Külső és belső SEO: miből áll a keresőoptimalizálás?

Előző cikkeinkben a tartalommarketinggel foglalkoztunk mélyebben és eljutottunk odáig, hogy a buyer persona számára vonzó, igényes tartalmat szerkesztettünk. Most már az a feladatunk, hogy a keresőkön keresztül juttassuk el tartalmunkat az érdeklődőknek. Ezért a következő cikkekben keresőoptimalizálással fogunk részletesebben foglalkozni. Átnézzük, hogy mit takarnak a technikai SEO, belső és külső SEO kifejezések, és melyiknek milyen funkciója van. Kitérünk rá, hogy mi a szerepe a belső SEO-nak és hogy mire figyeljünk, ha elkezdjük optimalizálni az oldalunkat.

A keresőoptimalizálás területei

A keresőoptimalizálásnak alapvetően három nagyobb területe van. A technikai SEO, amely az oldal technikai felépítettségével kapcsolatos tevékenységeket jelenti. A belső SEO (amelyet on-page, illetve on-site SEO-ként is szoktak emlegetni) célja, hogy egy adott kulcsszóra minél jobban megírt szöveget vagy tartalmat készítsünk, ezek az oldalunkon jól hivatkozzanak egymásra. A külső SEO (avagy off-page SEO) során pedig arra törekszünk, hogy más weboldalakról a mi oldalunkra mutató hivatkozásokat, backlinkeket gyűjtsünk releváns tartalmakból, jó horgonyszöveggel.

Mindhárom rész fontos, és akkor lesz igazán eredményes a keresőoptimalizálásunk, ha mindegyik területen sikerül a versenytársakénál magasabb színvonalat elérni. Tehát az adott piac többi szereplőjének az optimalizáltsági foka, a munkájának a minősége határozza meg, hogy mennyi energiát, időt és pénzt kell ráfordítanunk a SEO-ra ahhoz, hogy hatékony legyen és hogy jól szerepeljünk a keresők ranglistáján.

A keresőoptimalizálást logikus a technikai és a belső SEO-val kezdeni, mivel ezeket 100%-ig tudjuk befolyásolni. Miután kész vagyunk, következhet a külső SEO és a linkszerzés.

A technikai SEO

A technikai SEO tulajdonképpen mindennek az alapja. Hiszen lehet bármennyire is jó az on-site és az off-site keresőoptimalizálásunk, ha a technikai setup nem elég jó, akkor a weboldalunk alig, vagy nem az elvárásainknak megfelelően fog megjelenni a találatok között. Érdemes lehet akár egy külső szakértővel is konzultálni ennél a technikai résznél, mert át kell nézni az oldal kódját és megkeresni az esetleges hibákat. Ez tulajdonképpen egy technikai auditot jelent, melynek időigénye az oldal bonyolultságától függ. Az egyszerűbb WordPress oldalakkal már néhány óra alatt is el lehet készülni, az egyedi oldalaknál ez egy kicsit több ideig tart, nem egyszer előfordult már, hogy 2 hét volt a teljes munka.

A technikai audit legfontosabb lépései

  • az oldalbetöltési sebesség vizsgálata
  • a Google Search Console beállítása
  • a nem működő hivatkozások (404-es oldalak) és broken linkek felkutatása
  • 301-es átirányítások (redirectek) ellenőrzése
  • az oldalak indexálásának ellenőrzése
  • a robots.txt és a sitemap.xml beállítása, illetve ezek bekötése

A belső SEO

A belső SEO (on-site) a saját honlapunk tartalmi optimalizálását jelenti. A belső optimalizáltság elemzése a fontos kulcsszavak összegyűjtésével (körülbelül 5-6 fő és 10-15 másodlagos keyword) kezdődik és a keyword difficulty mértékének meghatározásával folytatódik. Ennek a kivitelezéséhez pedig a főbb online versenytársak azonosítására és elemzésére van szükség.

A kapott kép alapján már el lehet kezdeni a longtail keyword-ök meghatározását. Ezek esetében a verseny nem olyan erős, mint a head keyword-ök piacán, így könnyebben, gyorsabban és olcsóbban lehet eredményeket elérni. Az ezekre történő hatékony optimalizálással már rövid idő alatt jelentős sikereket könyvelhetünk el. Így érdemes elkezdeni a rájuk épülő tartalom elkészítését, vagy adott esetben a már létező tartalom optimalizálását.

Következő lépésként nézzük át a meta discription mezőket, és amennyiben szükséges, írjuk át őket az oldal tartalmát leíró kulcsszavakkal. Természetesen érdemes azt a kulcsszót használni a keyword tagben, amelyre optimalizáljuk az oldalt – annak ellenére, hogy a Google az előbbit már nem ellenőrzi. Célszerű a képek elnevezését is ellenőrizni, ha szükséges újraírni és optimalizálni a képméreteket. Végül a tartalmak címsorainak és az URL-jének megírása és ellenőrzése következik.

A külső SEO

A külső SEO (off-page SEO) az oldalunkon kívül történő SEO munkát jelenti. Ide tartozik a linképítés, mely régen akkor volt annál eredményesebb, ha minél több oldalra kihelyezték a linkünket. Ma már sokkal inkább beszélhetünk linkszerzésről, mint linképítésről. A mennyiségre alapozó SEO-t ugyanis felváltja a minőségi keresőoptimalizálás. Ez azt jelenti, hogy már nem csupán arra kell koncentrálni, hogy hány oldalra helyezik ki a linkünket, de arra is, hogy ezek a ránk hivatkozó oldalak témájukat tekintve kapcsolódjanak a mi termékünkhöz vagy szolgáltatásunkhoz, vagyis legyenek relevánsak. Igen, utóbbi a legnehezebb feladat.

Az organikusan szerzett hivatkozások a legjobbak. Célunk, hogy a külső hivatkozásokról olyan látogatottság érkezzen hozzánk, mely számára érdekes a honlapunk.

Hogyan kombináljuk optimálisan a külső és a belső SEO-t?

Azokon a piacokon, ahol nincs nagy verseny, már egy jól kivitelezett on-page SEO-val is eredményesek lehetünk. Ha azonban közepes vagy erős a verseny, akkor az off-page SEO nélkülözhetetlen a sikerhez. A külső SEO időigényes feladat, de hosszútávon megtérülő befektetés, hiszen ha a versenytársaink meg akarnak előzni minket, nekik is legalább ugyanannyi időre lesz szükségük ehhez.

A belső SEO szerepe

A fentiekből láthatjuk, hogy mindhárom területtel fontos foglalkozni. A belső SEO a keresőoptimalizálás lelke, nagy előnye hogy egy az egyben rajtunk áll vagy bukik a dolog, hiszen teljes mértékig mi kontrolláljuk. A belső SEO során az a feladatunk, hogy honlapunk tartalmát azokra a kulcsszavakra, témákra optimalizáljuk, amelyekre szeretnénk jó helyezést elérni a keresők rangsorában.

Lényeges kiemelni, hogy a belső optimalizálás során nem a szabad abba a hibába esni, hogy a tartalom minőségének rovására telezsúfoljuk a szöveget kulcsszavakkal. Egyrészt az algoritmusok már évek óta büntetik ezt a megoldást. Másrészt pedig mindig tartsuk szem előtt, hogy a tartalmunk képet közvetít rólunk a potenciális vásárlóink számára, akiknek fontos a véleménye, fontos hogy a márkánk épüljön a szemükben és hogy szakértőként tekintsenek ránk. Ezt pedig gyenge minőségű, értelmetlen vagy rosszul fogalmazott szövegekkel nem fogjuk tudni elérni.

Közzététel dátuma: