Sikeres linképítés, valódi eredmények

Gyakran gondoljuk, hogy egy tartalom képes jelentősen megnövelni a helyezésünket, ha virális lesz. Ez előfordul ugyan, de legtöbbször önmagában nem elég, más kihívásoknak is meg kell felelnünk, ha egy ilyen tartalomra alapozzuk a sikert. Ekkor válik igazán fontossá a sikeres linképítés.

Nem érdemes tehát egyetlen virális tartalomra építenünk, azonban ha ez a tartalom egy már megkezdett linképítő folyamat része, amelyben nagyszámú tartalomhoz nagyszámú linket csatolunk, akkor számíthatunk arra, hogy az értékek növekvő trendet mutatnak és látható lesz a sikeres linképítés eredménye.

A „trend” itt lényeges szó, mert ha kiugró növekedést várunk egy virális tartalomtól, előfordulhat, hogy nem vesszük figyelembe a kevésbé kiugró, de folyamatosan és jó irányba haladó trendeket, emiatt pedig azt gondolhatjuk, hogy a linképítés nem működik.

A sikeres linképítés és a domaineken tapasztalható helyezésekre tett hatása szempontjából a következő négy pontot érdemes figyelembe venni:

  • a valódi siker jellemzői
  • miért úgy néz ki a valódi siker, ahogy
  • egyéb faktorok, amiket figyelembe kell venni
  • hogyan fejleszthetjük a hozzáállásunkat

Hogy néz ki a valóban sikeres linképítés?

A Simply Business az egyik olyan cég, ahol látszólag nem működik a linképítés, de a valódi sikert figyelembe véve mégis azt mondhatjuk, hogy a módszerük hatékony. Huszonegy ilyen módszerrel létrehozott tartalmat vizsgálva a következő eredményt látjuk:

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Ez 1466 domaint mutat be, amit 19 önálló tartalom létrehozására építettek nagyjából három év alatt. A félreértést az okozhatja, hogy a közkeletű elképzelés szerint az egy tartalomhoz csatolt nagy mennyiségű domain rövid idő alatt, például három hónap, ugrásszerű emelkedést hoz a helyezésben.

Azonban ez nem fedi le pontosan a folyamat működését. A sikeres módszer az, ha több tartalomhoz kapcsolunk több domaint, miközben más faktorokat is figyelembe veszünk, így az idő múlásával növekedés látható a helyezésben.

Az elképzelés szerint a helyezésben és az organikus forgalomban ugrásnak kell jelentkeznie nagyjából három hónappal azután, hogy a tartalom kikerült. Mivel ezt az elképzelést nem váltotta be a módszer, sikertelennek könyvelhetnénk el.

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Azonban az a növekedés, ami valóban hasznos számunkra, így néz ki:

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Nem ugrásszerű, hanem folytonosan emelkedő trend.

A következő SEMRush ábra a Simply Business organikus forgalmát mutatja be:

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a 2012 és 2014 közötti értékek lényegtelenek, mert a következő években kimutatott meredek emelkedés miatt laposnak tűnnek. Azonban a valóságban ebben az időszakban a cég 170%-kal növelte a forgalmát, ezt a következő ábra, ami más megjelenítést alkalmaz, jól mutatja:

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Mit jelent ez a cég számára? Az értékes területeken valóban növelték a helyezésüket, vagy csak a tartalommal kapcsolatos értékekben történt változás?

A linképítés időszaka alatt a cég leglényegesebb kulcsszavai egyenként a listák élére, vagy annak közelébe kerültek, ez nagyjából 15%-os növekedést hozott az eladásokban.

Miért úgy néz ki a valódi siker, ahogy

A legtöbb keresőoptimalizálási szakember számára nyilvánvaló, hogy egy virális tartalom, a sok megosztás a közösségi médiában és a növekvő forgalom nem elég ahhoz, hogy a helyezés, az organikus forgalom és a bevétel is növekedjen, de sok ember számára ez tűnik értelemszerűnek.

A folyamat nem feltétlenül működik így a valóságban és ennek logikus okai vannak.

  • lehetséges, hogy az oldalnak van egy virális bejegyzése több száz forrás domainhez kapcsolva, ez azonban nem hoz növekedést a helyezésben
  • a Google keresési találatok nagyon ingadozók lennének, ha egy-egy virális tartalom miatt az adott oldal legfontosabb kulcsszavai a lista élére ugranának
  • a logikus és időben elnyújtott linképítés arra ösztönözheti a Google-t, hogy kedvezően vegye figyelembe az oldalt és a rangsorban is értékesnek tartsa

A Google algoritmus egy hihetetlenül összetett egyenlet. Feltételezhetjük, hogy a megfelelő linkekkel stabil növekedést érhetünk el a helyezésben, egy virális tartalommal pedig ugrásszerűt, azonban a folyamat ennél bonyolultabb és más faktorokat is figyelembe kell vennünk.

Egyéb faktorok, amiket figyelembe kell venni a sikeres linképítés során

A sikeres linképítés sem fogja önmagában növelni a helyezésünket, egyéb tényezőket is figyelembe kell vennünk.

Ezek lehetnek:

  • különböző oldalon belüli és technikai optimalizálási tényezők
  • az algoritmus frissítései és büntetések
  • a SERP változásai, például a fizetett eredmények elhelyezkedése
  • a konkurencia aktivitása

Ezek a tényezők mind befolyásolhatják a helyezésünket.

Az alábbi ábra a Concert Hotels SearchMetrics által elkészített nagy mennyiségű linkek által előidézett változását mutatja:

Sikeres linképítés, valódi eredmények

Ahogy a jelentős csökkenésből is látható, a Concert Hotels oldala algoritmikus büntetést kapott, ennek helyrehozása érdekében folytatták a jó minőségű linkek építését, más oldalon belüli aktivitás növelése mellett.

Ezek a linkek sikeresek voltak, de nem befolyásolták jelentősen a helyezést, ezért a következőkben elhagyták a linképítést és az egyéb oldalon belüli tevékenységekre koncentráltak.

Ahogy az ábrán is látható, ez hozott némi pozitív változást, de azt nem lehet biztosan kijelenteni, hogy a linképítés ehhez hozzájárult-e. Épp ezért nem lehetünk biztosak abban, hogy a linképítés nem hoz eredményt, hiszen más tényezőket is figyelembe kell venni egy oldal sikerének megállapításakor.

Hogy fejleszthetjük a hozzáállásunkat?

A tartalomnak, amivel jó helyezést akarunk elérni, témáját tekintve relevánsnak kell lennie és fontos, hogy jól illeszkedjen az oldal felépítésébe. Ideális esetben a tartalom, amivel linkeket szeretnénk szerezni, a következőknek felel meg:

  • témáját tekintve illeszkedik az oldal profiljába
  • illeszkedik az oldal struktúrájába, ezzel segítve a linkek eloszlását
  • önmagában is értékes

Ezek a követelmények kihívást jelenthetnek és nem is feltétlenül illeszkednek tökéletesen minden ágazatra, de érdemes áttekinteni őket egyenként.

A téma relevanciája

Ideális esetben a termékünkhöz szorosan kapcsolódó és sok linket gyűjtő tartalmat érdemes létrehozni. Azonban a tartalomnak nem kell feltétlenül a termékről szólnia, az is elég, ha a közönségünket szólítja meg. A Simply Business esetében például a vásárlóréteg, leginkább a kisvállalkozások, kevésbé tartja hasznosnak a biztosításról szóló bejegyzéseket, helyette jobban érdeklődik azok iránt a tartalmak iránt, amik segítenek a forgalom növelésében és a vállalkozás növelésében. Őket leginkább rövid útmutatókkal lehet megfogni, ezek pedig abban is segítenek, hogy olyan cégek felé is eljusson az üzenet, akik éppen nem keresnek biztosítást.

A tartalom beillesztése az oldal struktúrájába

Előfordul, hogy az optimalizálás érdekében egyes cégek az oldal főstruktúráján kívül helyezik el a tartalmat. Ez talán nem tűnik kézenfekvőnek, de megvannak az okai:

  • impozáns és magával ragadó élményt nyújt
  • megakadályozza az esetleges problémákat az oldal kódolása és az interaktív tartalom kódolása között. Ez különösen azoknál a cégeknél előnyös, ahol a fejlesztési ciklusok szigorúak és
  • akadályozhatják a szerkesztést az oldalon. Emellett kevesebb időt, energiát és költséget vesz igénybe mind a felhasználó mind pedig a SEO ügynökség szempontjából
  • kevésbé látszik reklámfelületnek, ami elriaszthatja a kiadókat attól, hogy linkeket hozzanak létre

Ezen okok miatt hasznos lehet, ha ezt is figyelembe vesszük az oldal struktúrájának készítésekor, mert így jobban eloszlanak a linkek.

Olyan tartalom, ami önmagában is értékes

A Google folyamatosan változik, ezért ami a múltban működött, nem feltétlenül fog működni a továbbiakban is. A legjobb, amit a jövőre nézve tehetünk, ha olyan tartalmat hozunk létre, ami önmagában is megállja a helyét és más tevékenységekre is hangsúlyt helyezünk, például PR, brand és az online közönségünk növelése.

Merre tovább?

A tartalom marketing kampányokon keresztül létrehozott linképítés továbbra is pozitív fejlődést hozhat a domainek területén a helyezésben, azonban fontos, hogy reálisan mérjük fel a lehetőségeinket. Az eredmények nem feltétlenül lesznek azonnaliak vagy közvetlenek.

Fontos, hogy hosszú távra tervezzünk és folytassuk az egyes tartalmakhoz tartozó linkek építését, még ha elsőre nem is látunk eredményt. Az eredményeket a teljeskörű folyamatban keressük, ne a havi kimutatásban.

Ne feledjük, hogy önmagában a sikeres linképítés sem oldja meg az optimalizálási problémákat, fontos, hogy egyéb jellemzőket is figyelembe vegyünk, például az oldalon belüli, technikai és algoritmikus jellemzőket.

Mindig hasznos, ha finomítjuk a linkeket, hiszen minél közelebb állnak a témák a termékünkhöz és törzs közönségünkhöz, minél jobban illeszkedik a tartalom az oldalunk profiljába és minél értékesebb a tartalom, amit létrehozunk, annál jobbak lesznek az eredményeink.

Ez a feladat nem minden esetben könnyű, de ha sikerül minden faktort figyelembe vennünk, annál jobbak az esélyeink arra, hogy fenntartható linkeket építsünk és idővel növeljük a helyezésünket is.

Közzététel dátuma: