Online kereskedelem a 10 leggyakoribb hiba keresőoptimalizáláskor

Az online kereskedelmi forgalom folyamatosan növekszik, ennek legnagyobb része, mintegy 44% pedig a keresőmotoroknál kezdődik. Láthatóan ez egy fontos csatorna a kereskedelemben, épp ezért azt gondolhatnánk, hogy a keresőoptimalizálás sok cég számára kiemelt fontosságú, de sajnos legtöbbször nem ez a helyzet.

Az online kereskedelem által szerezhető nyereség és megtartás harmadik legeredményesebb eszköze a keresőoptimalizálás a digitális marketing módszerek közül, csak a közösségi média jelenlét és az e-mailen történő marketing előzi meg.

Mi okozza a fennakadást az online kereskedelem optimalizálása során?

A következőkben tíz gyakori optimalizálási hibát mutatunk be, amik magyarázatot adhatnak arra, hogy miért nem működik jól a cégünkben a keresőoptimalizálás.

Nem vesszük figyelembe a közönségünket a kulcsszavak vizsgálatánál

Ez sokszor felmerül, például egy online kereskedelem profillal rendelkező cég próbál minden olyan kulcsszót összegyűjteni, ami a terméket leírhatja, de eközben megfeledkezik azokról a kulcsszavakról, amikre a vásárló valóban rá fog keresni.

A kulcsszavak vizsgálatánál azokat az egyedi kifejezéseket érdemes figyelembe venni, amik a vásárlóban felmerülhetnek egy termék keresőmotorba történő gépelésénél. Ezek lehetnek hosszabb, összetett kifejezések is, amik megkönnyítik a jó helyezés elérését is, hiszen az általánosabb kifejezésekkel szemben, ezeknek kevesebb a versenytársuk.

Néhány példa:

  • fűzöld női túrabakancs
  • balkezes gyermek golfütő
  • free-trade pörkölt Arabica kávébab

Ha megtaláltuk a kulcsszavakat, foglaljuk bele a termékleírásba, vagy hozzunk létre egy bejegyzést róluk, ezzel is segítve a tartalmunk marketing értékének növekedését.

Túlzsúfoljuk a saját tartalmunkat

A Google algoritmusának változásával azok a gyakran használt optimalizálási trükkök, mint a kulcsszavakkal telezsúfolás már nem hoznak eredményt, sőt a helyezésünkre is hatással lehet, ha természetellenesen sokszor használjuk az adott kifejezést a termékleírásban, URL-ben vagy más tartalomban.

Ez a módszer a felhasználói élményt is ronthatja. Nem elég, ha elsőként szerepel a cégünk honlapja a találatok között, fontos, hogy a felhasználó vásárolni is akarjon, ezt pedig könnyebben elérhetjük, ha valóban hasznos és részletes tartalmat jelenítünk meg, mintha egy kifejezést ismételnénk végtelenül.

A kulcsszavakkal túlzsúfolt tartalom láttán az érdeklődő gyakran hamar elhagyja az oldalt, ami a helyezésnek is árt.

Túl sok duplikált tartalom

A Google saját bevallása szerint a jól körülhatárolható információt megjelenítő lapok listázása elsődleges szempont számukra, épp ezért nem jövedelmező, ha az első néhány találat ugyanarra az oldalra navigál el. Jelentős hangsúlyt fektetnek arra, hogy kiszűrjék azokat az oldalakat, amik ugyanazt a tartalmat jelenítik meg, akár más domainről is.

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikben teljesen elfogadható a duplikált tartalom az oldalon, de még akkor is problémák léphetnek fel az optimalizálás szempontjából, például, ha a gyártó termékleírását használjuk fel a bemutató szövegben, ezért ezt is érdemes elkerülni. A legkevésbé sem szeretnénk rossz helyezést elérni a találati listákon, mert a Google duplikált tartalomként értelmezi a leírást.

Érdemes kerülni a sablonszöveg ismétlését és hogy csonka szöveget jelenítsünk meg üres oldalakon. Ha a tartalmunk mégis duplikáltként jelenik meg a keresőben, használjuk a 301 redirect módszert a Google bot tájékoztatására, így tudni fogja, hogy melyik oldalt tekintse elsődlegesnek.

Nem jelenítünk meg termék észrevételeket

Ahogy fentebb is említettük, nem elég jó helyezést elérni, az is fontos, hogy eladást érjünk el.

Az egyik leghatékonyabb módszer a forgalom növelésére a vásárlók észrevételeinek megjelenítése. Az átlagos vásárlók 61%-a figyelembe veszi ezeket az észrevételeket, mielőtt vásárol, ezért érdemes őket elérhetővé tenni az oldalon.

Ezenfelül ezek az oldalak új tartalomnak számítanak, ami a Google értékelésében is pozitív. Ezekre az oldalakra érdemes olyan lehetőségként tekinteni, amik segíthetnek a jobb helyezés elérésében, például hozzáadhatjuk a „termék észrevétel” vagy „product review” kulcsszót az eddigiekhez.

Nem optimalizáljuk az URL-eket

Ez olyan hiba, ami sok felesleges keresést jelent. Ha az URL-ekben megjelenik valamilyen módon a kulcsszó, azzal a keresőket tájékoztatjuk az oldalunk tartalmáról, ezzel pedig valószínűbb, hogy előrébb kerülünk a találati listában. Mindezzel párhuzamosan nagyon sok felhasználó is akaratlanul, de olvassa az URL-ek tartalmát, így ha felismerik benne a keresett kulcsszavakat, sokkal jobb esetben böngésznek tovább.

Az online kereskedelem során gyakran előfordul, hogy a rengeteg oldalt olyan URL-ekkel különböztetik meg, amik egy termékkódot vagy az átlagos vásárló számára nem értelmezhető szóösszetételt tartalmaznak.

Ehelyett érdemes ilyesmit használni:

onlineshophonlap.hu/termekek/noi-bakancs

Ha WordPress-alapú honlapot használunk, a beállításoknál bármikor megváltoztathatjuk az URL-t a „Permalink” menüpont alatt.

Nem beszéljük a kereső nyelvét (HTML)

Amikor a Google botok átvizsgálják és gyűjtik a honlapunkat, csak a HTML-t értelmezik, emiatt lényeges, hogy a képek is kapjanak valamilyen HTML-megkülönböztetést, például egy ALT címkét, mert ez teszi lehetővé a googlebot számára, hogy a képhez szöveges tartalmat tudjon társítani.

Bizonyosodjunk meg róla, hogy minden képhez tartozik ilyen ALT címke és lehetőleg abban ne szerepeljen kulcsszó, hacsak nem tartozik szervesen a kép tartalmához. A lehető legjobb megoldás, ha a természetesség elvét követve csak az szerepel az ALT tag-ben, ami a képen található. A Google mindig ezt értékeli a legjobban.

Sok más módszer is létezik a képeken felül, amivel érdekesebbé tehetjük az oldal megjelenését, például a Flash, azonban ezt a bot nem képes értelmezni, ezért az optimalizálásnál ezek problémát jelenthetnek.

Lassú oldal

A díszítő, figyelemfelkeltő részletek, a design az oldal gyorsaságára is hatással lehetnek, ami azért fontos, mert sok online kereskedelem körébe tartozó oldal használja ezeket. Ha sok mozgó grafikát helyezünk el az oldalon, az lassabban töltődik be, ami szintén ronthatja a helyezésünket a keresőmotorok listáin.

A lassan töltődő oldal azért is probléma, mert a legtöbb vásárló nem szívesen marad körülnézni azon az oldalon, ami több mint három másodperc alatt tölt be, ez pedig a helyezésen is meglátszik.

A Google PageSpeed Insights segítségével ellenőrizhetjük az oldalunk sebességét, valamint hasznos tippeket is találunk arra vonatkozóan, hogy hogyan javíthatunk rajta.

Elfeledkezünk a belső linkekről

A Google előnyben részesíti azokat az oldalakat, ahol a linkek hasznos tartalomra mutatnak, amit az online kereskedelem során jól ki lehet használni.

Ha az oldalunkon van blog is, győződjünk meg róla, hogy az ott megjelenő tartalomban olyan linkeket helyezünk el, amik kapcsolódó tartalomra mutatnak az oldalon belül.

Emellett a horgonyszövegben érdemes a tartalomhoz kapcsolódó kulcsszavakat elhelyezni, de próbáljuk elkerülni ugyanazon szavak használatát, mert az már zsúfolttá teheti a szöveget, ami megint csak a helyezést rontja.

A témához kapcsolódó tartalmakra mutató linkek nemcsak az optimalizálás számára előnyösek, hanem a vásárlókat is hasznos, őket feltehetően valóban érdeklő tartalom felé irányíthatjuk, így a visszafordulási arány is lecsökken.

A helyezés megszállottjai leszünk

Az online kereskedelem számára hasznos optimalizálás lényege nem az, hogy a találati lista első helyére kerüljön az oldalunk, még ha ez is az elterjedt nézet. A legfontosabb, hogy a forgalom az oldalon kereskedelmi forgalommá váljon, vagyis eladást produkáljunk. Hiába találjuk meg a legjobb kulcsszavakat, az még nem jelenti, hogy az erőfeszítéseink kifizetődnek majd.

Az optimalizálást érdemes az egyéb digitális marketing törekvésekkel együtt kezelni, például a közösségi média, illetve tartalomkezelési marketinggel összhangban. Ha ezek egyikében valami jelentős hiba lép fel, az optimalizálásra fordított energia feleslegessé válik.

Az is egyre egyértelműbb, hogy a kulcsszavak optimalizálása, az oldal felépítése és a visszamutató linkek csak egy kis szeletét képezik az optimalizálásnak. A keresési találatok helyezésének kialakításában a keresőmotorok sok más összetevőt is figyelembe vesznek.

Ezért fontos az optimalizálást a szélesebb értelemben vett marketing részeként kezelni, hiszen, ha egy összetevőnek kiemelt hangsúlyt adunk, akkor azzal csökkentjük a többi hatékonyságát is.

Nem használunk biztonsági titkosítást

Végül pedig egy sok online kereskedelmi oldal által elkövetett hiba: nem használunk biztonsági titkosítást. Sokan nem veszik figyelembe, hogy ez is hatással van a keresőoptimalizálásra.

A biztonsági titkosítás, vagyis HTTPS, ami egy SSL bizonylattal titkosítja az adatokat, a vásárlók adatait védi, mikor tranzakciót hajtanak végre az oldalunkon.

Ez a vásárlói élmény esetében kifejezetten fontos, viszont a hackerekkel szemben is védelmet nyújt. A vásárlók szinte biztos nem fognak legközelebb az oldalunkon vásárolni, ha tudják, hogy elvesztettük a személyes és pénzügyi adataikat.

A Google elsődleges szempontja, hogy hasznos, pontos és biztonságos oldalakat tudjon a felhasználónak megjeleníteni, ezért a HTTPS- titkosítás, illetve egy SSL 2048-bites kulcs bizonylat megléte a helyezésünket is nagyban javíthatja.

Összegzés

Ha ezt a tíz gyakori hibát elkerüljük, az optimalizálást tekintve jelentősen növelhetjük az online kereskedelmi oldalunk teljesítményét.

A lista persze nem foglal mindent magába, fontos lépést tartani a Google és más keresőmotorok algoritmusainak, illetve helyezési preferenciáinak változásával és hogy ennek megfelelően hogyan érdemes alakítani az oldalunkat, ha szeretnénk, hogy az fontos tényező legyen az online piacon.

Közzététel dátuma: