoljunk hozzá egy átlagos megrendelési értéket, hogy meghatározhassuk a költségkeretet.

Itt egy példa arra, hogy mi milyen képletet használnánk:

Average value of watching a product video = Revenue generated by users who watched the video / number of videos.

4. Organikus nyitóoldal forgalom

Hogyan építsük fel ezt a jelentést?

  1. Menjünk a Google Analytics > Acquisition > Channels > Organic Search menüre.
  2. Adjuk hozzá második dimenziónak a “Landing Page”-t.

Mit árul el ez a jelentés? Ha össze tudjuk egyeztetni a kulcsszó kifejezéseket a nyitóoldallal, meg tudjuk kerülni a (nem biztosított) problémát. Most ahelyett, hogy kompenzáljuk a kulcsszó adatokat, kapunk egy átfogó képet arról, hogy hogyan teljesítenek az oldalak a honlapon. Ha az átkattintási arány alacsony és a visszafordulási arány magas, akkor lehet, hogy érdemes egy web dizájnerrel dolgozni, hogy frissítse az oldalt. Vagy ha a visszafordulási arány magas (a weboldaltól függően 75% feletti arányra gondolunk), akkor lehet, hogy érdemes átgondolni az oldal átírását, hogy jobban tükrözze a keresési lekérdezéseket.

BÓNUSZ TIPP: Lépjünk eggyel előrébb és tegyük a „Landing Page” részt elsődleges dimenzióvá. Ezek után tegyük másodlagos dimenzióvá a „Page Depth”-et. Ebben a nézetben még jobban meg tudjuk ítélni, melyek azok az oldalak, amelyek a legtöbb forgalmat hozzák. Ha megértjük, hogy melyik oldalak veszik rá a felhasználókat a kattintásra, rájöhetünk, hogy milyen tartalomra van leginkább szükségük a felhasználóknak.

5. Többcsatornás tölcsérrel támogatott konverziók

Hogyan építsük fel ezt a jelentést?

  1. A Google Analytics-ben menjünk a Conversions > Assisted Conversions-re.
  2. Hozzunk létre egy új szegmenst, benne foglalva bármilyen interakciót az Organic Search-ből, kizárva a legutolsó interakciót.

Mit árul el ez a jelentés? Többcsatornás tölcsér, avagy a Multi-channel Funnel (MCF) jelentések segítenek azonosítani az első és az utolsó kattintási hozzárendelést. Röviden, az MCF jelentések azt mutatják, hogy milyen hatásokkal találkoznak a vásárlók céljaik elérése előtt.

Segítenek szélesebb körű betekintést nyerni abba, hogy mi is zajlik az oldalon. SEO szakemberként fontos tudni milyen kampányok járulnak hozzá az ügyfél weboldalának sikerességéhez vagy kudarcához. Például az e-kereskedelemben nem fogunk konverziót érzékelni egy első alkalmas látogatónál, de az MCF jelentés segítségével jobban megállapíthatjuk, hogy melyik csatornák működnek.

Amikor létrehozzuk az új szegmenst az organikus keresés valódi értékének meghatározására, láthatjuk a kiegészítő konverziókat és a kiegészítő konverziós értékeket.

BÓNUSZ TIPP: Fontos tudni, hogy az MCF tracking eszköz csak 30 napot ad, míg az Acquisition jelentés jóval több adatot tesz elérhetővé. Ennek megoldására állítsuk át 90 napra a vizsgált időintervallumot a beállításokban.

6. Organikus forgalom kulcsszó értéke

Hogyan építsük fel ezt a jelentést?

  1. A Google Analytics-ben menjünk a Behavior > Site Search > Search Terms részre és exportáljuk az adatokat. Ha a Google Search Console is be van kötve az oldalra, ellenőrizhetjük az Acquisition > Search Console > Queries részt is, hogy összekössük a pontokat az adatokban.
  2. Menjünk a Google Keyword Planner-be és töltsük fel az adatainkat a “Get search volume data and trends”-be.
  3. Használjuk a “Suggested bid”-et, hogy értéket rendeljünk a keresési kifejezésekhez.

Mit árul el ez a jelentés? Ha dollár értékeket rendelünk azokhoz a kulcsszavakhoz, amelyek már forgalmat generálnak a webhelyen segít abban, hogy az ügyfél lássa a SEO stratégia eredményességét. Egy dolog a domain hitelességről, a forgalomról és az organikus forgalomból eredő konverzióról beszélni, azonban teljesen más a helyzet, ha be is tudjuk mutatni a saját blogbejegyzéseink azon kulcsszavainak előkelő helyezéseit, melyekkel komoly bevételt sikerült elérni.

BÓNUSZ TIPP: Hogy megjelenítsük ezeket az adatokat, hozzunk létre egy táblázatot, melyben összefoglaljuk a megtekintéseket, a kattintásokat, a kattintásonkénti költségeket (a fenti „Suggest bid” alapján) és az összértéket.

Ezek a Google Analytics jelentések, amelyek közül néhányat megmutattunk kezdő lökésnek, ingyenesen elérhetőek, bármelyik használatát nyugodt szívvel ajánljuk.

Összefoglalva

A Google Analytics egy nagyon értékes eszköz minden vállalkozás számára. Hasznos információkkal szolgál, amelyek segítségével javítható webhelyünk teljesítménye és növelhetők a konverziók.

Annak ellenére, hogy nagyon sok más analitikai platform létezik, a Google Analytics továbbra is egy ingyenes, rendkívül releváns megoldás a weboldal elemzések kezelésre.

Ha bármilyen segítségre van szükséged a keresőoptimalizálás terén, keress bennünket bizalommal!