Mi az az átkattintási arány és miért fontos a jó CTR?
Frissítve: Pál Zoltán Gábor
Az online marketing kampányokban kulcsfontosságú szerepe van az átkattintási aránynak, hiszen innen tudhatjuk, hogy megjelenő hirdetéseink, tartalmaink hány embert érdekeltek. A magas CTR elengedhetetlen egy PPC kampány sikere szempontjából, mivel közvetlenül befolyásolja a minőségi pontszámot és azt, hogy mennyit kell fizetnünk, amikor valaki ráklikkel a hirdetésükre. Mit érdemes tudni az átkattintási arányról? Mi határozza meg, hogy alacsony vagy magas a CTR? Hogyan javíthatjuk a CTR-t? Jöjjenek a részletek!
Mi az az átkattintási arány?
Az átkattintási arány – angolul Click Through Rate (CTR) – egy kulcsfontosságú teljesítménymutató, ami pontos képet ad arról, hogy a felhasználók milyen gyakran klikkelnek egy tartalomban található linkekre vagy cselekvésre ösztönző felhívásokra. Segítségével pontosan mérhetjük, hogy mennyire teljesítenek jól hirdetéseink és kulcsszavaink.
A CTR-t leggyakrabban PPC kampányoknál, a keresőoptimalizálás során, valamint e-mail marketingben használjuk, de egyéb digitális marketing csatornákon is mérjük.
Hogyan számoljuk ki a CTR-t?
A CTR-t úgy kapjuk meg, ha a hirdetésünkre történő kattintások számát elosztjuk a hirdetés megjelenéseinek számával.
CTR = Kattintások ÷ Megjelenések
PÉLDÁUL: Ha 100 megjelenés esetén 8-an klikkelnek a reklámra, akkor a CTR 8% lesz.
Miért hasznos a CTR?
A CTR segítségével felmérhető, hogy mely hirdetések és kulcsszavak teljesítenek jól és működnek a célközönségünknél, és melyeken kell javítani.
PÉLDÁUL: Fizetett hirdetési kampányt futtatunk, ami a weboldalunkra, landing oldalunkra vagy webáruházunkra mutat. A CTR megmutatja, hogy a hirdetés mennyire hatékonyan vonzza a potenciális vásárlókat. Ha többféle verziót használunk, akkor könnyedén összehasonlíthatjuk a CTA-kat és megnézhetjük, hogy mi az, amire harapott a közönség és mi az, amin finomítani, módosítani kell.
Mit jelent az alacsony és a magas CTR?
Alacsony CTR
Az alacsony CTR azt jelezheti, hogy:
- nem volt elég világos és meggyőző az üzenetünk
- a használt kulcsszó nem volt releváns
- nem a megfelelő demográfiai csoportot értük el
Magas CTR
Magas CTR esetén tartalmunk releváns és vonzó, és az emberek nagyobb valószínűséggel hajtják végre az általunk kívánt műveleteket.
A magas CTR azért fontos, mert befolyásolja a kulcsszó várható CTR-értékét is, aminek fontos szerepe van a hirdetési rangsorban.
A Google Ads-ben minél jobb helyezést érünk el, annál alacsonyabbak a költségek. Az, hogy milyen a CTR, az egyik kulcsfontosságú tényező a Google minőségi mutató képletében, ami a hirdetés pozíciót és a tényleges kattintásonkénti költséget befolyásolja.
Mi számít jó CTR-nek?
Arra a kérdésre, hogy mit nevezünk jó CTR-nek, nincs egyértelmű válasz. Ez ugyanis számos tényezőtől függhet, így:
- Az iparág átlagos átkattintási arányától
- A kulcsszavaktól, amelyekre licitálunk
- A PPC fiókon belüli egyes kampányoktól
- A hirdetési szöveg relevanciájától
- A tartalom típusától
Amennyiben az online marketing csatornák esetében szeretnénk meghatározni a jó teljesítményt, akkor nagyjából 2%-os ideális. E-mail marketingnél ez a szám, 2,5%. De például az organikus találatok között akár 30 százalékos CTR-t is elérhetünk.
CTR A PPC kampányokban és a SEO-ban
Az átkattintási arányt a különböző csatornákon eltérően kell értelmezni.
Átkattintási arány a PPC kampányokban
Minden PPC kampány végső célja, hogy a felhasználók eljussanak a weboldalunkra és elvégezzék a kívánt műveletet (pl. vásárlás, lead- vagy kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése stb.).
PPC hirdetések esetében a CTR jelentős részben a hirdetésünk üzenetétől vagy a célzásától függ.
Nagyon fontos, hogy az elemzés során önmagában nem elegendő, ha a CTR-rel foglalkozunk, ugyanis a visszafordulási, valamint a konverziós aránynak is fontos szerepe van abban, hogy egy kampány mennyire eredményes.
CTR az organikus kereséseknél
Az átkattintási arány az organikus keresések során azt mutatja, hogy hány felhasználó jutott el a találati oldalakról weboldalunkra vagy landing page-ünkre.
A kattintások számát jelentősen befolyásolja az organikus találatok között elfoglalt rangsorunk, továbbá a találat címe, leírása, URL címe is.
Tegyük fel, hogy a 3. helyen állunk egy olyan kulcsszóra, amelyre havonta 100 ember keres és 10-en kattintanak a keresési eredményre. Akkor az organikus CTR erre a kulcsszóra 10% lesz.
Az organikus CTR tehát két szempontból fontos:
- magasabb átkattintási arány = nagyobb forgalom
- a CTR a keresőmotorok rangsorolásának egyik legfontosabb jelzése
Milyen tényezők befolyásolják az átkattintási arányt?
Az átkattintási arányra az alábbi tényezők lehetnek hatással:
- A tartalom minősége
- A tartalom relevanciája a felhasználó keresési lekérdezéséhez képest
- A címsor és CTA egyértelműsége
- Képek és videók használata
- A tartalom optimalizálása a keresőmotorok számára
- A felhasználó korábbi kattintási előzményei
- A felhasználó tartózkodási helye
- A felhasználó eszköze
- A felhasználó böngészője
- A napszak és hogy a hét melyik napján keres
7 hasznos tipp a CTR javításához
Hogy eredményesen javíthassuk a CTR-eket, fontos figyelembe venni, hogy milyen digitális csatornán kívánunk jobb mutatókat elérni.
Tegyük fel, hogy közösségi média felületeken szeretnénk javítani pozíciónkon. Ilyenkor például jó szolgálatot tehetnek a hashtagek. De ha PPC hirdetések esetén kívánjuk növelni a CTR-t, akkor mindenképp a címre és a szövegre kell fókuszálnunk, valamint a hirdetésbővítmények is segíthetnek.
És akkor jöjjön néhány gyakorlati tipp!
#1. tipp: Ismerd meg a célközönségedet!
Ahhoz, hogy minél nagyobb CTR-t érj el, az alábbiakat fontos tudnod azokról, akiket szeretnél elérni:
- Milyen nyelvezetet használ a célközönséged?
- Milyen kulcsszavak relevánsak számukra?
- Mobilról vagy asztali számítógépről neteznek?
- Milyen tényezők ösztönzik őket a vásárlásra?
- A nap vagy az év melyik szakában keresnek leginkább a tiédhez hasonló termékre vagy szolgáltatásra?
Ahhoz, hogy bármilyen típusú digitális kampányt sikerrel futtathassunk, nagyon fontos, hogy ezekre a kérdésekre ismerjük a választ. Ennek a lépésnek mindenképpen meg kell előznie tartalmaink CTR optimalizálását.
#2. tipp: Használj ütős, cselekvésre ösztönző felhívásokat (CTA)
Ha PPC hirdetési kampányt futtatsz, ne félj használni a CTA-kat. Bár vannak, akik szerint ez teljesen szükségtelen, de az igazság az, hogy a fogyasztók elvárják a CTA-t a hirdetési szövegben.
A CTA megírásánál az alábbiakra érdemes odafigyelni:
- Világosan, tömören fogalmazz, kezdd erős igével! (pl. szerezd be, rendeld meg, hívj most, iratkozz fel)
- Hass az érzelmekre! (pl. Spórolj akár 50%-ot, tegyél az álmaidért még ma!)
- Adj okot a cselekvésre! (pl. Regisztrálj most és vásárolj 50% kedvezménnyel!)
- Vesd be a FoMO-t (Fear of missing), azaz éreztesd, hogy felhasználód lemarad valamiről, ha nem cselekszik! (pl. Fergeteges akció! Már csak 2 napig!)
- Használj számokat! (pl. határidőt, vételárat, kedvezményt)
#3. tipp: Turbózd fel hirdetésed kiemelési eszközökkel
A kiemelési eszközökkel óriási lendületet adhatsz kampányaidnak. Ezek az apró extrák felturbózzák a szöveges hirdetések teljesítményét, olyan egyedi jellemzőket használva, mint például az ingyenes szállítás, a vélemények vagy az éjjel-nappali ügyfélszolgálat.
A kiemelés a hirdetéssel együtt jelenik meg. Amikor a felhasználók megtekintik a hirdetéseket, részletes információkat kapnak a vállalkozásról, valamint a termékekről és a szolgáltatásokról.
#4. tipp: Indíts visszaszámlálást!
A visszaszámláló egy zseniális találmány, azonnal cselekvésre ösztönöz azáltal, hogy beindítja azt az érzést, hogy valamiről lemaradunk. Egy okos kis visszaszámláló órával tehát könnyedén cselekvésre bírhatjuk a felhasználókat és javíthatjuk a CTR-t.
#5. tipp: Alkalmazz kizáró kulcsszavakat
A kizáró kulcsszavak hatékony eszközök lehetnek az optimalizált kattintási arány eléréséhez. Megfelelően használva minimalizálhatjuk, hogy olyan emberek kattintsanak a hirdetésünkre, akik számára az nem releváns.
Például, ha olyan nyelviskolát üzemeltetsz, ahol japán nyelvet tanítasz tantermi környezetben, akkor lehet, hogy olyan kifejezésekre szeretnél megjelenni a keresési eredmények között, mint például:
- Japán órák Budapesten
- Japán nyelviskola
Ha azonban nem online órákat tartasz, akkor érdemes kizárni az olyan kifejezéseket, mint:
- Online japán órák
- Japán órák otthon
#6. tipp: Vesd be az A/B tesztelést
Az A/B tesztelés a reklámszövegekben az egyik módja annak, hogy kiderítsd, mi működik a legjobban átkattintási arány szempontjából. Futtasd le ugyanannak a hirdetésnek több változatát különböző címekkel és tartalommal, és nézd meg, melyik teljesít a legjobban.
Bármennyi hirdetést tesztelhetsz, amennyit tudsz kezelni. Ha úgy látod, hogy egy verzió valami miatt nem működik, csak szüneteltesd és irányítsd át egy jobban teljesítő hirdetésre.
#7. tipp: Figyelj a csalókra!
Érdemes szem előtt tartani, hogy a fizetett linkekre történő kattintások akár 50%-a lehet véletlen vagy csalás. Elképzelhető például, hogy valaki azon mesterkedik, hogy kimerítse a marketing büdzsédet.
Hogy biztos lehess abban, hogy valós felhasználók kattintanak a hirdetéseidre, érdemes lehet kattintási csalás elleni szoftvert, például a ClickCease-t használni, melyet 7 napig akár ingyen ki is próbálhatsz.
Összefoglalva
Ahogy tehát láthattuk, a CTR fontos mérőszám, mert segít megérteni felhasználóinkat. Egyértelműen megmutatja, hogy mely üzenetek működnek és melyek nem, amikor megpróbáljuk elérni célközönségünket. Az alacsony CTR azt jelezheti, hogy nem a megfelelő embereket céloztuk meg, vagy hogy nem elég meggyőző a mondandónk, hogy kattintásra bírjuk őket, esetleg nem releváns kulcsszavakat használunk. Az átkattintási arány nyomon követése fontos mind a PPC, mind a SEO szakemberek számára, a CTR optimalizálása ugyanis a kulcs a sikeres kampányokhoz.
Amennnyiben bármiben segíthetünk keresőoptimalizálás terén, keress bennünket bizalommal >>