Online marketing a digitális piacra termettség tíz ismérve

A testhezálló karrier megválasztása mindannyiunk életében esszenciális és megkerülhetetlen feladat. Vannak, akik már iskolai éveik alatt rátalálnak igazi hivatásukra, mások viszont évekig keringenek a munkaerőpiacon, mielőtt megtalálják helyüket. A helyes út megválasztása nehéz. Ha nem is tudunk az olvasó helyett dönteni, összeszedtünk néhány jelet, melyek alapján érdemes lehet az online marketing világában is próbálkozni.

Átlagon felüli kommunikációs képességek

Az online marketing fundamentuma az információ. Ezen a területen azok tudnak igazán sikeresek lenni, akik képesek egész nap, folyamatosan változó információs környezetben felszínen maradni, legyen szó szervezésről, összehangolásról, kampányok megálmodásáról.

Egy átlagos irodai alkalmazott fiókjába naponta 121 email érkezik. Az átlagos internetező napi 490 000 írott szóval találkozik, ami meghaladja a teljes A Gyűrűk Ura trilógia terjedelmét. A felhasználók idejük felét online töltik és különböző tartalmakat fogyasztanak. Ebben a közegben kell úgy kommunikálni, hogy az átlépje a hallgatóság ingerküszöbét. Ez nyilvánvalóan különleges kommunikációs készséget igényel.

Természetesen elvégezhetünk tanfolyamokat, képzéséket, de a gyakorlaton mindig a gyakorlat segít a legtöbbet. Olvassunk, írjunk, lehetőleg rendszeresen, keressünk követendő példákat.

Kreativitás

Az online marketing elsősorban kreatív terület. Kevés dolog hasonlítható ahhoz az érzéshez, amikor több órás próbálkozás után sikerül megtalálni egy tökéletes kötőmondatot, vagy amikor az éjszaka közepén vág belénk az isteni szikra. Ha valakinek ismerős az érzés, és ellenállhatatlan láz fogja el a kreatív megmérettetésekben rejlő lehetőségektől, akkor könnyen lehet, hogy a digitális piacon a helye.

A kreativitás egyfelől adottság, másfelől pont úgy fejleszthető, akár egy izomcsoport. Ha folyamatosan kihívások elé állítjuk magunkat, olyan helyzetekkel vesszük körbe magunkat, melyekben megmozgathatjuk a bennünk rejlő alkotót, rutinosabban és magabiztosabban fogjuk kidolgozni saját ötleteinket.

Sokoldalú hangnem

Az a szép és egyben borzasztóan nehéz az online marketingben, hogy napról-napra új típusú feladatok tömkelegével kell megbirkóznunk. Az egyik pillanatban még játékos hangnemű hírleveleket írunk, de közvetlenül utána esettanulmányt készítünk egy gépipari cég számára. Egy gyakorlott kaméleon képességeit igényli, hogy ne csak felismerjük, de meg is tudjuk ütni a helyzetnek megfelelő hangnemet.

Ha fejleszteni akarjuk ilyen irányú kommunikációs képességeinket, nyitottnak kell maradnunk. És ami ennél is fontosabb, folyamatosan tájékozódnunk kell a különböző iparági trendekkel kapcsolatban. A lényeg, hogy soha ne hagyjunk fel a tanulással, folyamatosan reflektáljunk magunkra és környezetünkre.

Folyamatos tanulás

Az eddigiekből is kitűnhetett, hogy az online marketing a véget nem érő tanulás terepe. Az online világ folyamatosan alakul, fejlődik, új eszközök és játékszabályok jelennek meg hétről-hétre. Ebben a világban nem lehet felhagyni az önképzéssel, mivel nem az árverseny, sokkal inkább a naprakész információ a mérvadó.

Szerencsére a piac nem holmi titkos tanok elsajátítására kényszerít. A szükséges tudás folyamatosan frissülő forrása a lábunk előtt hever az interneten. Csak annyi a dolgunk, hogy időt szánjunk rá. Ha ezt nem kötelező rosszként értékeljük, ha izgalommal tölt el egy-egy új megoldás, fejlesztés, akkor helyben vagyunk.

Bátorság, rugalmasság

A marketing világa többet változott az elmúlt pár évben, mint az elmúlt ötvenben. Ennek megfelelően a jó marketinges gyakorlatilag folyamatos készenlétben várja a mindent felforgató változásokat, és nem riad meg, ha feje tetejére áll minden, amit addig tudott vagy tudni vélt.

Akkor tudunk igazán stabilan állni a lábunkon, ha a gyakorlat mellett a klasszikus elméleti fogásokat is a kezünkben érezzük. Így nemcsak a status quo, de a változások lehetséges forgatókönyvei is barátságosabb ábrázatot nyújtanak.

Csapatjáték, önállóság

A digitális marketing területén gyakran teljesen egyedül maradunk feladatainkkal, máskor pedig változatos csapatokban kell jól teljesítenünk. Előbbihez elengedhetetlen, hogy képesek legyünk kellő önfegyelemmel szervezni tennivalóinkat, egyszemélyes vállalkozásként tudjuk proaktív módon kitölteni időnket. Ugyan gyakran senki nem fogja kezünket, számos alkalmazás és technikai megoldás segíthet hatékonyabban szervezni munkánkat. Vezessünk naptárat, használjunk valamilyen task managment programot.

Másfelől minden ügyfelünket partnerként kell kezelnünk, alkalmazkodnunk kell eltérő kommunikációs szokásokhoz, ügymenetekhez, vagyis csapatjátékosnak kell lennünk, azzal az extrával, hogy gyakran sok egymástól eltérő vérmérsékletű emberekből álló csapatban kell megtalálni a helyünket.

Reflektorfényben vagy a színfalak mögött

A jó online marketinges pontosan tudja, hogy munkájának eredményeként mások fognak tollaival ékeskedni. Ezzel együtt számtalan helyzet előfordul, amikben az előtérbe kell állni, prezentációt kell tartani, egyszóval bírni kell a színpadot is.

A sorrendet mindig észben kell tartani: az ügyfél az első. A mi munkánk eredménye az ő érdeme, de ha arra van szükség, hogy vállaljuk a közszereplést, akkor azt is magabiztos higgadtsággal kell tennünk. Fontos, hogy mindig felismerjük a helyünket, és ennek megfelelően tudjunk reagálni.

Tudományos attitűd

Az online marketing félig művészet, félig tudomány. Ha valakit izgatja az analitikus szemlélet, ha a végtelen adattengerben önkénytelenül is a mintákat, ismétlődéséket és struktúrákat keresi, az online marketing az otthona.

Ebben sokat segít a terminológia átfogó ismerete. Persze nemcsak ismerni kell az izgalmas szakmai zsargont, hanem érteni is kell a kifejezések összefüggéseit, hogy aztán ezek segítségével tudjuk értelmezni egy adott kampány eredményességét.

Kitartás

Ahogy minden területen, a digitális marketingben sem lehet elkerülni a kudarcokat. A legjobbak is összehoznak elkeserítő kampányokat, átélnek pofonokkal sűrűn fedett időszakokat, és bizony a lehetetlen ügyfelek sem kerülik őket. A jó szakember egyik legfontosabb ismérve, hogy képes ezekből a helyzetekből is tanulni, és nem süpped bele az önsajnálat kényelmes hullámaiba.

A szakma, az online marketing szeretete

Az itt leírtak mellett azonban a legfontosabb, hogy szeressük szakmánkat. Ha ez megvan, nem fog nehezünkre esni a folyamatos tanulás, a rugalmas hozzáállás és a folyamatos kihívásokkal nehezített munkakörnyezet sem.

Közzététel dátuma: