Inbound marketing vagy outbound marketing: melyik a siker kulcsa?

Frissítve: Pál Zoltán Gábor

Gyakran halljuk az inbound és outbound marketing kifejezéseket. Ha hatékony marketing stratégiát akarunk alkotni, akkor érdemes mindkét módszer mesterévé válni, hogy új ügyfeleket szerezhessünk. Mi az az inbound marketing és miben különbözik az outbound marketingtől? Milyen eszközökkel dolgoznak és mik az előnyeik és hátrányaik? Inkább inbound vagy outbound marketinget használjunk? Cikkemben most ezt fogom körbejárni.

Mi is az az inbound marketing?

Az inbound marketing jelentése, beérkező vagy befelé tartó marketing. Egy olyan üzleti módszertan, amely értékes, az ügyfelek problémáira szabott tartalmak létrehozásával vonzza a felhasználókat. Azaz nem reklámokkal vagy hideg hívásokkal bombázza az ügyfeleket, hanem értéket teremtve épít ki bizalmi kapcsolatot.

Mi a különbség az inbound marketing és az outbound marketing között?

Az outbound marketing, vagyis a kifelé irányuló stratégia hagyományosabb, a közvetlenebb reklámozási módszerekre alapoz, például televíziós hirdetések, plakátok vagy sajtóhirdetések. Az emberek hosszú évek óta alkalmazzák ezt a módszert, gondoljunk akár az üzletek szórólapjaira és egyéb megjelenésekre.

Az outbound marketinget szokás közbevágó marketingnek is nevezni, addig az inbound marketingre inkább a “felhatalmazó” marketing kifejezés illik. Kevésbé tolakodó, de sokkal hatékonyabb marketing stratégia. Az outbound marketinggel ellentétben ugyanis, aminek célja, hogy minél szélesebb körben adjon át üzenetet és ezáltal nehezen elkerülhető legyen, az inbound marketing olyan vásárlókat szólít meg, akik nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a termék iránt. Nem meglepő, hogy az inbound marketing átvenni látszik az outbound megközelítés helyét.

Ennek egyik oka lehet a közösségi média szerepének felértékelődése, melynek segítségével a cégek valós idejű hirdetést folytathatnak.

Az inbound hirdetések először a keresési találatoknál váltak jelentős szereplővé, majd ezt követte a közösségi média. Ez a fejlődés szinte törvényszerűnek tűnik, ahogy az emberek egyre több időt töltenek online, logikus, hogy a hirdetésekkel is inkább itt találkoznak. Nem véletlen, hogy ennek a folyamatnak a legnagyobb nyertese a Google és a Facebook lett.

A jól összerakott tartalom esetén lehetőségünk nyílik úgy megszólítani a vásárlót, hogy ne érezze a hirdetést agresszívnak, inkább egy organikus folyamatnak, melyben az érdeklődésének megfelelő információt és ajánlatokat kap. A kattintásonként fizetett hirdetések például sokkal hatékonyabbnak mutatkoznak abban, hogy elérjék a vásárlót, mint az óriásplakátok. Ahelyett, hogy rákényszerítenénk az üzenetünket a vásárlóra, az inbound stratégiával arra bátorítjuk őket, hogy ők maguk keressenek fel minket.

A tartalommarketing és az inbound marketing ugyanaz?

Sokan úgy gondolják, hogy az inbound marketing és a tartalommarketing ugyanaz, de valójában nem. Ennek elsősorban az az oka, hogy az inbound stratégiának valóban része a minőségi tartalmak előállítása, azonban az inbound marketing eszköztára jóval túl mutat az egyszerű tartalomgyártáson.

Inbound marketing vs. outbound marketing

Értsük most meg kicsit jobban az inbound és outbound marketing lényegét, hogy megfelelően alkalmazhassuk eszközeiket a mindennapok során.

1. Inbound marketing

Az inbound marketing módszertana

Az inbound marketing egy szervezet növekedésének módszere, amely a fogyasztókkal, érdeklődőkkel és ügyfelekkel való tartalmas, tartós kapcsolatok kiépítésével valósul meg. Arról szól, hogy értékeljük és képessé tesszük ezeket az embereket arra, hogy elérjék céljaikat. Ugyanis ha az ügyfél sikeres, akkor mi is sikeresek leszünk.

Az inbound módszertan háromféleképpen alkalmazható:

  1. Vonzás – A megfelelő emberek bevonzása értékes tartalmakkal és beszélgetésekkel, amelyek téged, mint megbízható tanácsadót, szakértőt tüntetnek fel, akivel kapcsolatba akarnak lépni. 
  2. Elköteleződés – Olyan információk és megoldások bemutatása, amelyek összhangban vannak a problémáikkal és céljaikkal, így nagyobb valószínűséggel vásárolnak majd tőled.
  3. Örömszerzés – Segítség és támogatás nyújtása, hogy ügyfeleid sikerrel járjanak a vásárlás során. 

Az inbound marketing eszközei

Az inbound marketingnek jópár hatékony eszköze van:

Ezek az eszközök olyan marketinget tesznek lehetővé, ami személyre szabottabb, jobban illeszkedik a felhasználó és jövőbeni vásárló érdeklődési köreihez. Az inbound marketinggel olyan vásárlót szólíthatunk meg, aki valószínűsíthetően valóban érdeklődik a termékünk iránt, viszont megadjuk számára a lehetőséget, hogy maga döntse el, hogy akarja-e látni a hirdetésünket.

Az inbound marketing előnye

Az inbound marketing tagadhatatlanul hatékonyabban közvetíti az üzenetünket a vásárló felé, hiszen akkor találkozik a hirdetésünkkel, amikor az általunk kínált terméket keresi az interneten, vagy olyan cégeket keresett fel, akik az adott termék értékesítésével foglalkoznak. Olyan vásárlóról van tehát szó, aki aktívan kutat a termék után és valóban vásárolni szeretne.

Az outbound marketing ezzel szemben olyan embereket is megcéloz, akiknek nincs szüksége a termékre, vagy nem érdeklődik a szolgáltatás iránt. Épp ezért egy hideghívás vagy egy információs pult egy kiállításon nem vált ki akkora forgalmat, mint szeretnénk. Előfordulhat, hogy a forgalmunk számára hasznossá válnak ezek az események, de nem lesz akkora az érdeklődés, mint azok esetén, akik vásárlási szándékkal keresik fel a honlapunkat.

2. Outbound marketing

Hogyan működik az outbound marketing?

Az outbound marketing metódusa nagyon egyszerű, úgy akarunk eladni valamit, hogy közben nem figyelünk arra, hogy közben értéket is teremtsünk. A cél mindössze annyi, hogy figyelmet szerezzünk magunknak.

Melyek az outbound marketing eszközei?

Ide tartozik az összes hagyományosnak mondható marketing eszköz, így a(z):

  • hideghívások
  • hideg emailek
  • TV hirdetések
  • rádió hirdetések
  • TV hirdetések
  • újsághirdetések
  • plakátok, szórólapok

Az outbound marketing hátránya

Az outbound marketing legnagyobb hátránya talán a személytelensége, emiatt nem is annyira hatékony. Az outbound marketing főleg a televíziós és rádió hirdetéseket, e-maileket és postai hirdetéseket, plakátokat, valamint az újsághirdetéseket foglalja magába. Online értelemben természetesen a display, és olyan egyéb hirdetéseket, amikért fizetünk, és akár “kéretlenül” is, de a felhasználó mindenképp találkozzon velük.

Az outbound marketing célja, hogy mindenki találkozzon a hirdetéssel, annak ellenére, hogy valószínűsíthető, hogy a legtöbbje azoknak, akiket elér, nem tartoznak a célközönséghez. Ezen kívül az aktualitása is rövid, hiszen ha lejár a hirdetett akció, vagy a termék újdonsága, a hirdetés maga már nem szolgálja a céljainkat.

A másik probléma, ami az outbound marketing esetén felmerül, az a költség. Az outbound hirdetés 61%-kal többe kerül egyes termékenként, mint az inbound hirdetés, hiszen több munkaerőt igényel, és gyakrabban merülnek fel járulékos költségek. Ezek lehetnek nyomtatási, postázási és előállítási költségek, melyek a hirdetés többféle médiumon való megjelenését segítik. Ezek a költségek önmagukban talán nem olyan magasak, de hamar összeadódhatnak, ami sok kisebb cég vagy startup számára megterhelő lehet.

Ez nem jelenti azt, hogy az outbound marketing ideje leáldozott, de fontos tudni, hogy az adott cég és termék számára melyek a legalkalmasabb felületek és mi az, ami igazán hatékony 2022-ben.

Az sem elhanyagolható, hogy az outbound marketingre épülő hirdetési formák költségeiben növekedés várható, mivel a technikai újítások, mint a hívóazonosító vagy az online hirdetésblokkolók terjedés miatt egyre nehezebb a vásárlóhoz eljuttatni az üzenetet. Ugyanakkor ezek a változások segítettek az inbound marketing jelentőségének növelésében.

Inbound marketing vagy outbound marketing: melyiket válaszd?

Megnéztük ehát az inbound marketing előnyeit és az outbound marketing hátulütőit, de fontos tudni, hogy az egyik nem létezik a másik nélkül. Amennyiben büdzsénk is engedi, célszerű mindkettőt beépíteni a stratégiánkba, hiszen így szélesebb körben adhatók át az üzenetek. 

Az outbound marketing különösen fontos lehet, ha új földrajzi területen szeretnénk megvetni a lábunkat. Ebben az esetben ajánlott outbound marketing megoldásokkal is hirdetni, különösen az indítást megelőző időszakban, így érdeklődést generálhatunk cégünk irányába. Az indítás után azonban érdemes a targetált inbound hirdetésekre hangsúlyt fektetni és az outbound stratégiával párhuzamosan alkalmazni, például összeköthetünk egy plakátot egy közösségi médiában megjelenő ajánlattal.

Azonban ha a költségvetésünk alacsony, érdemes már a kezdetektől az inbound stratégiára építeni. A megtérülés szempontjából mindenképpen többet várhatunk ettől a megközelítéstől, mint az outbound marketingtől, de fontos a megtérülési mutatókat és a költségeket is mérlegelni, mert bár az inbound marketing megtérülése valószínűbb, lehet, hogy cégünk számára az outbound marketing előremutatásai is kedvezőek lesznek.

Így készíts hatékony inbound marketing stratégiát!

Az eredményes inbound marketing stratégia azzal kezdődik, hogy mindent tudsz azokról az emberekről, akiket az ügyfeleidnek szeretnél:

  • Kik ők? 
  • Mit keresnek? 
  • Mit kínálsz nekik? 

Végső soron a stratégia arról fog szólni, hogy válaszoljon a kérdésekre és legyen hasznos a célközönséged számára, lehetővé téve, hogy hosszú távú ügyfélkapcsolatokat építhess ki.

Ahhoz azonban, hogy megválaszolhasd ezeket a kérdéseket, először is meg kell győződnöd róla, hogy a következőket figyelembe vetted:

Tartalom és SEO

A sikeres inbound marketing a kiváló SEO-optimalizált tartalomtól függ. A keresőoptimalizálás az, ami segít a közönségnek abban, hogy egyáltalán megtalálja a tartalmaidat, de senki sem fog maradni, ha ez a kontent nem megfelelő. Ezért kulcsfontosságú olyan magával ragadó inbound marketing tartalmakat létrehozni, amelyek kapcsolatot teremtenek a közönségeddel, és amik miatt a látogatóid további tartalmakért is visszatérnek.

Eszközök és technológia

A marketingautomatizálás segíthet az inbound marketing által megkövetelt összetett, többcsatornás kampányok kezelését hatékonnyá tenni. Egy robusztus marketingautomatizálási platform képes arra, hogy lépést tartson a tartalomgenerálás és a kampányok kezelésének követelményeivel. Emellett biztosítja az adatelemzést is, így  betekintést enged abba, hogy a közönség hogyan viszonyul a tartalmaidhoz, ezért ha szükséges, azonnal módosíthatsz is a stratégiádon.

A marketing és értékesítés összehangolása

Az inbound marketing az ügyfélkapcsolat kiépítéséről szól. Fontos szerepe van tehát az értékesítési csapatnak, akiktől nagyon hasznos információkat kaphatunk arról, hogy mi segíti őket abban, hogy kapcsolatot teremtsenek az ügyfelekkel. Emellett pontos képet kaphatunk arról, hogy milyen kommunikációs üzenetek és tartalmak vezethetik őket a vásárlói útra.

Csatornák és platformok

Minél erősebb a webes és közösségi médiajelenlét, annál jobban teljesít az inbound marketing. A weboldal testesíti meg a márka arcát, ez az első hely, ahol a legtöbb ember megismerkedik a termékekkel és szolgáltatásokkal. Teszteld a CTA-kat, kísérletezz a tartalom elhelyezésével, és tedd interaktívvá a felületet. A közösségi médiát tekintve  összpontosíts azokra a platformokra, amelyekről tudod, hogy a célközönség a tiédhez hasonló tartalmak iránt érdeklődik.

Az outbound integrálása

Inbound marketing stratégiádat úgy állítsd össze, hogy abban helyet kapjanak az outbound eszközök is. Ez segíthet abban, hogy egyértelműen szegmentáljd a közönségedet, a potenciális ügyfelektől és a meglévő ügyfelektől kezdve az egyes iparágakig és munkakörökig. .

Konklúzió

Az előzőekben tehát áttekintettük az inbound és outbound marketing metódusát és eszközeit, és azt is láthattuk, hogy a kettő valójában remekül kiegészíti egymást, ha hatékonyan szeretnénk elérni célközönségünket.

Az inbound marketing bármilyen költségvetéssel hatékonnyá tehető. Egy olyan viszonylag olcsó megoldás, mely élő, örökzöld tartalmakból álló könyvtárat eredményez, amelyet még évekig népszerűsíthetünk outbound módszerekkel. 

Ha segítségre van szükséged a keresőoptimalizálás terén, fordulj hozzánk bizalommal! >>