Friss és érdekes Google algoritmusok a linképítésben?
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Folyton változtat. Mint a rémálmaidban fel-felbukkanó ügyfél vagy vevő, aki folyton variál. Gondolkodtál már azon, hogy a Google miért pumpálja folyton folyvást az algoritmusfrissítéseket?
A Google több mint 200 rangsorolási tényezőt használ algoritmusában, és nem vált volna a világ első számú keresőmotorjává anélkül, hogy a felhasználói élményt prioritássá tette volna. Ebben a cikkben a Google három keresési algoritmusváltozására összpontosítunk. Ezeknek a frissítéseknek mindegyike érdekes, hatással volt és lesz a SEO-ra és a linképítésre, még ha nem is minősül némelyik „igazi atombombának”.
A keresőrobotok ott állnak bokáig süllyedve a felelősségben, hogy minden nap minden percének minden másodpercében a megfelelő eredményeket szolgáltassák a felhasználóknak. A Google évente több mint 2 billió keresést hajt végre (másodpercenként körülbelül 40.000-et).
Minél magasabban helyezkedik el az oldalad egy találati oldalon, annál jobb az átkattintási aránya és a lehetősége a felhasználók pozitív döntéseire.
Gyermekéveiben a Google csak maroknyi frissítést tett az algoritmusaiba. Ma már évente több ezer változtatást hajt végre. 2018-ban például 3.234 frissítést jelentettek be. Naponta átlagosan 9-et.
A legtöbb frissítés olyan enyhe, mint egy nyári szellő, és teljesen észrevétlen az oldalad számára. A keresőmotor azonban időnként olyan jelentős algoritmusfrissítéseket vezet be, amelyek akár hurrikánszerűen befolyásolják a találati pozíciót.
A hurrikánok közül Katrina (még) nem volt, ám arcul csapott erejével a Fred, a Mobilegeddon, a RankBrain, a Panda, a Pingvin vagy akár a Kolibri. (Csakhogy néhányat említsünk.)
De mi is az az algoritmus?
Az „algoritmus” szót a logika oldaláról közelítsd meg, egy lépésről lépésre történő eljárásra utal egy adott probléma megoldása kapcsán.
Példánkból kiindulva a keresőmotor esetében az ominózus probléma az, hogy „hogyan lehet megtalálni a legrelevánsabb weboldalakat egy adott kulcsszóhoz vagy keresési kifejezéshez”. Az algoritmus azon dolgozik, hogy a Google megtalálja, rangsorolja és megadja a releváns eredményeket.
„Célunk, hogy gyorsabban megkapjuk azt a pontos választ, amelyre Ön keres.” – mondta Ben Gomes, a Google mérnöki alelnöke.
De miért is jönnek folyton a Google algoritmusváltozásai?
Sem a SEO, sem a tartalommarketing, sem te, sem Béla, a konkurensed nem tudja pontosan megjósolni, hogy néz ki minden jövőbeli frissítés. Még a legbeavatottabb Google alkalmazott sem érti igazán, ami a keresőmotorokkal történik.
Az algoritmusok frissülnek, mert a keresőmotorok az emberek kiszolgálására születtek meg.
Az emberek pedig változnak. Sima és egyszerű a képlet. Az életben egyetlen dolog állandó, a változás.
Amint viselkedésünk megváltozik, a technológia fejlődik, és a világ igyekszik lépést tartani az igényeinkkel, úgy a keresőmotoroknak is változniuk kell. Ezért a Google is segít a weboldalad rangsorolásában.
A Google pedig rendszeresen felülvizsgál. Raportra kerülnek a rangsorok, a linkek és különösen a tartalmak. A Google 2020-as éppen aktuális algoritmusának lényege is a változások egy igen egyszerű célja: a lehető legjobb felhasználói élmény biztosítása.
A Google jobban szeretne érteni. Téged. Olyan lesz lassan, mint a CIA. Mindent tud a keresést indító személyekről.
Szerencsére számos rangsorolási tényező némileg az ellenőrzésünk alatt áll. Ezek leginkább az egyedi tartalomhoz, az oldal optimalizálásához és a linkek milyenségéhez kapcsolódnak.
Ennek égisze alatt a közelmúlt frissítései is arra sarkallnak, hogy ne játszd ki a rendszert, a könnyebbik út szinte mindig csapda, de végül mindig győztesen jönnek ki azok, akik hajlandóak végigmenni a nehezebbik úton.
Legyél szolgáltató vagy kereskedő, egy blogportál üzemeltetője; az olvasók, a vásárlók, a potenciális ügyfelek olyan emberek, akik hozzászoktak a vásárlás élményfaktorához.
Az ügyfélélményhez. (Customer experience.)
Ez az elvárás az élet minden területén jelen van:
azonnal,
a legjobbat,
a hasznosat, itt és most akarják.
Ebben a cikkben az elmúlt időszakok három Google keresési algoritmusváltozására összpontosítunk. Ezeknek a frissítéseknek mindegyike érdekes, hatással volt és továbbra is jelentős hatással van a SEO-ra, az oldalad általános tartalmi stratégiájára, a linképítésre, a legjobb keresési eredmények elérésére.
Még akkor is, ha némelyik nem számít hivatalosan jelentős „atombombának”.
Ezek közül néhány nem kapott akkora sajtóvisszhangot, mert egész iparágakat nem fordított még fel. Mégis mindegyik összefüggésben áll a felhasználóközpontúsággal, a keresési élmények és az igazán nagyszerű tartalom előállításával.
Ami viszont egyértelműen a Google jelenlegi és jövőbeli víziójának része. Melyek ezek pontosan?
Fred – a bevételszerzésre szánt alacsony minőségű tartalom a célkeresztben
2017. március. 8.
A gyenge tartalom, a túl sok affiliate link és reklámfókuszú tartalom lábai remegtek meg, ugyanis a Fred algoritmus azokat az oldalakat célozta meg, amelyek megsértik a Google Webmester Iránymutatásokat. Ez a tipikus gyenge tartalmakat gyártó weboldalak trükkje, amik bevételre vágynak a reklámokból.
De Fred valójában nem algoritmus.
A „Fred” egy, a weboldal minőségével kapcsolatos algoritmus(ok) frissítésének „címkeneve”, amelyet a Google egyébként nem azonosított. Jelenleg ez egy olyan minőségi frissítéssorozat neve, amely sérti a Webmester irányelveit.
A SEO-szakemberek sem tudják eldönteni, hogy milyen típusú algoritmusfrissítésre került sor, ezért egyfajta újgenerációs minőségi algoritmusról beszéltek.
Lényege, hogy értékelni tudja a weboldalaknak több olyan vonatkozását is, melyek alacsony minőségre utalnak. „És le is szavazhatja őket”. Fred pedig nemcsak a tartalmat nézi, hanem több más, minőségre utaló tényezőt is figyelembe vesz.
Innen jött, hogy Gary Illyes, a Google szakembere viccesen azt javasolta, hogy ezentúl minden algoritmusfrissítést nevezzenek Frednek.
Az érintett weboldalak jelentős forgalomesést – néhol akár 90 százalékosat – szenvedtek el az algoritmusfrissítés miatt. A Fred nevű sorozatgyilkos azokat az oldalakat bünteti, melyeket a SEO miatt, azaz a Google-nek hoznak létre, és nem a felhasználókért élnek.
Reklámból bevételt szerezni mindaddig jó terv lehet, míg nem áldozod fel érte az értékes tartalmat. Senki nem szereti, ha egyből az arcába nyomják a reklámot. Adj egyedi tartalmat ott is, ahol reklámozol.
Itt sem feltétlenül a reklámokkal van a gond, hanem leginkább az elhelyezésükkel. Azok kerülnek fekete listára, amik gyakran és szisztematikusan megszakítanak a folytonos tartalomfogyasztásban.
BERT algoritmus – amivel állítólag nem kellene nagyon foglalkoznod?
2019. október 25-e.
„BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) a legnagyobb előrelépés az elmúlt 5 évben és az egyik legnagyobb lépés a keresés történetében”.
Valószínűleg azon tűnődsz, vajon mi a fene ez, igaz?
Arról van szó, hogy a Google jobban érteni akarja a kereséseket. Úgy akarja látni őket, ahogyan azt az emberek látják. A BERT küldetése, hogy jobban megértse a keresési kifejezéseket és a weboldalak tartalmát.
Tulajdonképpen egy neurális hálózat alapú technikáról van szó, amely a természetes nyelv feldolgozására jött létre.
Ahhoz, hogy megértsd, csak gondold végig egy pillanatra.
Te hogyan keresel a Google-ben?
Természetes szavakat használsz vagy szinte már beszélgetsz a keresővel?
A BERT célja éppen az, hogy a Google jobban megértse a kis különbségeket a jelentéseknél. A szavak kontextusára fókuszál (long tail kifejezésekben érzékelhető igazán).
Egyesek szerint a keresési kifejezések mindösszesen 10 százalékát érinti, éppen ezért nem hozott olyan jelentős változásokat, mint egy algoritmusfrissítés. A gyógyszer a BERT-re leginkább az, ha a felhasználók számára készíted a tartalmakat, és emberi nyelven kommunikálsz.
Tartalmat kell írni a felhasználók számára. Írj természetesen.
Ugyanis a weboldalon szereplő szövegeket tudod befolyásolni, ha természetes szövegekkel írod meg az oldalaidat. Tehát olyan szövegeket vár tőled a Google, melyek normál emberi nyelven íródnak.
A BERT a relevanciáról szól: ne csak a kulcsszavakra figyelj, hanem a relevanciajelzésekre is. A kulcsszó sűrűsége úgy fest, a jövőben még kevésbé lesz fontos, mivel a Google jobban megérti az általad írt tartalom kontextusát.
Ez egy jó dolog.
Csak nézzünk egy példát. Ha eddig valaki a „fogyás fogyókúra nélkül” kifejezésre keresett rá, majd elolvasott egy cikket, amely arról szólt, hogy a diétás tabletták mennyire csodálatosak; akkor valószínűleg megnyomta a Vissza gombot és tovább keresett Google-ben. (Kíváncsi lett volna az összes alternatív módszerre, helyette nem azt kapta.)
A forgalom itt nem vált konverzióvá, de növelte a visszafordulási arányt. Szóval ez egy jó lehetőség, hogy végre szuperspecifikus tartalmakat hozz létre.
Vigyázat: Ne érintsen meg a BERT túlzottan! Mi is a BERT pontosan? A MOZ cikke a BERT-ről, azaz a Google növekvő képességéről a természetes kérdések megértésében.
A BERT frissítést gyakorta összefüggésbe hozzák a RankBrain frissítéssel, melyet a teljes Google Hummingbird algoritmus részeként idéznek. A RankBrain egy lekérdezésértelmezési modell. Gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapuló algoritmus. A RankBrain egy mesterséges intelligencia, amely a Google-t szolgálja, hogy jobb találati listát tudjon előállítani.
Lényegében segít a Google-nek megérteni, hogy az egyes lekérdezések mindegyikére annak ellenére, hogy kissé eltérő szavakat és megfogalmazásokat vagy teljesen más szavakat használ; azonos tartalommal vagy azonos típusú válaszokkal szükséges válaszolnia.
Meghatározza a kereső szándékát.
A RankBrain valamennyi nyelvet érinti, és ma a harmadik legfontosabb rangsorolási tényező. Különösen azoknál a soha nem látott kereséseknél játszik fontos szerepet, amelyek előtte még nem jelentek meg a Google keresőmezőjében.
A legtöbb esetben a szándékra figyel. Azt a kérdést teszi fel, hogy „mi volt a keresés célja?”
Oldal-élmény algoritmus – leghamarabb 2021 elejétől már élesben játszik
Google Page Experience Update.
Azaz a felhasználói élmény a Google rangsorolási tényezőjévé válik.
A Google hivatalos blogoldalán jelentette be a várhatóan 2021-ben berobbanó új algoritmusát: az Oldal-élmény algoritmust, mely aloldalszintű lesz (nem a domain egészét értékeli, hanem az egyes aloldalakat). Azt a szempontot méri, hogy a felhasználók hogyan érzékelik a weboldalakkal történő interakciót.
A Google célja, hogy „a felhasználók elkötelezettebbé váljanak, és kevesebb súrlódással tudjanak tranzakciókat folytatni.”
Célja továbbá, hogy minden böngészőben és minden felületen élvezetesebbé tegye a böngészést. A kérdés az, hogy mennyire használható a weboldalad? A frissítés küldetése annak biztosítása, hogy a találati pozíciókban előkelő weboldalak ne hozzanak létre olyan élményeket, amelyeket a felhasználók gyűlölnek és utálnak.
Eredményeképpen a felhasználóbarát weboldalak magasabb rangúak lehetnek, mint a nem felhasználóbarát weboldalak.
Tiszta és érthető.
De mi is az az Oldal-élmény algoritmus, amelynél várhatóan évente felülvizsgálatra kerülnek majd a benne szereplő mutatók?
A felhasználói élmény a koronázott uralkodó
A felhasználók imádják azokat a weboldalakat, amelyek nagyszerű oldal-élményt garantálnak, könnyen és jól használhatóak. Az oldalélmény jelentőségéhez hasonló rangsorolási tényező volt a mobilbarát-rangsorolódás vagy az oldalsebesség kérdése is; az új Oldal-élmény algoritmus ezen rangsorolási tényezőket összevonva új elemekkel bővíti ki azokat.
A Google-nek részletes fejlesztői dokumentuma van az oldalélmény kritériumairól, ezeknek a mutatóknak a célja annak felkutatása, hogy egy felhasználó tapasztalatai alapján hogyan érzékel egy adott weboldalt.
Core Web Vitals
2020 május elején a Chrome böngésző csapata segítségként Core Web Vitals néven futó új mutatók kidolgozását jelentette be, amelyek segítenek megállapítani, hogy weboldalad mennyire felhasználóbarát.
Értékelésre kerül a reagálás, a sebesség és az oldalállandóság is.
Az Oldal-élmény algoritmus ezeket a mutatókat beépíti a meglévő felhasználói élményt értékelő algoritmusok mellé. A Core Web Vitals három szempont alapján épül be a mostani oldal-élmény algoritmusba:
1. Oldalbetöltés (Large Contentful Paint – LCP)
Azaz, optimalizáld a sebességet és csökkentsd a 400 hibát.
A felhasználó számára mennyi időt vesz igénybe az oldal fő tartalmi részének betöltődése? Ha ez 2,5 másodperc alatt van, az klassz eredménynek számít, ha 4 másodperc felett, akkor pedig már hátrányosnak.
A jó helyezéssel bíró oldalak esetében elmondható, hogy játszi könnyedséggel lehet navigálni rajtuk, és hasznos, gyakorlati értékkel rendelkező információt adnak egy releváns keresésre.
Már írtunk a témáról, a fárasztóan lassú weboldal vétségéről.
Arról, hogy minden másodperc, amit az oldalad betöltésre veszteget el, neked veszteséget jelent: látogatókban mérve. A lassú oldalbetöltődés sáros lábaival úgy gázol bele az oldalélménybe, mint lánctalpak a virágos kertbe.
A weboldalsebesség optimalizálása – mint a Kissmetrics kimutatásából is kiderül – fontos, hiszen egy weboldal elhagyásának első számú oka a lassú betöltődés.
2018 júliusától már az oldalsebesség a mobilos keresések rangsorolási tényezője is. Minél gyorsabb egy oldal, annál előrébb jut a találati listán.
A HTTP ideális betöltési sebessége 2-3 másodperc alatt van. – John Mueller, a Google szakembere már 2016-ban kijelentette.
2. Interaktivitás (First Input Delay – FID)
Mennyi időt vesz igénybe az, mire egy adott oldal reagálni képes a felhasználó interakciójára? Ezt méri az FID: azaz mikortól használható a weboldalad?
Egy olyan időtényező, ami azt mutatja, mennyi idő telik el aközött, hogy a felhasználó kattint és aközött, hogy a böngésző erre reagál.
100 mikroszekundum alatt szuper, 300 felett már rossznak minősül.
3. Vizuális stabilitás (Cumulative Layout Shift – CLS)
A CLS az oldal vizuális stabilitását méri.
Ez egy teljesen új mérő. A jó felhasználói élmény biztosítása érdekében az oldalak CLS-értékének 0,1-nél alacsonyabbnak kell lennie. Ez egy új mutató, amely alapvetően arra utal, hogy az oldal stabil-e a betöltésekor.
Tehát nem imbolyognak a képek, tartalmak, gombok, amíg forognak és mozognak az oldal körül, miközben az oldal éppen betöltődik. Az oldal elrendezése nem tolódik el, ami már rossz felhasználói élményt eredményez. Egy elrendezés eltolódása akkor történik meg, amikor egy látható elem megváltoztatja a helyzetét az egyik képkockáról a másikra.
Régi rangsorolási tényezők is megjelennek az új algoritmusban, a melyek Core Web Vitals három elemével együtt képezik az új oldal-élmény algoritmus összetevőit:
- mobilbarát oldal
- biztonságos weboldal (az oldal nem tartalmaz rosszindulatú vagy megtévesztő tartalmat)
- HTTPS (az oldal a HTTPS-n keresztül szolgál ki)
- zavaró felugró ablakok
Tehát olyan szempontok, mint például az, hogy az oldal gyorsan betöltődik-e, hogy mobilbarát-e, fut-e HTTPS, idegesítő hirdetések ugranak-e fel folyton folyvást megszakítva ezzel a folyamatos tartalomfogyasztást vagy a tartalom az oldal betöltésekor „eltűnik”-e.
Az oldal-élmény algoritmus a rangsorolásban nem készül leverni a hasznos tartalmak magas léceit, hiszen továbbra is a tartalom a legfontosabb rangsorolási szempont.
Még akkor is, ha az oldalélmény átlagon aluli. Azonban, ha hasonló az egyes keresésekre feljövő oldalak tartalma, akkor az oldalélmény fontosabbá válik a rangsorolásban.
Ebben a frissítésben vitathatatlan előny az előzetes értesítés. Már a Search Console-ban is megjelent új jelentés ennek kapcsán.
Hogyan befolyásolják ezek a frissítések a linképítést és a tartalomkészítést?
Azt, hogy minőségi tartalmat kell gyártanod, talán eddig is tudtad. Egy olvasmányos, élvezhető tartalom miatt nő az oldalon eltöltött idő és csökken a visszafordulási arány, a keresők algoritmusa pedig mindezt imádja. Bizalmat szavaz neked.
De gondoskodnod kell a weboldaladra mutató linkekről is.
A releváns honlapokról származó jó külső hivatkozások linképítés során beszerzett példányaihoz is szükséged van kiváló kommunikációra, kitartásra és kreativitásra. Elég néhány minőségi hivatkozás tartalmilag releváns weboldalakról, a Google algoritmusának változtatásai miatt már egyetlen minőségi hivatkozás is sokat számít.
Viszont a hivatkozás minősége a kulcsszó.
A hivatkozásoknak van az egyik legmagasabb rangsorolást befolyásoló értékük. Ez tény. De továbbra sem a mennyiség számít.
A gépi tanulásos módszer révén a linkalgoritmus (pl: a Penguin vagy Pingvin) jobban megismeri a különböző hivatkozásokat. A hivatkozások minősége a célcsoport-relevancia, az emberi érték, a hitelesség és bizalom és a technikai szempontok mutatóiban testesül meg.
Relevancia az, hogy a weboldaladra mutató link témába vágó tartalmi kontextusba kerül. Ha minőségi hivatkozást szerzel, akkor azáltal értéket nyújtasz a felhasználóknak, mert jobbá teszik a felhasználói élményt.
A weboldalon szereplő szövegeket vagy prémium hírportálok felületeire készült tartalmakat tudod befolyásolni, ha természetes szövegekkel írod meg azokat. Emberi nyelven íródva. Ügyelve a relevanciára, azaz nemcsak a kulcsszavakra figyelsz.
Mert ma már a Google az eltérő szavakat és megfogalmazásokat is felismeri.
És itt a Google új link-irányelve is
A Google megrázta a SEO-világot azzal, hogy nagy változásokat jelentett be a nofollow linkek megjelölésében. Ha valaki fizet egy linkért, vagy linket vásárol, a Google elvárja, hogy szponzorként jelölje azt meg. Nem csak a weboldal szövegében, hanem a link attribútumon keresztül is:
Rel =”szponzorált”
Ezenfelül meg kell jelölni minden olyan alkalommal, amikor egy felhasználó által létrehozott tartalommal kapcsolatokat építünk. Például, ha van olyan weboldalunk, amely sok felhasználó által létrehozott tartalommal rendelkezik, akkor a linknek tartalmaznia kell egy speciális kódot, amely üzen a Google-nek.
Rel=”ugc”
Ha egy fórumon helyezik el a weboldaladat, mert az ottani tartalmat egy felhasználó hozza létre, az emberek által elhelyezett hivatkozásoknak is tartalmazniuk kell a rel = ”ugc” -t.
De még mindig használható a nofollow attribútum vagy fentiek kombinációja. Például, ha van fizetett linked, akkor használhatod:
Rel = ”nofollow szponzorált”
Ez a változás 2020. március 1-jén lépett hatályba, de nem érinti a régebben kihelyezett linkeket. Miért szükséges ez? Az általad létrehozott linkek típusát és céljait megjelölve megkönnyíted a Google számára, hogy gyorsabban és könnyebben azonosítsa az algoritmusokat, linktípusokat és azok összefüggéseit.
Tehát a link hozzárendelése háromféle módon végezhető el: „nofollow”, „sponsored” és „ugc” módon.
A Google már képes azonosítani a fórumok és más típusú felhasználói tartalmakat, de ez segít neki a dolgok szigorításában. Ez nem jelenti azt, hogy problémák lennének a felhasználók által generált linkek. Mindaddig, amíg a releváns weboldalakról érkeznek vagy potenciális ügyfeleket generálhatnak. A Google elkezdhet ugyanis némi értéket felmutatni ezekre a felhasználó által generált hivatkozásokra, és ez esetben javíthatja a rangsorolást.
A felhasználói élmény az idő múlásával egyre fontosabbá válik. Van időd változtatni. Mert ha a felhasználok úgy érzik, hogy szörnyű felhasználói élménnyel rendelkezik egy weboldal, akkor a Google hosszú távon nem fogja rangsorolni azt. Dolgozzunk ezen közös csapatmunkában, segítsük a felhasználókat jobb élményben részesülni.
Érdekel, hogy mi hogyan dolgozunk az ALH Consultingnál?