Tipikus hibák a keresőoptimalizálás során
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Egy honlap optimalizálása a marketing stratégia legalapvetőbb része. A keresőmotorok és a fogyasztási szokások gyors ütemű változásával egyre bonyolultabb feladat lépést tartani a legsikeresebb optimalizálási technikákkal. Gyakran előforduló hiba, hogy a cégek rosszul alkalmazzák a keresőoptimalizálási módszereket, ezzel nem hogy új forgalmat vagy értékesítési lehetőségeket nem teremtenek, de az elavult stratégiával akár a meglévő forgalmat is ronthatják. Az alábbi bejegyzésben olyan tipikus hibák bemutatására vállalkozunk, amiknek elkerülésével javíthatjuk a keresőoptimalizálást.
Hogyan kerülhetők el a tipikus hibák?
Néhány hibás módszert nem könnyű elkerülni, legfőképpen azért, mert a keresőmotorok által felállított szabályokat nehéz előre megjósolni, így a valós idejű tesztelés sem mindig hoz megbízható eredményt.
Más módszerek azonban könnyen kiküszöbölhetőek, ha észben tartunk néhány egyszerű alapszabályt, ezzel is segítve, hogy cégünk honlapjának látogatottsága és a generált bevétel megfeleljen az elvárásainknak. Lássuk hát, melyek azok a tipikus hibák, amiket a vállalkozások gyakran elkövetnek, és vizsgáljuk meg, hogyan kerülhetjük el őket!
1. Rossz kulcsszavak használata
Egy honlap keresőoptimalizálása a kulcsszavak kiválasztásával kezdődik, de honnan tudjuk, hogy melyik kulcsszó a legmegfelelőbb?
A tipikus hibák közül a leggyakoribb, hogy a kulcsszó kiválasztásánál nem vesszük figyelembe a keresőmotorok vagy a felhasználók preferenciáit és túl hosszú kulcsszót választunk. Ebben az esetben nem növeljük a valószínűségét annak, hogy a mi honlapunk lesz az első a találatok között, sokkal valószínűbb, hogy a nem egyező kulcsszavak miatt nehezebb lesz megtalálni a honlapot.
A másik probléma az lehet, ha túl szakmaian fogalmazzuk meg a kulcsszót. Lehet, hogy a választott kulcsszó tökéletesen írja le a termékünket, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a leendő vásárló nem feltétlenül szakmabeli, vagy akár ő maga nem így írná le a terméket, így könnyen megeshet, hogy nem talál rá a honlapunkra. Minél egyszerűbb és lényegre törőbb a kulcsszó, annál jobb!
Mindenképpen hasznos lehet, ha megvizsgáljuk, hogy a választott kulcsszó hol fordul elő a keresőkben, illetve, hogy mennyire gyakran keresnek rá. Ebben segíthetnek olyan programok, mint a Google AdWords Keyword Planner, a SEMrush vagy a Google Trends.
2. Túl gyakran használjuk a kulcsszót
Logikusnak tűnik, hogy minél többször említjük meg a kulcsszót a szövegben, annál jobb találati eredményt érünk el, igaz? Sajnos a valóságban ez a módszer inkább rontja a helyezésünket, mint javítja. Először is, a keresőmotorok, mint a Google azokat a szövegeket, ahol túl gyakran fordul elő ugyanaz a szó és láthatóan nem egyszerű nyelvtani hibáról van szó, könnyen spamnek minősítheti.
Másodszor pedig a felhasználó vagy vásárló számára is természetellenesnek hat az a szöveg, amiben szinte minden mondatban szuggesztívan jelen van a szó, így végső soron nem érjük el a kívánt eredményt az optimalizálással.
3. Olyan tartalmat hozunk létre, ami nincs összefüggésben a kulcsszóval
Ez a hiba akkor fordul elő leggyakrabban, ha minél több különböző tartalmat próbálunk egy honlapra vagy bejegyzésbe zsúfolni, annak érdekében, hogy minél többször megjelenjen benne a kulcsszó, egészen addig, amíg a szöveg már nem is az eredeti témával foglalkozik.
A Google és más keresőmotorok elsődleges célja, hogy releváns tartalmat tudjon mutatni az olvasónak, ezért, ha a szövegünk csak kulcsszavaiban egyezik a témával, de tartalmában már nem, a helyezésünk sem lesz olyan jó. A cél mindig az legyen, hogy releváns tartalmat hozzunk létre, ami a vásárlókat vagy felhasználókat valóban érdekli és esetleg választ ad valamilyen felmerülő kérdésre, ugyanakkor megfelelő mennyiségben tartalmazza a kulcsszót, hogy így is megkönnyítsük az elérést.
4. Nem saját tartalmat jelenítünk meg
A tipikus hibák egyike, de végső soron a minőség rovására megy, ha nem saját tartalmat osztunk meg. A keresők szélsőséges esetben bírsággal sújthatják a plagizáló honlapot, de enyhébb esetben is a helyezésünk bánja.
Mindenképpen érdemes egyéni és jól átgondolt, megírt tartalmat közölni, hiszen így egyrészt ki tudunk tűnni a hasonló honlapok közül, másrészt pedig a vásárló számára is megbízhatóbbnak tűnünk, hiszen a saját tartalom azt sugallja, hogy valóban értünk a témához.
5. Nem használunk címleírást vagy meta-leírást
A megfelelő kulcsszó kiválasztása mellett kiemelkedő, hogy a keresőben megjelenő linkünk pontos címleírást is tartalmazzon. Ez egyrészt a helyezésnek is jót tesz, másrészt az érdeklődők számára is információt nyújt, így szívesebben látogatnak el az oldalra is, hiszen tudják, hogy pontosan mivel foglalkozunk, ezért ezt az optimalizálási lehetőséget kár kihagyni.
Egy másik fontos lépés az optimalizálásnál, ami gyakran elsikkad, a képaláírások címkézése. Ez azért is fontos, mert az keresőbotok ugyan nem látják a képeket, a képaláírást viszont igen, így még egy fronton erősíthetjük az optimalizálást.
6. Nem megfelelő linkeket használunk
Szintén gyakori hiba, hogy nem a legmegfelelőbb linkeket építjük bele a szövegbe. Egy irreleváns vagy akár már nem elérhető link jócskán ronthatja az esélyeinket a helyezésben. Ha már minőségi tartalmat jelenítünk meg, figyeljünk arra is, hogy a linkek beszúrásával hatékonyabbá és érdekesebbé tegyük a szöveget. Ennek érdekében mindig hasznos, többlet információt nyújtó helyre mutasson a link és az sem árt, ha elismert a forrás.
Hasonlóan fontos a horgonyszövegek jelenléte. Kifejezetten szakmaiatlannak hat, ha a link szövege maga az URL vagy esetleg egy „Kattintson ide!” szöveg. Helyette érdemes vázolni, hogy az oldal, amelyre átirányítjuk az olvasót, milyen tartalmat kínál.
7. Túlzásba visszük a visszamutató linkeket
Nagy a kísértés, hogy a honlapon belüli forgalmat azzal növeljük, hogy gyakran hivatkozunk saját bejegyzéseinkre. Néhány esetben viszont ez újfent a tartalom minőségének rovására mehet.
Amennyiben kapcsolódik az új bejegyzés témájához, mindenképpen hasznos elhelyezni egy régebbi posztra mutató linket, ezzel is forgalmat generálunk. Abban az esetben viszont, ha a nagy forgalmat bonyolító posztra csak az optimalizálás miatt mutatunk, a szöveg maga természetellenesnek hat, amit a vásárló sem fog díjazni.
8. Nem figyelünk a gyors és telefonra optimalizált megjelenésre
Manapság a felhasználók jelentős része okostelefonon internetezik, ezért kiemelten fontos az ő igényeiket is szem előtt tartani.
A keresőoptimalizálás nemcsak a tartalomról és a megfelelő kulcsszavakról szól, ugyanolyan fontos a jó helyezést elérő honlap minősége is. Ha telefonon olvashatatlan a tartalmunk, a keresők sem fogják az oldalt jól rangsorolni, hiszen számukra is látszik, ha az oldalunk nem kompatibilis a telefonos nézettel.
Szintén fontos szempont a letöltési sebesség, egy lassan töltődő honlap igazán kellemetlenné teszi a böngészést a felhasználó számára, ezért érdemes megfontolni egy olyan program lefuttatását, ami ellenőrzi az oldalunk teljesítményét, például a Pingdom vagy a GTMetrix.
9. Kihasználatlan közösségi média együttműködések
A tartalom közösségi médián való megosztásának a tájékoztatás mellett az a legfőbb célja, hogy felhívja azok figyelmét, akik a szakmában vagy akár a közösségi médiában befolyással rendelkeznek. A megfelelő kapcsolat kialakításával az ő keresési helyezésük segítségére is számíthatunk.
A másik módszer, ami hasznos lehet, ha olyan oldalakon osztjuk meg a tartalmat, mint a Reddit, Tumblr vagy Digg. Ha nincs nagy követőtáborunk ezeken az oldalakon, még fontosabb, hogy olyan személyekhez is eljuttassuk a tartalmunkat, akik ezeken az oldalakon aktívan jelen vannak és sokan követik őket, így a mi tartalmunk is szélesebb körben terjed majd.
10. Nem végezzük el a kutatást
Végezetül pedig, ha pontosan rá akarunk látni arra, hogy mennyire térültek meg a keresőoptimalizálásba fektetett erőfeszítéseink, mindenképpen fontos gyakran ellenőrizni az értékeket. Ebben a folyamatban segíthetnek az olyan programok, mint a Google Analytics és a Google WebmasterTools, amik képet adnak az oldalunk teljesítményéről. A megszerzett információval igény szerint alakíthatjuk az oldalunkat, új ötleteket próbálhatunk ki és ha nem a megfelelő értékeket hozzák, gyorsan elvethetjük őket.
A keresőoptimalizálás az online marketing stratégiák elengedhetetlen eszköze manapság, épp ezért sok helyen olvashatunk tippeket a legjobb módszerekről. Azonban még így is gyakran fedezhetők fel olyan tipikus hibák, amik könnyen elkerülhetőek. Ha elkerüljük ezt a tíz pontot és ennek megfelelően alakítjuk az oldalunkat, biztosak lehetünk benne, hogy nem sétálunk bele azokba a csapdákba, amik ronthatják az optimalizálást.