Home office – a hatékonyságunk gázpedálja?
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
’Sikeres, eredményes vállalkozást építeni’ – a célszalagon csücsülő mondatot úgy próbáljuk meg átszakítani, mint egy Tour de France reménység túlélni a dopping-tesztet: vagy átmegy rajta vagy nem. Pedig számos valós példa és recept van a szemünk előtt, hogy elérjük a célunkat. Miért dolgozunk mi home office-ban, és ez hogyan növeli a munkateljesítményünket? A vállalkozásodban vagy előre haladsz vagy nem. Itt ezüstérmek nincsenek.
Boldog vagy eredményes?
A tévhitek dzsungelében máris számos vállalkozó veszik el roppant figyelemreméltóan: a kettő közül vajon lehetséges valaha is mindegyiket megélni egy munkatársat illetően, és hogyan?
Tengersok startupper, az üzleti lehetőséget kiszimatoló szerencsepróbáló, egy vállalkozás indítása előtt álló Optimista (igen, főnevesítve) szeretné tudni, hogy mitől lesz sikeres egy csapat, egy cég.
Talán te is.
Hogyan lehet évek alatt nemcsak létszámban, de párhuzamosan anyagiakban is növekedni?
Hadd hozzam el dióhéjban az ALH sztorit, hogy megértsd, hogyan és miért úgy dolgozunk, ahogy. Valamint miért szól egyre több cikk rólunk. (Mindenféle nagyképűség nélkül.)
Rövid leszek, de velős.
Én az autószerelő iskola után könyvelő lettem, az itt kapott, pénzügyi képzésen megszerzett tudásom segített az első években belerázódni a vállalkozói létbe. Amibe azonnal egy webáruháznyitással ugrottam fejest.
A projektbe beleölt pénz azonban lehetetlenné tette, hogy fizetett hirdetésekkel szerezhessek ügyfeleket (arra már nem jutott). Majd ezután egy negatív SEO-s élményem hatása (sikerült benyelnem pár „hozzáértő” embert”, miközben próbáltam orvosolni a fizetett hirdetések hiányát), az autodidakta tanulás pályájára állított. A megszerzett tudásom eredménye az lett, hogy a webáruház nagyjából 2000 rendelést bonyolított a következő üzleti évben, ami nem sok, de akkoriban egy induló webáruházban, nagyon magas nyereség mellett kifejezetten jó dolog volt.
2015 elején eladtam a webáruházat és felfuttattam egy másikat – ezt már kifejezetten referenciának, hogy megmutassam, milyen forgalmat tudok a SEO-val elérni. 2017-ben váltottam ügynökségi működésre, így jött létre az ALH Consulting.
Amikor alkotsz valami újat, szinte minden nap teremtesz valami maradandót. Ilyenkor hajtja az embert a remény, a kitáguló lehetőségek kilométerhosszú skálája. Éreztél már ilyet?
A magad ura vagy, az agyad szerotonin-függő lesz; minden új lehetőség izgalma olyan, mint Las Vegasban ülve mindent felrakni a pirosra.
Igyekszel csapatot építeni, folyamatokat szervezni, kitágul a világ. Az eredményeidnél már csak a terveid lesznek komolyabbak.
Majd beüt a krach: épp robogón tartottam hazafelé, amikor elütöttek
Esendőségem filmjét játszották le ott és akkor előttem és ekkor rájöttem, hogy én sem vagyok Superman. Átértékeltem a munkámat is és leesett, hogy nem csak abból áll minden. Az elmúlt évek gondolkodásának hibái felnagyítva vetültek ki a vállalkozásomra, az életemre.
Ezen csak az amputáció segített. Méghozzá egy életlen metszőollóval kivitelezett. Az ügyfelek és a munkatársak 90 százalékától ugyanis ekkor váltam meg.
2018-19-ben alapoztuk meg a mostani növekedést, bevezettünk folyamatokat, egy adminisztrációs rendszert, ami leveszi rólunk a munka terhét. Az ügynökség mostanra már a félautomata és automata állapot határán működik, nagyjából tized annyit dolgozunk ugyanazon a szolgáltatáson, mint akár 1-1,5 éve.
Nem akartam egy nagy létszámú droid-csapatot mikromenedzselni életem végéig, ezért is történt meg egy nagyon nagy mértékű orientáció és szellemiségbeli váltás.
Ennyire fontos volna egy cég esetében a szellemiség? Hadd mutassak valamit.
Egymilliárd Google keresés telt el… ma reggel óta – mondta Hal Varian, a Google vezető közgazdásza, 2013. december 20-án.
Manapság nem keresünk valamit, hanem leguglizzuk. (Kivéve, ha van egy feleséged, aki mindent tud.)
A minket kínzó kérdésekre adott válaszokon kívül azonban sok minden mást is köszönhetünk a Google-nek.
Egy óriási titkot is.
A szellem megeszi reggelire a stratégiát
Minden évben tízezerszámra érkeznek látogatók a Google-parkokba. Egyetemisták, üzletemberek, államfők és celebek. Mindenki azt szeretné tudni, hogy miként működtetik a Google-t. Miben rejlik a szellemisége?
Egy tipikus Google-irodában hogyan lehet rendesen dolgozni, minek fordítanak annyi időt az emberek keresésére, interjúztatására? Miért ezeket a juttatásokat kínálják a munkatársaknak? És a többi.
Laszlo Bock: A Google titok c. könyvében olyan szemüvegen át mutatja be a Google működőképességét, amelynek lencséjét ő maga gondolja megfelelőnek, annak a tudásnak a fényében, melyet viselkedés-közgazdaságtani és pszichológiai kutatások az emberi természetről felszínre hoztak.
Egy cég nem egyféleképpen lehet kiváló munkaadó. Szívvel kell irányítani, mert ez az üzleti siker titka. Náluk mindig is az emberek állnak az első helyen.
Rájöttek, hogy a Föld legtehetségesebb emberei egyre kevésbé helyhez kötöttek, és a technológia egyre inkább összekapcsolja őket.
Ennek a globális csapatnak a tagjai nagy szabadságot biztosító cégeknél akarnak dolgozni, tevékenykedni. Hozzáértők szerint a jövőben a tehetség ilyen vállalatokhoz fog áramlani. A megfelelő környezetet kialakító menedzserek ma mágnesként vonzzák a tehetséges embereket.
Ha begépeled azt a szót a Google-be, hogy Google-culture, …
…akkor szemeddel máris a fizikai terekre fogsz összpontosítani. Megjelent előtted is?
A szellem alakítja a stratégiát. A szellem pedig folyton változóban van. Egy cég szellemisége sosem statikus.
A Google-nél a dolgozói elégedettséget fokozó programok legtöbbje alig kerül pénzbe a Google számára. Mégis, a Google 30-nál is többször nyerte el a „legjobb munkahely” címet a Great Place to Work Institute jelölése alapján.
Mi az ALH-nál a „munkahelyi körülményeket” és hatékonyságfokozó „eszközöket” komolyan vesszük. Ezért is dolgozunk home office-ban, a világ minden pontjáról.
Csapatot építeni nehéz, de vajon home office-ban még nehezebb?
Mi cáfoljuk a tévhiteket.
Az átlag magyar vállalkozói betegség tünetei valahogy így festenek: megszámlálhatatlan percnyi munkával egyre csekélyebb eredményt produkálnak, vallásukká válik, hogy egyre több munkával egyre több bevételük lesz.
A nap 14-16 órájában vért izzadva dolgoznak, kapkodnak – és mindezt kétségbeejtően alacsony hatékonyság mellett hozzák össze.
De gyakorta még tolnak mindenre egy kövér all-in-t is.
Rázós napokon savanyú képpel ülnek az irodában, ahol a hír egy igazi hidegzuhanyként éri őket: újabb munkatárs készül beadni a kulcsot. Vagy úgy érzik, olyan szekeret tolnak, amin mindenki csak ücsörög. Akiknek a nap fénypontja az ebédszünet, miközben azt várják el tőlük, hogy szétfeszítse őket a munkakedv.
Ők főnökként azon agyalnak, hogy mivel vesztegessék meg a népet, hogy maradjanak. Keresik az ideális munkakörnyezet kialakításának receptjét.
Talán te is felteszed magadnak a kérdést.
Hogyan tedd cégedet egy olyan hellyé, ahova örömmel járnak be és a maximumot hozzák ki magukból a kollégák?
Egyáltalán miért van ott az a szó a kérdőmondatodban, hogy bejárni?
Home office. A ma még jól ismert káromszó. (Egyszer talán kinőjük.)
Mert az emberek csak akkor dolgoznak, ha ott lihegsz naponta nyolc alkalommal felettük. Ráadásul nem tudnak majd ellenállni a három alapcsábításnak sem: ágy, tv, hűtő.
Miközben még mindig sokan dühösen nyugtázzák, hogy romlik a teljesítmény, leszállóágba kerül a hatékonyság, és a kollégák arcán fásultság jelenik meg.
Még irodával is.
Ilyenkor sokan az első számú motivációsnak vélt eszközhöz nyúlnak: a fizetésemeléshez.
De tudod, hónapokkal később mégsem változik semmi.
A kiégés szindróma ma létező betegség. Kialakulásáért nem elsősorban az alulfizetettség okolható, hanem a folyamatosan fennálló stressz, a nyúlfarknyi motiváció és munkahelyi elégedetlenség.
Egy cég meg tud lenni Budai irodaház, márkás bútorok és gigantikus méretű főnökfotelek nélkül. Azonban hosszú távon nem létezhet motivált, a cég felé lojális emberek nélkül. Nem telt sok időbe, hogy én is felismerjem.
Mutatok neked egy számot.
A regisztrált vállalkozások száma 2019 novemberében a létszám-kategóriák szerint 1-9 fős vállalkozások esetében 1.461.757 volt, csak összehasonlításképpen a 10-19 fős vállalkozásoké mindösszesen 22.189.
Ilyen nehéz valóban nagy céget építeni?
Mindenki elindul valahonnan, még a Coca-Cola sem a világ egyik legnagyobb cégeként indult, 1886-ban még csak egy egyszemélyes vállalkozás volt. Az Apple pedig egy garázscég.
De tudom, megfelelő embert találni nehéz.
Egy felmérés szerint a vállalkozások 77 százalékának több mint 2 hónapra van szüksége egy megüresedett munkakör betöltésére.
Miközben a stratégiai teendőkkel ma építhető a vállalkozás, az operatív teendőkkel pedig működtethető. Mindkettőre kellene időt és energiát szánni.
Ugye nem feledkeztél el róla, még mindig a home office a téma. Tudod, statisztikák ide vagy oda, minden jó példából lehet tanulni. Mi két dologban láttuk a kulcsot a fejlődéshez: a home office kivitelezésében és az automatizációban.
9-től 17-ig egy irodában dolgozni ugyanis már sivár és elavult technika
Azok, akiknek beleszólásuk van abba, hogy mikor és hol végzik feladataikat, jobban teljesítenek. Ez tény. Az irodai munka lassan olyan elavult, mint a faxberendezés (A Globális Munkahelyi Felmérés – Global Workplace Survey állítása szerint).
A WFA (Work from Anywhere, munka bárhonnan) munkavégzés hatását vizsgálta a Harvard Business School új tanulmánya is. Nézz bele!
Faék egyszerűséggel, mi az ALH-nál energiát spórolunk.
A munkatársaink nem fertőzik egymást a betegségekkel, és így nincs annyi betegszabi sem, és felszabadultabban és eredményesebben tudnak dolgozni. És a bejárással még a környezetet sem szennyezzük, nem mellesleg nem is veszítenek el napi 1-2 órát a BKV-n ücsörögve, ami azt a kérdést is megoldja, hogy a lokáció gátat szab a válaszható munkaerőnek. Miért is ne alkalmazzunk valakit, aki az Azori-szigeteken él éppen – ami egy valós példa?
Egy alkalmazott, egy íróasztal?
Az egyik legnagyobb kínai online utazási iroda, a Ctrip egyik alapítója tudományos alapokra helyezte a home office hatásosságát, amikor bevezették az otthoni munkavégzést és a rugalmas munkaidőt.
Úgy vélte, hogy a mindenféle drámai zenei aláfestés és izgalmas katarzis nélkül kivitelezett összegzés során alapvetően pozitív eredményeket fog tapasztalni. Az eredmény azonban minden várakozást felülmúlt:
- 13 százalékos termelékenységjavulást tapasztaltak,
- 9 százalékkal javult napi, effektív munkával töltött időt könyveltek el,
- egy 8 órás munkanapra is háromnegyed órányival több hasznos idő jutott, mint az irodában dolgozóknál,
- az otthon dolgozók a két év alatt jóval kevesebb időre estek ki a munkából,
- tehát kevesebb betegszabi, rövidebb szabadságok voltak a jellemzők.
Ha érdekel a téma az alternatív munkahelyi környezetek pszichológiai hatásairól, akkor egy régebbi tanulmány segíthet: De Croon, E. et al. (2005): The effect of office concepts on worker health and performance: a systematic review of literature, Ergonomics.
Családbarát munkahelyként mi tudatosan használjuk az employer branding eszközét
Ami gyakorlatilag nem jelent mást, mint a legjobb munkaerő megszerzését és a legjobb és legegészségesebb munkakörnyezet kialakítását.
Nálunk a távmunkában dolgozók egy része kisgyermekes édesanya, aki a home office-nak köszönhetően több időt tölthet a családjával, miközben kötetlen időbeosztással helyt áll egy jól fizető állásban is.
Itt olyan emberek dolgoznak a projekteden, akik elhivatottak és nem nyűgből dolgoznak. Mi megtiszteljük a cégedet, ezért nem a romlott munkateljesítmény és egyre kevésbé hatékony munka jellemzi a mindennapokat. A kiégés egy hosszú távú fokozott érzelmi megterhelés, „rossz” stresszhatások miatt létrejövő fizikai, érzelmi és mentális kimerülés.
Kiégés? Mi egyenesen hadat üzentünk ellene. Méghozzá olyan eszközökkel, mint a home office vagy az automatizáció.
Leautomatizáljuk a folyamatokat – miért előnyös ez?
Mert olyan dolgokkal foglalkozhat az agyunk, amik sokkal hasznosabbak. Nálunk 200 feletti ügyfélnek nem megy ki manuálisan megírt e-mail.
Időt és energiát is spórolunk, hiszen a szoftver nem igazán sztrájkol, nem megy nyaralni. Az alvállalkozóinkkal nem is szoktunk találkozni, a bérszámfejtés is automatizált, az ügyféllel nekik közvetlenül nem is kell kommunikálniuk, de még velünk se igazán.
A határidőbeosztás is automatizált, ahogy a bérezés és a számlázás menete is, ezt egy objektív és pontos rendszer végzi helyettünk.
Mindez eredményesnek mondható, mert egy év alatt megháromszoroztuk a bevételünket és az ügyfélkörünket pedig ötszöröztük. Amivel tavaly 1,5 órát dolgozott egy kampánykezelő, azzal idén akár már csak 7-9 percet.
A home office megoldás nemcsak a munkatársaink számára jelent előnyöket, de neked is, a leendő vagy meglévő ügyfelünknek. A lefixált munkafolyamatok automatikusan működnek, a projekted pedig egyik munkatársuk számára sem a túlterhelés következtében kialakult 30. nyűg a vállon. Egy home office-ban dolgozó cég nem megbízhatatlan, sokkal inkább eredményesebb.
Nem csak a levegőbe beszélünk. A Bizalmi Indexen (BIX) maximálisan megszerezhető 10 pontból száznál több ellenőrzött ügyfél véleménye alapján mutatónk jelenleg 9,47. Hogyan dolgozunk az ALH Consultingnál? Olvass róla többet!